nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Ravelijne »

AVG moest ik opzoeken. Zelfde als GDPR, dus.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door JJV »

Ik zag ook juist oproepen om deze oproep te negeren vanwege objectiverende werking
~\v/~
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door thaliya »

Ik zou als sekswerker absoluut niet blij zijn als mijn advertentie gehackt wordt... privacy en zo, inderdaad
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Ravelijne »

JJV schreef: 12 jul 2019, 14:13 Ik zag ook juist oproepen om deze oproep te negeren vanwege objectiverende werking
Ik zou denken dat je juist ook programmeurs op dat programma wil hebben die in de gaten houden wat daar gebeurt en of er echt zorgvuldig gewerkt wordt en zo. Beetje sceptische mensen on the job helpt ook om het veilig te houden, denk ik?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef: 12 jul 2019, 12:08 Damn, hun uitgangspunten klinken wel goed (dat repressief beleid niet goed is voor het welzijn van sekswerkers, dat is idd evidence based), maar OMG, is dit niet een enorme privacy nachtmerrie voor een ontzettend kwetsbare groep?

Paging @Marijke !!!
De uitgangspunten zijn dramatisch. Ze lijken van plan te zijn de gegevens te delen met 'hulpverleners'. Het is meer een persoonlijk stalkproject van die Tokmetzis dan journalistiek.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef: 12 jul 2019, 15:09
JJV schreef: 12 jul 2019, 14:13 Ik zag ook juist oproepen om deze oproep te negeren vanwege objectiverende werking
Ik zou denken dat je juist ook programmeurs op dat programma wil hebben die in de gaten houden wat daar gebeurt en of er echt zorgvuldig gewerkt wordt en zo. Beetje sceptische mensen on the job helpt ook om het veilig te houden, denk ik?
Dat werkt niet. Er is bijvoorbeeld geen enkele borging dat er niet iemand meedoet die eigenlijk een infiltrant van politie of justitie is om even een kopietje van de data te trekken om mee aan de slag te gaan. Zowel politie als justitie hebben niet bepaald een smetteloze staat van dienst als het gaat om sekswerk.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Ravelijne »

Daantje schreef: 12 jul 2019, 15:22 De uitgangspunten zijn dramatisch. Ze lijken van plan te zijn de gegevens te delen met 'hulpverleners'. Het is meer een persoonlijk stalkproject van die Tokmetzis dan journalistiek.
Ugh. Dat van die gegevens delen zeiden ze ook op Twitter, dan? Random hulpverleners en alleen in NL of internationaal?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Ravelijne »

Daantje schreef: 12 jul 2019, 15:32 Dat werkt niet. Er is bijvoorbeeld geen enkele borging dat er niet iemand meedoet die eigenlijk een infiltrant van politie of justitie is om even een kopietje van de data te trekken om mee aan de slag te gaan. Zowel politie als justitie hebben niet bepaald een smetteloze staat van dienst als het gaat om sekswerk.
Wat ik bedoel is dat als er alleen mensen op dat project zitten die dus minder belang hechten aan een gang van zaken waar privacy gewaarborgd is, dat er dan dus niemand meer bijzit die dat wel belangrijk vindt en er ook iets over weet te zeggen.

Infiltratie door politie/justitie is sowieso nog een verhaal apart (geen idee wat daar wel en niet in gedaan wordt, of dat je je meer zorgen zou moeten maken over digitale surveillance dan iemand die binnenloopt). Daar heb je als programmeur sowieso de middelen niet voor om dat in kaart te brengen. Hoewel ik denk dat het nog wel uitmaakt hoe makkelijk het is voor deelnemers aan de Hackathon om 'zomaar' een kopietje te trekken, hoe zorgvuldig of onzorgvuldig er met data omgegaan wordt.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef: 12 jul 2019, 15:52
Daantje schreef: 12 jul 2019, 15:22 De uitgangspunten zijn dramatisch. Ze lijken van plan te zijn de gegevens te delen met 'hulpverleners'. Het is meer een persoonlijk stalkproject van die Tokmetzis dan journalistiek.
Ugh. Dat van die gegevens delen zeiden ze ook op Twitter, dan? Random hulpverleners en alleen in NL of internationaal?
Dat is onduidelijk. Hij zegt ergens dat 'hulpverleners belang hebben bij deze data'. Daar haal ik uit dat hij impliciet van plan is de data te delen met 'hulpverleners'.
Ravelijne schreef: 12 jul 2019, 15:56
Daantje schreef: 12 jul 2019, 15:32 Dat werkt niet. Er is bijvoorbeeld geen enkele borging dat er niet iemand meedoet die eigenlijk een infiltrant van politie of justitie is om even een kopietje van de data te trekken om mee aan de slag te gaan. Zowel politie als justitie hebben niet bepaald een smetteloze staat van dienst als het gaat om sekswerk.
Wat ik bedoel is dat als er alleen mensen op dat project zitten die dus minder belang hechten aan een gang van zaken waar privacy gewaarborgd is, dat er dan dus niemand meer bijzit die dat wel belangrijk vindt en er ook iets over weet te zeggen.

