Ik hou zelf mijn uren bij in een agenda, en dat probeer ik ook echt dagelijks te doen. Juist omdat ik dan weer een uurtje dit doe, dan weer een uurtje dat, als ik het een weekje vergeten ben dan vind ik het al heel moeilijk om te reconstrueren hoeveel tijd ik met mijn bedrijf bezig ben geweest, dus dan lijkt het (zelfs voor mezelf!) al heel snel als of ik niets gedaan heb. Dingen als zoeken naar nieuwe producten, dat doe ik vaak tussen de bedrijven door, als ik dat niet opschrijf..
Ik heb geen boekhouder, omdat ik klein begonnen ben en zelf maar een of andere administratie ben gaan opzetten die destijds wel toereikend was. Nu is mijn bedrijfje eigenlijk te groot geworden voor mijn amateuristische doe-het-zelf-administratie, het kost naar verhouding vééél te veel tijd om allerlei dingen met de hand te doen wat met een computerprogramma veel makkelijker kan. Dus ik moet nog steeds de overstap maken naar een "officieel" systeem, want dan kan ik een boekhouder gaan zoeken die met behulp van zo'n systeem makkelijk kan helpen met de aangifte (met mijn eigen administratiesysteem doe ik dat liever zelf dan dat ik een ander moet uitleggen waar alles staat, met kans op vergissingen enzo). Als je het geld hebt om het allemaal "direct goed" te doen kan ik het je aanraden, later nog moeten overstappen is best een gedoe.
Inhoudelijk.. ga iets doen dat logisch is en dat mensen snappen, en investeer niet te veel in dingen die "nog niet bestaan" maar die je zelf een geniaal idee vindt. Want als iets niet in mensen hun hoofd past dan werkt het niet. Tot nu toe zijn mijn meeste "geniale ideeeen" uitgelopen op een flop. Ik had het idee dat er in de bdsm-wereld vast behoefte zou zijn aan een bdsm-shop die ook doe-het-zelf-artikelen verkoopt die voor kinksters interessant zijn, zoals holnieten, korset-fournituren, O-ringetjes, gespen, leren slierten e.d. Omdat veel kinksters het leuk vinden om soms zelf wat te knutselen maar ook veel dingen kopen die ze niet zelf kunnen maken leek het me een gouden combinatie. Maar mijn ervaring.. het liep niet. Onbegrijpelijk, vind ik nog steeds, want IK zou het geweldig hebben gevonden toen ik nog geen shop had, om de kinky dingen die ik niet zelf kon maken te kunnen kopen bij dezelfde shop die ook leuke doe-het-zelf artikelen had. Maar nee, ik kreeg zelden gecombineerde bestellingen, ook nu weten een heleboel mensen dat ik zowel niet-lief als eensteekjelos heb maar het gebeurt maar 1-2 keer per jaar dat mensen me vragen om bestellingen van die 2 shops in 1 pakketje te combineren. In mensen hun hoofd werkt dat niet zo, als ze in hun hoofd hebben dat ze knutseldingen willen kopen dan denken ze alleen maar aan knutseldingen en niet aan butplugs, en als ze een butplug willen kopen dan denken ze niet aan baleinen, etc, etc. Ik heb later wel vaker dingen geprobeerd die niet helemaal in de shop pasten maar die "zo leuk waren dat ze vast zichzelf wel zouden verkopen". Niet dus, als het "niet bij je assortiment past" dan willen mensen het niet, hoe leuk of voordelig het ook is. Dus als jij doula wilt worden en je wilt ook andere dingen aanbieden dan kun je hooguit kijken of je mensen een cursus baby-massage kunt aanbieden of iets dat héééél dicht bij het doula-gebeuren in de buurt zit, maar zodra het te "anders" of "out of the box" is gaat het niet werken om het te combineren. Zelfs als er wel een logische reden is waarom je klanten behoefte zouden hebben aan je overige aanbod, dan nog gaan ze het gewoon niet bij jou afnemen als het voor hun gevoel niet bij elkaar past. Ik kan me bijvoorbeeld best indenken dat jij het een leuk idee zou vinden om cursussen aan te bieden om mensen te helpen stoppen met roken, dat jij dat zelf heel goed bij doula zijn vind passen, omdat mensen in hun zwangerschap beter niet kunnen roken. IK zou de logica ervan snappen. Maar als de meeste "normale" mensen een doula niet associeren met stoppen met roken dan gaan ze zo'n cursus op je site alleen maar raar vinden. Dus.. uhhm.. wees niet te creatief
.
Tot dusver mijn 2 cents.