straf vs. complimentjes

Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

straf vs. complimentjes

Bericht door kitten »

Ik jat even een citaat van chell:
chell schreef:Wat ik inmiddels wel weet en wat ik ook zaterdag weer heel erg merkte, is dat ik écht niet onderdaniger word van straf en boze woorden, zeker niet als ik nog niet geschakeld heb. En opmerkingen als "mijn nichtje van 5 kan dit nog beter" en "Tjonge, nu is iemand anders je gewoon voor met een drankje aanbieden, nog in naam van een ander ook!", werken helemaal als een rode lap. Ik heb complimentjes, begrip en een trotse D nodig, dán wil ik dingen voor hem doen.
Dit herken ik namelijk. En in het topic zag ik meer mensen die zichzelf herkenden. En dat lees je ook vaker: "Ik ben best een braafsub eigenlijk..." En ik vraag me af of dat niet meestal zo is? Wij mensen willen allemaal toch complimentjes? Bevestiging dat we het goed doen? Erkenning voor als we ons best doen?

Zijn er mensen die (als sub) liever straf hebben? En dan bedoel ik: mensen hier op WS. Mensen die meeschrijven en me kunnen uitleggen hoe het voor hén werkt?

Is dit een groot misverstand onder Doms of een enorme tip voor Doms om iets te bereiken bij subs: bevestig haar en geef complimentjes? Ik wil absoluten vermijden, maar is dit dan iets wat vaak werkt? Of zelfs iets wat meestal werkt? Wat bij de meeste subs werkt?

Laatst maakte ik een paar bijdehante opmerkingen en bij elke opmerking telde Dacrael. 1. 2. Dat is 3. Oh leuk, 4. Dikke grijns Alsof hij aan het tellen was voor een straf die nog zou komen. Ik liet het maar zo, hij wist immers dat dat bij mij niet werkte. Toch? Maar de dag erna ging hij verder: 7... 8... Ergens voelde ik me boos worden. Als je wil dat ik geen bijdehante opmerkingen maak, zeg dat dan gewoon! Als je wil dat ik mijn gedrag verander, geef dat dan gewoon aan! Ik wil er best rekening mee houden, want ik wil jou geven wat jij vraagt. Je bent mijn D! Maar geef me geen straf voor gedrag waarvan je verder signalen afgeeft dat je het zelfs leuk vindt :evil: Zo voelde ik me. Dus besprak ik dat en hij gaf meteen aan dat het een grapje was en dat hij me geen caneslagen of zo wilde gaan geven, maar voor mij voelde het toch als straf, als correctie. Dus goed, dat hebben we uitgepraat.

Maar dat was wel precies wat ik las bij wat chell omschreef, dat er in haar hoofd gebeurde. Straf terwijl ze de kans niet eens had gehad. Vernedering terwijl ze zo graag juist haar best wilde doen. Braafsub wilde zijn. Daarbij wel even een aanmoediging nodig had voor dat drempeltje, maar vooral braafsub willen zijn...

Jullie gedachten?
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door phedre »

ik hunker ook echt wel naar complimentjes idd, zal alles doen wat mogelijk is om hem tevreden te maken/houden en zelden tot nooit met opzet straf uitlokken (dan is t in mijn ogen ook geen straf meer) Daar tegenover staat wel dat als hij regels stelt en ik ze niet nakom, er wel straf op moet volgen, in welke vorm dan ook. Niet omdat ik zo graag straf wil, maar omdat ik t wel nodig heb dat regels gehanteerd worden door hem. Maar idd.. complimentje als ik t wel goed doe, werkt beter om t goed te doen:) absoluut!!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Jezebel »

Het eerste dat in mij opkomt is dat ik altijd een 'mens' blijf. Dus als iemand me meteen de grond in zou gaan trappen, dan reageer ik niet door extra subbig te worden. Dan kom ik alleen maar helemaal uit de mood, met een 'Nou ja zeg, doe normaal'-idee in mijn hoofd. Ik denk dat het voor mij eigenlijk precies zo is als jij omschrijft Kitten; ik wil heel veel doen om te pleasen, maar dan wil ik wel weten wát dan precies (en dat dan graag op een normale manier).
Ik ben eerst een mens, dan een subje, en niet andersom ;)
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Daantje »

Ik ben ook wel een braafsub, ik heb juist graag complimentjes en bevestiging. Die complimentjes mogen overigens ook fysiek gegeven worden: een aai over de bol of een kriebel achter mijn oor, dat soort dingen.

Straf vind ik prima: maar dat moet dan wel zijn voor iets concreets en het moet me duidelijk zijn waarvoor ik straf krijg. Ik herinner me een nieuwjaarsfeestje waar feedback vragen aan Juffie een nogal onverwachte uitkomst had. ;) Dat was goede straf, funishment. Als je mij straf zou willen geven voor bepaalde dingen in mijn gedrag dan zou je mij eerst duidelijk moeten maken welk gedragsaspect je zou willen veranderen en waarom. Vertel me ook vooraf wat de straf is en hoe deze toegediend gaat worden, ik heb dat graag duidelijk. Dan is de strafmaatregel meer een herinneringsmethode dan een doel op zich. Bijvoorbeeld: als je me wilt aan leren je met u aan te spreken dan een draai om de oren voor iedere je of jij.

Overigens heb ik wel mijn relbuien. Dan ga ik gewoon vervelend en irritant doen en vissen naar aandacht. Dan wil ik gewoon goed op mijn plek gezet worden, maar vooral heel erg veel aandacht.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
xAmberx

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door xAmberx »

Ik kan wel wat met straf. Maar dat moet dan wel het liefst lik op stuk beleid zijn. Honderd streepjes van de afgelopen maand afwerken is op zich niet verkeerd, want ik wordt graag geslagen, maar dan voelt het echt niet meer als straf en kan ik weinig met: "heb je er wat van geleerd?". Nou nee, maar het was wel lekker meneer. Word ik direct als ik mijn bijdehante mond niet kon houden over de tafel heengegooid en aangepakt, doet dat wel wat voor me, en ben ik weer helemaal bij de les, klein en onderdanig. Een donderpreek werkt ook. Dat voelt goed, ik ben op zich wel braaf in de zin dat ik geen grote rellen gooi en niet expres dwars en vervelend ben, maar ik ben wel bijdehand en onderhandel graag, of manipuleer zelfs in een SM situatie. Vooral die laatste ben ik niet zo trots op, en het is fijn als daar goed op gereageerd wordt.

Overigens hoor ik ook graag dat ik het goed doe hoor.
En wat je daar van Chell quote klinkt mij meer als kleineren en belachelijk maken, en daar houd ik ook niet van. Veel liever dan een echte donderpreek of fysieke straf.
lotus {P}

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door lotus {P} »

Ik vind het een moeilijke vraag. Tuurlijk probeer ik het ook goed te doen en wil ik geen straf, maar als ik dan toch iets heb gedaan wil ik wel direct straf. Niet dat het vergeten wordt of op lange baan geschoven.
Zarath

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Zarath »

Ik heb eigenlijk een beetje het gevoel dat er hier twee heel verschillende dingen door elkaar lopen. De opmerkingen waar Chell naar refereert komen op mij helemaal niet over als een vorm van 'straf'. Het zijn eerder kleinerende opmerkingen in een bepaalde toonzetting die ik in het ene geval als een vorm van vernedering zou kunnen zien (en niet iedereen is nu eenmaal into vernedering, dus dan valt dat gemakkelijk verkeerd). In het andere geval valt het onder de categorie van dat typische hanige public domly-Dom soort behavior. Iemand kleineren om de eigen status als Dom tegenover anderen op te krikken ("Kijk eens wat een 'leuke' gemene opmerkingen ik kan maken" of zo).

In het eerste geval (vernedering) zijn er natuurlijk talloze subs die daar op geilen en enorm onderdanig kunnen worden als je de juiste toon weet te raken bij hen. Maar dat was hier duidelijk niet zo. In het tweede geval wekt het op sommige feestjes in het gunstigste geval hilariteit op bij omstanders maar in een minder gelukkig geval vooral ergernis en in beide gevallen vaak een naar gevoel bij de sub.

Bij straf en complimentjes denk ik eerder aan gedragscorrectie binnen een spel of binnen een relatie. Welke manier van gedragscorrectie op een bepaald moment het beste werkt hangt sterk van de betrokken personen af lijkt me. En de combinatie van beiden kan ook prima werken.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door chell »

Wat jij zegt klopt deels Zarath, maar ook de conclusie die kitten trekt klopt wel. Kitten heeft één zinnetje uit mijn tekst gepakt, maar vlak ervoor zat wel een fysieke straf. En het is ook de combinatie van straf en 'boze' woorden danwel vernedering die in dit geval bij mij niet werkte.

