pluis schreef:Er zijn zoveel verhalen over subs die zich door Doms misbruikt voelen onder het mom van conventies, of als gevolg van emotionele zwakke plekken die handig werden gemanipuleerd.. Er zijn ook veel verhalen van subs die Doms feilloos om hun vingertje winden, en door het (selectief) afstaan van verantwoordelijkheden of macht de dominante partner feilloos daarheen weten te manipuleren waar die partner helemaal niet meer wil zijn.
Als een Dom of sub de ander
bewust door middel van manipulatie over grenzen heen werkt (ook Doms hebben grenzen), dan is dat gewoon misbruik.
Het wordt onduidelijker als de bewuste manipulatie niet aantoonbaar is, maar ik kan een gevoek van misbruikt zijn goed begrijpen wanneer dit samen gaat met het gevoel dat de ander niet naar eer en geweten gehandeld lijkt te hebben om de situatie te voorkomen, met de kennis die vooraf bekend was.
Om een voorbeeld te geven, bij het verhaal van faery ben ik eerder geneigd te geloven dat er sprake was van misbruik (vanwege het herhalende karakter) dan bij het verhaal van Boefje (wat ze zelf ook beschrijft als een oprechte inschattingsfout).
Is het niet zo dat júist in BDSM-relaties er een risico is voor scheefgroei omdat je zo schuift met machtsverhoudingen? Omdat het zo makkelijk is om uit het oog te verliezen wat 'normaal' is?
Ja en Nee. Het risico is volgens mij minder, omdat alle partners zich bewust zijn van de scheve machtsverhouding en daar bewust voor kiezen. Dit brengt met zich mee dat er ook meer over gepraat wordt.
Aan de andere kant is het ook zo dat je een kleiner klankbord hebt waar je terecht kunt met vragen/twijfels over de invulling van je relatie. Vanillas kunnen bij wijze van spreken bij de buurvrouw terecht met hun vragen, terwijl BDSM-ers eerst in contact moeten komen met gelijk gestemden.
Hoe bewaak je je grenzen in een relatie die erop gericht is om die grenzen juist te overschrijden?
Volgens mij gaat het al fout zodra je een relatie begint die erop gericht is om jouw persoonlijke grenzen te overschrijden.
De grenzen kunnen heel ruim zijn en met de tijd verschuiven, maar de relatie zou erop gericht moeten zijn om binnen de grenzen van alle betrokkenen te blijven.