tobben met een laptop...

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

@kitten In een hoger prijssegment, valt het prijsverschil eigenlijk weg. Als je dan een Mac koopt of een Windowsbak van ongeveer dezelfde prijs, krijg je bij een Mac vaak zelfs meer waar voor je geld. Dus het is niet zo dat een Mac altijd duurder is dan de vergelijkbare andere opties. Ze beginnen alleen bij een hogere prijs.

Ze blijven ook langer 'goed'. Ik ben nog steeds verguld met mijn iMac van 8 jaar oud. Hij wordt nu wel langzaam. Maar zelfs dan: ik heb graag veel tabbladen en programma's tegelijk open en dat gaat niet meer. Als ik wat 'opgeruimder' werk, doet hij het eigenlijk echt nog heel aardig. Ook nieuwe, zware programma's doen het nog okay. Ik vrees wel dat hij niet meer mee kan met de volgende update van het OS, dus ik vrees dat hij op een gegeven moment wel echt op is. Maar ondertussen gaat hij wel al echt heel lang probleemloos mee. Ik haal misschien de tien jaar wel...

Kun je niet een keertje bij iemand jouw soort grafisch werk op een mac doen, kijken of je verschil merkt en of de manier van werken je ligt?

Ik heb een tijdje een laptopje met Linux Mint gehad. Ik vind Mac fijner, maar als het moet is linux ook prima. :)
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: tobben met een laptop...

Bericht door JerryM »

volgens mij is er geen reden om nu naar een mac over te stappen omdat je grafisch werkt. Het gaat om de hardware en software, en ik ben ervan overtuigd dat je voor hetzelfde geld een krachtiger systeem kan bouwen voor windows.
traditioneel werken veel grafici nog op de mac omdat de software vroeger beter was, dat gaat tegenwoordig niet meer op.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Mack »

Er is nog altijd een duidelijk verschil tussen Mac en Windows, en dat is de manier waarop er met kleurprofielen wordt omgegaan.
Als je met een calibreerbaar scherm gaat werken (en dat is een verhaal an-sich) en die kleurprofielen wil vertalen naar een "certified PDF" dan werkt dat op een Mac echt stukken beter. En dat kan (zeker als je full-prof zou werken) een lading aan proefdrukken en kleur afstellen schelen. Dus sneller & goedkoper.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Daantje »

De ervaringen van de vormgevers die ik.hoor is dat bij een Mac photoshop en de rest van het Adobe pakket gewoon soepeler loopt. Die zijn inderdaad bezig met certified pdfs. Zou m vooral zitten in de bekende hardware en geen compatibiliteitsissues met processor en gpu enzo.

Zelf heb ik maar matige ervaringen met Linux mint. Ik vind het niet fijn werken en kamp met instabiele displaydrivers. (De combinatie intel en nvidia was niet de beste keus. En ik moet een grote update draaien draai nu een versie van 4 jaar terug. Die problemen heeft met tussentijdse updates.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: tobben met een laptop...

Bericht door kitten »

Certified pdf klinkt als iets waar ik echt nog niet mee bezig ben. Pfff. Ik merk gewoon, wanneer ik lightroom 2 of 3 series tegelijk laat exporteren, dan klapt hij eruit. Geen foutmelding of niks, niet eens een "uw Windows is verkeerd afgesloten." En op sommige bewerkingen moet ik net langer wachten dan leuk is.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: tobben met een laptop...

Bericht door JerryM »

dat lijkt mij gewoon aan je hardware te liggen, misschien te heet, en te licht voor wat je er mee wil.

core i5 met 8GB geheugen zal aardige start zijn. meer geheugen als er budget is, meer processor daarna. SSD zal ook wel fijn werken.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: tobben met een laptop...

Bericht door chell »

Dat is inderdaad gewoon hardware, want mijn Lightroom draait op Windows prima. Het mag wel iets sneller, maar mijn PC is ook de nieuwste niet bepaald meer (5 jaar oud, toentertijd wel echt state of the art).

Ik ben wel van plan een ander te gaan kopen, maar wil eerst een ander scherm. Overigens zijn er prima tools om ook een ander scherm dan een iMac netjes te kalibreren. Ik heb daar een Spyder voor. En er worden ook schermen verkocht die specifiek bedoeld zijn voor grafisch werk en standaard al beter met kleurprofielen omgaan. Ik heb een hele mooie 27" op het oog daarvoor.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: tobben met een laptop...

Bericht door kitten »

Mijn scherm is ook gekalibreerd met een spyder. :yes: Dat zag er in het begin heel raar uit, alsof het nu juist niet klopt.

Ik ga nu werken op de 2 grote schermen van Heersher! :) :static: Dus dan is mac nog steeds geen grote winst, begrijp ik, als je er toch non-Apple schermen bij gebruikt. Moet zo nog wel opnieuw laten kalibreren dan.

Ik dacht eerst ook dat hij te warm liep, maar hij voelt totaal niet warm aan.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

JerryM schreef:Het gaat om de hardware en software, en ik ben ervan overtuigd dat je voor hetzelfde geld een krachtiger systeem kan bouwen voor windows
Daar was ik vroeger ook van overtuigd. Maar toen kwam ik de echte cijfers en bench marks tegen en dat gaat dus echt niet op. Een Mac voor het zelfde bedrag is even krachtig of krachtiger. Van phones & tablets is dat geloof ik niet waar, maar voor laptops en desktops dus wel.

Verder heb ik geen verstand van de precieze voordelen voor grafici en op welk niveau of bij welke bezigheden het echt uit gaat maken. Dit ziet er wel uit als een hele eerlijke vergelijking. Alleen zijn punt dat in Mac dingen niet te customizen zijn klopt niet, je kan voor bijna alles wel een tutorial vinden en in de command line kun je echt heel veel aanpassen.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Mack »

Ik heb ook mijn eigen argument om een voorkeur voor Mac laptops te hebben en dat is (well DÛH!) de geluidskwaliteit.

Zeker in 2002, toen ik mijn eerste iBook kocht, was het een hele zoektocht als je een "Pentium" laptop wou hebben met een goeie, stille geluidskaart erin. Bij een heel aantal kon je zelfs de muis horen bewegen als je die PC op een geluidsinstallatie had aangesloten. Maar zelfs nu nog. Als Beestje haar (best wel sjieke Lenovo X201) Thinkpad op de stereo aansluit dan moet die op de acccu draaien, want met de voeding geeft die een stevige brom. En nee, een externe geluidskaart maakt niks uit.
Tot nu toe hebben alle Mac's waarmee ik gewerkt heb dat soort verklinkselen (en ja, want een verschijnsel moet je zien en een verklinksel moet je horen ;) ) nooit laten horen. Alleen maar de muziek die ik wou spelen.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Mijn iMac is sowieso waanzinnig stil. Ik wordt helemaal gek van het geluid van Zarath's desktop. Die van mij is veel stiller. Ik denk altijd dat ik aan dat soort continue ruisgeluiden wen, maar als je het dan afzet dan merk je hoeveel ongemerkte stress het toch opleverde in je lijf...
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Mack »

And done! Ik heb (gedeeltelijk geïnspireerd door dit topic ook maar eens Linux (Mint) op een oud Franken-MacBookje geïnstalleerd. :ugeek:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Ben benieuwd hoe het bevalt. :)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tobben met een laptop...

Bericht door eireann »

Help!

Nu heb ik thuis dus Libre Office op Linux (een gratis office variant), maar op m'n werk heb ik MS Word. En die twee zijn wel een soort van compitabel, maar net niet helemaal.... Iedere keer als van versie switch is de layout naar z'n grootjes. Is daar nog wat aan te doen of moet ik maar stug 1 versie blijven gebruiken?
Het liefst gebruik ik dan de libre office van thuis, maar als ik zo'n bestand dan naar iemand stuur die wel MS Word gebruikt heeft die dat probleem weer, en ik kan ook niet alles alleen maar PDF-en.

Tips?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

100% compatibiliteit kunnen ze idd niet garanderen. Check in ieder geval of je de gebruikte fonts op beide computers hebt. Simpelere lay-out blijft meestal het beste bewaard, maar dat hangt er natuurlijk ook van af wat je nodig hebt voor wat je doet. In dit artikel staan nog wat tips. Ik heb zelf ook veel naar PDF gezet. Als je de boel niet locked zet, kan iemand anders dat meestal weer probleemloos importeren (maar het is wel een omweg en niet overal voor geschikt).
Plaats reactie