Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Crownless »

Vandaag zag ik op zondag met Lubach hoe varkens verdoofd worden. En nu denk ik weer: eigenlijk wil ik hier niet aan bijdragen, maar fucking hell, vlees is zo lekker.

En dus voel ik me behoorlijk hypocriet. Ik heb ook niks tegen vlees eten an sich, we zijn omnivoren. We eten het wel te veel.

Maar Jezus, hoe gooi ik alles wat ik geleerd heb over koken en wat lekker is om?

Het is dat ik nooit gerookt heb, maar het voelt als het stoppen van een verslaving. Ik voel zoveel weerstand. Ook al zeg ik tegen mezelf dat ik dan wel vis mag blijven eten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken in mijn plaats?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Pien »

Ik heb hetzelfde Crownless.
Wat mij helpt is steeds minder vlees door bolognesesaus, uiteindelijk tot ie vegetarisch is. Nasi altijd vegetarisch. Vaker vleesvervanger (al dan niet zelfgemaakt).
Stampot zonder spekjes maar met cashewnoten (of gerookte amandelen).
En als ik dan wel vlees eet, dan of de 35% kortingsstickers. Maar liever nog lokaal biologisch vlees.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door JJV »

Stapje voor stapje.

Er zijn best veel vleesvervangers op de markt die zo echt op vlees lijken dat je nauwelijks merkt dat je geen vlees eet.
Stap je daarna met lekkere andere recepten over op of naar volledig vleesloos.

Zijn zat recepten waar vleesvervangers niet nodig zijn. Maar dan ziet je oog t eerder.
~\v/~
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Jezebel »

Recepten vanuit de groente bedenken werkt voor ons ook. Wij proberen dan wel niet vegetarisch te eten, maar we hebben zo'n groentepakket waarbij je dus elke week een zak krijgt (en zoek het daar maar mee uit). In de praktijk eten we nu denk ik de helft van de tijd of vaker vegetarisch, en soms zelfs veganistisch zonder dat dat de bedoeling was.
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door isara »

Kleine stapjes, dus eerst naar flexitarier gaan. Als je naar bv twee keer per week gaat is dat ook al een hele grote stap!
Ik ben gewoon vleesloze recepten gaan zoeken die me lekker leken, er zijn er zo veel! Langzaam je smaak veranderen. En van de Vegetarische Slager producten uitproberen.

Ik houd ook erg van vlees, maar ik vond t ook niet meer kunnen. Het is ook gezonder. Ik vond het eigenlijk vooral een sport om lekkere en bijzondere recepten te zoeken en die bleken toevallig ook vleesloos te zijn.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Voleuse »

Ja ik zou dus niet zeggen stapje voor stapje minder, voor mij (= notoire zwart-wit denker) werkte dat namelijk niet. Als ik vlees blijf eten dan gaat het gebruik ongemerkt toch weer omhoog en ik leerde niet echt vega koken als mijn makkelijke/default optie alsnog vlees was (je blijft een beetje de nadruk erop leggen dat vlees toch echt het makkelijkst is. Terwijl dat echt niet waar is). Als je het eerder geprobeerd hebt en je voelt je verslaafd dan is cold turkey misschien meer de manier?

Opties/Dingen waar je misschien nog niet aan gedacht hebt: 1) Koop vitamines en ga die slikken (B12/ijzer/vitamine D). Sla deze stap niet over anders ga je je binnen de kortste keren miserabel voelen op een minder vlees dieet. Een hoop van de vleescravings komen ook gewoon omdat je voedingsstoffen mist 2) Je kan ervoor kiezen om bij ontbijt/lunch/tussendoor geen vlees meer te eten. Experimenteren met ander broodbeleg is niet super moeilijk, waarschijnlijk is dit een kleine aanpassing en dan eet je toch al 2/3 van de tijd vega. 3) Je kan het ook een keer een week proberen. Of structureel een keer in de week 4) Wat bij mij goed werkte was mezelf in een lastige positie plaatsen door een heel duur vegetarisch kookboek te kopen :P. Ik heb dr volgensmij 1x uit gekookt maar het gevoel van "Ik heb toch niet voor niets 60 euro uitgegeven!!" weerhield me in het begin er wel van om terug te vallen. 5) Sowieso kan vega leren koken ook echt leuk zijn en een soort avontuur. Ik heb me toen geabonneerd op allerlei vega kookkanalen, ik heb elk vega restaurant in Rotterdam wel een keer gehad, ik heb dus best wat kookboeken gekocht en gekregen. Ik ben meer moeite gaan steken in mijn eigen eten toen. Je zou zelfs een workshop kunnen volgen ofzo. Vegetarisch koken is ook gewoon leuk en fijn en echt geen straf :). (Je hoeft nooit meer van die smerige glibberkip te snijden dat je allemaal van die velletjes en botjes hebt en :pukey: ) 6) Af en toe zo'n filmpje kijken als dat van Lubach helpt ook echt om blij te zijn met mijn keuze.

Misschien kunnen we ook een vega positiviteit/recipesharing-topic starten? (Of dat hiervan maken idk ik heb best recepten om te delen en volgtips voor vega influencers)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door JJV »

Voleuse schreef: 25 nov 2019, 19:17
Misschien kunnen we ook een vega positiviteit/recipesharing-topic starten? (Of dat hiervan maken idk ik heb best recepten om te delen en volgtips voor vega influencers)
In de sticky van t recepten topic merkje bij de vega of vegan recepten?

Staan er vast al meer dan je zo door hebt.
~\v/~
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Crownless »

Wat ik nu al doe is een keer in de week vega koken. Ik woon ook samen met 3 ontzettend carnivoren, dus ik ga hoe dan ook nog geconfronteerd worden met vlees in huis. Het koste bij Bryan in eerste instantie ook wat gemopper dat ik soms rare dingen maakte (bietenburgers komen er bijvoorbeeld al niet meer in).

Veel vleesvervangers vind ik net niet. Vandaag ook een gerecht met "stukjes als kip" maar het voelde voor mij toch als een soort brood/omelet brokje.

Ik denk dat ik ook een keer in de week iets maak met vis. Visvangst is ook niet goed voor de natuur, maar vind ik eigenlijk nog lekkerder dan vlees en ik heb niet het aww dierenmishandeling gevoel erbij.

Ik vind de gemarineerde tempeh blokjes van de Albert Heijn lekker. En verder houd ik ook van kaas.

Maar ik houd óók van vlees. En ik ben een ramp in het nemen van vitaminentabletten (Mijn medicatie is soms al lastig)

Ik vind het gewoon echt al moeilijk als ik eraan denk. Ook al ben ik an zich wel al bezig met vlees minderen.

Ik ben blij dat ik het hier gewoon zo over kan hebben. Ik ben best wel bang voor veroordeling en mijn "hoe word je vegetariër" zoektocht heeft niks opgeleverd over het stuk dat vlees lekker is en dat je daar x of y mee kan doen.

Want ik wil ergens ook niet horen dat het ongezond is. Ik wil nu vooral af van de enorme bio-industrie en het naar slachten van beesten. Ja, slacht is altijd dieronvriendelijk, want hè, ze gaan dood. Maar verdoven op een manier dat ze in paniek raken dat ze geen adem meer krijgen en soms niet genoeg verdoofd of fatsoenlijk dood dat ze levend verdrinken in kokend water vind ik echt niet ok.

Misschien moet ik uitzoeken of biologisch vlees ook op een andere manier geslacht wordt?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door JJV »

Hier waren de bieten burgers ook geen succes. (maar ik kocht ze terwijl ik grieperig was, dat blijft toch soort gelinkt dan)

Diverse vega burgers en groente schijven werkten prima.
De quorn fijngehakt en ah huis merk gehakt vervanger door pasta saus. Merk je bijjjjna niet.
De braadworst van de vegetarische slager zijn net duitse braadworst..

En de nep speckjes waren zelfs iets te sterk. Maar bij stamppot zuurkool of andijvie vast prima.

Ben even vergeten welke stukjes t zelfs tot de bbq gered hebben. Die merk je wel aan dat ze geen vlees zijn.. Maar zijn prima te eten.


Bij vis even opletten of t duurzame is, zijn ze waarschijnlijk in een silo of vijver gekweekt. Geen netten. Geen bijvangst.
~\v/~
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door leonietje »

Even oprecht de vraag waarom vis bij vegetariërs vaak wel mag. Ze gaan nog steeds dood het zijn nog steeds dieren. En vissen worden op een schip in een grote ruimte/ silo bewaard met veel te weinig ruimte maar niet direct dood gemaakt dus dan hebben ze toch ook veel te lijden? Of zie ik dat verkeerd? Ik vind vis ook echt super lekker. Maar ik snap echt niet het verschil tussen vlees en vis in dierenleed.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door JJV »

Denk vergelijkbaar met de discussie waarom we hier geen hond eten. (mn kids : die zijn cute. Ik vind een koe ook cute...)

En daarna. Insecten yay or ney?
Beste carbon footprint van alle maal...
Maar nog steeds dier.
( vegans hebben terecht geprotesteerd dat luize vleugels de soy vegan swirl gekleurd hebben.. Bedrijf gevruikt nu bieten sap)


En daarna..
Bedacht me net dat sommige niet religieuze collega s toch geen varken willen eten.
Ieder heeft daar blijkbaar eigen grenzen in.

Voor C misschien extra overweging hoe paard bij r valt. Die worden in ieder geval niet industrierl geslacht. ( staan bij anderen juist weer op no door t hoge knuffel gehalte)
~\v/~
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Voleuse »

@leonietje iedereen die niet strikt vegan is werkt op de een of andere manier wel mee aan dierenleed (kuikens gaan dood aan de eierindustrie, kalfjes worden geslacht voor je melk). Ik denk dat het niet nuttig is om mensen te beoordelen op hoe consistent ze zijn in het meewerken aan dierenleed. Heel veel mensen vinden dierenleed erg, maar je moet ook voor jezelf zorgen en een gebalanceerd gezond dieet eten op een manier die praktisch is in je leven. Ja vissen zijn dieren die ook dood gaan en dat is ook erg. Maar vissen zijn minder intelligent en de visvangst heeft een stuk minder impact op het milieu. Soms moet je dan gewoon een keuze maken. Overigens ben je dan geen vegetariër maar een pescetariër (spelling?) maar goed dat is dan weer mijn kleine irritatie :P

@Crownless over dat vlees-is-lekker gevoel: Je vergeet het gewoon. Ik heb denk ik een paar jaar wel bepaalde vleesproducten hard gemist, maar ik ben nu vergeten hoe het smaakt en het idee ervan lijkt me ook vies. Wat dat betreft is de vergelijking met roken ofzo wel kloppend. Ik heb geen idee meer hoe vlees smaakt, dus ik mis het ook niet meer. Sommige vleesvervangers voldoen nu heel erg aan mijn idee van hoe het hoort te smaken. Maar toen ik een jaar geleden op doktersadvies een weekje weer vlees heb gegeten kwam ik erachter hoe groot het verschil eigenlijk is haha. Niet een heel vrolijke gedachte misschien maar het is ook onrealistisch om te denken dat je helemaal niks aan je dieet hoeft te veranderen of niks hoeft te missen. Je past je aan, je went eraan, sommige vleesvervangers zijn ECHT heel erg goed (Bij de AH hebben ze nu de Beyond Burger. Die is freaky realistisch en kan ik erg aanraden. Wel ook weer duur natuurlijk), maar het kan soms ook betekenen dat je minder lekker eet. Zeker in het begin als je nog aan het wennen bent en nog niet weet welke vleesvervangers goed werken voor je.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door eireann »

Zodra ik financieel meer ruimte heb wil ik vlees gaan eten dat een korte traceerbare lijn heeft. Van koopeenkoe/kip/varken bijvoorbeeld. De slacht gebeurt daar ook vriendelijker dan in de massaproductie.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Ravelijne »

Ik ben heel lang vegetariër geweest, maar sinds ik zwaar ziek ben geweest kan ik er niet meer mee wegkomen om puur vegetarisch te eten. Om dezelfde voedingsmiddelen uit groente te halen, is een hele klus voor je lijf (en sommige zitten er gewoon niet in). Wij proberen wel zoveel mogelijk bio of lokaal/dier-vriendelijk vlees te eten (dier-vriendelijk dus in de zin dat de omstandigheden voor de dieren tijdens de teelt beter is). Maar je eet ook wel snel meer vlees dan je nodig hebt, denk ik. Wat dat betreft helpt bewust plannen/koken ook al een hoop.

Dat 'vlees is zo lekker' is ook relatief, wel, net wat @Voleuse zegt. Toen ik net omschakelde naar vegetarisch lag er nog rookworst in de keuken, en na lang watertanden zwichtte ik. Toen dacht ik echt 'is dit het nou?', en daarna had ik er veel minder moeite mee. Wel soms nog qua 'stevigheid' van een maaltijd (vooral in de winter), maar niet qua smaak. Het is lekker. Andere dingen zijn ook lekker. Het wende wat dat betreft best snel. Je lichaam moet ook wel even omschakelen. Beide kanten op, trouwens, ik had hetzelfde als Voleuse toen ik na lange tijd weer vlees ging eten, het was raar, smaakte raar, vies idee maar het voelt gewoon ook weird, alsof je het niet meer kunt verteren (wat dus ook zo is, je bioflora moet zich weer aanpassen). Als het echt niet went is het misschien ook dat je inderdaad meer eiwit of meer vitamines (of andere micronutrienten) nodig hebt, en dan kun je misschien beter kijken naar minder vlees en bewuster vlees. Alle beetjes helpen.

Als we dan trouwens toch gaan 'nitpicken' over consequent zijn, ik vind het echt een lastige als mensen vegan zijn en dan ook geen wol of leer meer willen dragen/gebruiken (prima, op zich), maar dan overschakelen op synthetische vezels. Waarvan we weten dat bij elke wasmachinebeurt er kunsstof deeltjes in zee spoelen, die momenteel dus letterlijk het oceaan-leven vergifitigen en verstikken. Het is ook allemaal niet simpel, om duurzame keuzes te maken, maar zoveel mogelijk natuurlijke vezels voor kleding is er eentje waar ik denk dat veel winst te maken is (en dus niet het ene dierenleed vervangen met iets wat uiteindelijk enorm veel millieuproblemen en ook weer dierenleed tot gevolg heeft).
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Eigenlijk wil ik vegetariër worden, maar vlees is zo lekker

Bericht door Voleuse »

Ja maar kijk op die manier kun je overal wel kritisch op zijn snap je? Ik ben zo'n persoon die het geen fijn idee vind om een dierenhuid te dragen (en op de leerindustrie is echt vanalles aan te merken wat betreft dierenleed). Maar synthetisch is dan ook niet goed. En dan heb je natuurlijk ook nog alle problemen met kleding die door kinderarbeid wordt gemaakt (en is mensenleed dan niet ook super erg?), en het gebruikt veel water en we gooien het veel te snel weg allemaal. Het enige waar je dan moreel nog goed mee zit is als je (superdure) natuurlijke-vezels-kleding vindt in een tweedehands winkel die op een fairtrade manier lokaal geproduceerd wordt... ik denk dat mensen bekritiseren op hun keuzes als ze proberen iets goeds te doen gewoon 0% helpful is. Bekritiseer eerder de mensen die blind zijn en willen blijven, ipv de mensen die een bewuste keuze maken voor wel het een en niet het ander. Ik krijg bijvoorbeeld ook verrassend vaak van vleeseters een preek over waarom ik dan niet vegan ben want dat is dan toch consequenter met mijn filosofie en daar word ik gewoon een beetje wanhopig van. Ik doe mijn best. Het hoeft niet perfect te zijn om toch te helpen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Plaats reactie