WS valt af!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door Peter^ »

Hebben jullie ervaring met een stappenteller app op android telefoon? Zo ja, welke gebruik je/ vind je prettig?
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: WS valt af!

Bericht door puppie »

Ik heb de app van Actify, ben er erg tevreden mee:)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: WS valt af!

Bericht door Daantje »

Ik ga toch wat harder moeten bijsturen. Ik pas al mijn zomerbroeken niet meer.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: WS valt af!

Bericht door kitten »

Ik weiger nog een dieet te gaan doen. We zouden voor de gein eens moeten meten hoeveel iedereen woog aan het begin van dit topic en hoeveel nu. Waarschijnlijk zijn we met z'n allen zwaarder geworden.

https://www.nytimes.com/2016/05/08/opin ... .html?_r=0

Dit artikel triggerde deze post. TL;DR - van afvallen kom je aan. Overgewicht is veel minder dodelijk dan we denken, slechte conditie, roken, hoge bloeddruk, laag inkomen en eenzaamheid zijn allemaal betere voorspellers van een vroege dood dan dat overgewicht dat is. Langzaam afvallen is niet beter dan snel afvallen als het gaat om kilo's eraf houden. Als je afvalt, vertraagt je metabolisme permanent, waardoor je juist altijd honger houdt en altijd teveel zult willen eten. Bingen is een normale, menselijke respons, vanuit ons lichaam. Mensen die diëten, eindigen zwaarder dan mensen die dat niet doen. En mijn persoonlijke vertaling: met slechts één dieet in je hele leven kun je je lichaam al stuk maken.

En het klopt gewoon. Iedereen weet het allang! Verlies 15 kilo met een dieet en je komt er 20 weer aan zodra je stopt. Ik ken veel mensen die veel gewicht verloren met diëten en heel weinig die het eraf wisten te houden. Dit is niet nieuw, we weten het allemaal allang. En toch blijven we onszelf de schuld geven wanneer we na gewichtsverlies weer aankomen.

Daarnaast lees ik het boek body positive power, over hoe ontzettend onze maatschappij slanke mensen aanprijst. Hoe dat diep, diep in ons brein zit inmiddels (maar aangeleerd!) waardoor dikke mensen minder kans krijgen op een baan, minder serieus worden genomen etc. En dat dat echt ontzettend onzin is. Het helpt mij enorm om van mijn inmiddels bijna 100 kilo wegende lijf te houden. Er leuke jurkjes omheen te vouwen en te genieten van elke dag. Mijn heupen te wiegen als ik me onzeker voel, want dan voel ik direct dat mijn lichaam nog steeds mooi is.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: WS valt af!

Bericht door Ravelijne »

Go kitten! Afval-diëten zijn evil, van jezelf houden en blij zijn met je lichaam is geweldig. Ik moet dat boek trouwens ook echt gaan lezen, klinkt geweldig! Kunnen we daar ook iets van een topic voor maken? Is ook best een fijn ding om wat support in te hebben. Ik miste sowieso altijd al een gezond-eten-omdat-je-je-er-fitter-bij-voelt-niet-omdat-je-met-je-gewicht-bezig-bent topic.

Mag ik er een hele kleine 'told you so' achteraan plakken? Ik roep dit al jaren...
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: WS valt af!

Bericht door kitten »

Veel wist ik ook al, maar ik dacht bijvoorbeeld oprecht dat de energie bespaar modus alleen bij snel afvallen aan slaat en dat die na verloop van tijd weer uit gaat. Beiden blijken niet waar, het lichaam is gewoon ingenieus goed in aankomen van verloren gewicht.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: WS valt af!

Bericht door Ravelijne »

Yep. De propaganda de andere kant op (want je mag het ook echt wel propaganda noemen als zelfs artsen bijna allemaal blijven roepen dat afvallen zo goed is) is ook echt heel erg sterk.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: WS valt af!

Bericht door Pien »

Ik wil dat boek ook....
Want eh.... ondanks dat ik nog nooit in mijn leven een dieet gevolgd heb, zit ik er nu wel serieus aan te denken
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: WS valt af!

Bericht door kitten »

Nog nooit? Niet doen!! Ik heb Weight Watchers gedaan. 15 kilo kwijt, sindsdien 25 aangekomen.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: WS valt af!

Bericht door eireann »

Ik doe nu nog weightwatchers, en dat is denk ik levenslang inderdaad. Het helpt mij wel om te beseffen wat ik in mijn mond stop die stok achter de deur heb ik nodig om geen 5 marsen achter elkaar weg te werken al WEET ik heus wel dat dat niet de bedoeling is.

In de huidige maatschappij met overal suiker en vet in overvloed is aandacht voor een gezond eetpatroon geen overbodige luxe voor mij. Maar ik weet niet of ik het ook echt een dieet noem al is het dat natuurlijk wel.

Zelfacceptatie is sowieso fantastisch.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: WS valt af!

Bericht door Pien »

Nog nooit nee. Ik kon het wel van me afzetten... maar nu is er 'ineens' heel veel kilo bij (Ik kom blijkbaar niet aan in mijn zwangerschappen, maar het jaar na de bevalling ontplof ik en nu thuiszitten heeft me er ook weer een aantal kilo's gratis en voor niks bijgegeven)

Ik ontloop camera's en spiegels merk ik. En dat vind ik niet oké

Edit. En ik wil niet naar slank. Dat zou me heel slecht staan. Maar ik wil ook in een stoel willen blijven passen
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: WS valt af!

Bericht door eireann »

Gezond eten en goed voor je lijf zorgen zou het moeten zijn ipv afvallen. Ander doel
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: WS valt af!

Bericht door isara »

ALSJEBLIEFT ALSJEBLIEFT ALSJEBLIEFT.

Doe geen dieet.

Alsjeblieft.
Het werkt niet. Het is al lang wetenschappelijk aangetoond dat het niet werkt. Het jojo-effect is meer ongezond dan wat overgewicht. Net zoals roken, weinig bewegen en stress ongezonder is. Als diëten zouden werken dan zouden we geen dieet-industrie hebben waar miljarden in om gaan.

Ik heb tien jaar een eetstoornis gehad. Ik heb godzijdank nooit langdurig een dieet gedaan (thanks mom!). Daardoor is mijn stofwisseling oke en kan ik afvallen. Ik ken vele mensen die dat na al die zakjes Modifast niet meer is gegund en niet eens meer kunnen afvallen, hoe weinig ze ook eten.

Ik ben ooit bijna dertig kilo afgevallen in een periode van twee jaar. Steeds kleine beetjes, steeds een klein beetje minder. Het is er deels aangekomen door een stukje terugval in ongezond gedrag, te veel snoepen, te weinig bewegen.

Ik eet nu ruim 2000 kc per dag (gokje, ik tel niet). Veel eiwitten, peulvruchten, groente. Ik heb geen honger. Ik doe 2x per week krachttraining en daarna een half uurtje cardio. Daardoor krijg ik meer spieren waardoor ik in rust meer energie verbruik. Verder verlaagt het je bloeddruk en gaat het botontkalking tegen. Ik val er in kilo's niet direct mee af dus het is een lange-termijn ding, maar ik word er strakker van. En ja, het kost tijd om na te denken over wat ik eet en wanneer. Maaltijden plannen, zorgen dat er gezonde snacks in huis zijn. Het kost tijd, maar minder moeite dan mezelf allerlei dingen ontzeggen. Het kost tijd om af te kicken van de suikers maar af en toe een Snickers te eten omdat ik daar zin in heb. Om er op te letten dat ik water drink, dat ik niet te weinig eet, dat ik mijn training uitdagend houd.
Ik probeer niet te letten op afvallen; maar ik voel me lekker bij dit eetpatroon, ook al crave ik soms heel veel ijs. Ik ben vrolijker, krijg meer gedaan en voel me fitter.

Willen afvallen is een hele legitieme keuze. Maar de manier waarop je het doet maakt heel veel uit. Het vergt voorbereiding, je zwakheden kennen, realistische doelen stellen, en ja, commitment. Maar het doen vanuit wilskracht en jezelf op voorhand niet goed genoeg vinden werkt niet.

@Pien; ik ben geen diëtiste, maar weet aardig veel van voeding en training. Ik wil best met je meedenken over voeding en training en wat zou kunnen helpen. Maar ik hoop echt dat je niet een of ander obscuur dieetboek koopt.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: WS valt af!

Bericht door eireann »

Het eetpatroon zoals jij het omschrijft Isara, valt bij mij ook onder de noemen 'dieet' en is wat ze bij WW ook aanbevelen; gezond goed in balans eten.
Maar ik ben een Papat, pannekoeken, pizza, pasta, als het maar makkelijk is eter en een emotie-eter, dus dat voelt daarom voor mij ook als dieeten.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: WS valt af!

Bericht door kitten »

Ja, voor mij ook. Daarbij: "Het is er deels aangekomen door een stukje terugval in ongezond gedrag, te veel snoepen, te weinig bewegen.". In het artikel staat dus aangegeven dat dat niet jouw schuld is. Dat is geen teken van zwakte, dat teveel snoepen is het gevolg van een enorme trekkracht van jouw lichaam om de verloren kilo's terug te krijgen. Dat is gewoon hoe sterk dat systeem is.
Plaats reactie