betekenis afkortingen

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Plaats reactie
Deleted User 1996

betekenis afkortingen

Bericht door Deleted User 1996 »

Op fetlife, maar ook elders, kom ik afkortingen tegen die blijkbaar voor veel mensen vanzelfsprekend zouden moeten zijn wat daarmee bedoeld wordt. Nou, dan heb ik blijkbaar onder een steen geleefd, want ik ken ze niet...
Zo heeft iemand de volgende tekst geschreven:
Heb je IQ, EQ, SQ en werk je op HBO nivo met leidinggevende capaciteiten dan ben je de D die ik zoek. Met verder nog een hoop verwachtingen over de aanstaande D.
IQ en HBO zijn voor mij wel duidelijk (heb zelf veel IQ testjes mogen doen) en wat een D is snap ik ook nog wel. Maar die andere :?:
Wordt het niet eens tijd om gewoon een lijstje te hebben met de betekenissen van de vele afkortingen? Er zijn nog veel meer dan die paar die ik hier genoemd heb.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Voleuse »

Nee, want iedereen heeft gewoon google en daarmee kan je alle afkortingen vrij makkelijk vinden. Eerdere pogingen voor een kink-wikipedia zijn hierdoor ook gestrand.

EQ en SQ hebben ook niks met BDSM te maken. EQ is emotionele intelligentie en SQ (wist ik niet, maar heb ik zo gegoogled) is spirituele intelligentie. Kennelijk.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Ravelijne »

Oh, zie je, en ik zou gegokt hebben 'sociale intelligentie'. Ik weet ze ook vaak niet. Ik gebruik ook meestal google om te zoeken of urban dictionary, maar soms kom je er daar ook niet mee uit omdat er verschillende mogelijkheden zijn en het niet meteen duidelijk is hoe het bedoelt wordt. Maar dan kun je het gelukkig meestal wel ergens vragen, hier of op Fet.
Deleted User 1996

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Deleted User 1996 »

Als bepaalde afkortingen blijkbaar meerdere betekenissen kunnen hebben, waarom schrijft men niet gewoon wat je wil of wenst. Kan er ook geen misverstand over ontstaan. En dat Google alles weet is ook niet waar, die resultaten blijken ook niet altijd de juiste te zijn.
Laat dat nou net de reden zijn waarom ik vragen stel?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Ravelijne »

Afkortingen blijven populair. Danwel omdat het minder typen is, danwel omdat het in zwang raakt net zoals andere dingen die in spreektaal mode worden. Taal is en blijft ambigu, dat zit in de mens, ben ik bang. Google is een goed startpunt, en voor de rest kun je het inderdaad vragen. Zoals nu.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: betekenis afkortingen

Bericht door tessie »

Als ik EQ SQ intyp in Google, krijg ik wel gelijk het goede resultaat.
Ik denk dat je, als je Googelt, als snel ziet welk resultaat klopt en zou passen.
En anders kan je het ook gewoon onder de advertentie vragen als je het verder wel een hele leuke advertentie vindt.
Deleted User 1996

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Deleted User 1996 »

tessie schreef: 25 jun 2019, 13:04 En anders kan je het ook gewoon onder de advertentie vragen als je het verder wel een hele leuke advertentie vindt.
In dit geval zou dat weinig zinvol geweest zijn, betrof een dame die een heer op nivo zoekt.
Daar kan ik in het geheel niet aan voldoen, maar die afkortingen hé.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Ravelijne »

Mensen vinden het meestal ook niet erg als je zegt 'de advertentie is niet op mij van toepassing, maar ik ben benieuwd wat die-en-die afkorting betekend. Ik kwam er met Google niet meteen uit, kan iemand dat voor me vertalen?' :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: betekenis afkortingen

Bericht door kitten »

En soms denk ik "Jeetje, wat een omhooggevallen type, beetje interessant doen met afkortingen, doei." :lol:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: betekenis afkortingen

Bericht door pluis »

Ik zou geloof ik mn kont tegen de krib gooien en vragen wat de arbeidsvoorwaarden en voorgestelde inschaling zijn voor dit project, want met zo'n functieprofiel verwacht ik toch wel anderhalf keer modaal. Ik bedoel.. zitten we op LinkedIn, ofzo, met zo'n tekst?

Dan staat SQ dus voor Salarisquotient en EQ voor Equity. Dan mag sublief me ook nog eigenaar maken van een deel van zijn / haar huis / onderneming :P
Deleted User 1996

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Deleted User 1996 »

kitten schreef: 26 jun 2019, 13:06 En soms denk ik "Jeetje, wat een omhooggevallen type, beetje interessant doen met afkortingen, doei." :lol:
Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt wel een punt.
Doe mij maar Jip-en-Janneke taal en zeg gewoon recht voor z'n raap wat je zoekt.
Maar goed, dat zal dan wel geen passende tekst zijn voor HBO nivo.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: betekenis afkortingen

Bericht door pluis »

Mwah, ook hoogopgeleide mensen lezen volgens mij liever mooie, simpele en leesbare tekst dan een met afkortingen doorspekt zwetsverhaal.

Om op het topic afkortingen te blijven, wat vinden jullie van de afkorting GSRM (Gender, Sexual and Romantic MInorities) als alternatief voor / naast LGBTQIAAP of LGBTI+ of QUILTBAG? Ik vind 'm eigenlijk wel mooi.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Ravelijne »

Zo op het eerste gezicht spreekt het me niet meteen aan. Dat 'minority' meteen in de afkorting zit, vind ik minder handig. Hoeveel procent van de bevolking een bepaalde geaardheid/orientatie/identiteit uitmaakt, is niet het meest interessante aan die seksuele of gender identiteit, denk ik. Het feit dat er wat meer mensen X geaardheid hebben dan Y geaardheid vind ik veel minder belangrijk dan het feit dat iedereen er één heeft, dat er verschillende zijn en dat ze ook kunnen veranderen over je leven heen.

Dat meer mensen (min of meer) hetero zijn dan niet hetero, hoeft voor mij niet als soort van kerneigenschap in de afkorting te zitten. Die harde scheiding tussen 'de hetero-meerderheid' en 'niet-hetero minderheid' mag van mij juist wel een beetje vervagen. De categorie 'hetero/meerderheid' overlapt in een ven-diagram ook met minimaal G, R & M.

Misschien als er iets in zou zitten van 'alternative' in plaats van minority of zo. Hoewel dat natuurlijk ook een raar woord is er voor, maar dat geeft dan meer aan dat het een andere optie is dan de mainstream vakjes, maar net zo legitiem en niet 'minder'. Zeker omdat we 'minderheid' als naamkaartje voor een groep in de praktijk ook associatief als 'minderwaardig' lezen, in plaats van 'minder dan 50% van het totaal maar net zo valide en normaal'.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: betekenis afkortingen

Bericht door Mack »

Ravelijne schreef: 26 jun 2019, 18:01 Misschien als er iets in zou zitten van 'alternative' in plaats van minority of zo. Hoewel dat natuurlijk ook een raar woord is er voor, maar dat geeft dan meer aan dat het een andere optie is dan de mainstream vakjes, maar net zo legitiem en niet 'minder'. Zeker omdat we 'minderheid' als naamkaartje voor een groep in de praktijk ook associatief als 'minderwaardig' lezen, in plaats van 'minder dan 50% van het totaal maar net zo valide en normaal'.
Dat.

Ik vind de hele LGBTxxx ... string ook te lang (en onuitspreekbaar) worden. GSRA lijkt mij geen slecht alternatief.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie