EHBO cursus?

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

EHBO cursus?

Bericht door Ravelijne »

Ik denk al jaren dat ik een keer een EHBO cursus wil volgen, en ik denk dat het er dit jaar maar eens van moet komen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt, wat gerennomeerde cursussen zijn en waar je op moet letten. Ik wil het vooral in het algemeen doen, maar het is natuurlijk altijd een bonus als er toevallig een kink-vriendelijke cursus is, ergens.

Hoewel ik begrijp dat kink-specifieke EHBO vragen voor reguliere artsen en EHBOers eigenlijk heel lastig te beantwoorden zijn (zoals, wat is de veiligste manier om om te gaan met iemand die bewusteloos raakt in een suspension, en moet je iemand die een korset draagt en die zich verslikt heeft en stikkende is nu wel of niet uit dat korset knippen). Dus misschien moet ik eerst maar gewoon een EHBO cursus volgen, en dan de specifieke artikelen voor kink-situaties later aanvullen, via kinky kanalen. :)

Maar de basiskennis dus. Heeft iemand ervaring met EHBO cursussen, waar je op moet letten en eventueel adresjes in de regio Breda/Tilburg?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: EHBO cursus?

Bericht door JJV »

Er zijn speciale sport ehbo cursussen, die benaderen bij mijn weten ook blessures.
Gewoon ehbo doet vooral reanimeren, onderkoeling, oververhitting, paar soorten wonden verbinden en reageren op flauwtes/ bewusteloos raken.

In Nederland moet een examen volgens mij oranje kruis erkend zijn. En geeft t rode kruis net iets zwaardere cursussen.
Diploma moet elk 2e jaar verversd worden om geldig te blijven. (verversen gaat met 2 uur les, geen echt examen)
~\v/~
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: EHBO cursus?

Bericht door phedre »

Ik heb m drie keer gedaan, inclusief reanimatie en hem ook dezelfde drie keer laten verlopen omdat ik geen zin heb in de herhalingsavonden. Het oranje kruis organiseert ze idd in Nederland, dus ik denk dat je daar het beste terecht kunt voor informatie. Hoe dat in Belgie zit, weet ik dus niet.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: EHBO cursus?

Bericht door phedre »

Om even terug te komen op de verversen opmerking van JJV, hij zegt 2 uur en geen echt examen, ik moest zeven avonden per jaar, plus een avond verbandleer plus een avond reanimatie, dan werd ie wel automatisch verlengt. Maar die 9 avonden per jaar had ik dus geen zin in, in die tijd dat ik ook s avonds werkte, het koste me teveel tijd en rompslomp om steeds diensten te moeten ruilen en zo. Veel BHV cursussen of bedrijfs-ehbo dingen zijn idd een of twee avonden per jaar opfrissen en daarmee klaar.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: EHBO cursus?

Bericht door Ravelijne »

Ah, goeie informatie, thanks allebei! Goed om te weten van dat onderrscheid tussen gewone en BHV. Ik zou idd ook niet zoveel tijd eraan kunnen besteden. Ik zal in ieder geval goed navragen wat voor cursus, wat de vereisten zijn en misschien eerder kijken naar BHV in eerste instantie.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: EHBO cursus?

Bericht door JJV »

Bhv is milder in ehbo, maar zit ook oa brand bestrijden bij.. En ik denk ontruiming theorie oid
~\v/~
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: EHBO cursus?

Bericht door Pien »

Ik heb ehbo. Geen kinkvriendelijke instructeur, maar ik heb jaren de nieuwe cursussen geregeld en de verlengingen opgestuurd.
Examen doen kan vanaf 6 personen. Een cursus kan in een 12/14 avonden of 4 zaterdagen.
Mits er interesse is, kan ik eens kijken of er een ehbo cursus georganiseerd kan worden?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: EHBO cursus?

Bericht door Ravelijne »

WS EHBO ploeg! Lijkt me erg tof. Al ben ik bang dat WS te verspreid woont om het als groep te doen. Weet je ook ongeveer de kosten, Pien? En is dat die EHBO waar je 9 avonden per jaar moet uittrekken om up to date te blijven, of de 2 uur per jaar en je bent weer klaar?
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: EHBO cursus?

Bericht door Pien »

Kosten zou ik na moeten kijken, is al weer zo lang geleden... Is afhankelijk van het aantal deelnemers, de kosten instructeur en hoe het met de verlengingen geregeld gaat worden (moet via een opleidingsinstituut dacht ik)
Herhalen zou al met 1 a 2 zaterdagen per jaar te doen moeten zijn
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: EHBO cursus?

Bericht door Pien »

Oh... en is er wel behoefte aan een volledig ehbo diploma? Of gewoon een jaarlijkse kinkrelated workshop achtig ding?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: EHBO cursus?

Bericht door Ravelijne »

Ik ben zelf specifiek van plan om een EHBO cursus te doen. Ik postte het hier omdat het me tof lijkt dat als ik dat toch doe, dat ik dan die kennis ook op kinky situaties kan toepassen. (Dat, en WS weet alles.) Maar ik wil het dus ook gewoon, in het algemeen.

Edit; Zo'n kink-gerichte workshop zou daar vast een mooie aanvulling op zijn. Maar als ik zo eens wat dingetjes online lees, vast nog niet zo makkelijk samen te stellen.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: EHBO cursus?

Bericht door Pien »

Als je echt ehbo wilt, zou ik geen BHV doen. De laatste keer dat ik ehbo bij BHV kreeg, was dat door een gepensioneerde brandweerman die echt geen idee had wat ie met het ehbostukje moest zodra het buiten zijn ingestudeerde stuk kwam.

Breda heeft ehbo clubs. Tilburg ook. Sommige hebben herhalingslessen dat je er elke 2 jaar een x aantal gedaan moet hebben. Er zijn er ook die (soms tegen meerprijs) gediplomeerde leden één herhalingsles per jaar bieden
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: EHBO cursus?

Bericht door chell »

BHV zou ik idd ook niet doen, dat gaat voor een heel groot deel over ontruiming en brandbestrijding. Wel leuk hoor, brandjes blussen, maar niet wat je zoekt.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: EHBO cursus?

Bericht door Ravelijne »

Misschien wel, want ik wil het ook voor werk geregeld hebben. Als ik het goed begrijp is dan de BHV dus de belangrijke. Al zou ik waarschijnlijk meer hebben aan de gewone EHBO. Die ik dus ook wel wil, maar die tijdsinvestering is wel een punt.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: EHBO cursus?

Bericht door Crownless »

Overigens wordt een ehbo cursus door sommige zorgverzekeringen vergoed als preventieve zorg. Ook iets om naar te kijken.

En wat phedre zegt, het was een paar lesavonden en daarna 14 terugkomavonden verdeeld over 2 jaar. Ik heb m ook laten verlopen, want ik had daar geen zin in. Ik raad je aan om dan een avond in de twee maanden in je agenda te reserveren, want ik had er in principe nog wel zin in, maar dat was 10 maanden voor het verlopen, en daarmee haalde ik de 14 niet meer. Dus da's jammer.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Plaats reactie