Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Verstandig! Ik snap wel het rekensommetje niet hoe onderhoud en spaarpotje samen € 500,- p/j is als je 85 p/m inlegt. Of misschien zij dat oude cijfers?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Mack »

Oh nee, dat is het totaal aan vaste kosten incl belasting & verzekering.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ah, zo! Dat verheldert. :)
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door isara »

Ik heb een begin gemaakt met YNAB! Jaja, ook isara gaat het eindelijk eens proberen :roll: (Thanks Ravelijne :inluv: ! (ik heb via je link een gratis maand maar nog geen extra maand geloof ik?))

dankzij live tutorial van Ravelijne snap ik het wel een beetje maar ik snap ook nog heel veel niet:

- ik heb mijn inkomsten nu opgegeven onder mijn rekening en bij income een bedrag neergezet, dan hoef/kan ik toch geen categorie geven omdat het onder inkomsten valt? Ik heb onder Payee maar de naam van het werk (bv, of Belastingdienst voor toeslagen) neergezet, maar geen idee of dit goed is?

- het klopt toch dat alles onder transactions op de door mij aangegeven data geel worden en als ik ze dan goedkeur, ze ook onder Activity komen te staan?

- ik dacht ik voeg ook ff mn spaarrekening toe (waar bv 2000 euro op staat) maar dan gaat YNAB dat er dus bijzetten en moet ik wat met die euro's - maar het is gewoon bedoeld als spaarrekening voor onverwachte dingen enzo. Moet ik nu onder Budget een kop Spaarrekening maken en daar dat hele bedrag (2000 euro) voor budgetteren? Ik vind dat maar nodeloos ingewikkeld, al snap ik wel dat de hele spaarrekening er buiten laten ook niet handig is als je eens geld heen en weer wil sluizen oid. Ik heb ook een bedrag wat maandelijks van mn gewone rekening naar mn spaarrekening gaat. Kan ik het ergens zo aangeven dat ie snapt dat dat daar terecht komt?


En het allerbelangrijkste issue: ik sta al een paar maanden elke maand rood en probeer daar uit te komen (lukt nog niet echt). Ik heb voor nu alle euro's wel aan het werk gezet, voor de belangrijkste afschrijvingen die komen voordat mn loon wordt gestort op de 23e enzo. Maar dan kom ik dus vet veel geld tekort voor allerlei potjes, ik kan bv maar 34 euro voor boodschappen budgetten, maar daar kan ik natuurlijk geen drie weken mee doen. Hoe kan ik hier iets mee? Bv geld overstorten vanaf spaarrekening zodat ik voldoende kan budgetteren voor oa boodschappen? Of zie ik iets anders over het hoofd? Oftewel: wat als je te weinig op je rekening hebt voor al je vaste uitgaven?

Mijn dank is groot!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik ben nu net op weg naar bed, maar morgen krijg je uitgebreid antwoord! (Als iemand anders me niet voor is. :) )
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Inkomsten = Inflow - to be budgeted. Hoeft verder inderdaad niet in een categorie. Naampie mag je zelf bedenken. Salaris, belastingdienst, blauwe-enveloppen-boeven, maandelijkse belediging. Wat jij praktisch vindt.

Ik zou je spaarrekening er wel in zetten en die euro's ook "aan het werk" zetten. Dat kan idd gewoon simpelweg iets als buffer of spaarrekening zijn, maar je zou het ook kunnen splitsen in "nieuwe auto", "vakantie" en "buffer" in een hoofdcategorie Spaargeld (het totaal gebudgetteerde bedrag komt dan overeen met het saldo van je spaarrekening).

Verder. Je budgetteert met wat je nú hebt en bij dat geld moet je je constant afvragen "wat moet dit geld doen vóór ik nieuw geld heb". Dat hoeft dus niet per se te betekenen dat je het einde van de maand haalt, omdat er bijvoorbeeld ergens halverwege de maand nog geld komt. Als je structureel echt tekort komt dan moeten er ergens inkomsten bij of uitgaven weg. En als eigenlijk gewoon genoeg zou moeten hebben, dan moet je YNAB wat tijd gaan geven. Het is geen wondermiddel wat je direct uit de roodstand gaat redden. Het gaat je wel overzicht bieden en bewuster maken van bepaalde keuzes die je maakt. "Deze euro's héb ik en wat moeten deze euro's doen".

Met die 34 euro voor boodschappen ga je het idd niet redden. Je kunt er spaargeld voor inzetten, maar hoe zou je het anders hebben gedaan? Beetje lastig om te zeggen wat je het beste kunt doen omdat ik natuurlijk geen idee heb van je andere potjes. Moeten die bijvoorbeeld echt al helemaal gevuld of kunnen ze later gevuld of bijgevuld?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgette00ren: YNAB.

Bericht door chell »

Over rood staan en spaargeld budgetteren (nog even onder de douche over nagedacht). Ik denk dat je in zo'n situatie terecht bent gekomen waarbij je langzaam bijvoorbeeld 500 euro rood bent gaan en je salaris dat elke maand "opheft". Maar daardoor ben je 500 euro van je salaris meteen kwijt, die ruimte is er niet en dus eindig je aan het eind van de maand weer met die 500 + misschien zelfs nog extra, want stomme hoge rente.

Het beste is natuurlijk: roodstand volgooien met spaargeld. Optie op rood staan direct opheffen. Spaargeld opnieuw gaan aanvullen. Maar dat ligt wel een beetje aan je hoeveelheid spaargeld, want niks meer overhebben voor een noodgeval is ook niks. Als het geen optie is, dan zou je in YNAB eigenlijk een potje "opheffen roodstand" oid moeten maken (ze hebben wel tutorials voor omgaan met schulden). Je budgetteert dan wel je hele salaris in je vaste lasten potjes en alles, maar ook een bepaald bedrag voor het opheffen van die schuld. Na een maand sta je dan bijvoorbeeld nog maar 450 euro rood en zo steeds iets verder. Ik zou niet je spaargeld gaan budgetteren en/of oversluizen voor dagelijkse dingen, maar dus bewust zo'n roodstand potje budgetteren.

WS doet raar met mobiel invoeren, dus ik laat het hier even bij. We hebben ook een Whatsapp groep, is heel awesome! Daar kun je misschien ook wat makkelijker over daadwerkelijke bedragen praten en screenshots plaatsen enzo, want niet openbaar op het forum. We zijn allemaal heel open en het is echt een van mijn lievelingswhatsappgroepen :)
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door cinderella »

Ik zou uitrekenen hoeveel rente je jaarlijks kwijt bent door het rood staan, en beoordelen of het erg is om het rood staan te stoppen door eenmalig geld op te nemen van je spaarrekening. Rood staan opheffen zou ik pas doen als je buffer groot genoeg is, of achterwege laten.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door thaliya »

Welkom bij de club, isara!

Je kunt in YNAB geld van je ene rekening naar je andere overschrijven door "transfer to:" te kiezen in plaats van een categorie.

Die 34 euro voor boodschappen kan natuurlijk niet, maar dit is wel precies wat YNAB doet: Je inzicht geven in waar je geld naartoe gaat. En overzichtelijk maken waar je het eventueel vandaan kan halen.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ynab heeft bij mij geen vat gekregen, maar over rood staan: ik zou het zeker van spaargeld dat gat opvullen en de mogelijkheid uit zetten. Spaargeld levert 0,01% rente op, rood staan kost veel meer. Rood staan kun je gerust uit zetten, want aan zetten is zo gepiept als het écht weer nodig is. Dat doen banken namelijk graag, verdienen ze aan.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door cinderella »

