Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Ik heb de hele week nog niet bijgehouden. :oops: Denk dat het vooral is omdat ik het alleen achter de pc doe en daar tijd voor moet maken. Ik vind de app uitermate slecht bruikbaar om transacties in te voeren, dat doe ik dus nooit onderweg. Die cleared knop staat standaard buiten beeld op mijn telefoon, waardoor ik 'm vergeet.

Daaraan merk je wel dat YNAB met oogkleppen op voor de Amerikaanse markt is gemaakt en nog volledig gericht op betalingen met cheques. Wat dat betreft zouden ze er goed aan doen om een SEPA en PSD2 update uit te brengen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Ik gebruik de cleared knop nooit (weet eigenlijk niet eens waar die voor is), dus heb daar geen last van. Ook nog nooit YNAB op de computer gebruikt eigenlijk.

Deze maand wordt even puzzelen want paar grote uitgaven die niet helemaal gepland waren dus ik moet mijn buffer gebruiken. Aan de ene kant geweldig dat ik überhaupt een buffer heb, had ik voor YNAB echt nooit, maar vind het ook zo zonde want was er helemaal trots op.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Herkenbaar, dat het een beetje pijn doet om aan je buffer te komen! Maar dat motiveert ook altijd wel weer heel erg om hem weer zo snel mogelijk aan te vullen vind ik!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Nijntje Yay! Fijn dat het voor je werkt en zo herkenbaar dat het nu leuk is. :)

@Daantje De eerste tig maanden vergat ik ook altijd de cleared optie bij mobiel invoeren, maar dat doe ik dan later op de laptop. Onderweg wil ik vooral weten wat er in elk potje zit en dat past hij wel vast aan, ook voordat een post 'cleared' is. Ik let alleen op cleared als ik mijn saldo's in YNAB wil vergelijken met mijn banksaldo, dan is het nuttig om te kijken of er een transactie tussen staat die nog niet verwerkt is door de bank.

Ik snap ook niet helemaal waarom ze nog geen handige import voor Europese rekeningen hebben, toch aardig wat klanten hier, krijg ik zo de indruk. Maar ik denk dat ik niet eens zou linken, als het zou kunnen. Als ik drie transacties achterloop ga ik alweer een beetje gokken en dan kom ik al heel snel niet meer uit. Dus ik ben echt een braverd en zit het bij elk winkelbezoek in te vullen, en als ik dat vergeet dan doe ik het meteen die avond. :D

@Thaliya Yay buffer! Ik kan me voorstellen dat het een jammer is om uit te geven. Maar precies wat Chell zegt. Dat het voelt als zonde om je buffer aan te spreken, is wel YNAB winst! :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Ik heb wat zitten lezen over die imports ze gebruiken een third party supplier daarvoor. Die kan blijkbaar niet met het open banking protocol overweg. Terwijl als ze dat doen de hele SEPA als markt kunnen bedienen, dat zijn 526 miljoen mogelijke klanten. Lijkt me best een markt waar je wat mee wilt, vooral omdat ze een gestandaardiseerde interface hebben.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Daantje Ah, zo. Wel suf, ja.

Hier is de nieuwste YNAB ontwikkeling dat de 'overgangsperiode' nu voorbij lijkt. In heb begin was ik èn voor mijn 'True Expenses' aan het sparen (want allemaal netjes ingevuld met een maandelijks doel), èn kwamen er nog van die rekeningen die me overvielen (ook al weet je dus best dat ze gaan komen want vorig jaar waren ze er ook). Dus dan sta je met één been nog in het hollen en stilstaan model, en aan de andere kant ben je de potjes voor het hele komende jaar al druppelsgewijs aan het vullen (en sommige met grote stappen, want die hebben geen heel jaar om te groeien, maar maar 2 of 3 maanden).

Nu is het inmiddels allemaal wel druppelsgewijs en kunnen alleen de echt onverwachte kosten nog roet in het eten gooien. Maar voor alle eigenlijk-niet-onverwachte grote bedragen wordt nu netjes gespaard. Het is stilaan rustiger aan het worden, in andere woorden. :)

Ik zie nu hetzelfde gebeuren in Zarath zijn YNAB (die ik één of twee keer per maand voor hem bijhou). Die zit nog middenin die overgang van het één naar het ander. Geeft wel leuk perspectief. :)
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Ja, het geeft echt wel een stuk rust, langzaam gaat het steeds beter. Sommige dingen al verder vooruit kunnen plannen is fijn.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Herkenbaar, die rust!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Voor wie graag wil importeren en ING heeft, heeft mijn lief ooit dit tooltje gefröbeld
Het is niet automatisch natuurlijk, maar het converteert de CSV van de ING naar het juiste formaat van YNAB en dat scheelt handmatig transacties invoeren. Werkt misschien ook wel voor andere banken, als die hun CSV in exact hetzelfde formaat uitspugen als ING.

https://github.com/resc/csv2qif
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

53429829_10157026759773703_4183958437396217856_o.jpg
Welk type zijn jullie? :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Type 2!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ah shit, ik ben net jarig geweest! :lol:
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Je weet dat je verslaafd bent aan YNAB als: je je acuut begint te verheugen op het vullen van allll the potjes als je lief waarschijnlijk een nieuwe baan krijgt met bijbehorende salarisstijging.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Dat lijkt me ook zonder YNAB wel leuk hoor :) salarisstijging uitgeven :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik moet mijn lief nog maar eens vragen voor een bankafschrift export... Ik wil wel ynabben maar mis steeds de helft van de info. Was bijna bij maar nu weer maand achter :(
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Plaats reactie