Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!
- cinderella
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
kitten, hoe was de baan, en hoe ging je gesprek?
toen doet er nu niet meer toe
- kitten
Deze leek me veel leuker (tof team, er werden meteen grapjes gemaakt) en 7 minuten met de auto (fietsbaar dus!), maar juist hiervan ben ik bang dat ze me gaan afwijzen op te zware kracht zijn.
Ben gisteravond wel nog gebeld over een vacature om les te geven in Office en dat lijkt me wel heel tof! Wel in Eindhoven, maar erg interessant en leuk werk, moet alleen dan wel heel snel mijn eigen office kennis opvijzelen. Excel enzo lukt wel, maar Visio en Acces...
Ben gisteravond wel nog gebeld over een vacature om les te geven in Office en dat lijkt me wel heel tof! Wel in Eindhoven, maar erg interessant en leuk werk, moet alleen dan wel heel snel mijn eigen office kennis opvijzelen. Excel enzo lukt wel, maar Visio en Acces...
- juffie
- Site Admin
Thanx all!!! :icon_biggrin:
En wat de verdere redenen betreft, die gooi ik even in je PB. 
Edit: spannend kitten, wanneer weet je meer?
Die betreffende leidinggevende is inderdaad al 2 jaar weg.cinderella schreef:Gefeliciteerd juffie!
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er toch op je werk is dat je er niet meer terug wilt komen. Ik kan me herinneren dat je ooit hebt gepost dat je goed met je directrice kon opschieten. Is zij dan weg? (Ik weet niet hoelang dit geleden is, misschien is het van twee schooljaren terug)

Edit: spannend kitten, wanneer weet je meer?
MILF 

- kitten
Van de twee sollicitatiegesprekken: komende week.
- cinderella
Ik ga voor je duimen, kitten, hoop dat het wat wordt. Fietsafstand klinkt erg goed, al zou je het alleen bij écht mooi weer doen.
Ik snap alleen niet wat je met te zware kracht bedoelt, ben je overgekwalificeerd, of juist niet?
Ik snap alleen niet wat je met te zware kracht bedoelt, ben je overgekwalificeerd, of juist niet?
- kitten
Ik doe het al 12 jaar. Dus overgekwalificeerd is niet de juiste term, maar hij vroeg wel 3x hoe lang ik dat werk leuk dacht te blijven vinden. En terecht. Maar ik ben ondergekwalificeerd voor iets anders...
Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!
Gefeliciteerd juffie!! Heerlijk voor je.
- cinderella
Als je het werk op zich leuk vind is er toch niks mis mee? Ik vind het zelf een rare vraag, in het onderwijs kom je het in ieder geval niet tegen. Zat mensen die 40 jaar voor de klas staan, je baan verandert echt nog wel, en voor wie wil is er altijd wel een uitdaging te vinden. Je ervaring valt bijvoorbeeld weer in te zetten om het bedrijf efficiënter te laten werken, als ze er voor open staan, toch? Volgens mij zit je wel vol met goeie ideeën, en het bedrijf klinkt dan wel weer als dat je als medewerker je zegje wel kunt doen.
- kitten
Binnen de ICT is doorgroeien veel gebruikelijker. De 1e lijns is voor de meesten een opstapje. 12 jaar ervaring is een zeldzaamheid.
- kitten
Ik word tijdens een sollicitatiegesprek meestal gevraagd of ik meer sollicitaties heb lopen. Ik geef daar altijd eerlijk antwoord op, maar wat is het meest slimme antwoord? "Ja", omdat dat maakt dat ze misschien sneller of met een beter bod komen of "nee", omdat ze dat meer een idee geeft dat ze uniek zijn en dat je echt voor hun wil gaan?
- Ravelijne
Ik weet niet of het goed of juist minder goed beoordeeld wordt, maar ik zei altijd 'ja (want ik wil er wel werk van maken), maar er is nog niets concreet en eigenlijk ben ik toch wel het meest geïnteresseerd in deze'. Eventueel nog met iets als 'mits er idd de mogelijkheden tot doorgroei/opleiding (whatever je dealbreaker is als het ontbreekt) zijn waar ik naar op zoek ben', als het een situatie was waar een beetje 'hard to get' juist wenselijk is. Anders gewoon puur enthousiasme. 
Ik weet niet hoe de werknemer het beoordeelt (of ik daardoor of ondanks dat aangenomen ben) maar voor mijn ex (die vaker heeft gesolliciteerd dan ik) leek het ook te werken.

