De wondere wereld van digitale techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

Ravelijne schreef:@Mack Hoe zit dat met Bitcoins, leveren die ook inflatie op? Volgend dat artikel van die consultant wel,...
Niet helemaal. Ja, het brengt nieuwe valuta in omloop maar voor BCs moet je moeite doen, "werken". Of je koopt ze tegen de op dat moment geldende prijs, of je gaat voor "mining", en dan heb je computerpower en electriciteit nodig.
Bovendien is de "koers" van de BC nooit vastgelegd. Er is (net als bij de "Q") een maximum dat in omloop kan komen maar de toenemende complexiteit om de hashes van de volgende blockchain te berekenen zetten bij de BC een soort van automatische rem op het systeem.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Ik vind dit artikel van de Rabobank over Bitcoin en inflatie wel verhelderend. Conclusie: we weten het niet omdat er geen zicht op is, de informatie is domweg niet beschikbaar. Dat gaat alleen nog over inflatie binnen de Bitcoin zelf. Niet over wat dat eventueel voor effect op andere valuta kan hebben.

Bij Bitcoin is de waanzinnige hoeveelheid energie die nodig is om het te minen juist een probleem. Momenteel verbruikt Bitcoin mining per jaar minimaal (!) net zoveel energie als heel Ierland bij elkaar. Dat 'werken' gebeurt vaker dan niet op een Botnet, oftewel computers die gehackt zijn en zonder dat de eigenaar het weet enorm veel werk staan te doen voor een Bitcoin-boer waar dan ook ter wereld. Dus die energie is dan gewoonweg gejat.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door eireann »

15579532366547780199655616249920.jpg
Dit is een foto van het systeem van mijn mooie mooie Mac, is er een google-fu/Linux/mac- kenner die kan uitvogelen welke Linux versie hier op kan draaien? (Zo licht mogelijk en met mogelijkheid tot moderne basis browser?)

Mijn dank is groot!

Als iemand er een modern (snel) mini computertje in kan bouwen die aangesloten kan worden op het scherm zou ik helemaal gelukkig zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Daantje »

Lubuntu zou moeten werken op een G4. Is in principe gewoon Ubuntu (goed ondersteund, gebruiksvriendelijk) maar dan met een lichtere versie van de desktopomgeving.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door eireann »

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik ben eigenlijk op zoek naar een linkje van de download :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door eireann »

Ik contact ze even voor assistentie! Dank voor de info vast! Lubuntu it is :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Ik dacht dat Linux op een Mac nog wat ingewikkelder was dan linux op een Windows machine. Zarath heeft zich er wel eens in verdiept toen ik hem aan en mac wilde krijgen, toen hij een nieuwe computer nodig had. Maar meer precies dan dat weet ik het ook niet. Denk dat je Mack even moet pagen voor iets specifiekere informatie.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Daantje »

Ik heb zelf geen ervaring met macs. Ik weet dat Ubuntu op PowerPC architectuur kan draaien en dat er mensen zijn die Lubuntu op oude Macs gebruiken. Ik verwacht dat je eel het nodige moet doen om uit MacOS te breken.

Also, ik snap niet het voordeel van een mac als je niet ook binnen het software ecosysteem blijft. Ze zijn al jaren geleden overgestapt op x86, dan is er functioneel geen voordeel meer boven willekeurige andere pc/laptop.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door eireann »

Hij is zoooooo pretty!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Daantje »

Voor deze snap ik het wel, net als de Cube die ze in die tijd hadden (volgens mij één generatie later met een G5) veruit de mooiste computers ooit op de markt. Maar ergens in 2006/7 is Apple overgestapt naar Intel processoren, dan kan heeft het geen meerwaarde meer om een Mac te nemen als je er Linux op draait.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

De meeste ITers die ik ken die linux draaiden, gebruikten gewoon MacOS als ze een Mac kregen van werk, omdat ze het een kans gaven en net zo fijn vonden (en ze ook command line access hadden, omdat MacOS ook een soort unix/linux-smaakje is (okay, FreeBSD, meen ik).

En de mensen die ik ken die toch al linux draaien, die pakken idd geen Mac als ze een nieuwe kopen.

Maar waar je vaak linux voor gebruikt, is om nog veel meer gebruikstijd uit een oud beestje te halen. Linux gaat een stuk zuiniger met je hardware om dan Windows en waarschijnlijk ook wel dan MacOS. Dus dan is het niet zo dat je een computer koopt om er iets op te draaien, maar dat je linux gaat draaien om meer jaren te halen uit de hardware die je al hebt.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door eireann »

Ja dat laatste idd ravelijne! En it's soooooo pretty!
**Self Rescuing Princess**
Deleted User 1996

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Deleted User 1996 »

Klopt aardig wat je zegt Ravelijne over Linux en oudere computers. Hier ook Linux en ik heb daarvoor gekozen omdat ik Windows een beetje veel zat was. Beetje veel ergernissen over Windows en hoe die mijn pc begon te beheersen. Een paar jaar geleden overgestapt op Linux en terug naar windows is voor mij geen optie meer. Moest wel behoorlijk wennen aan en vertrouwd raken met Linux, maar thans vind ik het een prettige OS. En geregeld updates die zich makkelijk en vlot laten installeren. Veel minder tijdrovend dan windows.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Ik zit hier even met gefronste wenkbrauwen, en met een beetje geluk is het een glitch en is het zometeen alweer spontaan opgelost, maar het is wel weird. Als ik Google Calendar in Safari open, dan zegt hij "404, page not found", ondertussen doet hij het in Chrome (gelukkig!!!) nog wel. Iemand anders ook dit probleem?

Edit: Oh, hij doet het al weer. Maar was wel raar. Paar keer de URL gecheckt en zo, maar hij was echt even missing in action... Anyway, probleem alweer opgelost, dus.
grotemuil

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door grotemuil »

Een computerfreak die zijn eigen pc in elkaar zet kan je vast heel erg blij maken met veel opslagruimte. Voor 100 euro ken je een hele leuke en snelle externe harde schijf kopen. Altijd handig Verder ken je denken aan beveiligingssoftware of zo. Misschien intern werkgeheugen' maar aangezien ie zelf gaat bouwen denk ik dattie dat al heeft Nah. iets anders weet ik ook ff niet
Plaats reactie