tobben met een laptop...

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: tobben met een laptop...

Bericht door pluis »

Elk nieuw OS heeft een leerheuvel (is er een Nederlands woord voor 'learning curve?), dbj, dat hoort er een beetje bij. Ik weet nog hoe trots is was toen ik na lang googelen eindelijk uitvond waarom m'n geluid het niet deed nadat ik Debian geïnstalleerd had (er zaten stiekem wel drie geluidskaarten in m'n pc, en Debian wilde er persé een gebruiken waarvoor er geen drivers meer aanwezig waren. Moest ik voor in de commandline gaan zitten typen, en zo. Voelde me super dapper :)

Hoe goed is je Engels, dbj? Volgens mij zijn de meeste operatingsystemen wel in het Nederlands te krijgen, maar veel van de oplossingen voor problemen zul je vermoedelijk toch in het Engels tegenkomen.

Verder ben ik zeker geen expert (mijn helpdeskwerk was vooral gericht op internet & telefonie), maar wie weet kan ik met wat Googlrwerk wel een handje helpen.
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Ja pluis, je stipt wel mijn zwakke punt aan :D
Inderdaad is Engels lastig voor mij. Alhoewel, veel manuals van apparaten zijn niet eens in het Nederlands gesteld en het lukt me toch.
Maar zodra het iets ingewikkelder wordt, grijp ik naar de vertaalrobot van Google.

In een van mijn voorgaande postings staat een link naar een webstek over Linux mint en dat is een helder en duidelijk beschreven stappenplan voor overstappers van Windows XP naar Linux. Dat staat geheel in het Nederlands en ben daar druk doende mee. Het is wel tijdrovend maar daarna staat Linux goed afgesteld voor dagelijks gebruik, volgens dat stappenplan.
Gelukkig heb ik een lange vakantieperiode en ik doe e.e.a. heel zorgvuldig en dat is inderdaad wel een noodzaak om het foutloos te doen.

In elk geval dank voor je aanbod, pluis.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: tobben met een laptop...

Bericht door kitten »

Juffie heb je nou serieus nog een pb gestuurd én de woordgrap uit de titel geëdit? Ik vind dat wel een beetje overdreven. Het was een grapje. :confused2:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: tobben met een laptop...

Bericht door juffie »

Nou het ligt wel wat genuanceerder...
Topictitels worden wel vaker geëdit, soms ivm taalfouten, soms omdat de titel de inhoud niet duidelijk dekt. Dit alles ivm leesbaarheid forum.
Ik had de woordgrap eerst niet begrepen, shoot me, maar ik zag het niet. :) Door de beide -b-'s denk ik. Dus de titel heb ik vrij snel na start topic al geëdit en ik heb daar verder niet eens meer aan gedacht.

Omdat ik in het topic al een opmerking had gemaakt over de spelwijze, heb ik later nog een pb gestuurd. Ik dacht namelijk dat dbj het niet had gezien ofzo en ik wilde hem helpen. Hij heeft, later nog in dit topic ook, aangegeven Engels niet zo goed te kunnen. Misschien kende hij het woord wel niet, weet ik veel. Ik ben van dbj altijd zulk correct taalgebruik gewend dat het me opviel.
Toen dbj in pb aangaf dit bewust te hebben gedaan, toen pas snapte ik de grap en ik heb onze pb wisseling ook afgesloten met iets als: doe vooral wat je zelf wilt!

dus.
MILF :grin_ani:
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

juffie schreef:Omdat ik in het topic al een opmerking had gemaakt over de spelwijze, heb ik later nog een pb gestuurd. Ik dacht namelijk dat dbj het niet had gezien ofzo en ik wilde hem helpen.
Ik ben van dbj altijd zulk correct taalgebruik gewend dat het me opviel.
Ja, dat was in de vorige eeuw m.b.t goed Nederlands.
Maar we leven nu in 2015 en ik kom ongelooflijk vaak en veel taal- en spellingsfouten tegen dat ik aannam dat dit thans de norm is geworden... :mrgreen:

Maar ik had er niet aan gedacht dat hier nog een echte Juffie actief is die gelijk vermanend reageerd op dergelijke "foutjes".
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

:static: Linux staat nu op mijn laptop :static:

Het gehele stappenplan doorlopen en nu ziet het er -bijna- hetzelfde uit als Windows.
En er blijken twee nederlandstalige linux-forums te bestaan en die heb ik al in de bookmarks gezet, zal vast wel van pas komen.

Volgende fase is nu ervaring opdoen in het dagelijks gebruik.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tobben met een laptop...

Bericht door eireann »

Goed bezig dbj!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: tobben met een laptop...

Bericht door juffie »

Knap hoor dbj!
MILF :grin_ani:
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Och, zó moeilijk was het nou ook weer niet. Gewoon domweg het stappenplan volgen :D
Maar wel je aandacht erbij houden en goed lezen wat er staat (en vooral niet gaan haasten.....)
Heb wel voor de -herkenbare- Windows vormgeving gekozen, maar het werkt uiteraard niet zoals je gewend bent van Windows :)

En voor de rest? Ook onder Linux ziet en werkt dit forum gelijk net zo als onder Windows. Geen verschil dus.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Tof! Ik herken wat je zegt over het stappenplan, maar het is toch weer iets nieuws en je hebt het mooi wel gedaan. :) Proficiat! :)
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Mack »

Het moeilijke is ook niet om het stappenplan te volgen, maar om over die drempel heen te stappen en iets onbekends te beginnen.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tobben met een laptop...

Bericht door eireann »

Ik zit al een paar weken vooral op m'n telefoon, macbook pro ligt nog stuk in de kast en de Windows laptop van pa uit 2009 geeft elke keer de neiging om door het raam te gooien.

Ik ben nu bezig met de installatie van Linux Mint :) ben benieuwd, hopelijk werkt dat sneller!
**Self Rescuing Princess**
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Good luck!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Succes!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tobben met een laptop...

Bericht door eireann »

Ik moet nog even opzoek naar de juiste wifi driver maar ik ben nu al fan. Roze desktop Thema <3
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie