basis garderobe

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

basis garderobe

Bericht door eireann »

Hallo!

Ik moet dringend m'n kledingkast uitmesten, er zit veel tussen dat te klein, te groot, verwassen is, maar ook veel wat prima is maar wat ik toch minder draag (jurkjes bv).
Ik kies nu vaak voor makkelijk en schoon, maar wil er wat netter en leuker uitzien.

Voor ik alles in de kliko gooi en in m'n onderbroek naar de supermarkt moet: wat is nou een goede basis om in de kast te hebben?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: basis garderobe

Bericht door Ravelijne »

Ha! Ik heb net het afgelopen jaar mezelf dezelfde vraag gesteld. Ik heb het wetenschappelijk aangepakt omdat ik wel kleren had maar het gevoel had dat ik eigenlijk maar een paar combinaties kon dragen. Ik heb dit blog over hoe je een capsule wardrobe samenstelt redelijk goed doorgespit tot ik haar basis snapte. Het basis principe is dat je twee neutrale basiskleuren kiest en dan 2 bijpassende 'accent' kleuren en nog een uitbreidingskleur, zodat alles bij elkaar past. Dan geeft ze aan hoeveel van wat handig is om te hebben om zoveel mogelijk combinaties te kunnen maken: spijkerbroek, nette broek, rok, zoveel shirtjes met korte mouwen, zoveel shirtjes met lange mouwen, blouse, vest, trui etc. Ik geloof dat ze met 12 kledingstukken echt twee weken geen dag hetzelfde droeg, of zoiets.

Toen heb ik, I shit you not, een spreadsheet gemaakt met foto's van wat ik had. Toen snapte ik inderdaad waarom dingen niet bij elkaar pasten. In mijn geval vooral mijn vestjes en truien die qua model niet goed stonden op de rok of broek die eronder moest. Plus dat ik niet genoeg shirts met lange mouwen had in een kleur die bij de broek/rok/vest stonden.

Ik zag ook wel dat in haar ideale wardrobe dus ook al haar blousen en vesten en broeken een beetje dezelfde saaie vorm hebben, zodat je alle bovenstukken op alle broeken/rokken kan dragen. Terwijl mijn favo spijkerbroek een wat lagere taille heeft, en dus niet alles er goed op kan. Maar het was wel nuttig om te zien welke 'ontbrekende puzzelstukjes' ik had waardoor ik weinig kon combineren. Ik heb een paar blouses en een vestje bijgekocht via een tweedehands kleding site en nu is mijn garderobe veel flexibeler. Nog steeds niet super uitgebreid of super compact, maar ik heb wel het gevoel dat ik meer kan met wat ik heb.

Dat van die kleuren klinkt saai, maar je 'neutrale basiskleur' kan ook hot pink zijn. Met twee felle basiskleuren wordt het wel erg heftig denk ik, plus dat het dan lastig word om genoeg dingen in precies de goeie kleur te vinden, maar het kan wel. Het hoeft geen beige en grijs te zijn.

Ik had vooral veel donkerblauw (spijkerbroek en t-shirts) en zwart (nette broek en vestje/jasje), dus dat werden dan by default mijn basiskleuren. Mijn t-shirts en de rest zijn in veel meer verschillende kleuren dan de 2 + 1 die zij aanraadt, maar er zat wel een soort lijn in, en dat hielp dus ook bij weten wat ik er bij moest kopen om meer dingen te kunnen doen met wat ik had.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: basis garderobe

Bericht door kitten »

Hogere wiskunde zo!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: basis garderobe

Bericht door eireann »

Ik ben iig begonnen met 3 stapels:

Draag het graag ziet er netjes uit
Ziet er netjes uit, draag niet graag (veel grijs!) Naar de kringloop
Ziet er niet meer netjes uit : naar de recycle

Oh dan moet dit truitje van nu ook naar de recycle... Nou ja. Hups!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: basis garderobe

Bericht door Mack »

Beestje vindt deze dame goed voor advies over een wat mode onafhankelijke garderobe.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: basis garderobe

Bericht door eireann »

Thanks!

Inmiddels zijn er 2 vuilniszakken naar de stort en 2 naar de kringloop, de kast is ingeruimd. Komende periode met bovenstaande in gedachten maar eens kijken wat ik mis.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: basis garderobe

Bericht door JJV »

😆 Iemand waarvan je naar de supermarkt moet?
~\v/~
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: basis garderobe

Bericht door eireann »

Nee, die is er niet JJV :)

Maar yay wat het fijn dit gedaan te hebben zeg!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: basis garderobe

Bericht door Ravelijne »

kitten schreef: 29 aug 2019, 13:00 Hogere wiskunde zo!
:D Eigenlijk is het recept 'kies 5 kleuren die bij elkaar passen, zorg dat alles met elkaar gecombineerd kan worden, denk in laagjes en koop genoeg t-shirts/topjes want die trek je het vaakst schoon aan'. Vanwege die textielverf-allergie zit ik altijd vast aan eko-merken dus weinig keus en nooit bodemprijzen. Als ik uit de normale uitverkoop alles kon meepikken, zou ik minder hard proberen om mijn garderobe zo klein mogelijk te houden.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: basis garderobe

Bericht door Voleuse »

Ravelijne schreef: 29 aug 2019, 10:47 Toen heb ik, I shit you not, een spreadsheet gemaakt
:schater: kijk hier kan ik wat mee
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: basis garderobe

Bericht door cinderella »

Qua eco wil ik bij Lidl en Aldi nog wel eens tegen effen T-shirts aanlopen. Zijn soms in pastelkleuren te verkrijgen.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: basis garderobe

Bericht door tessie »

Sinds ik vooral jurkjes draag, vind ik het allemaal echt zoveel makkelijker. Dan zit je gewoon bijna niet meer met hoe je iets moet combineren. En als je wel eens van maat wisselt, veel jurkjes blijven ook langer gewoon nog goed zitten dan bijvoorbeeld een broek of blouse.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: basis garderobe

Bericht door eireann »

Om vaker jurkjes te dragen waar ik er best veel van heb heb ik nette platte schoenen nodig, bLarinas ofzo, en moet ik een fijner merk panty zoeken.

En veel van mijn leuke jurkjes hebben geen mouwen en dat vind ik zo stom
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: basis garderobe

Bericht door Ravelijne »

Vestjes/bolero op de verlanglijst? Of van die gazen mouwtjes voor onder een jurk, maar die zijn duurder en in de reviews lees ik wisselende dingen over hoe fijn de clipjes zijn waarmee je de schouders vast maakt aan je beha-bandjes.

Ik hou niet van panty's, ik heb meestal gewoon blote benen onder een jurkje. Als ik toch iets eronder doe is het een maillot met meer katoen erin of leggings. Als ik persé voor dat sheer panty-spul wil, ga ik voor kousen.

Voor ballerina's raad ik VivoBarefoot aan voor echt plat en goed voor je voeten. Maar die zijn ook duurder dan simpele ballerina's van de Bristol. Al vind ik stoere schoenen onder een jurkje ook wel echt leuk (zeker met een maillot ipv panty). Maar dat hangt ook van het jurkje en je persoonlijke voorkeur en stijl af, of dat werkt.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: basis garderobe

Bericht door juffie »

De ballerina’s gaan nog wel inderdaad maar veel barefootschoenen vind ik zo lelijk en lomp.

Ik heb voor de winter zelf tikki boots, wollen laarsjes, ook barefoot. Zit heerlijk maar niet bepaald elegant.
MILF :grin_ani:
Plaats reactie