Jeejtje, Tweejtje & Threejtje
- puppie
Re: Het WS-babytopic
Als je het gezellig vind wil ik wel met je mee :-)
- juffie
- Site Admin
Even over huidhonger: ik denk dat ik het idee wel snap wat die dokter zei over dat de baby dan leert te snacken. Mij is geleerd dat je juist vanaf het begin duidelijk moet zijn. Ja, baby's zijn primitief, maar de beginjaren hebben zo veel meer invloed dan wij denken! Als je in het begin consequent niet duidelijk bent, dan wordt dat meegenomen naar de volgende jaren. Als je merkt dat je kind behoefte heeft aan warmte en contact en je legt hem dan aan de borst, dan leert hij dat aan waardoor het een gewoonte wordt, en als dat 'snacken' hem bevalt zal hij vaker huilen zodat hij nog een keer mag! En op een gegeven moment zal oppaken en troosten dan niet voldoende meer zijn, nee dan wil hij per se aan de borst. Afleren is een stuk moeilijker, dus het beste is gewoon proberen te voorkomen. Al snap ik dat als het kindje huilt, je wel eens zoekt naar de makkelijkste oplossing. Zolang het maar geen gewoonte wordt. Eigenlijk net zoals dat het kindje het best vanaf dag één in zijn eigen bedje moet leren slapen: als je hem leert dat bij jou slapen ook af en toe mag, dan zal hij niet anders meer willen en kan dat tot veel meer slapeloze nachten lijden omdat je hem weer moet leren dat hij in zijn eigen bedje moet slapen. En ook dat kán een grote invloed hebben voor later: bijvoorbeeld de mate waarin je kind afhankelijk van jou wordt. (Overigens is het in veel landen helemaal niet zo gek om je kindje bij je te laten slapen en ook zoveel mogelijk lichamelijk contact te hebben, maar dat heeft alles te maken met opvoedingsdoelen en strategieen. In de Westerse wereld streven wij onder andere naar autonomie en onafhankelijkheid van het kind, omdat bij ons de kinderen later niet voor de ouders hoeven te zorgen, maar ouders juist willen dat hun kinderen het goed doen op school (en het onderwijs hier is individualistisch gericht) en later een goede baan krijgen. En vanuit dat idee moet het kindje o.a al vanaf de geboorte leren dat hij alleen moet kunnen slapen.)
En @taika: dat jouw dokter zegt dat praten tegen je baby niet goed is, nee dat gaat er ook echt niet in bij mij.
Ik denk inderdaad dat dat te maken heeft met cultuur en opvoedingsdoelen, streven ze waar jij woont soms meer naar gehoorzaamheid en beleefdheid/ingetogenheid? Maar alles wat ik gelezen heb wijst erop dat praten tegen je baby heel goed is want ze leren daarmee de klanken van hun moedertaal kennen en daardoor kan hun spraak ook sneller op gang komen. Er is mij zelfs verteld dat praten tegen je baby terwijl hij in de buik zit al goed is, want daar schijnen ze echt op te reageren en ze leren ook de stem van de moeder al te herkennen. 
O ja, dit zeg ik als student pedagogische wetenschappen, ik heb geen praktijkervaring ofzo dus mijn ideeen hoeven niet te kloppen, en elk kind is anders dus niet elke theorie is bij elk kindje van toepassing.
En @taika: dat jouw dokter zegt dat praten tegen je baby niet goed is, nee dat gaat er ook echt niet in bij mij.

O ja, dit zeg ik als student pedagogische wetenschappen, ik heb geen praktijkervaring ofzo dus mijn ideeen hoeven niet te kloppen, en elk kind is anders dus niet elke theorie is bij elk kindje van toepassing.
- tessie
- Contacteer:
Oh daar ben ik het allemaal zó ontzettend niet mee eens wandering.
Alsof een baby je manipuleert ofzo.. Een baby heeft gewoon bepaalde behoeftes, dat is toch niet zo vreemd. En waarom moet een baby gelijk in zijn/haar eigen bedje slapen? Je baby heeft 9 maanden in je buik gezeten, en dan zou hij, zodra hij eruit komt, gelijk de hele nacht alleen in een aparte kamer door moeten brengen?
Wij hebben onze kinderen eerst een tijdje bij ons op de kamer, en vaak ook zelfs bij ons in bed laten slapen. Tot we merkten dat ze eraan toe waren om in hun eigen bedje te slapen. Gewoon lekker het tempo van je baby volgen, die geeft zelf wel aan waar hij aan toe is.
Je maakt een kind zo niet afhankelijk, je geeft het kind geborgenheid, warmte en liefde.
Oh en ik heb ook 3 jaar pedagogiek gestudeerd.
En twee kinderen gekregen, maar we moeten nog even afwachten hoe die zich gaan ontwikkelen 
Alsof een baby je manipuleert ofzo.. Een baby heeft gewoon bepaalde behoeftes, dat is toch niet zo vreemd. En waarom moet een baby gelijk in zijn/haar eigen bedje slapen? Je baby heeft 9 maanden in je buik gezeten, en dan zou hij, zodra hij eruit komt, gelijk de hele nacht alleen in een aparte kamer door moeten brengen?
Wij hebben onze kinderen eerst een tijdje bij ons op de kamer, en vaak ook zelfs bij ons in bed laten slapen. Tot we merkten dat ze eraan toe waren om in hun eigen bedje te slapen. Gewoon lekker het tempo van je baby volgen, die geeft zelf wel aan waar hij aan toe is.
Je maakt een kind zo niet afhankelijk, je geeft het kind geborgenheid, warmte en liefde.
Oh en ik heb ook 3 jaar pedagogiek gestudeerd.

Nou ja, ik zeg ook niet dat andere manieren fout zijn. Alleen dat het eerste jaar al meer invloed op de rest van de jaren kan hebben dan mensen soms denken, en dat je dus best al bewust na kunt gaan denken over welke opvoedingsmanieren verstandig zijn met het oog op de toekomst.
Ben wel benieuwd hoe je hebt gemerkt dat hij/zij eraan toe was apart te gaan slapen? En hoe ging het daarna met het alleen slapen, leverde dat geen problemen op? Gewoon benieuwd hoor, wat ik namelijk vaak hoor is dat het kindje niet meer in z'n eigen bedje wil slapen als het de eerste tijd bij de ouders in bed heeft geslapen, en dat het veel moeite kost die gewoonte te doorbreken.
En tja, er zijn verschillende manieren om je kind geborgenheid, warmte en liefde te geven.
Ben wel benieuwd hoe je hebt gemerkt dat hij/zij eraan toe was apart te gaan slapen? En hoe ging het daarna met het alleen slapen, leverde dat geen problemen op? Gewoon benieuwd hoor, wat ik namelijk vaak hoor is dat het kindje niet meer in z'n eigen bedje wil slapen als het de eerste tijd bij de ouders in bed heeft geslapen, en dat het veel moeite kost die gewoonte te doorbreken.
En tja, er zijn verschillende manieren om je kind geborgenheid, warmte en liefde te geven.

Bekenden van mij hadden een baby die altijd bij de moeder sliep. Op gegeven moment was dat kind 1, en nog steeds sliep het niet zonder dat haar moeder op gegeven moment mee naar bed ging. Omdat de moeder dat vermoeiend vond hadden ze op gegeven moment bedacht dat dat kind dan maar op de bank mocht slapen, iedereen moest zachtjes praten, de tv moest zacht, het licht gedimt... het hele huis moest op hun tenen lopen voor dat kind. Dat kind lag echt van 19-22 op de bank, daarna sliep het zo vast dat ze het kind naar boven konden brengen zonder een hoop drama.
En ook op andere vlakken werd dat kind zó gruwelijk verwend en haar zin gegeven dat je echt dacht, dat móet wel fout gaan. Volgens al mijn lesboeken ontwikkelingspsychologie was dat kind verdoemd.
Maar dat kind is goed terecht gekomen, ze had in de eerste kleuterklas wel wat aanpassingsproblemen omdat prinsesje daar niet de hele tijd haar zin kreeg, maar die aanpassingsproblemen waren binnen 2 weken over toen ze doorhad dat zielig doen bij de juf niet hielp. Thuis zal ze zich nog steeds wel als een prinsesje gedragen, maar ze schijnt er buitenshuis niet echt last van te hebben.
Kortom, so much voor de theorie. Hoewel ik zelf toch denk dat ik mijn kinderen wel eerder ga leren alleen slapen, want zelfs al kan het geen kwaad voor het kind.. ik vond de situatie van een kind op de bank en een heel gezin dat moest fluisteren toch niet echt gezond meer
.

En ook op andere vlakken werd dat kind zó gruwelijk verwend en haar zin gegeven dat je echt dacht, dat móet wel fout gaan. Volgens al mijn lesboeken ontwikkelingspsychologie was dat kind verdoemd.
Maar dat kind is goed terecht gekomen, ze had in de eerste kleuterklas wel wat aanpassingsproblemen omdat prinsesje daar niet de hele tijd haar zin kreeg, maar die aanpassingsproblemen waren binnen 2 weken over toen ze doorhad dat zielig doen bij de juf niet hielp. Thuis zal ze zich nog steeds wel als een prinsesje gedragen, maar ze schijnt er buitenshuis niet echt last van te hebben.
Kortom, so much voor de theorie. Hoewel ik zelf toch denk dat ik mijn kinderen wel eerder ga leren alleen slapen, want zelfs al kan het geen kwaad voor het kind.. ik vond de situatie van een kind op de bank en een heel gezin dat moest fluisteren toch niet echt gezond meer

- kitten
Hier geen pedagogiek en 3 kinderen. Alle drie een combi van in hezelfde bed slapen en het wiegje naast ons bed tot ze met een maand of 6-8 uit het wiegje groeiden. Toen over in ledikant op de eigen kamer. Ik durf wel te zeggen dat mijn kinderen veilig gehecht zijn en niet manipuleren. Maargoed, 1 casus (3) zegt niks over de grote groep natuurlijk.tessie schreef:Oh en ik heb ook 3 jaar pedagogiek gestudeerd.En twee kinderen gekregen, maar we moeten nog even afwachten hoe die zich gaan ontwikkelen
Over voeden op verzoek: melk wordt aangemaakt naarmate er wordt gevraagd. Hoe meer je voedt op verzoek, des te eerder stemt je productie zich af op de behoefte van je baby. Voeden op verzoek is nog niet hetzelfde als aanliggen bij elke kik. Maar voeden op regelmaat, bijv. elke 3 uur, was wat ze in de jaren 70 adviseerden en toen kreeg slechts 10% van de baby's BV. Omdat de moeders "niet genoeg voeding hadden". Ja gek he?

- tessie
- Contacteer:
Wandering, toen we merkten dat ze vaker wakker werden, dus onrustiger sliepen, bij of naast ons bed, zijn we gaan proberen hoe het in het eigen kamertje ging. Ging dat goed, dan gewoon laten liggen, ging het niet goed, dan weer terug bij ons. En op een gegeven moment ging het gewoon steeds vaker goed. Erwt2 slaapt nu al ruim een maand elke nacht gewoon in haar eigen bedje (ze is nu 4 maanden). Overdag slaapt ze gewoon nog in de huiskamer. Waar wij dan ondertussen gewoon lawaai maken trouwens
En Erwt1 was ook ongeveer 3 maanden toen hij naar zijn eigen kamer ging. En dat ging ook zonder problemen.
Tot nu toe slapen ze allebei trouwens ook echt prima, wat dat betreft zijn wij echt wel verwend met twee slaap-kindjes

En Erwt1 was ook ongeveer 3 maanden toen hij naar zijn eigen kamer ging. En dat ging ook zonder problemen.
Tot nu toe slapen ze allebei trouwens ook echt prima, wat dat betreft zijn wij echt wel verwend met twee slaap-kindjes

- Crownless
Ik woon er vlakbij. Das die enorme winkel waarbij ik altijd denk: Babydump, dump hier al uw babies. En waar Bryan een houten box zag en zei 'oh kijk, een babykooi'. Waarop ik zei 'zo'n ding heet een box, serieus, dat zeg je toch niet?' waarop de verkoopster zei 'ja, hij heeft ergens wel een punt'.juffie schreef:Okee, dan had ik doemscenario's voor niks in mijn hoofd.
Enne, wie woont er bij een Baby-Dump winkel in de buurt? Je kunt daar met een bon gratis een babydoos afhalen, maar als ik er eerst heen moet rijden, dan schiet dat nog niet echt op... En wie zou dat dan willen doen voor me? http://www.baby-dump.nl/index.php?page=ves" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou je dan wel de gegevens die op die bon moeten ff door willen pb-en? http://www.baby-dump.nl/bon.pdf
Laatst gewijzigd door Crownless op 13 jan 2011, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- juffie
- Site Admin
- juffie
- Site Admin
GrinnnnnCrownless schreef:Ik woon er vlakbij. Das die enorme winkel waarbij ik altijd denk: Babydump, dump hier al uw babies. En waar Bryan een houten box zag en zei 'oh kijk, een babykooi'. Waarop ik zei 'zo'n ding heet een box, serieus, dat zeg je toch niet?' waarop de verkoopster zei 'ja, hij heeft ergens wel een punt'.juffie schreef:Okee, dan had ik doemscenario's voor niks in mijn hoofd.
Enne, wie woont er bij een Baby-Dump winkel in de buurt? Je kunt daar met een bon gratis een babydoos afhalen, maar als ik er eerst heen moet rijden, dan schiet dat nog niet echt op... En wie zou dat dan willen doen voor me? http://www.baby-dump.nl/index.php?page=ves" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou je dan wel de gegevens die op die bon moeten ff door willen pb-en? http://www.baby-dump.nl/bon.pdf

Ik zal de link van de bon ff pb-en. thanx!

MILF 

- Voleuse
Wat je zegt over die antistoffen klopt! Het onderzoek volgensmij ook over later. De moeders hadden in de vroege babytijd wel borstvoeding gegeven, maar na 3 weken ofzo moesten de moeders weer aan het werk en daar begon de vergelijking tussen borst en flesvoeding. Volgensmij. Maar het is allemaal wel een tijd geleden. Ik kan het artikel wel opzoeken wat bij het onderzoek hoorde? Ik geloof dat er wel interesse voor is iigkitten schreef:Ok. Ik hou het kort en netjes. Ik kan dat, let maar op.
Flesvoeding is gemaakt van koemelk. Een kalfje moet zijn geboortegewicht verdubbelen in 8 tot 10 weken. Een mensenbaby doet daar 6 maanden over. You do the math.
Moedermelk bevat antistoffen. Antistoffen zijn levende cellen. De antistoffen verschillen van moeder tot moeder en bevatten antistoffen tegen ziektekiemen waarmee zij (en dus zeer waarschijnlijk ook haar kind) mee in aanraking komt. Dit is dus onmogelijk om ooit na te maken.
Flesvoeding bevat vele malen meer ijzer dan moedermelk, omdat moedermelk een stof bevat die de ijzeropname bevordert. Ik ben even de naam kwijt van die stof, maar je hebt een tankwagen koemelk nodig om een liter van dat spul te maken. Zal dus nooit in flesvoeding komen, dat is te duur. Om dat te compenseren doen ze er dus hoge doseringen ijzer in. En omdat je daarvan obstipatie krijgt, doen ze er laxeermiddelen bij.
In flesvoeding zaten in 2002 (toen deed ik mijn opleiding) zo'n 22 ingrediënten en stoffen. In moedermelk had men er op dat moment zo'n 200 ontdekt.
De gezondheidsvoordelen zijn merkbaar bij de baby, maar een mens houd er de rest van zijn leven voordeel van als hij moedermelk heeft gehad. Elke paardenfokker weet: een veulen dat geen biest heeft gehad, zal nooit renwedstrijden winnen.
Ok, kort is niet gelukt.Maar hopelijk wel netjes.
Ik weet dat het mijn valkuil is hier fanatiek over te worden, maar dat is omdat ik tegen zoveel onwetendheid aan blijf lopen... :icon_sad:

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- Crownless
Ik ben dan niet zwanger, en heb wel een kinderwens maar over een jaar of 2 een keer. Maar borstvoeding lijkt me gewoon veel leuker. Ik bedoel, dieren worden echt keirustig van borstvoeding geven, lijkt mij ook een kickass rustgevend gevoel en gewoon bonding met je kind enzo.
En ik ben heel erg pro 'wiegje eerst in de masterbedroom'. Niet in bed, want dan ga ik het kind vast pletten of verstikken, maar lekker dichtbij want dan hoef je ook niet ver op te staan enzo. En wordt manlief er ook wakker van. Kan ie warme melk voor me maken ofzo en kan ik weer schattig tegen hem aan zitten terwijl we vertederd naar de baby kijken
Hoezo overgeromantiseerd?
In werkelijkheid is het vast een blerend kind, ik die daar dan slaapdronken dat kind tegen mijn borst legt, ga vloeken als ie niet meteen drinkt, en vriendlief die er rustig doorheen ronkt. Oh well. Of, dat ik in slaap val met kind nog aan de borst en ik de volgende ochtend mijn kind heb vermoord! :smiley_panic:
En ik ben heel erg pro 'wiegje eerst in de masterbedroom'. Niet in bed, want dan ga ik het kind vast pletten of verstikken, maar lekker dichtbij want dan hoef je ook niet ver op te staan enzo. En wordt manlief er ook wakker van. Kan ie warme melk voor me maken ofzo en kan ik weer schattig tegen hem aan zitten terwijl we vertederd naar de baby kijken

Hoezo overgeromantiseerd?

In werkelijkheid is het vast een blerend kind, ik die daar dan slaapdronken dat kind tegen mijn borst legt, ga vloeken als ie niet meteen drinkt, en vriendlief die er rustig doorheen ronkt. Oh well. Of, dat ik in slaap val met kind nog aan de borst en ik de volgende ochtend mijn kind heb vermoord! :smiley_panic:
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- tessie
- Contacteer:
Na 3 weken lijkt me wel erg snel Voleuse
Denk dat dat 3 maanden moet zijn. Maar ik heb wel interesse in dat artikel ja 
Crownless, jij weet het altijd zo leuk te vertellen!
Wij hadden de baby's trouwens altijd op een verschoningskussen tussen onze eigen hoofdkussens inliggen, dus geen pletgevaar. En ook kan de deken dan niet over je baby heenkomen, want je deken zit tenslotte ook niet over je eigen hoofd, dus ook geen verstikkingsgevaar.

Crownless, jij weet het altijd zo leuk te vertellen!

- Voleuse
XD Drie weken...tessie schreef:Na 3 weken lijkt me wel erg snel VoleuseDenk dat dat 3 maanden moet zijn. Maar ik heb wel interesse in dat artikel ja
Crownless, jij weet het altijd zo leuk te vertellen!Wij hadden de baby's trouwens altijd op een verschoningskussen tussen onze eigen hoofdkussens inliggen, dus geen pletgevaar. En ook kan de deken dan niet over je baby heenkomen, want je deken zit tenslotte ook niet over je eigen hoofd, dus ook geen verstikkingsgevaar.
Ik zal kijken of ik het terug kan vinden. Maar dat kan even duren *mompelt iets over dat wetenschappelijke artikelen open source zouden moeten worden*
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa