Geld is helemaal...

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Geld is helemaal...

Bericht door eireann »

KUT. toch? Of is het stiekem TOF? Of is het eigenlijk neutraal en gaat het vooral om je eigen emoties er over en hoe je bent opgevoed. Niet te vergeten; je hoeveelheid geld zal er ook wel toe doen, naar hoe je je er over voelt. Het YNAB topic geeft al een beetje inzicht dat iedereen er anders in staat en dat veel mensen nog te winnen hebben in 'verstandig' met geld omgaan.

Ik heb er in de X-files al over gepost een tijdje terug, bewust in de X-files want dat is toch een kleiner clubje en schaamte is een naar ding, ook naar onbekenden op het internet. Maar hier komt ie.
Dag. Ik ben anne. En ik ben een schuldenaar omdat ik niet met geld om kan gaan.
Ik probeer de schaamte te laten varen in de hoop dat anderen zich hierdoor sterker voelen ook hulp te zoeken.

Ik ben druk bezig samen met mijn schuldhulpverlener en YNAB om hier verandering in te brengen.

De stap om hulp te vragen was ZO GROOT, zo enorm groot. Ik ben toch verdomme een slimme vrouw, met een goed verstand en een prima inkomen, dit moet ik toch zelf kunnen! Maar ik kon het niet. En de stress van de schulden hielp niet in het maken van betere keuzes, het hielp in het maken van korte termijn plezier keuzes, want dat had ik wel verdiend na al die stress.

Wat wil ik met dit topic? Ik hoef niet eens reacties, ik wil dat iedereen die van het onderwerp van dit topic al kramp in de sluitspier krijgt zich achter de oren krabt. Geldproblemen gaan namelijk niet uit zichzelf weg.
  • Waarom krijg jij stress van geld?
    Heb jij alles goed op orde?
    Weet je waar je staat?
    Heb je dingen uit de hand laten lopen door schaamte?
    of door stress?
    Hoop je dat het vanzelf wel goed komt?
    Of weet je dat het volgende maand ECHT Goedkomt! En dat het dan toch weer niet goedkomt?
    Trek je anderen mee in de problemen? Je partner, ouders, vrienden van wie je geld hebt geleend, een ex?
    Zou je graag weer eens beter slapen zonder zorgen?
    Of op payday lekker je rekeningen betalen zonder te puzzelen wie je wat gaat betalen zodat iedereen maar eens op houdt met zeuren?
    Is het al zover dat de deurwaarder zonder googlemaps naar je toe komt?
Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat ik niet de enige ben op dit forum die hier een zwaar probleem mee heeft of heeft gehad. Dat kan gewoon niet % gezien.

Ik wil met jullie delen dat hulp vragen mijn leven zo heeft verrijkt, vergemakkelijkt, zorgelozer heeft gemaakt. Ik ben gelukkiger. Ik heb nog steeds geen cent te makken, want mijn lieve budgetjuf betaald lekker versneld veel dingen af. Maar ik heb ZO EEN RUST in mn hoofd, in mn leven. Het is geweldig.

Ik had nog geen deurwaarder gezien, maar als ik een paar maanden langer had gewacht had ik het niet meer zelf met vrijwillige hulp af kunnen handelen denk ik. En nu ben ik trots dat ik met vertrouwen naar de toekomst kijk.

Voel je je aangesproken? Vraag dan alsjeblieft om hulp als je het nodig hebt, je hoeft je niet te schamen, shit happens. Laat het niet groter worden en vraag om hulp voordat je gedwongen wordt hulp te zoeken.

Ik wil met liefde voor wie het nodig heeft een referentie voor een goede schuldhulpverlener opvragen bij mijn budgetbeheerder!

Je hoeft het niet alleen te doen!

Liefs,

Anne
**Self Rescuing Princess**
MrEd
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 nov 2016, 14:06

Re: Geld is helemaal...

Bericht door MrEd »

Respect Anne, dat je je bloot durf te geven
Niet het geweld maar
Het goede vernietigt het kwaad
tolstoi
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Geld is helemaal...

Bericht door kitten »

"En nu ben ik trots dat ik met vertrouwen naar de toekomst kijk."

En terecht!! :kiss:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Ravelijne »

Je bent zo goed bezig. Je schrijft het ook erg mooi op en ik hoop met je mee dat jouw delen het pad voor een ander weer iets gladder maakt.
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Geld is helemaal...

Bericht door shareen_G »

Anne, heel veel respect voor je moed om hulp te vragen en te accepteren. Veel respect ook dat je hier nu open over je schulden kunt praten.
Heeft dit wellicht ook wat te maken met de campagne die nu loopt met betrekking tot kom uit je schulden?
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Geld is helemaal...

Bericht door eireann »

Daar heb ik van gehoord, nog niks van gezien en het heeft me wel aan het denken gezet.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Geld is helemaal...

Bericht door thaliya »

Goed bezig! Zowel in het algemeen als dit topic.

Ik heb geen schulden (behalve studieschuld), maar kan ook echt niet goed met geld omgaan. Heb het nooit echt gehoeven want als student kluste ik bij en leende ik. In India leeft iedereen van dag tot dag dus nooit gespaard. Ik verdiende daar, zeker de laatste 2 jaar, best goed, maar waar dat geld gebleven is? Geen idee.

En nu sinds 1,5 jaar YNAB en heb ik het zo goed als allemaal onder controle. Dusdanig dat ik ook weer een creditcard heb voor noodgevallen omdat ik mezelf kan vertrouwen dat ik die niet zomaar inzet. Die rust herken ik zeker. De schaamte ook want ik heb ook nog eens een studie bedrijfskunde gedaan dus ik zou toch echt wel met cijfers om moeten kunnen gaan. Niet dus.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Deleted User 1996

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Deleted User 1996 »

Ik heb met toenemende verbazing de openingspost gelezen en kan niet de juiste woorden vinden voor een passende reactie. Verbazing is mede ingegeven omdat het gewoon door iedereen gelezen kan worden, ook zonder account.

Van huis uit heb ik meegekregen om zuinig te zijn met geld. Mijn ouders waren dat ook en plukken nu daar de vruchten van.
Natuurlijk, in mijn jeugd was er geen internet, on-line games en mobieltjes. Zal ongetwijfeld mede van invloed geweest zijn, geen gadgets in mijn jeugd. Maar ook roken, drinken en het uitgaansleven is mij onbekend.

Nadat ik op eigen benen ging staan bleef het enige tijd probleemloos gaan, maar later ging ik langs de afgrond en het tij is nog net op tijd gekeerd. Ik zal jullie de details daarover besparen.
Thans is mijn situatie dat er geen schulden zijn, nooit geweest ook gelukkig, en dat ik overzicht kan houden. Probleem is nu nog dat ik teveel en onnodig geld uitgeef. Dat moet anders worden en dat valt niet mee. Zo kocht ik 2 jaar geleden een gloednieuwe vouwfiets, want handig met het ov omdat zo'n fiets kostenloos mee mag. Hoe vaak heb ik 'm gebruikt sinds de aankoop? Welgeteld 2x Dan mag je terecht de vraag stellen of het wel zo goed idee was om die fiets te kopen. Dit is dan een voorbeeld, maar ik doe best veel van zulke niet-noodzakelijke aankopen, al zijn de bedragen niet zo groot elke keer. Daar valt voor mij nog winst te behalen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Ravelijne »

@Charles Misschien ook een keertje YNAB proberen? Het is wel even leren er mee om te gaan, ik heb in het begin best wat uitlegfilmpjes op de site van YNAB moeten kijken en ook wel wat vragen stellen aan de support afdeling en aan WSers die het al gebruikten. Maar precies om je doelen scherp te houden is het een keigoed hulpmiddel. Dat helpt mij echt om mijn geld in te zetten voor de dingen die ik echt belangrijk vindt, zodat ze niet op gaan aan iets anders terwijl je er even niet aan denkt wat je verder nog wil doen met je geld. Daarnaast geeft het ook de rust die Anne noemt en het is ook heel fijn om goed overzicht te hebben van mijn maandelijkste uitgaven, maar dat het helpt om goed overzicht te houden van je prioriteiten vind ik echt super nuttig.

Het hoeft natuurlijk niet, er zijn vast ook genoeg andere manieren waarop je daar winst in kan boeken. Maar het is het overwegen waard. :)
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Geld is helemaal...

Bericht door puppie »

Nou Anne, respect hoor! :kiss:
Ennuh, herkenning! Wat je zegt, de drempel om hulp te zoeken, torenhoog!
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Mack »

Kudos! Been there, done that, got the T-shirt ...

Maar gelukkig is dat T-shirt al aardig aan het verslijten.

Zo'n 20 jaar geleden had ik een redelijk dikke baan. Goed salaris, veel op reis met onkosten vergoeding ... en ik gaf geld uit als water.
En toen ging het bedrijf failliet (het product was een stuk beter dan het management). Ik probeerde het nog even als zelfstandige maar mijn ADD zat lekker in de weg (hallo puls-aankoop :hypocrite: ). Uiteindelijk de drempel overgegaan, hulp & schuldsaneering aangevraagd, en drie jaar op een houtje gebeten. Met wat vrienden en slim dingen organiseren (= veel zelf maken) ben ik daar ok doorheen gekomen.

Daarna nog even de fout gemaakt van een véél te leuke, véél te dikke, véél te dure auto, maar die is (net op tijd) ook de deur uit gegaan.
En toen kwam ook Beestje in mijn leven. :inluv:
Samen hebben we ook nog wat kleinere hobbels (verkeerd berekende toeslagen :evil: ) moeten nemen maar uiteindelijk hebben we nu redelijk de teugels in handen.
  • Op geen van de rekeningen kunnen we nog rood staan (dat scheelt veul geld!)
  • We hebben apparte rekeningen voor de vaste lasten en de boodschappen. (dan kunnen we daar niet ongemerkt teveel vanaf halen).
  • Eens in de paar maanden gaan we even met een spreadsheet aan de gang om te controleren of er nog voldoende naar iedere rekening gaat.
  • Zaken als voorschot energie en de toeslagen berekenen we altijd te pessimistisch zodat we nu nog wat geld krijgen in plaats van extra (of terug) betalen.
En ik heb nog altijd begeleiding om zaken op te kunnen vangen voor het geval er toch weer iets ontspoord.
Het is een hobbelige weg geweest maar het eind doel is de moeite waard ... :static:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Ravelijne »

@Mack Ik weet nog dat je daar middenin zat toen ik je leerde kennen. Ik vond het toen al supertof wat je deed, je was er zo goed mee bezig. En hoewel het allemaal rete-krap was had je echt wel ontzettend veel leuke dingen in je leven. Goeie vrienden, creativiteit, genieten van dingen die niks kosten. Het zal best afzien geweest zijn, maar je wist er heel wat van te maken, en ik weet nog hoe tof het was toen je kon vieren dat je het helemaal achter je kon laten.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Ravelijne »

Mijn verhaal past hier misschien ook wel. Ik had een schuld van mijn eerste bedrijf. Ik had een krediet gekregen en toen ging alles mis: huwelijk stuk, gezondheid stuk dus bedrijf stuk. Ik heb ZO LANG nachtenlang wakker gelegen terwijl ik niet de eerste stap durfde te zetten om het op te gaan lossen.

En het was ook niet makkelijk. Kastje, muur, bureaucratie. Maar het is wel gelukt. Met een regeling waar ik (uiteindelijk, na echt HEEL VEEL getouwtrek) heel blij mee was. Door al dat gedoe had ik ook nog een schuld bij de belastingdienst gekregen. Maar die laatste ligt nu ook bijna helemaal achter me.

Het maakt zo'n verschil. Als ik terugdenk aan hoe lang ik gewacht heb, denk ik 'die tijd dat ik 's nachts telkens wakker lag met een knoop in mijn maag terwijl ik me er overdag niet toe kon zetten om het eerste (of het volgende) stapje te doen om mijn angst in het gezicht te kijken en de koe voorzichtig bij de horens te vatten, dat zijn jaren (!!!) die ik nooit meer terug krijg.

De rust, dat is echt zoveel waard. Als je weet dat het goedkomt, ook als het een tijdje afzien wordt. De eerste stap is het moeilijkst. Daarna wordt het alleen maar makkelijker, en echt heel veel makkelijker en zo veel fijner.
Deleted User 1996

Re: Geld is helemaal...

Bericht door Deleted User 1996 »

Ja, geld kan soms vreemde dingen doen met mensen.
Zowel in situaties waarin men heel weinig geld heeft alsook in situaties dat men juist heel veel ervan heeft.

Het is bij mij niet zo erg dat ik aan het eind van mijn geld nog een stuk maand over heb. Omgekeerd is dat evenmin het geval.
Ik kan dus net aan rondkomen en de extraatjes zijn dan ook meer dan welkom. Denk aan het gemeentelijk minimabeleid en vakantiegeld.

Het gevolg is dan wel dat ik vrijwel nergens meer naar toe ga, want dat gaat geld kosten. Geld wat ik niet heb, of beter gezegd: onvoldoende.
Ik heb het reeds eerder geschreven, er zijn voor mij nog mogelijkheden om zuiniger te zijn door niets te kopen wat niet-noodzakelijk is. Lukt het beste door thuis te blijven, dan kom ik het minst in de verleiding om toch iets te kopen wat ik niet nodig heb.

Nadeel is wel dat ik niet onder de mensen kom en dus geen nieuwe mensen leer kennen. En dat gaat nu toch echt voelbaar merkbaar worden, dat gemis. En absoluut ook het kinky deel waar ik zo naar verlang. Puur om maar zo weinig mogelijk geld uit te geven om zodoende nog iets over te houden aan het eind van de maand.
Dit noemt men geloof ik overlevingsmodus en zo ervaar ik dat ook idd.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Geld is helemaal...

Bericht door isara »

Kramp in de sluitspier krijg ik er nog net niet van, maar wel een lichte onrust.
Ik heb geen zorgen of problemen nu (enkel studieschuld en een paar duizend bij mijn ouders die worden verrekend met de erfenis), ik heb nu een goede baan en kan ruim rondkomen, maar ik heb een vervelende short-term visie op geld wat ervoor zorgt dat ik regelmatig te weinig heb en te veel uitgeef aan redelijk onnodige dingen. YNAB zou goed voor me zijn, maar dat schrikt me echt af, te ingewikkeld.

Ik was in oktober op een festival waar we een oefening deden over geld en dat was superheftig. Ik was met vrienden die door kuttige ex-werkgevers in schuldsanerings trajecten zitten met de gemeente. We hadden het allemaal zwaar. Ik kwam net uit een 4 jarige periode van voortdurend rood staan, voortdurend onveilig voelen, geld moeten lenen, etc. We deden een soort Voice Dialogue met geld en ik zei tegen het briefje voor me dat ik geld sowieso kut vond omdat ik me zorgen maak als ik het niet heb en als ik het wel heb, ik niet goed waar ik het aan uit moet geven. We moesten schreeuwen en huilen en gingen geld uitschelden. Daarna gooiden we bijna achthonderd euro aan briefjes in de lucht en mocht je er in een berg geld springen. Het was bevrijdend.

Kudos Anne!
Plaats reactie