Infiltratie door politie/justitie is sowieso nog een verhaal apart (geen idee wat daar wel en niet in gedaan wordt, of dat je je meer zorgen zou moeten maken over digitale surveillance dan iemand die binnenloopt). Daar heb je als programmeur sowieso de middelen niet voor om dat in kaart te brengen. Hoewel ik denk dat het nog wel uitmaakt hoe makkelijk het is voor deelnemers aan de Hackathon om 'zomaar' een kopietje te trekken, hoe zorgvuldig of onzorgvuldig er met data omgegaan wordt.
Afgelopen maanden heb ik diverse berichten gezien dat politie actief en op slinkse wijze milieuactivisten benadert om gegevens over hun kompanen te delen.

En kopietjes trekken van de gegevens is precies de essentie van dit project. Hij wil de teksten, foto's en alle andere dingen actief laten analyseren om daar een grote database van te maken. Om data te analyseren heb je het eerst nodig. Anonimiseren voor analyse gaat precies tegen de doelen van dit project in. Voorzover geautomatiseerd anonimiseren überhaupt betrouwbaar genoeg is voor dit soort gevoelige informatie.

Zo'n pakket gegevens is reuze interessant om mensen uit huis of uit de ouderlijke macht te zetten. Zeker omdat ze met de journalistieke loophole de AVG kunnen omzeilen. Kan je je voorstellen als banken, woningbouwverenigingen, gemeentes of raad voor de kinderbescherming zulke informatie in handen krijgen?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Mack »

En het project is stilgelegd ...
Gaan er nou toch wat mensen nadenken?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Ravelijne »

Daantje schreef: 12 jul 2019, 16:27 Dat is onduidelijk. Hij zegt ergens dat 'hulpverleners belang hebben bij deze data'. Daar haal ik uit dat hij impliciet van plan is de data te delen met 'hulpverleners'.
Ik haalde daaruit dat ze de conclusies en uitkomsten in de zin van trends en omvang en zo zouden delen. Niet ruwe data of informatie over individuen. Maar er staat helemaal niet duidelijk wat ze er nou precies mee willen doen en in welke vorm inderdaad, dat is zeker een enorm probleem bij zo'n voorstel als dit.
Mack schreef: 12 jul 2019, 20:31 En het project is stilgelegd ...
Gaan er nou toch wat mensen nadenken?
In ieder geval on hold gezet. Hopelijk gaan ze het nu inderdaad heel anders aanpakken of afblazen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Daantje »

"We vinden bij nader inzien dat de toon van deze oproep de plank misslaat."

Klinkt als een 'we hebben spijt dat we betrapt zijn.' ze zeggen namelijk niet dat het plan of de oproep de plank misslaat, maar alleen maar de toon waarop die oproep is gedaan. Dat ze nu alle kritieken verzamelen zie ik alleen maar als eens soort schijnbeweging om de aandacht een beetje af te leiden van de ophef en de schijn van zorgvuldigheid te wekken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door isara »

Daantje schreef: 12 jul 2019, 23:52 "We vinden bij nader inzien dat de toon van deze oproep de plank misslaat."

Klinkt als een 'we hebben spijt dat we betrapt zijn.' ze zeggen namelijk niet dat het plan of de oproep de plank misslaat, maar alleen maar de toon waarop die oproep is gedaan. Dat ze nu alle kritieken verzamelen zie ik alleen maar als eens soort schijnbeweging om de aandacht een beetje af te leiden van de ophef en de schijn van zorgvuldigheid te wekken.
Ja dat. Zie ook het twitterdraadje van Laura K. Deze ‘journalist’ is al jaren bezig met dataverzameling over sekswerkers en gaat daar steeds verder in. Wat toevallig dat het sekswerkers zijn waar info over moet worden verzameld...
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Mack »

Ik heb maar een email naar de correspondent gestuurd met de vraag hoe zij gaan voorkomen dat de verzamelde data in verkeerde handen komt.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: nerd, geek, sci-fi, en ..eh. dat dus

Bericht door Mack »

En nu is het project helemaal afgeblazen.
Oprecht kritische geluiden :meppen: laten horen helpt.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie