Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Goed, ik begrijp dat er hier op WS meerdere mensen dolenthousiast zijn over You Need A Budget om controle over hun geld te houden, dus ik ben wel overtuigd dat het de moeite is om te proberen. :) Volgens mij heb ik alles er in staan en heb ik het een beetje door (met eeuwige dank aan @Chell voor coaching en bemoedigende woorden!) en dit zou wel eens kunnen gaan werken, ja. De vormgeving lijkt redelijk dyscalculie vriendelijk. Ik ben er nog niet helemaal uitgeknald tenminste. :lol: Dat optellen en aftrekken in elke veld zelf kan is erg fijn, er hoeven geen cijfers ergens anders bewerkt en dan verplaatst. Dat scheelt enorm. Ik ben wel hoopvol, iig. :)

Vraagje voor de ervaren YNABers, hoe zorgen jullie dat je het bijhoudt en wat zijn jullie trucjes of tips voor routine? Hoe hou je bij tot welke banktransactie je je bankrekening gevalideerd hebt als je het met de hand doet, bijvoorbeeld? Sta je echt altijd bij de winkel meteen even met de app te prutsen, of heb je een mapje met bonnetjes voor als je thuis komt van boodschappen doen? Welke gewoontes zijn de make or break ones voor jullie?

Edit: BTW, als ik geweten had dat ze het hadden, had ik even gewacht met alles invoeren tot ik een 'tell a friend' linkje van iemand had gekregen. Want, maand gratis voor allebei. Maar als ik nu op mijn beurt iemand nieuwsgierig heb gemaakt: vraag even aan één van de blije WS-YNAB-gebruikers (waar ik inmiddels bij hoor) een linkje voor een proefmaand, dan krijg je een extra maand gratis (en je doorverwijzer ook).
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

En meteen nog maar een vraagje! Je hebt bij 'goals' 3 mogelijkheden: target category balance, target category balance by date en monthly funding goal. De laatste twee heb ik in gebruik, maar wanneer gebruik je 'target category balance' zonder datum? Voor sparen zonder haast als je niet gebonden wil zijn aan een maandelijkse inleg, of zoiets?
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door isara »

Volgens mij heb ik er naar gekeken toen ik mijn financiën bij wilde gaan houden, maar ik vond het onduidelijk ofzo. En ook duur?
Ik heb nu MoneyPro. Als ik het bijhoud, want ik ben net als sommige andere WS'ers helemaal niet goed met sparen en budgetteren enzo. Als ik vind dat ik iets nodig heb (leuk jurkje!), dan koop ik het ook al is het niet slim.
Kan iemand me de korte samenvatting geven waarom je echt dit moet hebben?

Gratis maandje: yeah sure!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

- Target category balance heb ik inderdaad op de "potjes" waar ik wel een doel voor in mijn hoofd heb, maar die niet per se op datum x bereikt hoeft te zijn. Zoals bijvoorbeeld voorheen de pot voor autoreparaties, die had een target van 750 euro omdat ik dat minimaal achter de hand wilde gaan hebben. Ik vond die targets heel fijn omdat je dan wel naar een doel toewerkt, maar idd zonder haast en zonder druk.
Voor de pot voor sparen voor vakanties gebruik ik altijd die met datum, want ik weet tenslotte wanneer de vakantie is waar ik voor spaar en dan heb ik dat geld op datum xyz ook écht nodig.

- Qua bijhouden in winkels, daarin ben ik dus inmiddels een YNAB-faal. Ik kreeg het er bij R. gewoon niet goed in. En omdat alles van ons samen van één rekening gaat, importeer ik inmiddels de transacties. Maar ja, dit betekent wel dat onze budgetten dus niet altijd kloppend zijn en dit werkt dus niet goed als je heel erg op moet letten.
In het begin deden we overigens wel echt alles handmatig invoeren (en zat ik dus dagelijks even de ING-app te checken op wat R. vergeten was ;)). Omdat wij inmiddels zulke duidelijke gemiddelden hebben voor dagelijkse uitgaven als boodschappen, OV en benzine (we gebruiken YNAB al bijna 2 jaar) is het ook niet zo erg meer dat het niet helemaal on point is.
Cash gebruiken we nauwelijks, dus ik reserveer per maand een klein bedrag voor cashopnames die dan verder niet nader gespecificeerd hoeven worden.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Oh.. en qua duur. Wij zijn in de luxe positie dat er genoeg geld binnen komt, dus YNAB is voor ons vooral voor sparen, overzicht, voorkomen dat alles maar gewoon alle kanten opvliegt etc. Maar een voorbeeld van wat YNAB ons heeft opgeleverd het afgelopen jaar: ik ben vorig jaar juli een dag per week minder gaan werken, we hebben niets ingeleverd op luxe EN hebben ondertussen gespaard voor een vakantie in de VS van bijna 4 weken waar we vrijwel al onze wensen en dromen konden laten uitkomen voor wat betreft die vakantie. Na die vakantie waren alle overige spaarpotjes nog altijd gevuld, waren direct na de vakantie de creditcards weer afbetaald en konden we ook gewoon de rest van de zomer nog uit eten/biertjes drinken op terras/de koelkast vullen etc.

