OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

NS heeft tegenwoordig flex abbonementen, nooit meer saldo laden (factuur per maand) voor elk ov, en NS korting kan je per maand aan of uit zetten voor een paar euro. Je kan zelfs opwaarderen naar 1ste klas als je al ingechecked bent. Superchill
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Heidi »

Klinkt goed, kan je zoiets online aanschaffen? Ik ga zelden met het ov. Maar ik betaal een euro meer voor een treinkaartje, omdat ik geen ov chip kaart heb...
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door thaliya »

Dan kun je beter je kaartje via de app kopen, Heidi. Dat doe ik voor korte afstanden (onder de 18 euro, dat is meestal de prijs van een dagkaart).
Het is echt niet nodig om je ov chipkaart te gebruiken
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Heidi »

Dan doe ik dat voortaan! Niet eens me gerealiseerd dat dat kan, ging nog super ouderwets naar zo’n automaat haha. Dank :)
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Hartelijk dank voor de tip van de dagkaart. Scheelt me voor een dagje Utrecht-Zwolle al 12 €.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Charles »

Vraag: hoe anoniem is de anonieme ov-chipkaart eigenlijk?
De aankoop en betaling is met een pinpas. Omdat elke pinpas-transactie geregistreerd wordt zal dat ook betekenen dat de anonieme chipkaart gekoppeld gaat worden aan de rekeninghouder van de pinpas. Zal ongetwijfeld geautomatiseerd plaatsvinden.

Klopt deze aanname? Zo ja, dan is er dus geen sprake meer van "anoniem".
Als die koppeling aan de pinpas niet plaatsvind, hoe zeker kan je daarvan zijn?

Is er iemand die met kennis van zaken en/of ervaringen hiermee heeft en daarover zinvolle uitspraken kan doen?
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door thaliya »

Anoniem betekent volgens mij alleen dat je foto er niet opstaat. Niet dat je anoniem kunt reizen.
Verder geen idee. Waarom zou je anoniem willen reizen? En waarom zou je nog een ov-chipjaart willen als je ook gewoon contactloos kunt betalen? Dat is overigens sowieso niet anoniem, maar daar zie ik het probleem niet van in.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Mack »

Charles schreef: 23 mei 2023, 21:05 Vraag: hoe anoniem is de anonieme ov-chipkaart eigenlijk?
Dat hangt helemaal af van hoe graag een opsporingsdienst jou wil volgen.

Stel; jij hebt via-via een anonieme OV kaart van iemand overgenomen of je hebt op Schiphol aan de balie er een met voldoende tegoed cash gekocht (ja dat kan omdat onze OV automaten geen creditcards accepteren). Ook een anonieme OV kaart heeft een uniek nummer, alleen is dat nummer (nog) niet aan een persoon gekoppeld.

Nou ga jij door Nederland rondreizen en om wat voor reden dan ook heeft de AIVD belangstelling voor jou. Op een gegeven moment gaan ze alle in- en uitcheck momenten nalopen voor specifieke locaties waar ze het vermoeden hebben dat er wat mis loopt (spionage, sabotage, mogelijke aanslagen). Dat is gewoon number crunching, getalletjes met elkaar vergelijken, minuten werk voor een computer. Daarna gaan ze voor de overeengekomen kaart-id's kijken waar die nog meer zijn gebruikt. Daar rolt dus een reispatroon uit met een vrij grote kans op een vaste stad waar degene die hun interesse heeft (min of meer) vast verblijft.

Ieder station hangt vol met camera's en als de AIVD dat vraagt dan worden die camerabeelden doorgesluisd naar hun hoofdkantoor. Vervolgens gaan ze voor de tijdstippen dat verdachte anonieme kaarten zijn gebruikt de beelden met elkaar vergelijken. Als de persoon die ze willen volgen wat vaker rondreist hebben ze na enige tijd een gezicht bij de kaart.

Dag anonimiteit.

Nou is dat niet iets dat ze zo maar doen, er moet een serieuze reden voor zijn want het kost veel tijd en geld. Maar als het puntje bij paaltje komt is ook een anonieme kaart niet zo heel erg anoniem meer.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Charles »

Dat is nog eens een uitgebreide reactie op een vraag.
Mij gaat het meer om hoe zorgvuldig bedrijven en instanties omgaan met transacties en persoonsgegevens. Dit zijn in feite twee verschillende zaken.
Toen ik nog in Den Haag woonde kon ik daar op het station gewoon een anonieme ov-chipkaart kopen, met tegoed, aan de balie en betaalde met contanten. Maar hier in de regio zijn er geen stations meer met een verkoopbalie, die zijn allemaal wegbezuinigd :oops:
Daarvoor in de plaats zijn er automaten gekomen om tickets te kopen. Ook de ov-chipkaart kan bij die automaat gekocht worden. En die automaten accepteren enkel betaalpassen.

Mijn vraag is dus of er een koppeling gemaakt wordt tussen betaalgegevens en kaartgegevens v.d. ov-chipkaart. Ik heb begrepen dat op basis van de AVG dit niet zou mogen, maar wie controleert dat? En hoe kan je zelf eea checken?
Dat inlichtingendiensten deze mogelijkheid hebben is logisch, dat is immers hun werkterrein :)
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door eireann »

Je hebt het bedrijf van de ov chipkaart, zij hebben je bankgegevens gekoppeld aan je ovchip kaart (weet niet hoe lang die koppeling bestaat) en je hebt ov bedrijven die ritten koppelen aan kaartnummers

Dat zijn 2 aparte niet gekoppelde databases.

De autoriteit persoonsgegevens is de instantie die controleert en waar klachten/meldingen naar toe kunnen.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Wat betreft pin betalingen met oranje leeuw bankpas:
Deze bank registreert al bij het gebruik van je pinpas bij welke winkel je welke artikelen koopt. Met als doel: je gericht advertenties te kunnen sturen. Bijvoorbeeld als je veel baby artikelen koopt, ben je zeker wel geïnteresseerd in een spaarrekening voor een kind.

Ik denk dat koppeling van gegevens een gevolg is van onze welvaart. Zo las ik ergens dat een overheid op de 18e verjaardag van een tiktokkend kind, meer van het kind weet dan de eigen moeder.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Daantje »

Peter^ schreef: 24 mei 2023, 18:59 Wat betreft pin betalingen met oranje leeuw bankpas:
Deze bank registreert al bij het gebruik van je pinpas bij welke winkel je welke artikelen koopt. Met als doel: je gericht advertenties te kunnen sturen. Bijvoorbeeld als je veel baby artikelen koopt, ben je zeker wel geïnteresseerd in een spaarrekening voor een kind.
De ING heeft ooit het plan opgevat om op basis van betalingsverkeer aanbiedingen te doen voor hun eigen producten. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft destijds, een jaar of 3 geleden al, de banken laten weten daar niet van gediend te zijn. Die data op zo'n manier gebruiken gaat rechtstreeks tegen het doelmatig gebruik van data zoals dat in de AVG wordt benoemd in. Daar zijn volgens mij ook kamervragen over geweest.

Opsporingsdiensten kunnen in theorie betaalgegevens koppelen aan het reisgedrag van anonieme OV-chipkaarten. De vraag is of ze dat ook willen. Ofwel ben jij interessant genoeg om op een lijstje te staan? Ik zou me niet zo druk maken om gevolgd te worden op basis ban een anonieme OV-chip. Er zijn makkelijkere manieren om mensen te localiseren en volgen. Om twee losse bronnen aan elkaar te knopen kost moeite.

Ik maak me meer druk over het voorgestelde bancaire sleepnet en de onzalige ideeën over achterdeurtjes in encryptie of je clientside scannen van je berichten verkeer.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door kitten »

Peter^ schreef: 24 mei 2023, 18:59Zo las ik ergens dat een overheid op de 18e verjaardag van een tiktokkend kind, meer van het kind weet dan de eigen moeder.
Da's niet moeilijk, want moeders weten echt heel weinig van je als je 18 bent. Mijn moeder wist echt niks van mij meer hoor!

Ik denk overigens dat de overheid niks van tiktok hoort hoor. Tiktok zelf weet wel heel veel. Tiktok had héél snel door dat ik kinky en feministisch ben. :lol: Maar ook dat is niet moeilijk. Soms kom ik wildvreemden tegen op facebook, bij vrienden-suggesties. Dan kijk ik en dan zie ik 8 gezamenlijke vrienden, allemaal uit het wereldje, dan denk ik ook: ik ken je niet, maar ik weet wel een hobby van jou! :lol:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door juffie »

Dat!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door Peter^ »

Bedankt voor je uitleg over ING Daantje en Tiktok kitten. Overigens heeft mensen adhv gebruik pinpas kunnen traceren ook soms voordeel: zo heeft de politie de Utrechtse tramschutter op kunnen pakken.
Geniet van de positieve momenten.
Plaats reactie