Vlinders en onbespoten kool

kitten

Vlinders en onbespoten kool

Bericht door kitten »

Afbeelding
Ik heb vlinders in de aanbieding en ik zoek kool! :biggrin:

Mijn vlinders mogen alleen onbespoten kool en dat kan ik binnen handige afstand niet vinden. Alleen in een stukje autovrij Den Bosch waar ik bepaald niet dagelijks (lees: nooit) kom. Mocht er iemand heel makkelijk aan kunnen komen die ook naar de lentemeet gaat...? GRAAG!!

En verder viel me op dat er gaten in koolblaadjes vielen terwijl er in die bak alleen vlinders en eitjes zouden moeten zitten. Bleken mijn vlinders iets meer van vieze spelletjes te houden dan ik dacht! :biggrin: Niet alleen vond ik een paar reeds uitgekomen eitjes (mini rupsjes), maar ook een hele kolonie nieuwe eitjes! :shock: Dus ik heb er nu KEIVEEL! :static: Mocht er iemand het leuk vinden, vlindertjes, dan wil ik wel wat eitjes op de post doen! Of meenemen naar de lentemeet. :)

Benodigdheden om ze tot vlinders te laten uitgroeien: grote glazen bak, gaas om het af te dekken, klein zacht kwastje, theelepel, bakje, pannenspons, suiker, water en onbespoten kool.

Afbeelding
oda

Re: Vlinders en onbespoten kool

Bericht door oda »

Leuk kitten, ik wil best wat eitjes! Graag! Maar wat doe je met de vlinders als ze 'uit' zijn? Loslaten?

En onbespoten kool... bij de natuurwinkel? Of hebben jullie die niet?
colet

Bericht door colet »

Ja, kitten, als je er echt zoveel hebt...dan hou ik me ook aanbevolen!
Chris

Bericht door Chris »

Onbespoten in vorm van geen waxlaag neem ik aan?
asti

Bericht door asti »

Ooooh doe es foto's doen van de beestjes! Leuk joh! :static:
kitten

Bericht door kitten »

waxlaag? shock: Onbespoten als in, geen bestrijdingsmiddelen. Van dat spul dat gemaakt is om rupsjes dood te maken.

@colet: had je ze uiteindelijk toch niet besteld? Zal ik ze naar de lentemeet meenemen?

@oda: nee die hebben we niet. ;) Wat ik al zei: in Den Bosch, in een deel waar ik nooit kom en met de auto niet bij kan komen.

De vlinders kun je idd vrij laten. Ik heb ze nu suikerwater gevoerd en dan gaan ze eitjes leggen. :)
asti

Bericht door asti »

mogen ze écht alleen maar kool of ook andere bladgroenten? Veldsla enzo kan je namelijk heel makkelijk zelf laten groeien. Heb het vorig jaar hier op't balkon gehad. Zaadjes daarvoor bij iedere tuinhandel.
kitten

Bericht door kitten »

Alleen kool... Andijvie werd ook netjes heel gelaten, terwijl de kool tot op de nerf opgepeuzeld werd.
Laatst gewijzigd door kitten op 24 mei 2010, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
oda

Bericht door oda »

Ik zal even kijken bij mij in de buurt of er onbespoten kool te koop is. Heb ik weer een extra reden om naar de lentemeet te komen :icon_biggrin:
greeneye

Bericht door greeneye »

kitten zou je mij het adres willen geven waar je die besteld hebt de BSo van mijn dochter wil het ook graag doen.
kitten

Bericht door kitten »

http://www.vlinderstichting.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :)
kitten

Bericht door kitten »

Inmiddels heb ik biologische kool gevonden! :static: En geen dag te vroeg! :shock:

Dit zijn de rupsjes nu. Wat er aan kool in ligt is een HELE witte kool, die ik in 2 dagen aan ze heb gevoerd. Wat je ziet is dus wat er over is van die hele kool!! In het hoekje ligt het stompje, die heb ik er ook maar bij gelegd. Vanmiddag moet ik alweer nieuwe kool halen!
krioel.jpg
Dit zijn niet alle rupsen overigens. Ik heb 1 bakje aan colet gegeven en ongeveer de helft vrij gelaten bij kool in de buurt. Kun je nagaan, ik had er nog eens 2x zoveel kunnen hebben! :smiley_panic: De allerkleinste rupsjes zitten nu bovendien ook apart:
babykamer.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kitten op 11 jun 2010, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
kitten

Bericht door kitten »

En dit is de hoeveelheid poep die zo'n clubje groene monstertjes in één dag (!!) kan produceren!! Ik moet ze dus dagelijks verschonen, wat best veel werk is met zoveel poepers!
poep.jpg
Verschil tussen de grootste en de kleinste rupsjes. Deze foto is al een paar dagen oud, de grote rupsen die je hier ziet, zijn inmiddels al verpopt.
groot-klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
oeps2

Bericht door oeps2 »

wat leuk !

**gaat onbespoten kool in de tuin laten groeien voor volgend jaar ** :banana:
linne{R}

Bericht door linne{R} »

Heel erg leuk, en leuke foto's! Wat voor vlinders gaan er uit komen?
Gesloten