Corona: feiten en perspectieven.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Mack »

Dat! Je laten testen is geen gigantische inbreuk op je lijf. Het is niet leuk maar dat is maar een ongemak van een minuut of minder.
Het overgrote deel dat zich én niet wil laten vaccineren én niet laten testen zijn of streng gelovig (en als die naar een dance of fetisjfeest gaan zijn ze dubbel hypocriet) of complete complotwappies waar ik al helemaal geen medelijden mee heb.

Naar mijn mening plaatsen die mensen zichzelf op verschillende manieren buiten de maatschappij en ze zijn dan verbaasd dat daar consequenties aan vast zitten.

Hun probleem.

of ga ik nou te kort door de bocht?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Deleted User 2176

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Deleted User 2176 »

Ik denk dat je idd wel een beetje kort door de bocht gaat.

Als je enkel afgaat op datgene wat de mainstream-media ons laat zien en weten, dan hoor je alleen maar een positief verhaal. Echter, wanneer je andere kanalen gebruikt voor info dan krijg je hele andere geluiden. En dan blijkt dat onze overheid zich schuldig zou maken aan verdraaing en achterhouden van feiten. Waar hebben we dat eerder gezien?

Natuurlijk in de eerste plaats social media, Twitter, Facebook en Youtube die ons een ander beeld laten zien. Maar ook websites als vrijheidslijst en blcbx tv geven informatie die je niet zal horen en zien in de mainstream-media. En Viruswaarheid niet te vergeten.
Kortom, mijn vertrouwen in onze overheid is niet zo heel groot. Ik noem mijzelf ook geen viruswappie, maar ik vraag me wel af waarom de mainstream-media een nogal eenzijdig beeld geeft van alles wat betrekking heeft op Covid-19.
Zouden die andersdenkenden wellicht toch deels gelijk hebben met hun opvattingen? Maar zijn deze opvattingen voor de politiek en overheid onwelgevallig?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Daantje »

Ik wilde hier iets schrijven over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het individu dient te dragen. Maar zodra je viruswaarheid ook maar op enige manier als serieus argument aanhaalt dan weet ik dat er geen land meer met je te bezeilen is. Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door kitten »

Ja, dat is complotdenken, DBJ. Heb er geen andere woorden voor, als dat je overtuiging is, dan zie ik jou wel als wappie.
Deleted User 2176

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Deleted User 2176 »

Daantje schreef: 26 jun 2021, 22:59 Ik wilde hier iets schrijven over de maatschappelijke verantwoordelijkheid die het individu dient te dragen.
Prima dat je daarover zou willen schrijven. Mijn punt is namelijk dat je pas echt een keuze kan maken als je alle informatie hebt. Nu is het vooral eenzijdig vanuit de overheid en de mainstream-media. Dat er groepen mensen zijn die andere meningen en opvattingen hebben over dit onderwerp is juist goed. Maar ze worden nooit serieus genomen omdat het afwijkt van wat ze daar vanaf het Binnenhof ons vertellen.

Het is zeker niet zo dat die andersdenkenden het altijd juist hebben, ook ik zo mijn twijfels over bepaalde beweringen die hun verkondigen. Maar hoe meer info iemand heeft, uit diverse bronnen, hoe beter je in staat bent om voor jezelf de juiste keuze te maken.
Waarom zou een gezond iemand, zoals ikke, een medicijn/vaccin moeten nemen voor een ziekte/kwaal die hij niet heeft en ook nooit gehad heeft. Daarvan ontgaat mij de logica en niemand die daar een goed antwoord op heeft. Ik heb zoiets van dat het vaccineren altijd nog kan. Hoe langer ik wacht hoe meer erover bekend raakt. En wat ik reeds zei, hoe meer info je hebt hoe beter in staat om een keuze te maken.
Zoals de verschillende merken waarvan de werking ook verschillend is; tussen 60% en 95%. En daarbij nog meerdere keren een pauzestop omdat er bijwerkingen zijn, maar daarna gewoon weer hervatten. Op die manier ga je mensen wantrouwig maken en kweek je een voedingsbodem voor de wappies. Die krijgen zodoende gratis en voor niks argumenten erbij voor hun waarheid.