Dat hangt van je situatie af, kitten. Bij mij moest rood staan uit vanwege het aanvragen van onze hypotheek ( het bedrag dat je rood kunt staan wordt bij je schulden opgeteld oid), en omdat ik een andere baan kreeg zonder vast loon krijg ik de mogelijkheid om dat te veranderen niet meer.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

isara schreef: 30 sep 2019, 22:38 het klopt toch dat alles onder transactions op de door mij aangegeven data geel worden en als ik ze dan goedkeur, ze ook onder Activity komen te staan?
Hij zet ze automatisch op die datum als 'activity', maar hij heeft ze nog niet goedgekeurd, dat doe je met dat kleine grijze/groene c-tje helemaal rechts. Hij rekent ze ook mee voor je saldo, maar als je naar een bepaalde rekening gaat zie je bovenaan je 'echte' saldo (niet-bevestigde transacties nog niet meegerekend) en je 'werksaldo' (niet-bevestigde transacties al wel meegerekend).

Ik denk dat verder alles al zo'n beetje gezegd is, maar ik gooi er ook nog wat gedachten tegenaan.

Spaargeld: give every dollar a job! In YNAB precies kunnen zien wat je buffer voor noodgevallen is (en dat die hopelijk groeit!), is erg fijn. Buffer opsplitsen is ook fijn, als je in je hoofd geneigd bent het eigenlijk voor verschillende dingen te reserveren. Ik vind het ook veel inzicht geven om hem op te splitsen als ik weet dat ik er eigenlijk verschillende dingen mee in gedachten heb. Dan weet ik wat ik concreet wil. YNAB helpt me heel erg om met mijn geld te doen wat ik echt wil, in plaats van dat ik al gedaan heb wat ik ook wel wil, maar niet zo graag als wat ik eigenlijk echt, echt, echt wilde maar waar ik even niet aan dacht op het moment dat ik het uitgaf.

Ik heb het trouwens niet in een categorie 'spaarrekening', mijn categorieën heten echt naar wat ze doen. Bij mij is dat:
'Maandelijks & Tweemaandelijks (immediate obligations)'
Driemaandelijks en minder vaak (True Expenses)
Long Term Goals (hier zitten dus dingen als 'emergency fund', maar ik benoem het liever specifieker, dus auto onderhoud, computer replacement (zit nog niks in) en dan inderdaad een stukje 'buffer voor onverwachte dingen')
Quality of Life Goals (dingen als sauna, vakantie, maar ook trainingen en workshops, of therapie (voor zover dat niet een vaste maandelijkse post is).

Oh, ik weet misschien nog iets toe te voegen. In het begin is het soms even pittig, maar dat komt omdat je 'goals' voor je True Expenses ongelijk verdeeld zijn over het jaar. Hoe komt dat? Omdat je theoretisch dus van al die grote bedragen maandelijks maar een twaalfde inlegt, want de inleg is dan verdeelt over een heel jaar. Maar je begint nu en sommige van die rekeningen zijn al over 3 maanden of 5 maanden. Dus moet je wat je normaal in een jaar bij elkaar 'druppelt', ineens in veel kortere tijd sparen.

Zeg dat er een jaarlijkse rekening van € 600 euro aankomt. Over een jaar leg je elke maand maar € 50,- in. Maar als die rekening er over 2 maanden is, dan moet je dus nu twee maanden achter elkaar € 300,- opzij leggen. Dan lijkt het dus alsof je echt heel weinig overhoud voor je maandelijkse lasten, maar dat is niet zo. Normaal zou je je een hoedje schrikken als die rekening komt (terwijl je eigenlijk al die tijd onrust in je achterhoofd had, want natuurlijk wist je ergens wel dat die kwam). Waarschijnlijk zou je die rekening normaal oplossen uit spaargeld of met roodstaan en dan achteraf dat gat weer gaan aanvullen. Met YNAB doe je het van te voren, maar omdat je dat normaal niet in beeld hebt en je het ineens over korte tijd doet, lijkt het dan even pittig. Maar als straks alles netjes op een twaalfde deel per maand zit, hou je ineens meer over.

BTW, als je die bedragen 'automagisch' bij elkaar spaart met YNAB, en zo'n rekening van honderden euros gaat echt bijna ongemerkt voorbij omdat je weet dat het klopt, is dat echt zo'n zááááááááálig gevoel. Ik wordt daar echt nog elke keer blij van. :inluv:

Wat betreft rood staan en budget voor boodschappen deze maand: als je niet met YNAB begonnen was deze maand, had je net zo veel/weinig op je rekening gehad als nu. Dus je zou normaal gesproken ook 'eigenlijk' maar € 34,- over gehad hebben. Kijk ook even naar hoe je het normaal gesproken opgelost zou hebben. Roodstaan? Toch wat van je spaargeld inzetten? Ergens anders zuiniger zijn? Ik doe ook wel eens toch schuiven vanuit sparen voor grotere rekeningen, als ik weet dat ik bijvoorbeeld nog een extra ding krijg later (belastingteruggaaf, vakantiegeld, teruggaaf op energierekening, dat soort dingen). Dan moet je er wel rekening mee houden dat die meevaller daar dan dus ook (deels) naartoe moet en moet je (of ik toch! :D) een beetje opletten dat je de meevaller niet van te voren al weer drie keer uitgeeft. Maar gelukkig zie je dat ook snel met YNAB. Als er een meevaller binnenkomt 'mag' je weer potjes vullen, namelijk.

Goed bezig, in ieder geval!

Als je ze nog niet gekeken hebt, ik vond deze twee filmpjes echt super nuttig, en ze zijn niet zo gek lang:

Setting Up Your Budget (met als ik het me goed herinner, ook een stukje over 'wat als je niet uitkomt'):
https://www.youtube.com/watch?v=sQeS5kTE6wU

Learn The Four Rules:
https://www.youtube.com/watch?v=dPw0zTbq1mw
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

cinderella schreef: 01 okt 2019, 09:07 Dat hangt van je situatie af, kitten. Bij mij moest rood staan uit vanwege het aanvragen van onze hypotheek ( het bedrag dat je rood kunt staan wordt bij je schulden opgeteld oid), en omdat ik een andere baan kreeg zonder vast loon krijg ik de mogelijkheid om dat te veranderen niet meer.
Ik heb het ook niet uitgezet, maar ik sta nooit meer rood. Als ik het een keer tijdelijk nodig heb, is dat wel praktisch, maar in de praktijk kijk ik niet meer naar mijn saldo, maar naar YNAB, dus blijf ik uit het rood.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Jongens, ik hou van YNAB! Wij zitten nu midden in de verhuizing. Aan alle kanten spoelt het geld met honderden euro's tegelijk weg (ff 500 euro voor gordijnen in de slaapkamer, 300 euro voor gordijnen voor de keuken, PLONS!). En ik lig NIET wakker! Sterker nog: we hebben geld 'over', want het potje onvoorzien wordt niet/nauwelijks aangesproken.

Vorige week had ik YNAB nog niet bijgewerkt en moesten we de vloer betalen, de bank en andere ellende, liepen we 10x de Karwei in en ik had voor mijn gevoel geen overzicht. Ik kreeg er buikpijn van. Tot ik YNAB bijgewerkt had. Niks aan de hand. Want ik had overal een keurig gevuld potje voor. Ik heb bovenin YNAB een Hoofdcategorie verhuizen gemaakt, met daaronder subcategorieën voor vloer, bankstel, eetkamerstoelen, div. materialen/verf, verhuislift, bushuur enz enz. I LOVE IT! Deed ik al. Maar nu weer even extra!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

cinderella schreef: 01 okt 2019, 09:07 Dat hangt van je situatie af, kitten. Bij mij moest rood staan uit vanwege het aanvragen van onze hypotheek ( het bedrag dat je rood kunt staan wordt bij je schulden opgeteld oid), en omdat ik een andere baan kreeg zonder vast loon krijg ik de mogelijkheid om dat te veranderen niet meer.
Dat is wel een heel specifieke situatie...
Plaats reactie