De wondere wereld van digitale techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Voleuse »

Ik dacht dat dit topic al bestond, maar audio-visueel genot bleek toch over wat anders te gaan :clown:

Anyway, mijn vriend is binnenkort jarig, en hij is computergek. Hij wil zijn eigen computer gaan bouwen enzo. Ik wil dus voor zijn verjaardag iets geven wat daaraan bijdraagt. Probleem: Ik heb er de ballen verstand van :P

Ik wil eigenlijk iets geven wat een soort extra luxe is, wat hij zelf niet zou kopen omdat het niet perse noodzakelijk is maar wel extra leuk. Nu weet ik niet of zoiets überhaupt wel bestaat. Maar voor processor/moederbord heeft hij al zijn eigen plan, daar wil ik niet aan rommelen. Een computerkast heeft hij al gekocht, maar voor de rest nog niets.

Mijn budget is 100 euro. Wat zou ik daarvoor kunnen kopen? Enneh, dan moet je ook even uitleggen wat die onderdelen doen, want ik ben een n00b :mrgreen:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door pluis »

In dit geval zou ik de verrassing laten gaan, en het hem vragen. Mensen die geek genoeg zijn om hun eigen computer te bouwen, zijn meestal ook geek genoeg om heel pietluttig (in de positieve zin des woords) te zijn over wat ze erin willen.

Kan best zijn dat hij met jouw extra honderd euro besluit om toch voor de luxe 24inch monitor te gaan in plaats van de goedkopere 19. Of dat hij besluit er een SSD als bootdrive in te zetten (ik kan t aanraden, er zit er een in m'n Mac en ik ben nog elke dag onder de indruk van de snelheid van het ding).

Succes :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

Onderdeeltjes voor een "case mod". Daar was een geeky ex van mij ook helemaal weg van. Lichtjes, toeters, bellen. Heeft hij het daar al eens over gehad?
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Voleuse »

Nah ik wil hem perse verrassen :P. Je hebt gelijk dat hij nogal pietluttig is, maar daarom zou het juist extra gaaf zijn als ik me erin verdiep en dan met iets goeds aankom. Een beeldscherm is trouwens wel een goed idee :mrgreen:. Ik ga niks kopen tenzij ik er zeker van bij dat het iets is wat hij wil. Gelukkig praat hij heel graag over zijn nieuwe project dus het is niet moeilijk om er een vraag tussen te gooien van: en wat vindt je van .....

P.S. Ik zal eens kijken of t wat is, kitten (Ik had dr nog nooit van gehoord)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Voleuse »

Trouwens, zo' n SSD is wel een goed idee, hij zei zelf al van: ooh, had ik maar genoeg geld daarvoor. Maar waar moet ik nu op letten als ik zoiets koop? Hoeveel opslagruimte is goed (als je m alleen als bootdrive wil gebruiken). En waar slaat die inch op? :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Guardian_s

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Guardian_s »

Die inches staan voor de beelddiagonaal van een beeldscherm een 24 inch scherm heeft dus een diagonaal van 24" ofwel 24x2,54=60,96 cm
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Voleuse »

Ja maar ik bedoelde de inch bij de SSD :P.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door JerryM »

3,5" is net zo groot als een gewone harde schijf en bouw je dus zo in. 2,5" is kleiner, dus heeft een tussenstukje nodig. 1,5" idem.

Qua inhoud maakt het formaat niets uit.

Alleen, zijn goede ssd's duurder dan 100e.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
AndereBart

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door AndereBart »

Voleuse schreef:Trouwens, zo' n SSD is wel een goed idee, hij zei zelf al van: ooh, had ik maar genoeg geld daarvoor.
JerryM schreef:Alleen, zijn goede ssd's duurder dan 100e.
In dat kader zou het ook een optie kunnen zijn om een (zelfemaakte) tegoedbon "upgrade naar SSD" te geven.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

HELP! :clown:

Ik heb een potloodtekening op lijntjespapier. Je weet wel, met van die lichtblauwe lijntjes. Die heb ik z/w ingescand.

Daar wil ik nu een tekening van maken met dikke zwarte lijnen, waarbij de lichte blauwe lijntjes weggepoetst moeten zijn.

Ik heb de GIMP, maar als iemand het in photoshop-termen kan uitleggen, kan ik het vast ook vinden: hoe doe ik dit het makkelijkst?
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Frodo »

Opnieuw inscannen - in kleur. Blauwe kleur selecteren (met een ruime marge), vervangen door wit en de restjes wegpoetsen. Of de hele boel in een nieuwe laag overtrekken met de Pen-tool.

Er is ooit een progje geweest (van Adobe) dat ingescande tekeningen omzette naar vectors maar geen idee of dat nog bestaat.


F.
brabbeldasje

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door brabbeldasje »

tis al gedaan :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door kitten »

:static:
Gebruikersavatar
Heerscher-vd-nacht
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:21
Locatie: Troetelbeer vd Nacht

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Daar heeft alleen Apple last van. De Android market doet t wel gewoon :)
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Plaats reactie