Moet ik naar de dokter?

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Sabrina »

Ik heb zelfs twee leuke "Moet ik naar de dokter?"-gevallen.

Casus 1: Ik heb nu al máánden verschillende klachten in gewrichten en spieren. Elke keer dat ik mijn been op til (bijvoorbeeld om laarzen aan te trekken, daarbij voel ik 't het sterkst) krijg ik een pijnscheut in mijn bovenbeen; ik heb regelmatig heel veel last van mijn pols, kan er niet meer op leunen en loop zelfs zo nu en dan thuis met een ingezwachtelde pols (met dank aan Romanticide), omdat ik zonder die extra steun gewoon heel veel pijn heb; mijn rug/schouders zit(ten) aan de lopende band vast, met steken tot in m'n vingertoppen als gevolg, en waar ik tijden lang zelfs elke avond voor gemasseerd moest worden omdat 't anders niet te houden was (ok, toegegeven, ik heb me laten vertellen dat dat het gevolg kan zijn van mijn voorgevel en dat het versterkt kan worden door stress); ik heb vaak last van m'n heup en ik heb veel last van mijn knieën (al kan dat laatste weer gevolg zijn van een oude sportblessure). Ik loop niet 24/7 met pijn, maar heb bijna elke dag wel ergens last van, en het zijn steeds dezelfde pijnen die terugkomen. Ik ben echter bang dat de huisarts ofwel reageert met "Ja mevrouw, dan moet u maar afvallen" terwijl minstens de helft van de klachten niet eens verklaard kán worden door overgewicht, of dat hij 't niet serieus neemt omdat ik dan net op dat moment weer geen pijn heb. Mijn moeder heeft dan wel weer reumatoïde artritis (echte nasty shit reuma in haar gewrichten, dus) en dat schijnt dan weer familiair te zijn, wat wel weer meer reden voor zorgen is bij mij... Ik kan (lees: wil) me niet voorstellen dat ik nu al reuma zou hebben, maar 't spookt dan toch door je achterhoofd.

Casus 2: Ik loop al sinds Pasen met een nare verkoudheidsdinges, die ik vast de eerste keer niet goed genoeg uitgeziekt zal hebben en die dus weer gezellig terugkomt zodra mijn lichaam merkt dat 't iets van rust heeft (zoals nu, want weekje meivakantie). Inmiddels is 't echter wel beyond irritante verkoudheid, want ik hoest fijne groene sputum op, heb (consequently) ook last van m'n longen en heb daarnaast al een week of twee constant een irritante, drukkende hoofdpijn in m'n voorhoofd. Irritant verkoudheidje wat nog irritanter geworden is, of toch maar weer een antibioticakuurtje halen bij ome dokter? Door de pijn in m'n voorhoofd dacht ik zelf aan mogelijk een voorhoofds-/bijholteontsteking, maar dat heb ik nog nooit gehad, dus misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen die kunnen roepen of 't zo klinkt.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
lotus {P}

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door lotus {P} »

1. zeker dokterwaardig. Ben je al eens getest op een vitamine B12 gebrek? En zeker ook aangeven wat je moeder heeft, want dan kunnen ze dat ook testen. Niet dat ik je dat toewens, maar als je het weet, is het wel beter.

2. kan in 1 gang door. Bij voorhoofds/bijholte ontsteking ken ik geen productieve hoest, maar die drukkende hoofdpijn klinkt zeker wel als voorhoofdsholteontsteking.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door juffie »

Ik denk meteen aan mijn klachten, dus say hi tegen fibromyalgie als het zo is. :(
Zou sowieso een doorverwijzing vragen voor reumatoloog, zeker gezien je familiething.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Ravelijne »

Ik zou ook voor allebei de klachten langs gaan. Kan zijn dat je huisarts eerst over je gewicht begint, maar dan zou ik eerst proberen of hij er wel serieuzer/dieper op in wil gaan als je daarom vraagt. Als iets in de familie voorkomt en je maakt je zorgen, krijg je meestal wel een doorverwijzing, al is het alleen maar om het uit te sluiten. Als de huisarts je daarin niet serieus neemt, zou ik naar een andere huisarts uitkijken. Rugklachten zijn sowieso iets om vroeg serieus te nemen, zeker als het met cupmaat te maken heeft.

Ik dacht net als juffie ook meteen aan fibromyalgie. Maar het klinkt ook wel heel erg als de 'gewone' klachten van een zittend/staand beroep en stress/overbelasting, misschien versterkt door een aangeboren kwetsbaarheid en/of je bouw (lang, onder andere). Tintelende vingers klinkt bijvoorbeeld ook als beginnende RSI. Als het in die hoek zou zitten, zou ik ook zeker naar de huisarts gaan. Daar wil je ook zo vroeg mogelijk bij zijn met bijvoorbeeld fysiotherapie (of Mensendieck, medische yoga, etc., net wat het beste bij je klachten past).
greeneye

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door greeneye »

Ik zou voor klacht 1 zeker naar de huisarts gaan. Ik heb zelf R.A. en dat begon inderdaad eerst met vage klachten en eindige met nog geen 5 minuten kunnen lopen. Vraag bij de huisarts om een verwijzing naar een reumatoloog. Ik zit bij de sint maartens kliniek. Die zijn erg goed. Maar weet niet of die voor jou in de buurt zitten. Zij doen uitgebreid onderzoek met foto's echo's en scannen. en is heel persoonlijk. Nu met medicijnen kan ik met mijn kleine weer een 3km avondvierdaagse meelopen.

als je toch voor klacht 1 gaat dan zou ik klacht 2 gelijk meenemen.
Feline
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 aug 2009, 14:14
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Feline »

Het kan wel zijn dat als je voor beide dingen naar de dokter gaat (wat ik wel zou doen), je misschien beter een dubbel consult kan aanvragen. Lijkt mij dat beide klachten onderzoeken namelijk wel eens langer kan duren dan de standaard 10 minuten.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Crownless »

Ja, dat. Dubbel consult. En qua voorhoofdsholte ontsteking: zorgt voorover bukken (denk sokken aan trekken of veters strikken) vervelend pijn in je hoofd/gezicht? Das een voorhoofdsholte ontsteking.

Hoe is het met de andere doktergangers?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Sabrina »

Whoah, veel reacties al, wat tof dat jullie meedenken!

@lotus: Ik heb van m'n 13de tot m'n 18de in vier verschillende ziekenhuizen gelopen voor onverklaarbare vermoeidheidsklachten, en daar was vitamine B12-deficiëntie één van de dingen die ze wel eens gevonden hebben, maar die na een jaar van elke maand een injectie halen in mijn bloed niet meer zichtbaar was. Nu ben ik een jaar of wat geleden al wel bij de huisarts geweest om dat weer te laten checken i.v.m. toenemende vermoeidheid, maar de huisarts was toen een lul - ik zat drie punten boven de ondergrens van de referentiewaarde (die niet een paar punten, maar een paar honderd/duizend punten beslaat en waarvan bekend is dat hij zo laag gelegd wordt, dat er veel false negatives getest worden), dus was er niets aan de hand. Wel goed dat je 't noemt, want ik had er zo gauw niet aan gedacht dat dat weer zou kunnen spelen nu.

@juffie: I get your point, maar fibromyalgie is natuurlijk een diagnose bij uitsluiting, en daar heb ik er wel genoeg van :P. Da's ook wel enigszins wat me tegenhoudt om naar de dokter te gaan - ik heb geen zin om wéér een sticker te krijgen die zegt dat ze niets specifieks hebben kunnen vinden, maar dat ik wel klachten x, y en z heb. Niet zulke fantastische ervaringen met de eerste twee...

@de rest: Ook thanks voor het meedenken!

Jullie hebben me wel overtuigd, toch maar 'ns richting dokter. Fingers crossed dat 't meevalt!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door juffie »

Nou, fibro heeft wel een aantal tenderpoints he, het is niet helemaal natte vinger werk.

Edit: En je slapende hand; ik had in mijn zwangerschap last van Carpaaltunnelsyndroom. Daar zou je ook naar kunnen laten kijken.
MILF :grin_ani:
chippie_

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door chippie_ »

lotus {P} schreef: 2. kan in 1 gang door. Bij voorhoofds/bijholte ontsteking ken ik geen productieve hoest.

owww dat ken ik dus wel.. ik ben er echt heel benauwd van geweest en zelfs naar de dokter er voor geweest.. en dat is ene unicum.

maar wat blijkt... als je voorhoofdsholte ontsteking hebt en je gaat slapen dan loopt het "snot"naar je keel.. maar die beschermt je weer door het tegen te houden... en hoopt het lekker in en om je keel vast..

ik hoest er nu al weken door... echt goor, vies.... net een oud mannetje soms.. maar het enige wat je er aan kunt doen is neusspray, stomen etc.. zorgen dat je holtes weer leeg komen.

succes
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Sabrina »

Myeah, dat heb ik inderdaad ook chippie, maar ik heb ook echt sputum, slijm wat ik uit m'n longen/bronchiën ophoest. Dat klopt dan weer niet met 't plaatje van een voorhoofdsholteontsteking, geloof ik. 't Klopt echter wel weer met bronchitis, wat ik vorig jaar ook al gehad heb... Nou ja, ome dokter moet 't maar vertellen.

@juffie: Er zijn inderdaad wel wat punten, maar da's allemaal nog verre van onomstreden, dus daardoor is 't voorlopig nog een diagnose bij uitsluiting volgens de ICD-10, en daar zie ik nogal tegenop. Ik wil niet wéér de hele medische molen door om aan 't einde van de rit te horen dat ik lichamelijk niets zichtbaars mankeer, of in ieder geval niet genoeg om de klachten te verklaren, dus dat ze 't maar bestickeren als <x> (eerder al gehad met CVS en PDS, zou nu met FM dus ook weer kunnen zijn). Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd hoor, ik zeg zeker niet dat je je aanstelt als je FM hebt, dat er niets aan de hand is, want met mijn CVS heb ik alle onbegrip t.o.v. zo'n diagnose zelf ook heel veel gevoeld. Er is zeker wel wat, maar 't zou hiermee gewoon even leuk zijn voor de afwisseling als 't een keer iets is in het kader van bloedtest, scannetje hier, onderzoekje daar: "Ok, mevrouw <mijnachternaam>, uit de test blijkt dat dit of dit mis is, dus u heeft dit en dit". Sorry als ik je 't gevoel gegeven heb dat ik de aandoening niet serieus neem!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
chippie_

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door chippie_ »

ik dacht ook dat het vanuit mijn longen kwam hoor... en het was niet mooi, schoon helder slijm wat eruit kwam;)
*ik ben astmatisch, dus niet vreemd dat ik dacht dat het mn longen zouden zijn*
ik was benauwd, zere ribben ( voor en achter ) dus dacht echt mijn longen... dus toch niet.. wat misschien dan ook maar beter is;)
soms dacht ik zelfs dat ik een variant had op de taaislijmziekte.. brrrrrrrrr zo raar, vreemd en niet weg te krijgen...

maar als je toch voor klacht 1 gaat .. kan je gelijk even vragen of hij bij je wil luisteren... voor klacht 2.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door juffie »

Snap het ook wel hoor, ik zou het ook liever duidelijk bevestigd gehad hebben. :)

En no offence taken!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door Ravelijne »

Ik krijg wel de indruk dat fibro een stuk serieuzer wordt genomen dan CVS. Daarmee kun je gewoon wel bij de reumatoloog terecht, bijvoorbeeld. Maar ik snap je gevoel heel goed!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Moet ik naar de dokter?

Bericht door eireann »

Ik ben dus naar de voetendokter geweest. M'n schattige voetje is ingezakt.... toch jammer. Steunzooltje laten aanmeten, komt volgende week binnen. Is ineens de pijn aan m'n voet zo goed als weg! Wel ietwat gevoelig nog, maar ik loop er niet meer scheef van, of met een huppeltje. Das ook stom.

Sabrina, al afspraak gemaakt?
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie