Proizvod - Justin Zeit

Ook BDSM-ers halen wel eens de voorpagina
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Hoi,

In de Telegraaf stond vandaag een artikel van Proizvod, een boek van Justin Zeit.
Het thema spreekt mij seksueel erg aan, zeker omdat het een dader is.

Voordat ik het lef heb om te bestellen; heeft iemand het gelezen vanuit BDSM?

Sorry voor mijn vraag en zieke geest.. :shock:

Liefs Marieke
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door Crownless »

Hoi Marieke,

Nee, ik heb het niet gelezen. En voor de andere mensen die denken: whut? Is hieronder de tekst op bol.com
PROIZVOD
Samenvatting
Proizvod is het verhaal van binnenuit, over de wijze van handelen, de gehanteerde methodes en de structuur van sex trafficking. Het beschrijft de indoctrinatie en manipulatie van de slachtoffers. Hoe de vrouwen, ontdaan van hun identiteit, verkracht, getatoeëerd en geconditioneerd werden en hoe ze vanuit het buitenland naar West-Europa werden getransporteerd.
Justin Zeit (1972) besloot zijn ervaringen met de vrouwenhandel op te schrijven vanuit het perspectief van de dader. Hij koos ervoor om nu, bijna 25 jaar later, het verhaal alsnog te vertellen. Hoe een student uit nieuwsgierigheid en zucht naar avontuur begint met ogenschijnlijk onschuldige reizen als medepassagier tot aan het moment dat er geen weg meer terug is.
"Proizvod' (Kroatisch voor "product') is een bijna ziekmakend relaas van gruwelijkheden, maar het laat ook de denkwijze van de mensenhandelaar zien. Waarom deed hij wat hij deed? En waarom kon hij dat zo overtuigend voor zichzelf rechtvaardigen?
Met dit boek wil hij de mensen de ogen openen. De vrouwenhandel is nog steeds een verzwegen grote open wond in de Nederlandse maatschappij.
Het worden van minderwaardig, een product, een ding dat alleen bestaansrecht heeft bij de gratie van de dominant, is een heel gebruikelijke bdsm fantasie hoor, niks mis mee. Of het iemand vermaken tot speeltje, seksding, dat precies doet wat jij zegt wanneer je het zegt en wat diegene er verder van vindt niet toe doet want jij bent het belangrijkst.

Dat mensen dat andere mensen aandoen zonder dat ze daarvoor toestemming hebben gegeven is vanalles mis mee. Maar dat weet je zelf ook wel, te zien aan je post ;)

En ik kan me ook voorstellen dat je denkt: hoe kan ik nu opgewonden raken van iets wat afschuwelijk was voor de slachtoffers?
Maar je hoofd, je fantasie is vrij. Je kunt zelf nieuwsgierig zijn naar de fantasie van slaaf zijn (want dat ben je als slachtoffer van vrouwenhandel), of sadistische slavenhandelaar zijn, en tegelijkertijd erkennen dat het vreselijk is voor de mensen die het niet willen.

Het is hetzelfde als naar horrorfilms kijken. Daar voelen we ook dingen bij, en zijn we ergens ook blij dat het nep is. Bdsm is het waarmaken van een fantasie binnen afgesproken kaders. Met de veiligheid om te stoppen (ook al verbetert het soms de ervaring om te doen alsof die veiligheid er niet is). Iets wat de slachtoffers van de auteur niet hadden.

Je fantasie is ok. En ik gun je ook een partner die samen met jou op een veilige manier er dingen mee kan doen. Tot die tijd, koop dat boek. Mensen die niks met bdsm hebben zullen het boek in je kast zien staan en denken dat je meer wilde weten over de nare kant van dingen. Er staat echt geen rode neon pijl bij te knipperen dat je geil werd bij bepaalde dingen. ;)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Hoi Crownless,

Thnx voor je reactie en woorden. Ik denk dat ik begrijp wat je zegt. In mijn hoofd mag het allemaal oke zijn.

Ik heb het vandaag met enige schaamte besteld, maar of ik het in mijn kast durf te zetten is iets anders :roll:

Liefs Marieke
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door Voleuse »

Beetje een ander onderwerp maar volgensmij hadden we ooit een topic over opgewonden raken van dingen die niet zo bedoeld zijn. Ik heb het vaak bij vechtscenes in films ofzo dat de badguy iemand bij de keel grijpt en ik denk HaaAaaaaaAaAaaaaaaaa
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Hoi Voleuse, is dat dan bij een man of vrouw, of maakt dat niet uit?
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door Voleuse »

Nouja ik ben een vrouw dus als het bij een vrouw is identificeer ik me er denk ik wel sterker mee?
In Guardians of the Galaxy zat echt zo'n moment. Heb t even gegoogled voor de lol omdat ik me echt nog herinner dat ik in de bioscoop zat en me heel pervy voelde XD

https://www.youtube.com/watch?v=KiAFwV2emZQ
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
tanchosanke

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door tanchosanke »

Ik heb hem een paar dagen terug ook besteld naar aanleiding van het artikel in de Telegraaf, zeer benieuwd. :) Het is wel een POD boek (printing on demand) het duurt dus even voor je het boek hebt
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door JJV »

Heb intussen wat bij gelezen.. Zeit zit ook op Twitter en strooit met media verwijzingen.

"handelaren lopen meestal tegen hun geweten aan", valt mij dan ff alsof ie z'n eigen geweten wil... Schoon wassen.

Verkoopt 't boek misschien ook beter door.
~\v/~
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

@tanchosanke.. dan moet ik dus langer wachten dan jij nog...
Ik hoorde vandaag via een vriendin van een vriendin dat die het boek aan het lezen was. Hoe meer zij er over vertelde hoe ongeduldiger ik word.
Benieuwd wat het gaat zijn. Aan de ene kant lees ik schokkend en heftig, aan de andere kant beeld ik het in en wind het mij op, maar dat zeg ik er maar niet bij :)
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Begonnen met lezen. Ik voel het wel.. pfff
tanchosanke

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door tanchosanke »

Ik heb hem nu bijna een week in huis, leest lekker door. De eerste 100 pagina's zijn inleidend zullen we maar zeggen daarna schijnt het echt te beginnen. Ik zit daar nu ongeveer haha. Zijn jullie toevallig al meer info over Justin Zeit zelf tegengekomen ergens op internet?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door JJV »

hij tweet....
~\v/~
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Er is een Q&A met hem op FokNL!
MariekeV
Berichten: 0
Lid geworden op: 26 mei 2020, 00:43

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door MariekeV »

Ik heb hem uit. Viel uiteindelijk reuze mee om te lezen. Zijn er meer mensen die hem nu gelezen?
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Proizvod - Justin Zeit

Bericht door Heidi »

Voleuse schreef: 26 mei 2020, 17:53 Beetje een ander onderwerp maar volgensmij hadden we ooit een topic over opgewonden raken van dingen die niet zo bedoeld zijn. Ik heb het vaak bij vechtscenes in films ofzo dat de badguy iemand bij de keel grijpt en ik denk HaaAaaaaaAaAaaaaaaaa
Zoiets als dit Voleuse?

https://m.youtube.com/watch?v=B4pJN3EYU ... e=youtu.be
Do more of what makes you happy
Plaats reactie