Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Ravelijne »

Nee, ik snap wat je bedoelt. En ik ben ook wel van alle beetjes helpen, zeker wel! Maar synthetisch is echt zo ontzettend veel slechter, dat het denk ik wel belangrijk is om bij stil te staan. Dat helpt zeg maar echt niet. Tegelijk is het ook bijna niet te vermijden (spijkerbroek was vroeger gewoon katoen, zit tegenwoordig bijna altijd elasthan bij, zelfs bij een wijder model). Maar ik ben het 100% met je eens dat je niet ontmoedigt moet zijn als je niet alles 100% 'goed' kunt doen, want dat is ook gewoon onmogelijk, en dat het wel scheelt als je iets doet. Ook als we niet allemaal hetzelfde stukje doen, zeg maar. Of dat hoop ik, toch. :)
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door isara »

Wel een interessant topic dit. Ik denk wel regelmatig na over helemaal vegetariër worden, maar vind het wel een grote stap. En ik heb een ijzertekort wat blijft/terugkomt als ik te weinig binnen krijg, naast ijzerpillen vind ik af en toe een biefstuk daarin een goede toevoeging. Ik ben toch bang dat ik mogelijke tekorten niet genoeg op ga vullen met peulvruchten. Met eieren stoppen zou ik erg lastig vinden. Zeker als ik in januari een intensief personal training traject ga starten waar ik veel eiwitten ga eten.
Aan de andere kant gaat geen vlees eten me vrij gemakkelijk af. Ik probeer het nu op max 2 keer per week te doen.
Waar ik mezelf dan wel stom in vind is dat ik die filmpjes zoals van Lubach zondag eigenlijk niet durf te kijken, beetje hypocriet eigenlijk. 🤦‍♀️
Deleted User 178

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Deleted User 178 »

Mijn ervaring is hetzelfde als die van Voleuse, ik eet al zo lang geen vlees meer. Heb echt geen idee meer hoe het smaakt.

Het is denk ik vooral wat je gewend bent met koken denk ik. Als er sporadisch eens iemand anders voor me kookt, dan moet er zo diep na gedacht worden over wat dan. Ik ga zelf gewoon naar de ah app, of jumbo, pinterest. Daar stikt het van de Vega recepten. Vleesvervangers doe ik soms, vooral voor de makkelijk. Even rijst met 'kip' kerrie saus ofzo.

Mijn zusje en haar dinnetje eten veganistisch, dat zou mij te veel gedoe zijn en vooral als je eens uit eten wil ofzo of met een eventuele partner. Maar eerlijk gezegd, met verjaardagen ofzo is het eigenlijk nooit lastig. Je leert ook vrij snel daarin anders denken.

Ik ben van de ene op de andere dag gestopt, voelde al een hele tijd niet goed meer om dier te eten. Van andere producten probeer ik wel meer de bio variant te kiezen. Of gewoon eitjes van m'n eigen Kaatje de kip natuurlijk. Haha

Verder is het soms een beetje hoe het me uitkomt. Liever geen gelatine, maar soms is de snoep behoefte groter. En dan nog.. Er zit ik zoveel producten iets wat van dieren afkomstig is. Daar werd ik me wel meer bewust van toen mijn zusje veganist werd.

Leer heb ik ook liever niet hoor. Zeker niet als kleding, het voelt niet fijn en past gewoon niet in mijn hoofd. Maar sommige dingen zijn wel lastiger te vervangen. Zeker spullen voor de paarden bijvoorbeeld, tuig is toch vaak leer.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door isara »

Kaatje de Kip legt toevallig niet een stuk of zes eieren per week? Dan kwam ik bij jou kopen, haha.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door leonietje »

Mijn vraag over vis was trouwens niet vervelend bedoeld maar ik zag ooit een reportage over de visvangst en toen ik zag hoeveel dierenleed daar bij kwam kijken snapte ik niet zo goed waarom veel vegetariërs dan wel vis eten. Dus ik ben eigenlijk altijd wel nieuwsgierig wat de redenatie van iemand dan is en ik vind ook dat iedereen voor zichzelf die keuze moet maken zonder te oordelen. Ik ben zelf niet zo'n vlees eter ik vind de structuur vaak niet fijn. Ik ga eens op zoek naar meer gerechten zonder vlees.

Interessant topic!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Voleuse »

@isara het filmpje van Lubach link: https://youtu.be/g2bwr7RotAs
was niet shocking/goor en in your face dierenleed behalve helemaal aan het eind en daar zat een dikke waarschuwing voor (tenzij je alleen dat einde bedoelde in je post dan heb ik niks gezegd. Maar in dat geval is de link voor de andere geïnteresseerden). Ik vond het echt een goed filmpje en ik zou het ook zeker kijken. Het maakte het punt zonder horrorscenario's.

Oh en over ijzertekort, ik had dat erg snel met of zonder vlees eten. Het enige wat daarvoor goed verschil heeft gemaakt voor mij is minder ongesteld zijn.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Fayenne1-7

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Fayenne1-7 »

Ik heb zelf niet de behoefte vegetariër te worden als ik eerlijk ben. Er zijn wel soorten vlees die ik niet eet en ik eet geen jonge dieren.
Ik eet ook niet iedere dag vlees...maar helemaal vleesloos? Nee
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Pien »

Nou, per definitie worden dieren in de vleesindustrie jong geslacht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fayenne1-7

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Fayenne1-7 »

Goh je meent het Pien
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door eireann »

Dat klinkt onnodig sarcastisch fayenne...

Dat het zo jong was wist ik niet, dus dank voor het delen pien.
**Self Rescuing Princess**
Deleted User 178

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Deleted User 178 »

Wat bedoel jij dan met geen jonge dieren Fayenne?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Mack »

Ik ben toch enigzins een vleeseter maar we hebben hier al behoorlijk verminderd. Nou eten we twee of drie keer per week vlees of vis.

Met vlees ben ik eerder bezorgd dat de dieren een goed leven hebben gehad voordat ze geslacht worden dan dat ik mij heel erg druk ga maken over het slachten zelf. Nee, ik vind de "verdoving" met CO2 een slecht idee maar als ik bekijk hoe dieren worden behandeld tijdens hun korte leven en hoe ermee wordt gesleept voordat ze uiteindelijk geslacht worden vind ik dat erger dan de misstanden bij het slachthuis zelf.

Daarom halen we het meeste vlees van de runderen en paarden die in de natuurgebieden grazen en het varkensvlees van een boerderij waar de varkens alleen maar buiten zijn.

Extra voordeel; ze krijgen geen medicijnen en doordat ze hun eigen "dieet" bij elkaar grazen en ook niet in een stal leven leveren ze nauwlijks een bijdrage aan de stikstofvervuiling.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door chell »

Wij eten ook vlees en ik ben eigenlijk ook niet van plan daarmee te stoppen. Wel proberen we een paar keer per week vegetarisch te eten en wil ik er steeds meer naartoe om vlees te kopen van dieren die in ieder geval een fijner leven gehad hebben. Net als Mack heb ik meer moeite met het gesleep met dieren en de behandeling tijdens hun leven. We kopen veel vlees op de Rotterdamse Oogstmarkt bij Wild Vleesch die bijvoorbeeld ook zijn worsten vaak maakt met minder gewild vlees (geitenbokjes), maar nu we verhuisd zijn staat een extra diepvries ook hoog op de wishlist zodat ik die kan vullen met beter vlees en niet toch weer bij de Jumbo eindig.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door kitten »

Hier in huis is het al zo godsonmogelijk om maaltijden te verzinnen die iedereen lust, dat "vegetarisch" een factor is die ik er eigenlijk niet bij wil hebben. Ja, er staan fantastische recepten op Pinterest enzo. Maar zolang 99% van die gerechten afvallen, omdat er *iets* in zit waar iemand hier in huis over valt, zoek ik gewoon geen recepten meer! Omdat het me meer frustreert en verdrietig maakt, dan dat ik er inspiratie vindt. Ik vind het allemaal wél lekker klinken namelijk en het zijn dan nooit dingen die ik ook zorgeloos kan maken. ☹️
Deleted User 178

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Deleted User 178 »

Ik kan me voorstellen dat dat bij jullie erg lastig is Kitten! Ben verder zelf een hele makkelijke eter, dus dat scheelt.

Overigens verbaas ik me er over hoeveel mensen bepaalde dingen niet lusten. Maar dat is weer een ander topic. (los van allergie uiteraard)
Plaats reactie