Het jaar ervoor heeft YNAB er voor gezorgd dat er een oude schuld van mij van zo'n 2000 euro afbetaald werd.

En ik denk ook nog steeds wel eens "FUCK the budget! Ik ga NU schoenen kopen!". Maar daarna staren er wel allemaal rode vakjes mij aan en moet ik die toch echt weer groen krijgen. Of YNAB trekt het gewoon lekker van mijn budget voor volgende maand af.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat @Chell of @Marijke of @Thaliya het beter kunnen uitleggen, maar als ik het goed begrijp is het vooral 2 dingen: je hebt altijd een precieze momentopname van hoe je er voorstaat. Het andere is dat je het geld meteen verdeelt, zodra het binnenkomt. Je hebt dus niet een hoop geld (waardoor je je 'rijk' voelt) maar waar ook nog een hoop van moet (waardoor je je onrustig voelt). In plaats daarvan reserveer je het meteen voor de dingen die moeten èn de dingen die je wil. En dan zie je meteen wat er over is. Of niet over is.

'Of niet' is niet zo leuk, MAAR: je weet het tenminste. Dan heb je dus niet de stress van 'nu kan ik mijn verzekering niet meer betalen'. (Of wel. Maar dan kun je daar dus nu iets aan doen, in plaats van later.)

Dat plan is tegelijk niet statisch, want life happens, en soms geef je gewoon toch iets uit, ook al betekent dat dat je dat later weer ergens in moet halen. Maar als je dan iets aanpast, dan heb je met YNAB meteen en heel organisch wel volledig beeld van wat je aanpast. Dus niet dat je het in je hoofd doet en dan denkt dat je het wel met vakantiegeld of toeslag dekt, en dat je dan erachter komt dat je dat geld mentaal al drie keer uitgegeven hebt, en dat het niet meer lukt. Ze geven bij voorkeur de regel 'find the money first'. Dus als je dan toch dat jurkje koopt of naar dat feestje gaat, dan ga je bij voorkeur van te voren schuiven, in plaats van achteraf puin ruimen. Want het betekent toch dat je ergens anders zuiniger moet zijn.

Ik vind het wel een lekker gevoel dat deze app niet zegt dat je niet uit eten mag met vrienden als je de reservering voor de voorlopige toeslag nog niet volledig hebt gereserveerd. Ze zeggen in de youtube filmpjes 'tuurlijk doe je dat toch, als het je vriend uit het buitenland is, die je maar één keer per jaar ziet'. Maar je kunt wel meteen zien waar je dat dan vandaan moet halen, en dan kun je dus niet per ongeluk het toch drie keer uitgeven, of jezelf voor de gek houden. Zoals we allemaal wel doen, meestal ook als we in principe wel genoeg geld hebben, gewoon omdat dat is hoe onze hersens werken.

Edit: ninjaed by Chell, die idd meer living proof is! :D
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ha, ik kan de referral link pas delen als mijn eigen trial period over is, begin Oktober. Dus dat gaat 'm (nog) niet worden, helaas.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ohja, eigenlijk moet je idd wel die starende rode vakjes idd voorkomen en eerst geld zoeken en schuiven. Maar hey, ik ben ook maar een mens ;) Ik weet vaak wel in mijn hoofd ongeveer waar ruimte is, hoewel ik toevallig net wel 100 euro van een spaarrekening moest vissen om kapotte budgetten te repareren.

Wat bij YNAB dus ook echt wel belangrijk is, is dat je dus niet meer naar je banksaldo kijkt. Als daar nog 1000 euro op staat wil dat niet zeggen dat je die 1000 euro ook uit kunt geven. Je moet je budget checken. En dat betekent dus soms dat je niet meer uit eten mag, terwijl er wél 1000 euro op je lopende rekening staat. HUILEN! (maar uiteindelijk minder hard huilen omdat je pijnloos die autoreparatie betaalt de volgende dag, zonder paniek)
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Niet naar je bankrekening kijken, dat is voor mij de winst. Ik importeer elke dag handmatig even de uitgaven in YNAB en dat werkt goed. Ik pin eigenlijk alles dus dat is ook makkelijk. Soms heb ik wel ergens een typfoutje want dan komt het saldo op de bank app niet helemaal overeen met het saldo op YNAB, maar dat trek ik dan recht door een “overige” uitgaven te maken. Gaat vaak om een paar euro.

Ik heb nu tot de 20e (dan komen de toeslagen binnen) nog maar 30 euro voor leuke dingen. Wordt even puzzelen want ik ga volgende week vrijdag uit eten met vriendinnen en heb nog wat kleinere dingen waar ik geld aan wil uitgeven. Ik kan nu echter al zien dat ik niet alle 140 euro die ik voor benzine gereserveerd heb nodig ga hebben (sinds een maand een andere auto die zuiniger is dus ik hou benzine geld over) dus daar kan ik nog mee schuiven. Misschien ook wel ergens anders, maar dit is het meest voor de hand liggend.
Op mijn bankrekening staat een paar 1000 euro maar dat zit in YNAB allemaal in een potje NIET AANKOMEN want ik heb geld van de belasting teruggekregen waarvan ik denk dat het niet klopt en dat ik vast zal moeten terugbetalen. Pre-YNAB had ik dat vast en zeker gebruikt om leuke dingen te doen want paar 1000 euro dus rijk! En daar ging het dan vervolgens mis.
Ik vond YNAB ook erg duur in het begin maar nu zou ik niet meer zonder willen. Misschien wel kunnen, maar ik wil het niet. Het heeft me zoveel rust gebracht!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Awesome! Fijn om verschillende verhalen te lezen en een beeld te krijgen. Die rust begin ik ook inderdaad echt te voelen. Het is wel even echt doorzetten voor je het precies onder de knie hebt, maar ik heb nu inderdaad al het gevoel dat ik 's avonds rustiger op de bank zit. Terwijl ik echt niet gezegd zou hebben dat ik 's avonds onrustig met geld bezig was. Maar kennelijk toch een heeeeeel klein stukje van mijn aandacht wel. Het voelt ook 'af', alles is al voorbereid en klaargezet voor de rest van de maand (of tot er weer geld binnenkomt) en zo goed opgelost als het kan. Dus dan hoef je er ook verder niet mee bezig te zijn. Erg fijn gevoel, inderdaad!

Ben benieuwd hoe makkelijk ik het vol ga houden op termijn. Nu ben ik in ieder geval nog verslaafd. Telkens kijken of die ene afschrijving al afgeschreven is, zodat ik 'm als 'cleared' kan afvinken in YNAB. :lol:
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door leonietje »

Via de rabobank kan je voor je spaarrekening ook potjes aanmaken en doelen stellen. Vandaag zag ik ook optie budgetten toevoegen. En dan geeft hij zelf al aan hoeveel je de afgelopen periode uitgegeven hebt aan gelabelde zaken. Heel veel herkend de rabobank zelf al zoals bv brandstof uitgaven en belastingen. Ik gebruikte het vroeger veel omdat ik dat leuk vond om precies te weten. Tegenwoordig heb ik alleen nog mn privé rekening nog bij de rabobank en gaan alle vaste lasten van de gezamelijke rekening bij een andere bank die dat niet zo gemakkelijk in een overzicht weergeeft. Dus als je niet meteen geld wil uitgeven aan ynab kan je ook inloggen op je eigen interbankieren pagina van de rabobank .
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Analoog ynab:
Screenshot_20180905-182140.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door phedre »

bij de nieuwe rabi omgeving kan ik die budgettool niet meer terugvinden
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ravelijne schreef: Ben benieuwd hoe makkelijk ik het vol ga houden op termijn. Nu ben ik in ieder geval nog verslaafd. Telkens kijken of die ene afschrijving al afgeschreven is, zodat ik 'm als 'cleared' kan afvinken in YNAB. :lol:
Er is "iets" aan YNAB that makes you stick to it. Ik heb in het verleden van alles geprobeerd, huishoudboekjes, excelbestanden, andere software, bankspaarpotjes. YNAB is de enige waar ik mee door ben gegaan. Oke, ik ben ook een keer gestopt, maar dat was omdat ik er geen hol van snapte in eerste instantie en een beetje vastliep.

Ik ken inmiddels zoveel happy YNABbers, ze doen gewoon echt iets heel erg slim. En het suffe is dat ik niet precies weet waarom dit nou wel werkt. Het is echt de combinatie van alles, de app, de site, de tutorials, tone of voice en natuurlijk de four rules.

Vroeger kwam mijn salaris binnen en dacht ik "YES! Ik kan weer geld uitgeven!!". Nu komt m'n salaris binnen en denk ik "YES! YNABben!". Wat moet er, wat kan er, wat wil ik graag, wat zie ik aankomen. En dan de rest van de maand: rust!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ravelijne schreef:Ha, ik kan de referral link pas delen als mijn eigen trial period over is, begin Oktober. Dus dat gaat 'm (nog) niet worden, helaas.
Maar jij kunt nog wel een gratis maand krijgen met die van iemand anders volgens mij, want je subscribed pas officieel na die trial.
Plaats reactie