Ik weet niet hoe de werknemer het beoordeelt (of ik daardoor of ondanks dat aangenomen ben) maar voor mijn ex (die vaker heeft gesolliciteerd dan ik) leek het ook te werken.

"Ja" lijkt me altijd het meest slimme antwoord als je al daadwerkelijk uitnodigingen hebt staan. Je bent dan kennelijk gewild, en je hebt alternatieven. Dat maakt je aantrekkelijker. Als je verder geen uitnodigingen hebt staan zou ik zeggen "op dit moment niet", dat jij buiten hen aan nog 50 bedrijven ongeveer dezelfde brief hebt gestuurd dat gaat ze niets aan. Ik beschouw dat zelf ook niet als "sollicitaties hebben lopen", iets loopt pas voor mij als ik minimaal uitgenodigd ben tot een eerste gesprek, dus ik zou ook niet het idee hebben dat ik iets verzwijg.
Het hebben lopen van andere sollicitaties zegt ook niets over de vraag hoe enthousiast jij over het bedrijf bent waar je nu solliciteert. Sterker nog, als jij de keuze hebt en je kiest voor hen, dan is je keuze meer waard dan wanneer je de baan aanneemt omdat je nu eenmaal niets anders kunt vinden.
Jaloers trouwens, op mensen die de luxe-positie hebben om bij meerdere bedrijven tegelijk te solliciteren en op gesprek te mogen. Dat maakt het zoveel makkelijker om natuurlijk/enthousiast/relaxed over te komen, als je zelf weet dat je alternatieven hebt straal je dat ook uit, zelfs als je het niet benadrukt.
Ik heb ook weer een paar sollicitatiebrieven verstuurd. Gehandicaptenzorg dit keer. Naar het flexbureau van de organisatie waar ik nu naar uitgezonden wordt: dergelijke flexbureaus hebben wel flexibele uren, maar die geven wel een maand vooraf de roosters door, dus dat zou wél te combineren zijn flexibele opvang zoals Yara gepost had. En ik doe hetzelfde werk als via het uitzendbureau, ik sta nu al op dezelfde groepen, ik zou het een beetje stom vinden als ze me wel als peperdure uitzendkracht willen hebben maar niet als precies dezelfde kracht die goedkoper voor het interne flexbureau werkt. Wat mij betreft mogen ze me ook nog een 0-uren-contract geven, ik weet dat er in de praktijk tóch meestal wel werk is als je eenmaal in de flexpool zit.
Ook nog bij een ander flexbureau gesolliciteerd waar ik tijdens mijn studie ook een tijd voor heb gewerkt. Driekwart jaar geleden ben ik daar om een of andere vage reden afgewezen terwijl ik daar al eerder heb gewerkt zonder ooit een probleem te hebben gehad, dus ik was daar nogal onzeker van geworden, dat ze me nu ineens niet meer wilden hebben. Maar heck, ik probeer het gewoon nog een keer. Ik had bij dat gesprek ook heel erg de pech dat ik werd geïnterviewd door een piepjong P&O-doosje waar ik echt totaal geen klik mee had. T stomme is dat ik bij die organisatie altijd eerst via P&O moet worden goedgekeurd en dat zijn heel andere types dan de mensen op de werkvloer, dus het feit dat ik niet met ze klik zegt ook niets over de vraag of ik in het werk wel of niet functioneer. Maar wel over de vraag of ik wordt aangenomen. Heel krom, op de werkvloer kunnen ze nog zo enthousiast over me zijn, maar als het gesprek met zo'n miepje van P&O gewoon niet loopt kom ik er toch niet binnen. Maarja, niet elke P&O-er is hetzelfde, dus misschien heb ik deze keer meer geluk en tref ik een betere.
Het hebben lopen van andere sollicitaties zegt ook niets over de vraag hoe enthousiast jij over het bedrijf bent waar je nu solliciteert. Sterker nog, als jij de keuze hebt en je kiest voor hen, dan is je keuze meer waard dan wanneer je de baan aanneemt omdat je nu eenmaal niets anders kunt vinden.
Jaloers trouwens, op mensen die de luxe-positie hebben om bij meerdere bedrijven tegelijk te solliciteren en op gesprek te mogen. Dat maakt het zoveel makkelijker om natuurlijk/enthousiast/relaxed over te komen, als je zelf weet dat je alternatieven hebt straal je dat ook uit, zelfs als je het niet benadrukt.
Ik heb ook weer een paar sollicitatiebrieven verstuurd. Gehandicaptenzorg dit keer. Naar het flexbureau van de organisatie waar ik nu naar uitgezonden wordt: dergelijke flexbureaus hebben wel flexibele uren, maar die geven wel een maand vooraf de roosters door, dus dat zou wél te combineren zijn flexibele opvang zoals Yara gepost had. En ik doe hetzelfde werk als via het uitzendbureau, ik sta nu al op dezelfde groepen, ik zou het een beetje stom vinden als ze me wel als peperdure uitzendkracht willen hebben maar niet als precies dezelfde kracht die goedkoper voor het interne flexbureau werkt. Wat mij betreft mogen ze me ook nog een 0-uren-contract geven, ik weet dat er in de praktijk tóch meestal wel werk is als je eenmaal in de flexpool zit.
Ook nog bij een ander flexbureau gesolliciteerd waar ik tijdens mijn studie ook een tijd voor heb gewerkt. Driekwart jaar geleden ben ik daar om een of andere vage reden afgewezen terwijl ik daar al eerder heb gewerkt zonder ooit een probleem te hebben gehad, dus ik was daar nogal onzeker van geworden, dat ze me nu ineens niet meer wilden hebben. Maar heck, ik probeer het gewoon nog een keer. Ik had bij dat gesprek ook heel erg de pech dat ik werd geïnterviewd door een piepjong P&O-doosje waar ik echt totaal geen klik mee had. T stomme is dat ik bij die organisatie altijd eerst via P&O moet worden goedgekeurd en dat zijn heel andere types dan de mensen op de werkvloer, dus het feit dat ik niet met ze klik zegt ook niets over de vraag of ik in het werk wel of niet functioneer. Maar wel over de vraag of ik wordt aangenomen. Heel krom, op de werkvloer kunnen ze nog zo enthousiast over me zijn, maar als het gesprek met zo'n miepje van P&O gewoon niet loopt kom ik er toch niet binnen. Maarja, niet elke P&O-er is hetzelfde, dus misschien heb ik deze keer meer geluk en tref ik een betere.
- eireann
- Site Admin
Ik zeg ook 'ja' als het zo is, waarbij ik (met reden) een voorkeur uitspreek voor het bedrijf waar ik op dat moment ben. Als ik 'nee' zeg dan zeg ik er bij dat ik op dit moment alleen op vacatures solliciteer waar ik enthusiast voor ben en die goed aansluiten bij wat ik wil in de toekomst. (niet dat er weinig vacatures zijn, maar dat zij blij mogen zijn dat ik bij HUN solliciteer
)
Vanochtend ging goed, wederom tevreden en mezelf goed verkocht. Of dat ook genoeg is.... ik ben bang van niet... Dat vaste contract is niet te omzeilen en ze kennen me daar niet... dus ik zou het als afdeling/manager ook niet kiezen. Ze hebben ook in totaal 10 kandidaten, hoor het deze week. Zou het wel HEEL leuk vinden, fijne functie, fijne mensen, fijne reistijd, fijn salaris..

Vanochtend ging goed, wederom tevreden en mezelf goed verkocht. Of dat ook genoeg is.... ik ben bang van niet... Dat vaste contract is niet te omzeilen en ze kennen me daar niet... dus ik zou het als afdeling/manager ook niet kiezen. Ze hebben ook in totaal 10 kandidaten, hoor het deze week. Zou het wel HEEL leuk vinden, fijne functie, fijne mensen, fijne reistijd, fijn salaris..
**Self Rescuing Princess**
- eireann
- Site Admin
@Juffie: Was het opzeggen leuk? 

- eireann
- Site Admin
drie nieuwe mogelijke vacatures gevonden. In de trein eens doorlezen. Waar ik na het vorige gesprek een beetje ophield met zoeken omdat ik dacht 'ja, dit wordt hem' heb ik nu echt zo iets van... 't zal wel niet' dus maar lekker door zoeken..... Ik hou niet zo van solliciteren!