C.S. Lewis (ja, ook de auteur van Narnia) schrijft in 1940 in een Christelijke, theologische verhandeling over vrije wil en lijden dat pijn slecht is (of zelfs 'het kwade', afhankelijk van hoe je wil vertalen). Om zijn punt te bewijzen of illustreren zet hij uiteen dat zelfs een masochist weet dat 'echte' pijn slecht is:
Pain is unmasked, unmistakable evil; every man knows that something is wrong when he is being hurt. The Masochist is no real exception. Sadism and Masochism respectively isolate, and then exaggerate, a ‘moment’ or ‘aspect’ in normal sexual passion. Sadism2 exaggerates the aspect of capture and domination to a point at which only ill-treatment of the beloved will sat- isfy the pervert—as though he said ‘I am so much master that I even torment you.’ Masochism exaggerates the complementary and opposite aspect, and says ‘I am so enthralled that I welcome even pain at your hands.’ Unless the pain were felt as evil—as an outrage underlining the complete mastery of the other party—it would cease, for the Masochist, to be an erotic stimulus.
De voetnoot bij 2
2 The modern tendency to mean by ‘sadistic cruelty’ simply ‘great cru- elty’, or cruelty specially condemned by the writer, is not useful.
Elders zegt hij ook dat mensen absoluut niet afgeleerd moet worden om zich 'van nature' te schamen (en al helemaal niet als kind), dus een echte voorstander van seksuele vrijheid lijkt hij me niet. Toch interessant dat hij naar dit voorbeeld grijpt en het onderscheid maakt tussen recreatieve pijn en wat een SM interactie dan anders maakt dan 'gewone' pijn.