Post hier over je dier!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

ja :) sorry :(
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

Ik ga op zoek naar een vijver!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Post hier over je dier!

Bericht door kitten »

Is het ok om ze in de vijver in het park te gooien...? Vast niet...
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

Heb ik al opgezocht :) Dan worden ze opgegeten door roofvissen (want blije kleur) en ze kunnen potentieel ziektes meenemen. Het dichtsbijzijnde goudvissenasiel zit meer dan 100km verderop dus dat wordt hem ook niet :)

Ach ze hoeven niet morgen de deur uit.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

nee helaas en niet eens zozeer vanwege ziektes die ze mee kunnen nemen, maar wel met de snelheid waarmee ze zich kunnen voortplanten. De Nederlandse sloten zouden overbevolkt raken met goudvissen. Overigens, dit geldt ook voor andere aquariumvissen en aquariumplanten! Neem bijvoorbeeld de doodsimpele guppys, die kunnen van één keer paren wel vijf keer jongen werpen, daarnaast zijn guppen eigenlijk continu zwanger, dus binnen notime zitten de sloten vol. Gooi visjes die je kwijt wil dus niet in het toilet en plantjes niet in de sloot. Planten kunnen gewoon in de kliko, en visjes kan je euthaniseren met kruidnagelolie of een fikse klap van n mes net achter de kop.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door miss_meeko »

Als je meer in de buurt had gewoond hadden ze hier wel in onze (niet hele grote) vijver gekund. Hebben de goudvissen van vriendin het ook prima naar hun zin gehad tot ik leuk watervlooien ben gaan vangen voor de visjes met D en pas de volgende dag in die sloot de waarschuwingsborden met botulisme werden geplaatst waarna al onze visjes boven kwamen drijven.... :roll:

Vijver is nu weer helemaal leeg en schoongemaakt overigens....
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Crownless »

Oeps.

Ik probeerde Nederlandstalige artikelen te vinden over dat het een mythe is qua goudvissen en doorgroeien. Want mijn ouders geloven me dus niet :(

Maar ik vond niks. Tuincentra en mini vijver websites raden goudvissen doodleuk aan als vissen die niet groot worden en verder vond ik alleen forum posts, en tja, dat kan natuurlijk iedereen zeggen.

Heeft iemand betere Google-fu of connecties?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Mack »

Nou ja ... als ik op Wikipedia kijk staat het er indirect wel duidelijk:
Wikipedia schreef:Een goudvis kan de winter in een vijver overleven mits het water diep genoeg is. Van de goudvis zijn er vele vormen gefokt. Sommige, zoals de telescoopoog en de sluierstaart, hebben semi-letale factoren. De sluierstaarten (Ruykin, telescoopoog, blaasoog, hemelkijker, leeuwenkop, egg etc) kunnen niet tegen temperaturen lager dan 8 graden Celsius. Dus in de winter kunnen deze vissen niet in de vijver.
Een goudvis is - in tegenstelling tot het beeld dat je krijgt in een dierenwinkel - niet geschikt voor een viskom aangezien de vis hierin niet volledig kan uitgroeien, de kans op zuurstoftekort zeer groot is en het vrijwel onmogelijk is de waterkwaliteit op orde te houden. In Nederland, in tegenstelling tot Duitsland, is het niet verboden deze vissen in een viskom te houden. Onder de juiste omstandigheden kunnen Goudvissen wel in een koudwater-aquarium gehouden worden, hoewel gewone goudvissen bij optimale omstandigheden erg groot worden. Aangezien de vissen goede zwemmers zijn, hanteert men de algemene richtlijn van 250 liter water voor de eerste Goudvis en 50 liter water extra per volgend exemplaar. Een aquarium dient een minimale afmeting van 100x50x50 centimeter te hebben. Duitse wetgeving verplicht een aquarium met de minimale afmeting van 100x40x50 centimeter [13]. Daarnaast dient men er rekening mee te houden dat de vissen grote vervuilers zijn. Goudvissen hebben altijd honger, maar hebben geen maag. Wat ze eten komt er vrijwel direct weer uit. Daarom is een voldoende krachtige filterpomp en regelmatige waterwissels een noodzaak. De meest ideale manier voor het houden van gewone goudvissen is dan ook de vijver.
Sluierstaarten zijn geschikter om te houden in een aquarium en door hun gevoeligheid minder geschikt voor een buitenvijver. Een aquarium moet minimaal acht keer de lengte van deze vis zijn.[bron?]
Aangezien Goudvissen flinke vervuilers zijn, door hun snelle groei en het grondelen, is een filter wel aan te bevelen. Het water kan eventueel bewerkt worden met een neutraliserend middel dat schadelijke stoffen bindt, zoals koper en chloor. Deze stoffen beschadigen de kieuwen en de lever. In het Nederlandse drinkwater komen deze stoffen niet (meer) voor, maar veel woningen zijn nog voorzien van koperen leidingen. Een lichtkap is goed voor de planten, die door het licht beter groeien. Het is echter niet noodzakelijk voor de vissen. Het licht kan het beste rond de 10 tot 12 uur aaneengesloten aan staan. In een aquarium moet afhankelijk van het type filter iedere 1 à 2 weken een derde deel van het water ververst worden en 1 keer in de maand het filtermateriaal uitgespoeld worden in het water wat weg gaat om ververst te worden. Bij sluierstaarten kan er een verwarmingselement in als het aquarium in een koude ruimte staat, deze kan dan op 18 à 22 graden Celsius ingesteld worden. Bij Goudvissen is dat af te raden, die vinden rond de 18 graden Celsius prettig.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door JJV »

partij voor de dieren noemt in hun vissenkom voorstel zuurstofgebrek .. en niet groei, als reden

https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/vissenkom

( kreeg jaren terug te horen van een dierenwinkel dat mn goudvis ouder was dan een goudvis kon worden .. vroeg me af waarom ie wit uitsloeg )
~\v/~
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Sinds een kleine week staat hier ook een groot aquarium in de kamer, 350 liter, ter vervanging van het mini-bakje dat ik al ongeveer mijn hele leven heb. Het staat nu al heel mooi, en er zitten nog niet eens vissen in! Ik kan niet wachten, haha, wil er zo graag NU NU NU vissen in doen. De waterwaardes zijn bijna goed; opstarten gaat wat sneller omdat het tweedehands grond en filter (+ bacteriën, dus) is.
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

heel veel plezier er mee! :) fijn dat je al ingedraaide bodem en filter hebt, dat helpt idd enorm bij het opstarten! TIp: meld je aan bij diverse facebookgroepen, je leert er enorm veel van, is ook gewoon leuk om ervaringen van anderen te lezen. Weet je al wat voor vissen er in komen? (aquainfo.nl is een heel goede site met veel info over diverse vissen, die ook aangeeft wat voor bak ze nodig hebben, waterwaardes en dat soort dingen). En wil je meer weten mag je me natuurlijk altijd van alles vragen. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb hoor, en ik heb natuurlijk ook geen idee hoeveel kennis je zelf al hebt. Succes!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Het klinkt misschien een beetje stom, maar ik ga voor allemaal heel makkelijke/beginnersvissen! Ik heb er al wel eerder over nagedacht, en toen zat ik aan een betta te denken voor erin. Maar dat doe ik niet, ik wil het graag gezellig houden in de bak.
Het plan nu: kardinaalstetra's, cherrybarbeeltjes, een schooltje van de mooiste guppen die ik kan vinden (als remplacant voor de betta), waaierhandgarnalen, indische modderkruipers, algeneter (ik heb nu in mijn kleine bakje al een albino-algeneter), en appelslakken.

Facebookgroepen is een goede tip, ik zal eens zoeken! Voor het indraaien vind ik het best moeilijk hoe lang het precies moet; heel veel sites/fora spreken elkaar tegen... van amper indraaien tot minstens vier weken, met vissen/voer/bacteriën uit een pakje, verschillende manieren om het filter in te richten (en de materialen die daarbij horen). Wat is jouw mening daarover, Phedre? En andere aquariummensen?
Maar ik kom er wel denk ik; als ik vissen in leven kan houden in een aquarium van 20 liter, kan ik dat vast ook in eentje van 350!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Omdat je de bodem en filter al draaiend hebt overgenomen, kan er al vrij snel vis in. Maar het beste weet je dat als je je water test (of laat testen in de winkel). Zelf test ik met een sera testkoffer. Ik weet niet wat voor filter je hebt, binnenfilter of buitenfilter, maar de koolstoffilter mag er uit blijven, die gebruik je eigenlijk alleen als filter na een medicijnkuur om de reststoffen er uit te halen. Neem n filter die zeker 4 of 5 keer je bakinhoud kan filteren. Wel n tip nog. je noemt nu tetra's, cherrybarbeeltjes en guppen, maar dat kan vrij onrustig worden, kies liever één of hooguit twee scholenvisjes en maak die scholen groter. In n 350 liter bak kunnen ook best wat grotere vissen, zoals bijvoorbeeld gouramie soorten. Die hou je met zn tweetjes, of twee vrouwen en één man, maken schuimnesten bovenin de bak. Een betta is een solitaire vis, die zou je wel alleen in je 20 liter bakje kunnen doen, al is dat vrij klein, maar t kan. Eventueel wat vuurgarnaaltjes er bij, maar verder niks.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie