Huizenmarkt

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Huizenmarkt

Bericht door Daantje »

Ik kwam dit scherpe stuk tegen over het sociale huurwoningen gedoe: http://www.spaink.net/2015/09/23/woningen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn niet de 'linkse policors' die het tekort veroorzaken, maar de rechtse VVD vrindjes.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Tof artikel. Lekker duidelijk en onomstotelijk. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

Yep. De woning van leonietje is verkocht toen ze eruit ging en de mijne gaat ook de verkoop in. En mijn vorige is ook verkocht, trouwens.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Het koop-appartement van ex & mij in Amsterdam was ook een ex-sociale huurwoning. Het hele complex (groot stuk van de wijk, meerdere straten) werd verkocht aan een andere partij die het renoveerde en doorverkocht. Bewoners kregen de optie om voordelig te kopen, woningen die leeg kwamen te staan gingen in de openbare verkoop naar nieuwe kopers zoals wij. Ondertussen was de wachtlijst voor een sociale huurwoning in die buurt 8 á 12 jaar.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Daantje »

Mijn appartement heb ik ook gekocht van de woningbouw.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door skaoot »

Duidelijk verhaal!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Bitemarks »

Er worden wel sociale huurwoningen verkocht, maar ook nieuwe bijgebouwd (al is dat tijdens de crisis te weinig geweest). De krapte wordt veel meer veroorzaakt doordat goed verdienende mensen hun gesubsidieerde sociale huurwoningen niet op willen zeggen. Geef de woningen terug aan de mensen waarvoor ze bedoeld zijn, dan los je het probleem werkelijk op.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door cinderella »

In mijn oude wijk zijn van twee blokken alle huurwoningen platgegooid om ca. 90% verkoop en vrije sector huur terug te bouwen. Het andere blok is wegens de crisis nu gras. Dat schiet natuurlijk niet op. Mijn eigen oude pand zou hetzelfde lot toekomen, maar is nog nét blijven staan. Mijn woning is toen nog gerenoveerd, en ik vermoed dat dat uiteindelijk met de andere appartementen ook gaat gebeuren. Ontzettend jammer dat al die woningen niet ook zijn gerenoveerd waar nu dat veldje is.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

Ik hoorde bij die groep. Als ik geen poly huishouden had gewild, had ik nooit weggegaan. Omdat je een héél goed verdienend stel moet zijn om te kunnen kopen. Onze huur ging elk jaar maximaal omhoog vanwege het inkomen, maar Heerscher en ik hadden samen het huis niet kunnen kopen. Dus ik denk dat het onterecht is die schuld bij de huurders te leggen. En als ik kijk naar de buren die nog huurden in de straat, dat waren niet de grote inkomens.

Dus in mijn ervaring klopt het niet, bites. Want ik zie wel veel huurwoningen in de verkoop, maar weinig goed verdienende stellen in sociale huurwoningen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Same here. Iemand van het maatschappelijk werk vertelde me ooit dat je 'eigenlijk' maar ongeveer een vijfde van je inkomen aan huur/hypotheek kwijt zou moeten zijn. Ik ken een paar enkele individuen die goedbetaalde banen in de informatie kregen en nog een paar jaar in hun goedkope studentenkamer bleven hangen. Maar ik ken veeeeeel meer mensen die gingen kopen terwijl ze het eigenlijk niet konden betalen, omdat er geen huurwoning beschikbaar was. Ik denk dat het artikel van Karin Spaink klopt als een bus (sowieso onderbouwt ze het heel goed met cijfers en feiten).

Sowieso, iemand van het maatschappelijk werk vertelde me ooit dat je 'eigenlijk' niet meer dan een vijfde van je inkomen aan huur kwijt zou moeten zijn. Bij mij is het nooit minder dan de helft geweest en vaak meer. Mijn inkomen had wel heel hoog moeten zijn, om dat voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door cinderella »

bruto of netto? netto vind ik wel heel weinig
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Daantje »

Er zijn gewoon te weinig betaalbare woningen die passen bij de lage middenklasse inkomens. De vrije sector is te duur. De hypotheekregels zijn zo streng dat je dat nauwelijks meer voor elkaar krijgt. Ik heb mijn appartementje alleen maar kunnen komen bij de gratie van discutabele hypotheekconstructies, hypotheekrenteaftrek (subsidie) en een starterslening (nog meer subsidie). Drie jaar geleden lukte dat nog, maar onder de huidige regels zou ik, alleenstaand zonder kinderen met een fulltime baan, niet meer zelfstandig kunnen gaan wonen: niet in een sociale huurwoning, niet in een koopwoning en niet in vrije sector/particuliere huur.

De woningmarkt is ernstig ziek, als het gros van de Nederlanders zonder subsidies van de staat niet kunnen wonen is er iets grondig mis.

Een vijfde? HAHAHAHAHAHAHA Bij mij gaat de helft van mijn inkomen op aan woonlasten.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door dbj »

Begin 2010 kwam ik hier in deze stad te wonen in het kader van 'begeleid zelfstandig wonen'. In een speciaal hiervoor gebouwd complex. Gelijk natuurlijk uitkering aangevraagd omdat ik uit een andere gemeente kwam.
Tegen het einde van 2012 gaf ik te kennen te willen vertrekken uit die woongroep en mijn begeleidster was het met mij eens. Alleen heeft ze nooit gehoord van aanpakken/doorpakken, dus dat duurde een tijdje. Zal ook wel mee te maken hebben met de bureaucratische rompslomp.

Zelf stond reeds een paar jaar als woningzoekende ingeschreven bij de woningbouw. Met mijn begeleidster daar ook naar toe geweest inzake mijn wens om in aanmerking te komen voor een reguliere sociale huurwoning. In deze situatie golden er wel bijzondere voorwaarden:
1e: Je mag aangeven in welk stadsdeel je graag wilt gaan wonen.
2e: Er wordt slechts 1x een aanbod gedaan, weiger je dat dan ga je op de reguliere wachtlijst.
3e: Er geld een proeftijd van een half jaar.
Die proeftijd is bedoeld om te zien of daadwerkelijk in staat bent om zelfstandig te wonen zonder overlast of hinderlijk gedrag te veroorzaken in de nieuwe woonomgeving. En natuurlijk ook of je financieel de zaken op orde kan houden.

Gerekend vanaf dat we op gesprek zijn geweest bij de woningbouw inzake mijn aanmelding, heb ik vier maanden later een aanbod gekregen. En dat aanbod overtrof mijn verwachtingen en nee hier ga ik niet meer weg.
Mijn bruto huur (incl. servicekosten) is ongeveer 70% van mijn netto uitkering... Huurtoeslag buiten beschouwing gelaten.

Nadien kwam het appartement naast mij leeg en die is verkocht. Andere appartementen die nadien leegkwamen in dit flatgebouw zijn toegewezen aan statushouders. Ik kan jullie zeggen dat veel bewoners hier niet zo happy mee zijn, vooral wegens geluidsoverlast en het niet zo nauw nemen met hygiëne. De meeste bewoners wonen hier al langer dan 20-30 jaar en zijn veelal 60+ ers.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door chell »

Ik was ook zo'n 'goede verdiener' in een sociale huurwoning. Als ik niet samen was gaan wonen, was ik ook niet weggegaan. Kopen kon ik niet, voor een nieuwe sociale huurwoning kwam ik al een paar jaar niet meer in aanmerking wegens een te hoog salaris (en dus werd ik ook uitgeschreven van de wachtlijst, alsof je nooit meer minder kunt gaan verdienen), vrije sector werd amper verhuurd en is meestal meteen 900+ huur en particulier huur je in Den Haag net een bezemkast als je onder de 750 euro wilt blijven.

Ik moet ook niet teveel nadenken over "stel nou dat het mis gaat tussen mij en Lief , want dan wordt het dus alsnog een bezemkast. Maar goed.
Oppergodin_Hera

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Oppergodin_Hera »

Mijn hypotheek voor mijn huis (rijtjeshuis) is nog geen 600 euro en ik krijg nog terug van de belasting. Daar had ik nooit voor kunnen huren. Maar had ik een huurhuis gehad, dan was ik niet snel weggegaan omdat je sociale leven daar is. Bij de buren op de koffie enzo. Oppas voor de kinderen. Sinds ik verhuist ben heb ik geen oppas meer gehad. Dus ik denk dat het niet alleen de huurprijs is (hoe meer je verdient desete minder de subsidie) maar vooral het sociale deel. Als ik zie hoe gezellig bij phedre in de buurt is, snap ik wel dat ze daar niet snel verhuizen
Plaats reactie