isara schreef: ↑30 sep 2019, 22:38
het klopt toch dat alles onder transactions op de door mij aangegeven data geel worden en als ik ze dan goedkeur, ze ook onder Activity komen te staan?
Hij zet ze automatisch op die datum als 'activity', maar hij heeft ze nog niet goedgekeurd, dat doe je met dat kleine grijze/groene c-tje helemaal rechts. Hij rekent ze ook mee voor je saldo, maar als je naar een bepaalde rekening gaat zie je bovenaan je 'echte' saldo (niet-bevestigde transacties nog niet meegerekend) en je 'werksaldo' (niet-bevestigde transacties al wel meegerekend).
Ik denk dat verder alles al zo'n beetje gezegd is, maar ik gooi er ook nog wat gedachten tegenaan.
Spaargeld: give every dollar a job! In YNAB precies kunnen zien wat je buffer voor noodgevallen is (en dat die hopelijk groeit!), is erg fijn. Buffer opsplitsen is ook fijn, als je in je hoofd geneigd bent het eigenlijk voor verschillende dingen te reserveren. Ik vind het ook veel inzicht geven om hem op te splitsen als ik weet dat ik er eigenlijk verschillende dingen mee in gedachten heb. Dan weet ik wat ik concreet wil. YNAB helpt me heel erg om met mijn geld te doen wat ik
echt wil, in plaats van dat ik al gedaan heb wat ik
ook wel wil, maar niet zo graag als wat ik eigenlijk echt, echt, echt wilde maar waar ik even niet aan dacht op het moment dat ik het uitgaf.
Ik heb het trouwens niet in een categorie 'spaarrekening', mijn categorieën heten echt naar wat ze doen. Bij mij is dat:
'Maandelijks & Tweemaandelijks (immediate obligations)'
Driemaandelijks en minder vaak (True Expenses)
Long Term Goals (hier zitten dus dingen als 'emergency fund', maar ik benoem het liever specifieker, dus auto onderhoud, computer replacement (zit nog niks in) en dan inderdaad een stukje 'buffer voor onverwachte dingen')
Quality of Life Goals (dingen als sauna, vakantie, maar ook trainingen en workshops, of therapie (voor zover dat niet een vaste maandelijkse post is).
Oh, ik weet misschien nog iets toe te voegen. In het begin is het soms even pittig, maar dat komt omdat je 'goals' voor je True Expenses ongelijk verdeeld zijn over het jaar. Hoe komt dat? Omdat je theoretisch dus van al die grote bedragen maandelijks maar een twaalfde inlegt, want de inleg is dan verdeelt over een heel jaar. Maar je begint nu en sommige van die rekeningen zijn al over 3 maanden of 5 maanden. Dus moet je wat je normaal in een jaar bij elkaar 'druppelt', ineens in veel kortere tijd sparen.
Zeg dat er een jaarlijkse rekening van € 600 euro aankomt. Over een jaar leg je elke maand maar € 50,- in. Maar als die rekening er over 2 maanden is, dan moet je dus nu twee maanden achter elkaar € 300,- opzij leggen. Dan lijkt het dus alsof je echt heel weinig overhoud voor je maandelijkse lasten, maar dat is niet zo. Normaal zou je je een hoedje schrikken als die rekening komt (terwijl je eigenlijk al die tijd onrust in je achterhoofd had, want natuurlijk wist je ergens wel dat die kwam). Waarschijnlijk zou je die rekening normaal oplossen uit spaargeld of met roodstaan en dan achteraf dat gat weer gaan aanvullen. Met YNAB doe je het van te voren, maar omdat je dat normaal niet in beeld hebt en je het ineens over korte tijd doet, lijkt het dan even pittig. Maar als straks alles netjes op een twaalfde deel per maand zit, hou je ineens meer over.
BTW, als je die bedragen 'automagisch' bij elkaar spaart met YNAB, en zo'n rekening van honderden euros gaat echt bijna ongemerkt voorbij omdat je weet dat het klopt, is dat echt zo'n zááááááááálig gevoel. Ik wordt daar echt nog elke keer blij van.
Wat betreft rood staan en budget voor boodschappen deze maand: als je niet met YNAB begonnen was deze maand, had je net zo veel/weinig op je rekening gehad als nu. Dus je zou normaal gesproken ook 'eigenlijk' maar € 34,- over gehad hebben. Kijk ook even naar hoe je het normaal gesproken opgelost zou hebben. Roodstaan? Toch wat van je spaargeld inzetten? Ergens anders zuiniger zijn? Ik doe ook wel eens toch schuiven vanuit sparen voor grotere rekeningen, als ik weet dat ik bijvoorbeeld nog een extra ding krijg later (belastingteruggaaf, vakantiegeld, teruggaaf op energierekening, dat soort dingen). Dan moet je er wel rekening mee houden dat die meevaller daar dan dus ook (deels) naartoe moet en moet je (of ik toch!

) een beetje opletten dat je de meevaller niet van te voren al weer drie keer uitgeeft. Maar gelukkig zie je dat ook snel met YNAB. Als er een meevaller binnenkomt 'mag' je weer potjes vullen, namelijk.
Goed bezig, in ieder geval!
Als je ze nog niet gekeken hebt, ik vond deze twee filmpjes echt super nuttig, en ze zijn niet zo gek lang:
Setting Up Your Budget (met als ik het me goed herinner, ook een stukje over 'wat als je niet uitkomt'):
https://www.youtube.com/watch?v=sQeS5kTE6wU
Learn The Four Rules:
https://www.youtube.com/watch?v=dPw0zTbq1mw