Wat eten we vandaag?

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Omnom. Ik gebruik de slowcooker functie eigenlijk nooit. Is dit er eentje die op slow beter werkt, @Pluis?
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Durf ik niet te zeggen (ik ben nog een IP-beginner), maar de vorige keer dat ik een soort barbecue maakte (pulled chicken, weliswaar, en dat is toch een ander ding met zo weinig vet en bindweefsel), vond ik 'm met de drukfunctie aan niet goed gelukt (vlees te droog, saus juist te waterig). Ik ga nu proberen of ik deze in de saus kan laten garen en daarmee dan tegelijk de saus ook een stukje kan indikken.

Stiekem wil ik ook gewoon een huis dat de hele dag lekker ruikt :P
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Pulled pork maak ik wel met druk en dat gaat wel heel goed. Pulled chicken heeft Ravelijne wel eens gemaakt en dat was toen ook prima, misschien ging het in jouw recept te lang? Ik had laatst ook een kiprecept waar ze echt een véél te lange kooktijd aanhielden.

Dat de saus te dun blijft vind ik wel echt een IP-euvel. Ik kook het vaak nog wat in of bind het met maizena. Maar sommige dingen doe ik die reden ook nog in de slow cooker (rendang, fluffy saté)
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Is er nog een ander voordeel van druk gebruiken behalve dat het sneller klaar is? dat zou wel goed zijn om te weten.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Bij veel dingen blijft de voedingswaarde beter behouden. Het is iets heter dan gewoon koken, maar alle voedingsstoffen die stuk gaan van koken gaan al bij 60 of 80 graden stuk, dus die paar graden extra maken niet zoveel uit. Als temperatuur de issue niet is, dan gaat tijd tellen, en de tijd is een stuk korter. :) Bij groenten gaan de 'anti-nutrienten' (lectines en zo) er beter uit, de stofjes waarmee de plant zich tegen van alles beschermt en die voor ons vervelend zijn omdat we voedingstoffen minder goed opnemen. Ik merk het wel bij aardappelen en vooral rijst, maar ik heb sinds gezondheidsperikelen een enorm gevoelige maag. :)

Bonen uit de IP vind ik ook lekkerder dan uit blik, maar ik vind het teveel gedoe om te timen qua in de week zetten maar niet te lang in de week hebben staan etc. Maar het is wel echt lekkerder, vinden Zarath en ik.

Ik doe kip 20 minuten op 'poultry' stand (iets langer als het bevroren is). Mijn pulled chicken is eigenlijk altijd mals, als hij het niet is lag het meestal aan de kip. Ik heb me ook aangeleerd om sowieso een gesneden ui, knoflook en iets zuurs (theelepeltje azijn of gewoon een tomaatje of zo) er bij te doen, dan is de droge kip ook nog redelijk mals. :) Ik zet één van mijn receptjes wel in het receptentopic.

Qua saus is het idd het vlees eruit scheppen, warmhoud-stand uitzetten en dan nog even met de sauté knop aanzetten (al dan niet met 'adjust' knop op 'high') om het in te laten dikken. Of inderdaad ergens mee binden, maar meestal doe ik sauté.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Kipfilet op 20 minuten?!? Dat vind ik echt heel lang!

Mijn cheatsheet heeft de volgende tijden voor kip:
IMG_20190628_192035.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Interesting. Misschien was dit wel de tijd voor bevroren, dan, maar ik heb in mijn aantekening destijds specifiek 'ontdooid' gezet. Ik zal het eens korter proberen! Heb je een linkje voor die cheat sheet? Ziet er wel hip uit. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Ik heb geen linkje waar je ze kunt lezen of downloaden, want ze zijn heel fancy magnetisch. Te koop op Amazon (https://www.amazon.com/Reference-Compat ... B07D9TPNNR) . Ik kan natuurlijk wel proberen een keer een goede foto te maken.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Oh, cool. :) Foto welkom. :)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Mack »

Ook vanavond een barbieknoei.
Een reünie van de SHA2017 core-teams en al een voorzichtige voorzet voor 2021. :static:

Zie alhier.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door lunaaa »

Ik at een restje Mexicaanse ovenschotel. Was eigenlijk geen volledige portie meer, maar ik heb niet zo veel honger met dit weer. En mocht ik nog trek krijgen, dan is er nog wel wat te snaaien in huis.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door puppie »

Vandaag is het duidelijk lekkerder weer om de bbq aan te steken 8-)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Mack »

Shrimp-lemongrass, geplette krieltjes gebakken in boter & honing, en een salade.
Tasty & messy :P
En de gecaramelliseerde honing uit de krieltjes pan was een onverwacht bonus toetje.

https://www.youtube.com/watch?v=M4H4t-98giY
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door shareen_G »

Poffertjes.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Pien »

Hey. Wij ook
Plaats reactie