De wondere wereld van digitale techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Peter^ »

Weet iemand hoe dat in Windows gaat?
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Zijn er hier nog mensen die een invite willen voor initiative Q? Dat is kennelijk een soort bitcoin-achtig initiatief van iemand die een bedrijf had wat voor heel veel geld aangekocht is door PayPal. Geen idee wat je er uiteindelijk mee kan en of het van de grond gaat komen, maar opgeven is gratis en ik heb nog 4 invites over.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

Voor je dat doet, Google eerst op "criticism Initiativ Q". Ik heb besloten niet mee te doen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Daantje »

Ik vind het er verdacht veel uitzien als een piramidespel.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

@kitten Ik heb ook gegoogeld en wat rond gekeken, maar ik vond maar hele milde kritiek en het leek me compleet risicoloos om mee te doen. Wil je links en/of meningen delen? Ik pas graag mijn mening aan, als ik nog meer argumenten tegenkom.

Er is geen inleg, dus in die zin is het geen piramidespel. Ze geven een bonus weg net zoals Dropbox extra ruimte gaf aan mensen die andere mensen weer lid maakten. Ik ken mensen die een hele terabyte aan dropbox ruimte bij elkaar hadden gespaard. Voor zover ik kan zien is dit hetzelfde, alleen keren ze dan een bedrag in de nieuwe betaalmogelijkheid uit. Als ik het goed begrijp. Als ik iets mis, hoor ik het graag.

De gelijkenis met een piramidespel is dat de bonus die je krijgt lager wordt met elke generatie uitnodigingen. Maar er is geen inleg, dus in die zin is het een soort 'kettingbrief maar dan zonder nadelen'.

@edit: Voor zover ik begrijp is het grootste risico dat het gewoon helemaal niets wordt, en dan heb je ook niks. Als het wel wat wordt, dan kunnen je Q-punten geld waard worden. Mis ik nog iets?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

Ja, ze bouwen een grote database op van meervoudig gelinkte en geverifieerde email adressen. Dat kan in de toekomst (hard) geld waard zijn. Hier in Europa hebben we nog wat bescherming nu de GDPR actief is maar in andere werelddelen is die bescherming er niet.

Tevens is het echt wel mogelijk om een branch van nep identiteiten op te bouwen die later voor fraude gebruikt kunnen worden. Er zijn methodes om latere identiteitsbevestiging te neppen. Het gevaar hiervan zit 'm in het valse gevoel van veiligheid dat met het systeem wordt gepropageerd.

Ja, ik heb een account aangemaakt. Al was het alleen al om met mijn hacker-vrienden de zaak ook beter van binnen uit te kunnen volgen.

Maar wie weet is mijn voorzichtigheid en pessimisme in dit geval overtrokken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Maar waarom zou die privacy gevaar hier groter zijn dan bij willekeurig welke mailing list of nieuwsbrief waar je je voor opgeeft? En willekeurig welke webshop waar ik bestel heeft veel meer persoonsgegevens van me, deze jongens hebben alleen mijn email adres. Dus waarom zou hier dan een groter risico van identity theft bij zijn dan bij een dropbox account waar ze gratis opslag bieden voor nieuwe leden, net zoals deze jongens spaarpunten aanbieden die ooit, mogelijk inwisselbaar gaan zijn tegen 'echt' geld? Er zijn ook zat apps en dingen waar je geld op je rekening gestort krijgt als je reclamefilmpjes kijkt, toch? Dus wat maakt dit dan zo verdacht? Omdat ze iets met een betaalsysteem willen ontwerpen?

Ik lees dezelfde dingen als jullie en ik heb niet het idee dat je een enorm risico loopt door een account aan te maken. Ik zie het verschil niet met dropbox of kickstarter of andere initiatieven waar je een account aanmaakt en een nieuwsbrief krijgt toegestuurd. Behalve dat ik bij dropbox mijn persoonlijke bestanden upload, en hier verder nog niks hoef te doen. Maar verder weet ik ook niet meer dan jullie, dus geen idee.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

Ravelijne schreef:Maar waarom zou die privacy gevaar hier groter zijn dan bij willekeurig welke mailing list of nieuwsbrief waar je je voor opgeeft?
Ik kan de link niet terug vinden die ik had gelezen, maar één van de argumenten was dat het niet zomaar een adressenbestand is. Het is een adressenbestand van mensen die makkelijk geloven in get rich quick schemes en die bereid zijn hun vrienden er ook actief voor uit te nodigen. Zo'n bestand is goud geld waard!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

Dit was de link! :) Terug gevonden. https://davidgerard.co.uk/blockchain/20 ... id-scheme/

Daarna besloot ik niet mee te doen.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Sabrina »

Daantje schreef:Ik vind het er verdacht veel uitzien als een piramidespel.
Dit is dus waar ik op afgehaakt ben, ja. Nee, het is niet helemaal een piramidespel, maar als ik pas inleg krijg als ik zoveel vriendjes ook op linkjes laat klikken... No thanks. En die link van kitten maakte 't niet beter.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

Ok. Ik ben de eerste serieuze alarmbel tegen gekomen; Initiative Q wordt opgezet met steun van het libertarische/tea-party Cato Institute.
Noem mij maar een doemdenker maar ik vertrouw op dit moment niets wat uit die hoek komt.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Dat artikel van kitten had ik ook gelezen, maar wat ik daar uithaalde was dus vooral dat het wel degelijk mensen met ervaring in de payment system business zijn, maar dat hun plannen nog erg vaag zijn en de marketing erg schaarste en hype georiënteerd. Ik weet niet of ik dit meer of minder een Get Rich Quick scheme vind dan bijvoorbeeld de loterij. Een bonus weggeven is niet zo gek, en die bonus flink hypen is ook niet zo gek. De meeste mensen winnen ook maar een paar tientjes in de staatsloterij, maar als je geen inleg hoeft te betalen lijkt me dat de moeite waard.

De Red Flag van @Mack vind ik wel creepy klinken. Heb je ook een bron, Mack? Er staat niks over op de Wikipedia pagina waar je naar linkt en google levert ook niks op.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

Daarnaast; Ze creëren dus een pool van 2 biljoen "Q" waarbij ze ervan uitgaan dat 1"Q"=1(US)$. Daarvan zijn ze nu een hele voorraad aan het rondstrooien. Stel dat het project echt volgens plan van start gaat, dan komen er in een klap miljarden aan extra semi-dollars in de wereld. Alsof je de drukpersen voor dollar biljetten overuren laat draaien. Wat voor inflatie levert dat op?

Juist vanuit de achtergrond van het Cato instituut en de link met de "Tea-party" vind ik dit ronduit gevaarlijk.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Okay, een econoom die ook gelinkt is aan het Cato Institute heeft betaald consultancy werk gedaan voor initiative Q. Of ze ook nog andere economen met een andere achtergrond hebben ingehuurd staat er niet bij. De oprichters van PayPal zitten trouwens ook meer aan die kant van het spectrum van het Cato Institute. Misschien is het antwoord eerder dat mensen met minder rechtse politieke agenda’s zich ook eens met de financiële wereld bezig moeten houden en goeie initiatieven neerzetten?

@Mack Hoe zit dat met Bitcoins, leveren die ook inflatie op? Volgend dat artikel van die consultant wel, en dan zegt hij juist dat Initiative Q dat zorgvuldiger wil regelen dan Bitcoin. Maar dat is dan ook meteen weer the scary part: datzelfde ontwrichtende potentieel in de handen van een kleine organisatie, en dan eentje die gelinkt is aan het Cato instituut.
Plaats reactie