Om in dit specifieke voorbeeld te blijven, ik kreeg straf omdat ik een paar keer geen 'Meneer' zei, terwijl ik overduidelijk wel mijn best deed. De avond was nog maar net begonnen, ik moest overduidelijk nog schakelen. Dan werkt voor mij een compliment echt veel beter dan meteen straf. Of eventueel een kleine correctie. Straf is meteen zo... groot. Het maakt mij verdrietig en ongelukkig en geeft me het gevoel dat ik toch niks waard ben op dat moment.

Ik vind het verder lastig om nu inhoudelijk op dit topic te reageren, omdat het zo verweven is met wat zaterdag gebeurde.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door eireann »

Bij mij bereik je ook meer met complimentjes dan met straf, zeker aan het begin van een spel/moment. Maar als ik aan het rellen ben of express dingen niet doe of verkeerd, dan voelt het heel naar om geen straf te krijgen. En dan natuurlijk geen straf die ik stiekem lekker vind, maar echt iets wat ik niet leuk/moeilijk vind. (negeren, in de hoek, teleurstelling uiten).

Weten dat DB trots of blij met me is, werkt veel beter, ook als 'mijn best' geen 100% perfectie is, is het wel 100% mijn best, en als dat gewaardeerd wordt wordt het alleen maar beter.
**Self Rescuing Princess**
Gilraen^

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Gilraen^ »

Ik snap het helemaal! Dat waardeer ik zo aan Hertz. Hij zou me eerder beetje vernederen door te zeggen hoe trots hij op me is, dan zo omlaag praten. Hij weet ook dat ik echt niet van vernederen hou, heb al mijn zelfvertrouwen dat ik bij elkaar gesprokkeld heb tot nog toe hard nodig. En eens hoe belachelijk, mijn geest kan er toch weer een steek van maken die weken blijft doormalen bij me.

Ik doe altijd mijn best, zelfs als ik rel. En ik zou gewoon ontzettend boos worden van zo opmerkingen, zeker als ze niet van mijn vaste D komen! Ik zeg altijd maar zo: ik ben sub, maar ik kan niet tegen onrechtvaardigheid. Daar word ik kriegel van!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door thaliya »

Voor mij is het ook een mix eigenlijk. Ik heb echt wel waardering nodig en als ik hoor dat ik het goed doe dan ga ik alleen nog maar meer mijn best doen. Maar straf werkt bij mij ook erg goed. Het moet wel, zoals eerder ook door anderen gezegd, heel duidelijk zijn wat de regels zijn, wat de overtreding was en wat de consequentie daarvoor is.
Ik heb een aantal regels die zwart op wit op papier staan. Als ik die overtreed dan wordt daar een aanteking van gemaakt en hangt er een consequentie aan vast. Heel soms wordt er geen aantekening gemaakt trouwens, soms is hij ook wel eens lief :). In mijn vorige D/s was er geen sprake van straf, er werd hooguit een opmerking over gemaakt. Zo van "joh, dat kun je vast respectvoller zeggen". Ik ben erg eigenlijk nog niet over uit welke methode ik fijner vind en welke beter voor mij werkt (dus bam! meteen een aantekening bij een overtreding of een "joh, dat kun je vast beter").
Het voorbeeld van chell is misschien niet het meest handige omdat dat uit een level 2 spel kwam en dus denk ik niet echt representatief over het het "normaal" gaat.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Boefje

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Boefje »

Moeilijke vraag eigenlijk. Punt is dat ik complimentjes "lastig" vind. Ik ben een perfectionist. Mijn ouders zijn het allebei ook. Dat heeft me bepaald gedrag en denkbeelden opgeleverd. Zo was mijn 9 voor wiskunde normaal. Daar werd niet over gesproken. De 3 voor Frans. Dáár werd over gesproken. Niet op een vervelende manier, begrijp me niet verkeerd. Ze hielpen me het beste uit mezelf te halen. Die 3 was gewoon voor verbetering vatbaar. Die 9 was normaal. Ik "zie" een 9 dus ook niet. Ik zie de "3".
Ik kan dus heel weinig met complimentjes. Lig ik de pijn de doorstaan terwijl D-D er lustig op los mept, geeft ie aan dat ie trots op me is. Heel spijtig maar dat komt dus niet bij me binnen. Ik vraag ook altijd, "Echt waar?"

Mijn perfectionisme zorgt er voor dat ik altijd mijn best doe maar het is tegelijk een valkuil. Ik heb het nodig heel erg mijn grenzen in de gaten te houden, want in een onzekere bui zou ik het gevoel kunnen hebben dat ik ook pijn voorbij mijn grens zou moeten kunnen hebben. Of zoiets. Hoe dan ook ben ik een braafsub.

Dan zou je misschien denken dat ik geestelijk dus niet met straf om zou kunnen gaan. Dat ik daar onzeker van zou worden. Het tegenovergestelde is waar. Ik WEET dat ik mijn best doe. Punt.
Vernedering werkt ook niet op me. Dan loop ik gewoon weg.
Fysieke straf? Ik zou niet weten waarvoor maar....
Ik houd er wel van om een beetje kort gehouden te worden. Ik ben een wijsneus. D-D kan er smakelijk om lachen maar ik redeneer hem soms helemaal gek :mrgreen:
En als hij dan "de blik" op me los laat, of me even stevig bij de haren pakt. Me gewoon fysiek laat weten dat hij de baas is. Nou, daar word ik wel... ahum... geil van.
NatyaBE

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door NatyaBE »

kitten schreef:Zijn er mensen die (als sub) liever straf hebben? En dan bedoel ik: mensen hier op WS. Mensen die meeschrijven en me kunnen uitleggen hoe het voor hén werkt?
Ik weet dat er mensen zijn die als sub liever straf hebben. Maar de dynamiek van straf is bij die mensen compleet anders. Helemaal in het begin heb ik een sub gehad die kon genieten van straf. Die zag straf binnen een BDSM-spel of D/s als iets leuks, iets luchtigs. Hij trok het zich gewoon niet aan. Die sub is de enige met wie ik met straf heb gespeeld. En het was gewoon een spelvorm. Die sub kon dan straf krijgen voor de meest absurde dingen: omdat het stoplicht op rood stond bijvoorbeeld. Maar ook voor een opmerking die hij maakte. Straf had in die relatie een hele andere lading. Het was dan ook echt een andere dynamiek.

Ooit heb ik iemand die dynamiek horen uitleggen als een straffetisch. Ik vond dat wel een mooi woord ervoor. Straffetisch. Het is een woord die voor mij een verschil inbrengt tussen gein-straf en echte-straf. Die gein-straf werkte met die sub, maar ik heb daarna geen sub meer gehad met wie ik dat leuk vond. Het werkt voor mij gewoon niet (en waarschijnlijk ook niet voor mijn subs). Geinen over straf kan ik nog wel grappig vinden. Als een soort running gag. Zolang het maar duidelijk is dat er geen rekening gepresenteerd wordt. Dat het echt alleen maar geinen is over straf. Ook niet voor mij als uitvoerende. Ik kan het wel gebruiken als een soort SM-flirt zolang het maar vrijblijvend is voor beide partijen. Een vorm van BDSM-humor zonder enige consequentie en waar je ook makkelijk weer kan uitstappen.

En ik heb weer eens het gevoel dat ik onduidelijk ben :mrgreen:
Boefje

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Boefje »

Ik denk dat het wel meevalt :mrgreen:

Ik zat namelijk ook nog wat meer na te denken. Wever vindt straf soms wel fijn. Maar het is geen "ik ben zo zwaar in je teleurgesteld"-straf ofzo. Hij wil gewoon flink aangepakt worden en vindt het prettig als daar "rechtvaardiging" tegenover staat (al was het maar een stoplicht die op rood staat ;) ). Maar uit mezelf ben ik er als D niet zo heel erg mee bezig. Dat lijkt me ook zo'n gedoe. Moet ik regels op gaan stellen om dan in de gaten te houden of ie ze overtreedt... Pffff. Not my cup of tea.

Het lijkt bij ons dan denk ik ook op wat jij beschrijft. Het is meer humor dan straf. Ik probeer er ook altijd een onverwachte draai aan te geven zodat ik hem op het verkeerde been heb. Daar heeft ie ook meer respect voor dan recht-toe-recht-aan-slagstraf.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: straf vs. complimentjes

Bericht door Voleuse »

Ik heb een beetje hetzelfde als Marijke denk ik, bepaalde manieren van domineren vind ik gewoon zo... Ongeil :p. Zo van: zooo meisje, als je nog een keer zo'n opmerking maakt dan zal ik je eens op je plaats zetten. Dan denk ik meteen, ga toch weg man, als je had gewild dat ik onder de indruk was dan had je meteen moeten reageren. Als ik oprecht bang van iemand ben (en DAT is geil), dan durf ik ook echt geen bijdehante opmerkingen te maken. Zorg daar maar eens voor, ipv. te dreigen met strafomdat ik me niet aan regeltjes hou.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gesloten