introvert/extravert?

Ben je introvert of extravert?

introvert
28
43%
extravert
13
20%
iets van beide
24
37%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: introvert/extravert?

Bericht door juffie »

Extravert.
MILF :grin_ani:
Wever

Re: introvert/extravert?

Bericht door Wever »

kitten schreef:Naja, inmiddels heb ik dus wel gestemd eh. :P
Oeps...mijn fout. Sorry. :bloos:
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: introvert/extravert?

Bericht door Peter^ »

@skaoot +1
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: introvert/extravert?

Bericht door phedre »

introvert
maak niet makkelijk contact met anderen
sta niet graag in belangstelling (al klinkt dat vreemd met Phee's zo volop in belangstelling momenteel)
moeite met grotere groepen wat nog erger wordt als het vreemden zijn

maar als er dan contact is met anderen, ben ik wel open, spontaan, deel ik veel en makkelijk, voel ik minstens net zo veel binnenkomen en luister ik veel
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: introvert/extravert?

Bericht door Voleuse »

ruby-vita schreef: Extraversie zie ik eerder als een eigenschap die te maken heeft met hoe makkelijk je in staat bent contact te leggen met mensen.
Maar dat zijn toch gewoon sociale skills? Ik ben geen goede contact-legger maar ik vind mezelf wel extravert-ish. In de zin van dat als ik eenmaal contact heb gemaakt en ik voel me op mijn gemak enz. enz., ik vaak meer praat dan luister, veel grapjes maak enzo. Op een familiefeest ben ik bijvoorbeeld vaak diegene die het gesprek gaande houdt, die de aandacht heeft. Het verschilt wel per situatie (minder bekende mensen = meer introvert) dus ik heb op beide gestemd, maar of je goed contact kan leggen heeft volgensmij niet zoveel met extra of intovert te maken.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: introvert/extravert?

Bericht door Ravelijne »

Ik vind feestjes leuk en mensen over de vloer ook en ik geef graag en makkelijk praatjes & presentaties. Maar het kost me energie: om op te laden heb ik tijd alleen of 1-op-1 nodig. Dus introvert gestemd.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: introvert/extravert?

Bericht door pluis »

Grappig. In de maatschappij wordt er vanuit gegaan dat introverte mensen in de minderheid zijn. Zou het komen doordat ons polletje op een forum loopt dat er meer introverte stemmen binnenkomen dan extraverte?

Ik heb introvert gestemd. Heb het idee dat die trek met de jaren sterker wordt, (of misschien ben ik gewoon aardiger voor mezelf, dat kan ook). Ik vind mensen namelijk heel leuk, en ik ben niet verlegen. Ik kan prima spreken voor publiek, leiding geven, organiseren, etc. Ik vind het nog leuk ook.

Ik zou m'n vrienden heel graag vaker willen zien, maar ik heb inmiddels redelijk door wanneer ik het risico loopt mezelf te reduceren tot iemand met het emotioneel incasseringsvermogen van een drie-jarige die geen dutje heeft gedaan.

Voor mij is sociaal doen ongeveer hetzelfde als wiskunde - het is leuk en heeft voordelen, maar ik moet allemaal regels en principes onthouden en toepassen (om te voorkomen dat ik me als een volkomen onaangepaste idioot gedraag). Moet ik teveel "sociale wiskunde" doen omdat de bijeenkomst te lang duurt of omdat er teveel mensen zijn, dan raak ik overgestimuleerd en "ren" ik weg of ga ik huilen. En da's dan weer sociaal onaangepast :)

Enfin. Het moge duidelijk zijn dan introversie niks te maken heeft met verlegenheid of niet van mensen houden (of zelfs met al-dan-niet sociaal aangepast zijn, dat ik sociale regels niet goeed internaliseer is alleen mijn persoonlijke makke), maar inderdaad (zoals kitten zegt) met waar je je energie vandaan haalt.

Leuke vraag voor mensen die niet weten op welke kant van het spectrum ze vallen: Wat vind je vervelender? Een week lang met al je vrienden in een kampeer"boerderij" op een luxe tropisch eiland of een week lang helemaal alleen op een locatie wara je zelfvoorzienend bent.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: introvert/extravert?

Bericht door phedre »

geef mij dan die laatste maar:) als ik maar weet dt t voor een beperkte tijd is:P

maar is dat ook niet kwestie van gewening? ik merk dat hoe langer ik alleen ben, hoe meer ik behoefte heb aan ook weer alleen zijn nadat ik (veel) mensen heb gezien. Of komt dit doordat ik nu ik zo lang alleen ben (en flink door t ijs gezakt) dat ik eindelijk leer luisteren naar mn eigen behoeftes en daaraan toe durf te geven?
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: introvert/extravert?

Bericht door kitten »

Ja, en ik absoluut de eerste. :) De week alleen zou ik niet eens aandurven als er geen Internet is!
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: introvert/extravert?

Bericht door Sabrina »

pluis schreef:Voor mij is sociaal doen ongeveer hetzelfde als wiskunde - het is leuk en heeft voordelen, maar ik moet allemaal regels en principes onthouden en toepassen (om te voorkomen dat ik me als een volkomen onaangepaste idioot gedraag). Moet ik teveel "sociale wiskunde" doen omdat de bijeenkomst te lang duurt of omdat er teveel mensen zijn, dan raak ik overgestimuleerd en "ren" ik weg of ga ik huilen. En da's dan weer sociaal onaangepast :)
QFT, zó herkenbaar. Moge duidelijk zijn dat ik 'team introvert' kan versterken. :P

Ik vind mensen hartstikke leuk, en ik werk graag met mensen, maar het kost me wel heel veel energie. Ik ben de hele tijd bezig met wat er van me verwacht wordt, hoe ik me moet gedragen, hoe ik op dingen moet reageren, welke houding ik aan moet nemen, etc. en dat zuigt gewoon mijn batterij leeg. Ik vind 't hartstikke leuk om mijn vrienden te zien en ik word heel vrolijk van WS-meets, maar ik ben dan minstens net zo blij om daarna weer in de auto te zitten en weer op te kunnen laden.

Ik sta natuurlijk voor de klas, en ik doe regelmatig praatjes op de jongerenfeesten (ca. 100 man), dus praten voor groepen heb ik me inmiddels redelijk eigen gemaakt, maar ik blijf 't eng vinden (nou ja, lesgeven niet, maar presentaties en praatjes voor grote groepen... brrr, doodeng!).

Wat ik dan wel weer merk, is dat ik wel hecht aan wat gezelschap. In het keuzevoorbeeld zou ik liever een week in m'n eentje zitten dan een week met een hele grote groep vrienden, maar het is wel een twijfelgevalletje, omdat ik tegelijkertijd wel weer heel gelukkig kan worden als ik omringd ben door (liefst niet al te veel, anders is het te druk) leuke mensen, als ik maar genoeg momenten heb om me terug te trekken en weer op te laden. Ook wil ik wel graag Romanticide in de buurt hebben, gewoon als aanwezig gezelschap, not necessarily om echt constant bij op z'n lip te zitten.

Dus well, introvert-met-behoefte-aan-een-klein-beetje-gezelschap, does that count?
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: introvert/extravert?

Bericht door kitten »

Ghehe, ik had jou dus echt als extravert ingeschat, Sabrina. :lol:
Cera

Re: introvert/extravert?

Bericht door Cera »

Ben absoluut introvert. Ik omschrijf me soms zelfs als een einzelganger al heb ik wel sterk de behoefte aan het samenleven met mijn partner. Ik merk dat hij mijn grenzen en behoeften steeds beter kent en respecteert. Vriendje zelf is een sociaal dier en hij spreekt gelukkig ook af met vrienden zonder mijn gezelschap hierin nodig te hebben. Op mijn werk en in contact met vrienden kan ik wel meedoen, al sta ik nooit echt in de aandacht en voel ik me vaak een buitenbeentje. De duur van een sociale 'verplichting' speelt hierbij ook een rol. Een avondje met vrienden vind ik prima, een weekend weg is al een heel ander verhaal. Bij familie voel ik me meer op mijn gemak; zij kennen mijn eigenaardigheden beter en ik heb het gevoel meer mezelf te kunnen zijn. In sociale contacten vind ik kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Veel sociale verplichtingen kunnen me benauwen en ik kan ook echt opzien tegen een afspraak. Vaak als de visite er eenmaal is of als we/ik bij anderen zijn/ben valt het vaak alles mee. Als klein meisje speelde ik vooral alleen, samen met mijn denkbeeldige vriendjes. Heb een levendige fantasie.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: introvert/extravert?

Bericht door Sabrina »

kitten schreef:Ghehe, ik had jou dus echt als extravert ingeschat, Sabrina. :lol:
Really? Why? Omdat ik altijd heel stuiterig word als ik leuke mensen om me heen heb?

Ik vind mensen echt wel leuk, maar ik moet gewoon zó sterk bezig zijn met alle sociale conventies en sociaal wenselijk gedrag, dat sloopt echt. Als ik mag kiezen tussen een avond stappen en een avond thuis op de bank, kies ik any day voor het laatste. Ik vind feestjes en dingetjes vooral leuk omdat ik dan leuke mensen weer kan zien, wat je weer niet bereikt met thuis op de bank hangen. ;)
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Illustra

Re: introvert/extravert?

Bericht door Illustra »

Ik heb dus introvert ingevuld. Wat pluis en Sabrina zeggen dus. Op het sociaal wenselijke na. Ik ben gestopt met opletten hoe en wat te gedragen. Het koste me teveel energie en uiteindelijk ging ik er in verloren. Dan staat er iemand die ik niet ben, maar zoals ze me graag zien. Ik blijf liever mezelf. De mensen nemen me maar zoals ik ben. Als dat sociaal niet naar hun wensen is, is dat hun probleem. Verwachten dat ik hen neem zoals ze zijn maar mij hetzelfde respect niet teruggeven is me de energie niet waard om aan hun wensen te gaan voldoen. Dan ben ik liever sociaal onaangepast met genoeg energie voor leuke dingen :)
Boefje

Re: introvert/extravert?

Bericht door Boefje »

ruby-vita schreef:Ik zie de tweedeling tussen introvert en extravert, niet zo goed.
Dat heb ik dus ook. Als ik dan ook wiki mag citeren:
De meeste mensen hebben zowel extraverte als introverte trekken, afhankelijk van de situatie en het gezelschap waarin zij verkeren, hun gezondheid, hun algemeen energieniveau en hun leeftijd.
Oftewel: de termen zijn nogal flexibel inzetbaar. En dan is het maar wat je jezelf aan eigenschap toe wilt kennen. Zo komt het op mij over.
Ik heb dus op beide gestemd.
Gesloten