Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

@anne: niet uitgeven! In potjes stoppen! Voelt als virtueel uitgeven, dat wel. Beetje zoals window shopping.

@skaoot: waar gaat het mis?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

@skaoot kun je dat niet zelf, zo'n export?
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik kan niet bij zijn rekening helaas. Wel de gedeelde vaste lasten maar dat is maar part of the picture natuurlijk. En door mijn uitkering/startende business situatie gaat het meeste toch via hem momenteel. Daarom ook dat ik dit wil doen, wat overzicht van de financiën krijgen en me dan wat minder druk maken.
Ik ga het gewoon nóg maar eens vragen. En nog eens :P
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

En ik merk nu dat omdat het toch al niet klopt ik mn eigen dingen ook niet bijhoud want dat trek ik dan straks wel in een keer recht. Niet heel handig. Maar voelt wat pointless zo om half bij te houden.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Gezamenlijke rekening openen en daar alles doen wat van jullie samen is? Of toch z'n login vragen. Maar dan zie je wel ook meteen de aankoop van lieve kadootjes voor jou of stiekeme snacks onderweg ;)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Wat Chell zegt. Misschien is het dan ook handig om alleen je eigen budget bijhouden, als je geen toegang hebt tot zijn rekening en als jullie apart bijdragen aan dingen. En als hij ziet hoe fijn het is, kun je in YNAB een apart budget bijhouden voor hem (of kun je nu ook doen, maar dan kun je gewoon bijblijven met je eigen overzicht.) Al is een gezamenlijke rekening dan wel fijn om in de gaten te houden hoe het staat met alle gezamenlijke dingen. (Mijn ex had een keer iets gedaan met de automatische betalingen en was vergeten ze weer 'aan' te zetten en toen was ineens de hypotheek 6 maanden niet betaald, zonder dat ik het wist. Oeps.)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ha! Ik overwoog YNAB, maar vind het jammer dat je niet per maand kan betalen, en met mijn huidige kleine kleine budget is het ook een beetje zonde. En toen bedacht ik me. Zoiets bestaat vast ook in zakgeld formaat :) Dus nu heb ik een zakgeld app en kan ik ook potjes maken en zo bijhouden waar het naar gaat en sparen voor kleine dingen :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Ik twijfelde ook over YNAB omdat ik maar een klein budget had en nooit geld over zou hebben om te sparen, maar toch lukt het.
Ik denk wel dat als je het principe volgt dat een andere app ook goed kan werken
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ja, het principe is het belangrijkste. En dat gaat minder om bijhouden waar het naar toe gaat, maar om vooruit denken waar het naar toe moet.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ja, ik zat laatst te denken dat ik ook wel door heb hoe je de basis in een spreadsheet zou kunnen maken. Inclusief conditional formatting waarmee je kunt zien of je je potjes tot aan hun doelbedrag hebt gevuld deze maand. Tof dat je iets handigs hebt gevonden, @Anne!

@Chell Ik vind het inderdaad een enorm verschil om nooit te budgetteren met een voorspelling, maar alleen met wat je werkelijk al binnen hebt. Dat maakt zo'n verschil.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ik heb nu de gratis maand ynab en rooster naast elkaar, nadeel van rooster vind ik nu al dat je in een potje verplicht een doel moet instellen. T ziet er wel vrolijker uit dan ynab :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ynab heeft wel meer voordelen; vooral in gebruiksgemak. 1 ding snap ik niet en zie ik niet in de FAQ terug komen.

Ik heb een categorie, daar plan ik 20 euro in. Vervolgens geef ik die 20 euro uit. Dan blijft het bedrag in de kolom 'budgeted' op 20 euro staan en in available gaat het naar nul.

Hoe lang blijft het in budgeted staan? Telt dat tot de eeuwigheid op? Ik heb gekeken of de transactie wel of niet 'cleared' is maar dat maakt geen verschil.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Het is even wennen inderdaad aan die weergave. Als je bovenaan kijkt, kun je doorklikken naar volgende maand. In je volgende maand staat budgeted op 0, en available is dan wat er nog over is van wat je (vorige maand) gebudgetteerd had. In dit geval nul, maar als je 19,95 uit had gegeven was er dus nog 0,05 over geweest.

Dus 'budgeted' is een weergave van wat je deze maand in het potje gestopt hebt, en 'available' is een weergave van wat er (vanaf nu en over meerdere maanden) in het potje zit.

Als ik voor een jaarlijkse rekening aan het sparen ben, dan zie ik dus bij 'available' dat bedrag elke maand gestaag omhoog gaan (als het me lukt om er inderdaad elke maand mijn 'monthly funding goal' in te stoppen). Bij elke maand apart zie je dan bij budgeted hoeveel je er in die specifieke maand in hebt gestopt.

Ik kijk dus naar budgeted om te kijken of ik deze maand alle dingen heb meegenomen in mijn budget waar ik voor moet reserveren. Ik kijk bij available hoever ik ben en hoeveel ik gereserveerd heb.

Helpt dit?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ja dat helpt! Ik had de verwachting dat uitgegeven geld uit de view zou verdwenen. En ik doe het momenteel per week, eens kijken hoe ynab daar mee om gaat.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Kan prima, alleen verschuift je view pas per week. Maar ik krijg ook mijn inkomen niet op de 1e, dus is voor mij even zelf bijhouden wat bij deze en wat bij volgende maand hoort. Maar ik heb op de forums ook dingen gelezen over mensen die het per week doen. Sommige mensen maken meer categorieën (boodschappen week 1, 2 etc apart), anderen doen idd hun boodschappen categorie per week vullen. Net wat ze handiger vonden.
Plaats reactie