Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door puppie »

Wat zou een reden voor je zijn om over te willen stappen djb?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Mack »

Ethisch verschillen de banken behoorlijk veel.
Als je dat iets kan schelen of zelfs belangrijk vindt kun je het beste naar de ASN of de Triodos bank overstappen.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Deleted User 2176

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Deleted User 2176 »

@puppie Een hele duidelijke reden heb ik eigenlijk niet eens. In het stadsdeel waar ik woon is er slechts 1 geldautomaat en die is van de ABN/AMRO. De ING had er ook eentje, maar is al geruime tijd buiten werking.
Daarnaast ervaar ik de ING niet echt als klantvriendelijk.

@Mack Dat dus en dank voor de link.
Al is ook daar wel weer wat op te merken, natuurlijk. De banken die jij noemt hebben volgens mij niet eens bankkantoren waar je als klant binnen kunt stappen.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Crownless »

Ik vind het best een goede vraag. Al ben ik nog nooit overgestapt van bank.

Maar de consumentenbond heeft er een gratis artikel over: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/kiezen

Ik denk dat je moet kijken naar wat jij belangrijk vindt. Wil je een kantoor / klantenbalie in jouw buurt? Neem je nog cash geld op? (Mijn bankrekening kan goedkoper als ik aangeef geen gebruik meer te maken van geld uit de muur halen). Wil je gebruik maken van een app, en zo ja, wat vindt je belangrijk? Tweede pas of creditcard nodig? Wil je kunnen rood staan en zo ja, waar is de rente het gunstigst?
Zijn best wat vragen die zo in me op komen.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

dbj schreef: 26 jun 2020, 21:27 @puppie Een hele duidelijke reden heb ik eigenlijk niet eens. In het stadsdeel waar ik woon is er slechts 1 geldautomaat en die is van de ABN/AMRO. De ING had er ook eentje, maar is al geruime tijd buiten werking.
Daarnaast ervaar ik de ING niet echt als klantvriendelijk.

@Mack Dat dus en dank voor de link.
Al is ook daar wel weer wat op te merken, natuurlijk. De banken die jij noemt hebben volgens mij niet eens bankkantoren waar je als klant binnen kunt stappen.
Je kan als klant van alle banken bij alle automaten van andere banken geld opnemen zonder extra kosten. De beperkingen op gastgebruik (max 1 of 2 keer per dag) vallen ook weg nu de geldautomaten worden overgenomen door Geldmaat en herverdeeld worden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Deleted User 2176

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Deleted User 2176 »

Crownless schreef: 26 jun 2020, 23:03Ik vind het best een goede vraag. Al ben ik nog nooit overgestapt van bank.
Eigenlijk is dit opmerkelijk, overstappen van zorgverzekeraar/energiemaatschappij/telefoonabbo doen veel mensen best vaak, maar overstappen van bank?
Zou het komen omdat je nooit verkopers aan de deur krijgt die je proberen over te laten stappen naar een andere bank?

Ik vind de consumentenbond best wel onduidelijk, ze maken het volgens mij onnodig ingewikkeld om een keuze te maken. De link van Mack is wat dat betreft veel duidelijker, net als de vragen die in de post van Crownless genoemd worden. Gewoon vragen uit de dagelijkse praktijk over het gebruik van je bankzaken.
Mijn situatie is natuurlijk relatief makkelijk en overzichtelijk, geen gezin en geen hypotheek/leningen/verzekeringen die bij een bank zijn afgesloten. Het is vooral onvrede die ik heb over de klantvriendelijkheid van de ING. Ontstaan mede omdat ik bij familie heb gezien hoe andere banken het doen om zaken geregeld te krijgen. En vooral wat je zelf als rekeninghouder aan mogelijkheden hebt, zonder tussenkomst van een callcenter.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door pluis »

Een van de redenen dat ik niet overstap (en die zal denk ik best voor meer mensen gelden) is dat je korting kunt krijgen op je hypotheekrente als je bij de bank waar je ook je hypotheek afneemt, je betaalrekening hebvt staan. Volgens mij scheelt me dat twee tiende procent, of zo. Dat tikt best aan.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door kitten »

Korting op de hypotheek heeft mij nooit tegen gehouden. Ik heb hypotheken altijd via onafhankelijk adviseurs gedaan en mijn eigen bank, zelfs met korting, kwam daar nooit voordelig uit.

Ik ben nooit overgestapt, maar ik heb nu wel zakelijk rekeningen bij andere banken. Openbank, bunq en knab zijn geen aanraders voor jou, dbj. Erg beperkt, geen kantoor, sons niet eens Nederlandse ondersteuning en soms alleen een app om bij je rekening te kunnen. Wat dat betreft nog ik zelf toch maar bij ING bankieren.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

ik ben ook al levenslang bij de Rabo, zie geen enkele reden om over te stappen.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Mack »

kitten schreef: 27 jun 2020, 18:40 Ik ben nooit overgestapt, maar ik heb nu wel zakelijk rekeningen bij andere banken. Openbank, bunq en knab zijn geen aanraders voor jou, dbj. Erg beperkt, geen kantoor, sons niet eens Nederlandse ondersteuning en soms alleen een app om bij je rekening te kunnen. Wat dat betreft nog ik zelf toch maar bij ING bankieren.
En bunq is de laatste tijd heel erg fout bezig met plotseling bijkomende kosten en 1 click bestellingen die moeizaam worden teruggedraaid. Ze proberen te doen alsof ze niet onder de Nederlandse regelgeving vallen.

Uitkijken met die club.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Deleted User 2176

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Deleted User 2176 »

kitten schreef:Openbank, bunq en knab zijn geen aanraders voor jou, dbj. Wat dat betreft nog ik zelf toch maar bij ING bankieren.
Dank daarvoor! Al waren die drie niet in het vizier bij mij :D En over SNS zijn de reviews ook niet bepaald positief te noemen als je het hebt over klantvriendelijkheid. Die bank is meermalen negatief in het nieuws geweest vanwege privacy schendingen.

Overigens heb ik nooit begrepen waarom de PCGD (zoals het officieel heette) opgeslokt is door het grote ING. In mijn beleving is het geen verbetering geweest.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door kitten »

Ik ben best tevreden nog steeds. Ze ontwikkelen handige dingetjes, zoals dat vooruitkijken en betaalverzoekjes en zo. En op kantoor word ik ook nog steeds vriendelijk behandeld. 3/4 mensen op 1 rekening vinden ze nog steeds ingewikkeld, maar tot nu toe komen we er steeds wel uit.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

hoe vaak heb je als particuliere klant, zonder verzekeringen of hypotheken e.d. bij diezelfde bank, te maken met mensen op kantoor? Ik kom werkelijk nooit op kantoor bij de Rabobank, dus zou niet weten hoe klantvriendelijk ze zijn.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

De laatste keer dat ik een ING kantoor van binnen heb gezien was 6 jaar geleden toen ik mijn namen wijzigde. De service was prima, de gratis koffie viel tegen, maar om daar nou voor naar een andere bank te gaan.

Ik zie me al de lokale Rabo en ABN kantoren binnenlopen:
"Goedemiddag kan ik u helpen?"
"Koffie alsjeblieft, zwart, één suiker."
"Koffie, eh mevrouw, we zijn een bank hoor. De koffiebar is aan de overkant."
"Ja, weet ik. Maar ik overweeg over te stappen van bank en wil graag weten wie van jullie de beste koffie heeft voor ik beslis."
:mrgreen:
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Mack »

Kantoor koffie valt toch (bijna) altijd tegen? :P

Ja, behalve bij IT bedrijven natuurlijk. Want als ze daar beurse koffie hebben krijgen ze moeite met goed personeel vinden ... :ugeek:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie