Aantallen...

Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Aantallen...

Bericht door JJV »

Hns schreef: even wat cijfertjes van BDSMzaken.nl waaruit het verschil blijkt:
eerst vraag je naar cijfers en dan citeer je BZ ?

... juist ja

:shutup:
~\v/~
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Aantallen...

Bericht door Sabrina »

Die getallen laten zien hoeveel mensen zich registreren op een website. Daaruit kan evenzeer blijken dat er meer mannen zijn die hun heil op het internet zoeken, of die deze website aantrekkelijk vinden, of die googletermen gebruiken waarmee ze op deze site terecht komen. En of het in de genen zit... Ik denk eerder dat het in onze cultuur ingebakken is dan dat het een genetisch iets is. Ik zou namelijk niet weten hoe zoiets genetisch bepaald zou moeten zijn.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Aantallen...

Bericht door skaoot »

Ja je maakt nu wel een aanname dat mannen puur door natuur dominant zijn. Maar ik denk dat daar een heel sterke culturele traditie achter zit die al dusdanig lang loopt dat het als natuurlijk gegeven beschouwt wordt. Ja ok, mannen zijn fysiek sterker, maar bepaalt dat dominantie? Ik vind van niet.
Als alle mannen dominant zijn, is het raar dat er allerlei culturen zijn waar vrouwen de dienst uitmaken. Al zou ik daar even mn studieboeken bij moeten halen voor concrete voorbeelden.
Wat is dominantie anyway?
En de laatste tijd, met toenemende individualisering (als in ruimte om je eigen ding te doen), komen meer vrouwen uit voor hun dominant zijn, en mannen voor het niet zo dominant zijn (en dan niet eens in SMcontext). Zijn die mensen dan tegennatuurlijk bezig? Of is er nu binnen cultuur ruimte voor ieders eigen natuur, de aard van elk beestje?
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Aantallen...

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat in onze genen ingebakken zit dat we allemaal soms leiden en soms juist iemand anders voorop laten lopen. Niemand kan altijd top dog zijn en iedereen is wel eens de meest doortastende persoon in een groep. Wat je voorkeuren in SM context zijn staat ook meestal los van hoe je in het dagelijks leven bent. Hoewel je soms je talenten uit het dagelijks leven wel in kunt zetten in een SM context. :)

Edit: Mooi gezegd, Skaoot!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Aantallen...

Bericht door kitten »

Ik heb eens een interview gelezen van John Baku, de oprichter van FetLife, dat er op zijn site meer vrouwen zitten dan mannen! Waarom? Omdat er geen zoekfunctie is op geslacht en locatie en voorkeur en zo. Dus hebben vrouwen er minder last van opdringerige mannen en "jagers". Daardoor voelen ze zich meer op hun gemak.

Dus de cijfers van BDSM-zaken zeggen niks.
Hns

Re: Aantallen...

Bericht door Hns »

JJV schreef:
Hns schreef: even wat cijfertjes van BDSMzaken.nl waaruit het verschil blijkt:
eerst vraag je naar cijfers en dan citeer je BZ ?

... juist ja

:shutup:
Nee beide staan los van elkaar. De cijfers van BZ zeggen mij niets over een meer totaalplaatje waar ik naar vroeg....
Hns

Re: Aantallen...

Bericht door Hns »

Sabrina schreef:Die getallen laten zien hoeveel mensen zich registreren op een website. Daaruit kan evenzeer blijken dat er meer mannen zijn die hun heil op het internet zoeken, of die deze website aantrekkelijk vinden, of die googletermen gebruiken waarmee ze op deze site terecht komen.....
Daar heb je wel een punt.
Hns

Re: Aantallen...

Bericht door Hns »

skaoot schreef:Ja je maakt nu wel een aanname dat mannen puur door natuur dominant zijn. Maar ik denk dat daar een heel sterke culturele traditie achter zit die al dusdanig lang loopt dat het als natuurlijk gegeven beschouwt wordt. Ja ok, mannen zijn fysiek sterker, maar bepaalt dat dominantie? Ik vind van niet.
In vroeger tijd wel lijkt me.... Ik zag onlangs een docu over een stam die nog leefde zoals X jaar geleden. De vrouwen daar kijken in eerste instantie naar de kracht vd man. Er moet gejaagd worden, en de kinderen worden beschermd. Punt van uiterlijk speelt daar nagenoeg geen rol.... Men trok daaruit de conclusie dat de rolverdeling dus van oudsher gekomen is.
Als alle mannen dominant zijn, is het raar dat er allerlei culturen zijn waar vrouwen de dienst uitmaken
Of is het; uitzonderingen daargelaten...?
En de laatste tijd, met toenemende individualisering (als in ruimte om je eigen ding te doen), komen meer vrouwen uit voor hun dominant zijn, en mannen voor het niet zo dominant zijn (en dan niet eens in SMcontext). Zijn die mensen dan tegennatuurlijk bezig? Of is er nu binnen cultuur ruimte voor ieders eigen natuur, de aard van elk beestje?
Nee dit is zoals het nu verloopt, er is wel degelijk een verschuiving gaande. Maar ook even googleloeren leert mij dat over het algemeen de meeste vrouwen toch echt wel graag een dominante man willen.....
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Aantallen...

Bericht door skaoot »

Hns schreef:In vroeger tijd wel lijkt me.... Ik zag onlangs een docu over een stam die nog leefde zoals X jaar geleden. De vrouwen daar kijken in eerste instantie naar de kracht vd man. Er moet gejaagd worden, en de kinderen worden beschermd. Punt van uiterlijk speelt daar nagenoeg geen rol.... Men trok daaruit de conclusie dat de rolverdeling dus van oudsher gekomen is.

In dat geval. Dat gaat dan toch niet meteen op voor de hele mensheid? Maar dat hele nature-nurture debat ga ik hier niet uitvechten, ook niet relevant voor je vraag.
Of is het; uitzonderingen daargelaten...?
Een uitzondering die wel aantoont dat mannen dus niet per definitie van nature dominant zijn. Omdat het een uitzondering is maakt het niet irrelevant.
En de laatste tijd, met toenemende individualisering (als in ruimte om je eigen ding te doen), komen meer vrouwen uit voor hun dominant zijn, en mannen voor het niet zo dominant zijn (en dan niet eens in SMcontext). Zijn die mensen dan tegennatuurlijk bezig? Of is er nu binnen cultuur ruimte voor ieders eigen natuur, de aard van elk beestje?
Nee dit is zoals het nu verloopt, er is wel degelijk een verschuiving gaande. Maar ook even googleloeren leert mij dat over het algemeen de meeste vrouwen toch echt wel graag een dominante man willen.....[/quote]
Ik wil zelf ook graag een dominante man. Yes please. En waarom? Onder andere omdat ik zelf een vrij dominante dame ben die dondersgoed weet wat ze wil en hoe ze het wil in haar leven, en daar ook druk mee bezig is. En het daarom erg lekker vind om af en toe de touwtjes uit handen te geven. Als tegenhanger. NIET omdat dat mijn werkelijke natuur is ofzo en ik eigenlijk alleen onderdanig ben. Het is gewoon ook een kant van mij.
Maar volgens jouw insteek zou ik dus van nature een rustige, meegaande, onderdanige vrouw moeten zijn? Want natuur.

En daar houd ik het bij. Anders openen we wel een nature-nurture topicje :P
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Hns

Re: Aantallen...

Bericht door Hns »

skaoot schreef:
Hns schreef: En daar houd ik het bij. Anders openen we wel een nature-nurture topicje :P
Nee prima. Voor mij wel alweer een punt om bij stil te staan..... Nooit te oud om te leren.
Gesloten