Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Ik vind het lastig om regelmatig op WS te posten en heb best nog wat vraagjes hier en daar. Voor iedereen die het een handig idee vindt, hier is een linkje naar een groepswhatsapp voor WS-ers die YNAB-en!

Het linkje is per PB op te vragen, er begon spam op te komen :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Een observatie die ik hier nog neer wilde zetten: ik merk nog één manier waarop ik mezelf een beetje voor de gek hou. Toen ik begon met YNAB had ik mijn gemiddelde benzineverbruik opgezocht en dat reserveer ik per maand. Maar als ik over heb, dan schuif ik daar weer mee om hier en daar iets mee aan te vullen. Echter, dat bedrag was gemiddeld, dus zou ik het overschot eigenlijk moeten laten staan om de pieken in een andere maand mee te financieren. Ben er nog niet uit hoe ik dat wil doen, of ik inderdaad daar wil 'sparen', of dat ik de incidenteel duurdere maanden flexibel opvang en wat ik 'over' heb elders in zet. Dat is in ieder geval wel wat ik nu in de praktijk doe. Maar wel weer grappig op een bepaalde manier om te merken hoe je jezelf toch een beetje voor de gek houdt.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik heb ynab weer op de rails! Nu bijhouden...
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik vind dat niet echt voor de gek houden hoor Ravelijne. Het is ook hoe ik veel dingen doe en inderdaad ook hoe ik werk met benzineverbruik. Ik budgetteer het gemiddelde, als er iets overblijft schuift dat ook vaak naar een ander potje. In duurdere maanden probeer ik het vooraf in te schatten, maar soms bezoeken we ook ineens spontaan mijn ouders en dat kost bijna een extra tank. Dat sleur ik dan wel weer ergens anders vandaan. Overigens blijft er zelden iets over, want ons gemiddelde is vrij precies na 2 jaar YNABben.
Ik heb gemerkt dat ik het fijner vind om overblijfsels in flexibele potjes te hebben dan heel rigide vast te houden aan dat benzinepotje. Ik heb zelfs een "restjespotje", waar ik overgebleven eurootjes en centen in schuif en weer ergens anders heen schuif waar nodig.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Goed om te lezen! Makes sense. Het is wel handig om te weten waar je rek precies blijft zodat je het strategisch toe kunt wijzen. Fijn om te weten dat dat voor jou ook al een tijd werkt. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik kan me ook voorstellen dat je het op de andere manier doet en dus idd "spaart" voor de pieken. Maar ik vind het dus stom om 50 euro in mijn benzinepot te hebben en dan ergens anders 50 tekort die ik dan van spaargeld moet halen ofzo. Overigens weet ik natuurlijk wel dat ik dat benzinepotje gewoon de maand erop altijd weer kan vullen met iig het gemiddelde, dat is iets waar ik niet mee hoef te schipperen omdat onze inkomsten genoeg zijn.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door lunaaa »

Mijn benzinepotje is het potje dat het minst goed gaat. Laatst had ik er nog 50 euro in, dat wist ik en ik had toen bedacht dat ik de tank gewoon niet even helemaal vol zou gooien, ik zou het met die 50 euro makkelijk redden tot mijn volgende salaris. Maar ja, daar denk ik natuurlijk niet aan als ik drie dagen later sta te tanken. Is ook wel weer recht te schuiven, maar ik vind het dus ook maar lastig.

Oh, door YNAB redden we het op onze gezamenlijke rekening nu al 4 maanden om meer dan het dubbele te sparen dan we hiervoor deden. 150,- euro hiervan is voor onvoorziene en extra dingen, maar we hebben eigenlijk nog nooit terug hoeven boeken sinds ik begonnen ben met YNAB. Pieter is ook helemaal overstag, die krijgt best wisselend geld als zelfstandige, maar hij budgetteert nu alles goed. Koopt ie soms ineens twee flessen whiskey, maar dan kan het ook. En laatst kocht ie iets niet omdat ie wist dat er nog een dure rekening aan kwam.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Kennis is macht!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Lekker, @Lunaaa ! Goed bezig. Wat Anne zegt, ook. Weten wat je precies doet maakt zo'n verschil!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Het YNABBEN gaat hier nog lekker, het bijhouden is makkelijk, en ik heb geld op mn rekening staan zonder een brandend gevoel dat het Nu. Uitgegeven. Moet. Worden.

erg fijn :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Hartjes voor YNAB love!!!
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Wat Anne zegt, komt volgens mij omdat je het in je hoofd al uitgegeven hebt in YNAB, echt blij mee. Bewust keuzes maken is fijn
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Mack »

In het kader van budgetteren; ons skeltertje is door de APK heen en dat koste dit keer wat meer dan de voorgaande jaren.
Goede reden om eens op een rijtje te zetten wat ons autootje eigenlijk kost. Oftewel; dubbeltjes omdraaien.
Nou is deze vergelijking niet helemaal eerlijk omdat ik het meeste onderhoud samen met MacBroer doe (nou ja ... hij doet alle grote dingen en ik knap de kleinere klusjes op).

Maar goed, alle getallen zijn afgerond: Ik rij momenteel ~17.000km/j

Het Skeltertje is een Subaru Justy uit '99 (AWD FTW)

Brandstof: 1100L ≈ €1750p/j
Belastingen: €250p/j
Verzekering: €250p/j
Onderhoud, materialen (incl. olie & banden), en afschrijving: €500p/j

Dus totaal €2750. Daar zou je eigenlijk zo'n €750 aan arbeids- en andere kosten bij moeten tellen als je een gewone goedkope garage hebt. Maar dan rij je nog altijd voor ~€0,20/km

Houd een van jullie ook een "huishoudboekje" bij van de auto?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Voorheen eigenlijk alleen brandstof (en verbruik!) in de geweldige app road trip naar aanleiding van de tip van jou. :) Hoewel ik onderhoud ook heel makkelijk terug kon vinden als ik het wilde nakijken. Momenteel staat het allemaal in YNAB, dus als ik de categorieën tegelijk selecteer dan heb ik ook alles in één overzicht.

Wat is jouw categorie afschrijving? Dat ken ik eigenlijk alleen als het een bedrijfsauto is. Bedoel je daarmee sparen voor de volgende?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Mack »

Ravelijne schreef: 01 aug 2019, 20:54Wat is jouw categorie afschrijving? Dat ken ik eigenlijk alleen als het een bedrijfsauto is. Bedoel je daarmee sparen voor de volgende?
Jep. Aangezien we normaal niet zo heel veel reserve hebben proberen we nu een potje aan te leggen voor alle noodsituaties. Daarom gaat er nu een vast bedrag per maand (€85) naar de gezamelijke pot. Dat moet dan meteen doorgesluisd worden naar de spaarrekening. Als er een wasmachine oid kapot gaat is dat spaarvarken natuurlijk ook de klos.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie