Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door cinderella »

Ik kan het AndereBart wel vragen, maar dan krijg je op z´n vroegst morgenavond een PB. Hij ligt nu al diep in dromenland en heeft morgenochtend geen tijd.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Okee, nou ja, wie het eerst komt, wie het eerst maalt. :)
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
seleena
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 aug 2009, 15:48

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door seleena »

Bouwdepot nieuwbouw

Hoe werkt een bouwdepot als je een nieuwbouwwoning bouwt?

Wanneer je een nieuwbouwwoning koopt, betaal je deze vaak in termijnen. Je betaalt eerst, bij de overdracht bij de notaris, de grond. Naarmate de bouw vordert, betaal je de resterende bouwtermijnen. Op het moment dat je de grond betaalt, moet je echter een hypotheek afsluiten ter hoogte van de totale koopsom. Een deel van deze hypotheek gebruik je om de grond te betalen. Het overige deel wordt in een bouwdepot geplaatst.

De bank bewaart dus een deel van het hypotheekbedrag dat bestemd is voor de bouw van je woning op een aparte rekening (het nieuwbouwdepot). Van deze rekening worden tijdens de bouw rekeningen van de aannemer betaald. Het bouwdepot nieuwbouw biedt je dus de mogelijkheid om op verschillende momenten betalingen te doen tijdens de bouw van je woning.

Nieuwbouwdepot afsluiten
Een nieuwbouwdepot sluit je af bij de bank waar je ook je hypotheek hebt lopen. Je kunt het bouwdepot nieuwbouw zien als een aparte rekening, waarvan geld wordt opgenomen wanneer bouwtermijnen betaald moeten worden. Wil je aanspraak maken op het geld in het bouwdepot om een rekening te betalen? Dan moet je de rekeningen die je ontvangt van de aannemer naar de bank sturen. De bank betaalt vervolgens je rekeningen uit het bouwdepot.

Bouwdepot nieuwbouw
Op het moment dat je de hypotheek hebt afgesloten, betaal je rente over het volledige bedrag van je hypotheek. Daarnaast ontvang je rente over het bedrag dat in het bouwdepot staat. Deze rente is vaak net iets lager dan de hypotheekrente. Het verschil tussen de rente die je ontvangt op het bouwdepot en de hypotheekrente die je betaalt, is aftrekbaar van de belasting in box 1. Dit houdt in dat je het renteverschil in mindering mag brengen op je belastbaar inkomen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.

Naarmate de bouw vordert, nemen de hypotheeklasten toe. Wanneer je namelijk een gedeelte van de bouw betaalt, neemt het saldo van je bouwdepot af. Hierdoor ontvang je minder depotrente. De hypotheekrente die je betaalt tijdens de bouw blijft daarentegen hetzelfde. Doordat je minder rente ontvangt en dezelfde rente betaalt, nemen je lasten dus toe.

Van internet gehaald. Heel veel opzoeken en lezen op internet is ook een idee. :yes:
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Ja. Dat doen we ook.
Maar we vragen dan ook naar persoonlijke ervaringen en niet naar lappen tekst die we zelf ook kunnen vinden. :)
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
seleena
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 aug 2009, 15:48

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door seleena »

Excuse me, dan haal je het toch lekker weg ;) :)
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door miss_meeko »

Wij hebben alleen bestaande bouw gekocht maar wel gemerkt dat het erg veel nut kan hebben om bij verschillende hypotheekverstrekkers langs te gaan. Durf vooral alles te vragen, voor hun is het allemaal gesneden koek maar er bestaan geen domme vragen. Het is jullie toekomst, dus gewoon om verduidelijking vragen als het nodig is.

Voor zover ik weet is het niet altijd zo dat de grond ook echt je eigendom wordt. Soms pacht je de grond en dan werkt het e.e.a. anders maar weet niet precies hoe het dan zat. Dus zou dat als ik zelf in jullie schoenen stond wel nagaan.

Toen mijn ouders een nieuwbouwhuis kochten vond ik het wel heel erg leuk dat je met je buren meteen iets meer opbouwt dan als je er allemaal om de beurt komt wonen. Het geeft een rommel want iedereen is tegelijk bezig, maar je komt elkaar tegen op de bouw, jaartje nadat het af is begint de grote babyboom etc. Ik vond de sfeer echt heel fijn. Maar weet ook dat er mensen zijn die juist zo'n nieuwbouwwijk niets vinden, dus zal ook wel persoonlijke smaak zijn.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door JJV »

Wat missmeeko zegt... check ook evt alternatieve opties als nieuwbouw toch anders gaat dan je dacht. ( wijk naast de mijnne werd winkelcentrum beloofd wat later samen met de halve nieuwbouw werd geschrapt)
denk ook aan scholen en ov
~\v/~
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door cinderella »

Ik zat nog te denken of het voor jullie een optie is om later in te stappen. Je hoort wel eens dat de laatste huizen uit zo'n project voor ver onder de oorspronkelijke verkoopwaarde worden verkocht. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je in een omgeving woont waar dat niet voor geld, of dat je daar niet van afhankelijk wilt zijn.

Het geld voor lang niet alle projecten, maar als er dingen zijn die niet aan het huis bevallen en die je later zou willen veranderen, informeer of het kan en mag. Simpel maar bizar voorbeeld: een wijk in Hoorn is ooit in de kleuren van de regenboog o.i.d. opgeleverd. Letterlijk: elk huis in het rijtje een andere kleur uit het palet. De eigenaren zijn die later in meer bedektere en normalere tinten gaan schilderen. De architect is naar de rechter gestapt en heeft gewonnen: de oorspronkelijke kleur moest terug. Bizar voorbeeld, en uit de jaren '90, maar je ziet genoeg huizen tegenwoordig met knaloranje, roze of babyblauwe accenten. En je moet er maar van houden.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door kitten »

Ik heb weinig zinnigs toe te voegen, want voor mij is het alweer 12 jaar geleden en dat was bestaande bouw, maar mijn zus heeft heel recent een nieuwbouw ding afgezegd, omdat de bouw weer uitgesteld zou worden en niet alles verkocht was. De aannemer wilde met hun huis wel vast beginnen. Maar toen heeft ze dus geannuleerd, want ze wilden niet in een halve spookstad / permanente bouwput wonen.

Dus eh... ook goed kijken naar annuleer opties als de bouw of verkoop tegenvalt? En wat je garanties zijn qua wanneer het klaar is en wat als dat uit loopt?
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door lunaaa »

Geen tips, lees wel mee en was benieuwd hoe jullie gesprekken vandaag zin gegaan.
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Peter^ »

Ik kan jullie alleen maar veel succes toe wensen bij het kopen van een huis. Ik heb er geen kennis/ervaring mee.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Gesprekken waren een soort van overload aan informatie. :faint:

Jerry en ik zitten beiden met koppijn en in zombiestand op de bank, hahaha.

Gesprek over hypotheken heeft veel verhelderd, alhoewel we vorige week ook al een redelijk goed inzicht hebben gekregen in onze stand van zaken. We hebben samen in ieder geval duidelijk afgesproken dat als we hier voor gaan, we voorlopig wel echt fiks moeten gaan bezuinigen op feestjes e.d. We willen nog proberen om een kleine buffer op te bouwen en als we erg ons best doen, kunnen we tot het einde van het jaar nog wel een kleine 1000 euro bij elkaar harken. Maar dat houdt dan wel in dat er gesneden moet worden in feestjes en uit eten enzo. Dat hebben we ervoor over. Een aantal feestjes dat op de planning stond blijft, een paar anderen moeten het veld ruimen.
Vinden we niet heel erg, wel jammer. Maar keuzes maken moet soms.
Dit gesprek was bij hetzelfde kantoor als waar we ook onze verzekeringen hebben lopen. Zij kunnen een totaalpakket bieden en dat sprak me wel aan. Bovendien kennen ze ons al en hoeven we niet onze hele situatie opnieuw uit te leggen.

Het gesprek met de makelaar was behoorlijk intensief en ingewikkeld af en toe. Hij had een hele lijst bij zich met meer- en minderwerkopties. We hebben eerst gewoon zitten doorstrepen en omcirkelen wat we wel en niet willen, toen hebben we dat opgeteld, zijn we ons rot geschrokken, en zijn weer gaan gummen. :)

Onze duurste meerwerkoptie (namelijk 3/4 van de meerwerkkosten) is een aanbouw van 2.40 lang. Die willen we wel echt heeeel graag, want we zijn bang dat het huis anders al snel erg krap gaat aanvoelen, zeker met 2 opgroeiende kinderen. Natuurlijk kan het later ook altijd nog, maar nu wordt direct de vloerverwarming meegelegd, is er geen verschil in bouw, hoef je later niet in de zooi, etc. Plus, later is het altijd duurder.

Ons project gaat zeker gebouwd worden. Ons stukje wijk is een vierkantje, de andere 3 kanten hebben al groen licht gekregen, onze zijde van 5 huizen stond nog even on hold, maar gezien de ontwikkelingen (onze buren hebben het huis gekocht, wij hebben een optie, en aan de andere kant van ons hebben de buren ook een optie) verwacht de makelaar wel dat ook ons stukje direct mee wordt genomen. Ze starten over 2 weken met voorbereidende werkzaamheden.

Morgen neemt een projectbegeleider vanuit de projectontwikkelaar contact met ons op. We gaan dan met haar om de tafel om te kijken welke opties we wel en niet willen en wat er wel en niet mogelijk is met onze wensen. Ook tekent zij met ons precies op de tekening in hoe we sommige muurtjes willen en waar stopcontacten enzo. Zij geeft ons dan een prijsopgave en daarmee gaan we dan weer naar de hypotheekmevrouw die dan precies gaat uitrekenen of het kan wat we willen.

Als dat ja is, en we zijn er samen over eens wat we willen, dan gaan we terug naar de makelaar en tekenen we een voorlopig koopcontract. Maar goed, zo ver is het nog niet, eerst nog eens een nachtje over slapen!!! :panic:
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Oh en over financiën:

We hoeven op zich niet in te zitten over dubbele lasten, die bouwrente is gewoon mee te financieren vanuit de hypotheek.
We hebben straks een grote zak geld in depot. Daarover krijgen we rente, want er staat een groot bedrag te staan. Als we gaan betalen aan de aannemer, dan gaan er dus bedragen uit die pot. Vanaf dat moment moeten we over dat stukje ook rente betalen. Maar, zolang we niet meer dan de helft uitgegeven hebben, valt de rente sowieso tegen elkaar weg. Het laatste stukje ga je meer rente betalen dan ontvangen (immers, het uitgegeven deel is groter dan het deel in kas) en dat stukje kun je dus meenemen in de hypotheek. Alleen is die rente niet aftrekbaar zoals hypotheekrenteaftrek.
Indirect wel, want het valt onder de hypotheek, daar betaal je rente over en dat is aftrekbaar, maar het ís niet de hypotheekrenteaftrek.

Snaptuhetnog?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door phedre »

je moet het hypotheekrente-bedrag dan gaan opsplitsen in een aftrekbaar en een niet-aftrekbaar deel. Dus je gaat werkelijk - ook niet indirect - geen renteaftrek krijgen over dat deel.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Oh, dan is het blijkbaar nog anders dan ik dacht. Nou ja, zoals ik zei; het duizelt me. :)
MILF :grin_ani:
Plaats reactie