Wat pluis schreef over de 3 vrijheden is naar mijn mening zo helder en duidelijk dat ik me afvraag waarom de overheid doorlopend zo vaag is met de informatieverstrekking. Het komt op mij over dat bijna iedereen het kan snappen en begrijpen wat pluis schreef. En zeker met de reactie van Mack erbij maakt het verhaal compleet.
Natuurlijk zal je mensen blijven houden die krampachtig blijven vasthouden aan hun eigen waarheid. Daar moet je idd ook geen energie insteken om die mensen te laten inzien dat ze het verkeerd begrepen hebben.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Voleuse »

Ik snap nooit zo waarom mensen zo kritisch zijn op de mainstream media en dan een of andere lelijke HTML-site zonder bronvermelding WEL geloven.
Waarom zou een gezond iemand, zoals ikke, een medicijn/vaccin moeten nemen voor een ziekte/kwaal die hij niet heeft en ook nooit gehad heeft
Om te voorkomen dat je m krijgt? En verspreid naar andere mensen??
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door JJV »

Vaccins worden altijd genomen door gezonde mensen.

Das 't hele idee.

Denk polio.. Kinkhoest.. Zijn de meesten van ons tegen ingeënt.
~\v/~
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door puppie »

dbj schreef: 27 jun 2021, 16:54 Waarom zou een gezond iemand, zoals ikke, een medicijn/vaccin moeten nemen voor een ziekte/kwaal die hij niet heeft en ook nooit gehad heeft. Daarvan ontgaat mij de logica en niemand die daar een goed antwoord op heeft.
Laten we dan ook vooral stoppen met het hele rijksvaccinatieprogramma en onze baby’s en kinderen aan hun lot overlaten. En niet inenten als mensen naar één of ander tropisch oord gaan. Oh my… :roll:
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door thaliya »

dbj, ik ken veel van de filmpjes en de geluiden van de alternatieve media omdat ik er bewust naar op zoek ben gegaan. Juist om van verschillende kanten informatie te krijgen.

Ik denk dat het al mis gaat bij het idee dat “de wetenschap” maar 1 mening heeft, dat is niet zo. Er zijn wereldwijd duizenden onderzoekers bezig om meer te weten te komen over dit virus en al die mensen publiceren hun bevindingen. Die publicaties worden dan weer gelezen door andere wetenschappers (peer-review noem je dat) en dan komt er uiteindelijk een peer-reviewed artikel uit. Dan zijn er mensen die bij de WHO werken, of het RIVM, of andere instanties die al die publicaties in de gaten houden en op basis van de laatste inzichten hun beleid maken. En soms veranderen inzichten na verloop van tijd en verandert het beleid dus ook. Wat belangrijk is bij wetenschap, is navolgbaarheid. Als je een conclusie of aanbeveling schrijft, moet het helemaal navolgbaar zijn hoe je tot deze conclusie bent gekomen. Wat ik heel erg mis op “wappie” sites is dat die navolgbaardheid ontbreekt. Simpel gezegd roepen ze maar wat, zonder dit goed te onderbouwen. Hiermee diskwalificeren ze zich eigenlijk meteen al, want dan worden ze door wetenschappers niet serieus genomen. En roepen ze vervolgens dat ze niet gehoord worden.

Het probleem is dat heel veel mensen niet goed informatie kunnen verzamelen en op basis daarvan conclusies kunnen trekken. Ik kan redelijk goed wetenschappelijke artikelen lezen, ben wetenschappelijk opgeleid en op dit moment bezig met een master zodat ik toegang heb tot de meeste databases, maar ik zit in een heel ander vakgebied. Daarom vertrouw ik op het oordeel van mensen die dit wel al jarenlang doen en voor wie dit hun vak is. Denken dat jij als leek hetzelfde kan als iemand die hier jaren voor geleerd heeft, is denk ik een foute gedachte. Ik las van het weekend ergens dat niemand het in zijn hoofd zou halen om een willekeurig persoon open te snijden en te opereren, dat laten we aan een chirurg over. Maar we denken wel allemaal zo het werk van een viroloog over te kunnen nemen.

Ik denk dat er veel angst is, zowel onder de “schapen” als onder de “wappies”. En dat het heel erg moeilijk is om die angst weg te nemen omdat angst vaak een gevoel is dat niet door rationele argumenten kan worden weggenomen. Ik zou je heel rationeel kunnen uitleggen dat een vaccinatie nemen bijna geen risico met zich meebrengt, maar wel veel voordelen heeft. Maar als jij een angst hebt dat het op lange termijn misschien wel wat doet, dan valt daar niet tegen te praten. Dat is ongeveer hetzelfde als angst hebben dat er ooit blauw gras gaat groeien. Die kans is erg klein want het is nog nooit gebeurd, maar niemand kan beloven dat er nooit blauw gras zal zijn :)
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Daantje »

thaliya schreef: 27 jun 2021, 19:09 Dat is ongeveer hetzelfde als angst hebben dat er ooit blauw gras gaat groeien. Die kans is erg klein want het is nog nooit gebeurd, maar niemand kan beloven dat er nooit blauw gras zal zijn :)
Niet om het gras voor je voeten weg te maaien, but well actually: https://www.tuinplant.nl/siergrassen/blauwe-siergrassen. :clown:
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door thaliya »

Hahaha, damnit! Daar gaat mijn betoog!

En tegelijkertijd een perfect voorbeeld hoe het in het echt gaat. Ik roep iets, presenteer dat als mijn bevindingen (want ik heb nog nooit blauw gras gezien), maar jij geeft aan dat blauw gras wel degelijk bestaat.

We hebben allebei gelijk, want ik heb oprecht nooit blauw gras gezien en jij wel.

En nu mag iemand anders weer op basis van deze informatie gaan bepalen hoe groot de kans is dat bij het volgende EK Oranje op blauw speelt ;)
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Mack »

dbj schreef: 27 jun 2021, 16:54 Zoals de verschillende merken waarvan de werking ook verschillend is; tussen 60% en 95%. En daarbij nog meerdere keren een pauzestop omdat er bijwerkingen zijn, maar daarna gewoon weer hervatten. Op die manier ga je mensen wantrouwig maken en kweek je een voedingsbodem voor de wappies. Die krijgen zodoende gratis en voor niks argumenten erbij voor hun waarheid.
En daar zit een vergissing in de redenatie. Maar die vergissing kun je alleen zien als je het systeem achter wetenschappelijk onderzoek snapt.

Een van de hoekstenen van wetenschappelijk onderzoek is "falsificatie". Dat is het principe dat ieder wetenschappelijk onderzoek, stelling, of theorie met gefundeerde argumenten aangevallen moet worden. Zodra iemand een onderzoek onderuit kan halen door exact en met bewijzen aan te tonen wat er fout is dan vervalt de aan dat onderzoek verbonden stelling en moet er worden gekeken wat er aan het onderzoek en/of de stelling moet worden veranderd om die wel te laten kloppen.

Zodra er een onderzoek gepubliceerd word gaan er over de hele wereld andere onderzoekers kijken of ze gaten in de opzet, het gebruik van data & statistische methodes, en/of de eindconclusie kunnen schieten. Dit noemen we "peer review".

Bij wetenschappelijk onderzoek horen dus veranderende meningen en stellingen. Dat gaat heen en weer tot er van of de ene, of de andere kant geen speld meer tussen te krijgen is.

We zitten op dit moment nog wereldwijd met een soort noodscenario. Als we niets doen is er grote kans dat de gezondheidszorg gierend uit de klauwen loopt. Zie de situatie in Brazilië. Dus het eerste antwoord was een lockdown. Die was redelijk effectief maar had als bijwerking een economische terugval.

Daarom werden in een hoog tempo vaccins ontwikkeld en getest. Dat het zo snel ging heeft voor een groot deel met geld te maken. Omdat de economie door de lockdown een knauw krijgt is het een zinvolle investering voor regeringen om die ontwikkeling financieel goed te ondersteunen. Maar wat ze niet konden is de tijd uitrekken. Daarom dat er een virtuele pauzeknop op de verspreiding zit. Zodra er een mogelijk nieuw bijeffect optreedt worden de gegevens bekeken die toegespitst zijn op die gevallen. Daarom wordt op dat moment de uitgifte tijdelijk stopgezet en wordt later een nieuw advies gegeven voor welke doelgroep die versie wel geschikt is.

Ja, daar blijft veel onzekerheid bij maar er wordt wel gewerkt met echte gegevens. De verschillende covid-ontkenners en anti-vaxers gaan uit van "horen zeggen" (al dan niet op facebook pagina's en YouTube) zonder dat die verhalen dubbel of triple gecontroleerd worden.

Daarom praten we in die laatste gevallen van wappies. Zodra ze ook maar iets horen wat in hun onderbuikstraatje past gaan ze accuut wapperend met hun handjes in de lucht rondjes rennen.
Panic.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Deleted User 2176

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Deleted User 2176 »

Dank thaliya en Mack voor jullie uitgebreide uitleg over het wetenschappelijk deel van het verhaal.
Dat is inderdaad ook het zwakke punt van de wappies en de ontkenners, geen bronvermeldingen en geen factcheckings. In elk geval zelden dat ze wel met een bron komen waarvan je mag aannemen dat het om een betrouwbare gaat. Meestal komen ze met "van horen zeggen" en het bundelen van losstaande feiten die in het geheel geen enkel verband hebben met elkaar. In een aantal gevallen prik ik daar gewoon doorheen :D

Maar ja wetenschap, dat is "ver van mijn bed show" omdat het op grote afstand staat van mijn kennisnivo. Ben echter weer niet dom genoeg om alles maar te geloven wat er aan (on)waarheden de wereld ingeslingerd wordt. Wel kritisch, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door Crownless »

Waarom zou de overheid liegen, djb? Wie wordt daar beter van?

De ene politicus die er beter van werd door zelf de mondkapjes door te verkopen aan de staat is betrapt.

Wat is nou het grote voordeel van doen alsof er een epidemie is? Wat is het voordeel van doen alsof IC afdelingen vol liggen? Wat is het voordeel van grote groepen acteurs inhuren, van grote groepen mensen omkopen om te doen alsof ze ziek zijn. Wat is het voordeel van ervoor zorgen dat er meer mensen sterven dan normaal zodat de nep-epidemie geloofd wordt? Wat is het voordeel van eerst zeggen dat mondkapjes geen zin hebben, en ze dan toch te verplichten, met alle twijfelaars die daardoor ontstaan?

En waarom, waarom zou een overheid, of een wereldorde, die er schijnbaar voor kan zorgen dat het lijkt alsof er een pandemie is, die dus al mensen dood maakt hè, want daar hebben we het nu om, er zijn meer mensen dood en beperkt geraakt dan gemiddels in een jaar, waarom zou diezelfde overheid het toestaan dat alle wappies gewoon nog leven? Zouden die niet ook allang dan zijn "overleden" aan dat door de overheid in het leven geroepen ziekte?

Dat laatste verbaast me echt het meest. Als je het allemaal onzin vindt en denkt dat het een complot is om mensen klein en afhankelijk te houden, waarom ben je dan zelf nog niet gepakt door die boosaardige overheid?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Corona: feiten en perspectieven.

Bericht door phedre »

Ook binnen de zogenoemde wappies is natuurlijk een groot onderscheid te maken. Er zijn wappies die de corona volledig ontkennen en er zijn er die wel geloven in corona, maar de maatregelen onredelijk vinden. Een van de medebewoners hier in de flat is zo anti alles wat met corona te maken heeft, dat ze zich dus niet laat inenten, maar ook geen contact wil met mensen die wel gevaccineerd zijn. Ze komt dus niet meer bij medebewoners, maar ook haar eigen kinderen wijst ze de deur omdat die gevaccineerd zijn. Die is echt volledig de weg kwijt, want als je gevaccineerd bent, ben je juist besmettelijk en kan door de overheid gevolgd worden en dus wil ze geen contact met 'dat soort' mensen. Mensen die redelijker zijn, wel geloven in corona maar de maatregelen disproportioneel vinden, is toch echt een ander verhaal, maar worden wel over één kam geschoren.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie