Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!
-
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Al sta je maar in hun systeem voor als ze wel iemand zoeken. Het is nooit verkeerd om je interesse te laten blijken.
Zelf moet ik ook eens vaart maken met het versturen van brieven.
Da's nog veel werk... cv aanpassen, websites lezen, motivatie bedenken (vooral die, want solliciteer gedeeltelijk om mijn marktwaarde te weten te komen). Maar met een half cv en een slechte brief kom ik er vast niet.
Ben benieuwd waar het allemaal op uit loopt...
Zelf moet ik ook eens vaart maken met het versturen van brieven.
Da's nog veel werk... cv aanpassen, websites lezen, motivatie bedenken (vooral die, want solliciteer gedeeltelijk om mijn marktwaarde te weten te komen). Maar met een half cv en een slechte brief kom ik er vast niet.
Ben benieuwd waar het allemaal op uit loopt...
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
.Gutes oder boses?
Therapy?
Nou...vandaag ook weer een gesprek gehad. Interessant genoeg werd de afspraak hiervoor op hetzelfde moment gemaakt als voor de eigenlijke werknemer (dat gesprek is morgen). Ook merkwaardig: ik had aan de telefoon aangegeven dat de reden van mijn op zoek zijnde-heid te maken heeft met communautaire problemen (lees: Franstaligen die doofSTOM zijn als het op Nederlands aankomt). En het gesprek van vandaag was...bijna volledig in het Frans.
Nu ja: ik heb er wel overvloedig mee laten zien dat het spreken van de taal op zich geen probleem is (j'ai l'habitude
). En qua jobinhoud spreekt het me nog het meest aan van wat ik totnogtoe heb gehoord. *kuch*1e klas treinabonnement*kuch*
Ik heb wel een beetje moeten liegen. Moest er iemand naar vragen: bij deze spelen jullie allemaal starcraft 2, en heb ik ook nog steeds een "copine copine" in Nederland.
(nee, ik ga niet op zo'n gesprek vertellen dat ik op een BDSM-forum zit en dat het net uit is met mijn liefje...mijn interviewée zag er best ruimdenkend uit, maar er staat wat teveel op het spel dit soort fratsen in een andere taal te proberen uitleggen)

Nu ja: ik heb er wel overvloedig mee laten zien dat het spreken van de taal op zich geen probleem is (j'ai l'habitude

Ik heb wel een beetje moeten liegen. Moest er iemand naar vragen: bij deze spelen jullie allemaal starcraft 2, en heb ik ook nog steeds een "copine copine" in Nederland.

(nee, ik ga niet op zo'n gesprek vertellen dat ik op een BDSM-forum zit en dat het net uit is met mijn liefje...mijn interviewée zag er best ruimdenkend uit, maar er staat wat teveel op het spel dit soort fratsen in een andere taal te proberen uitleggen)
- juffie
- Site Admin
Maarre... euh... waarom heb je uberhaubt iets te melden dan over je liefje of een forum tijdens een sollicitatiegesprek?
MILF 

Er werd gevraagd naar vrijetijdsbesteding. Hoezo...wordt die vraag in Nederland dan nooit gesteld?
- Daantje
- Contacteer:
Het gebeurt wel, maar het is niet heel erg gebruikelijk. Strikt genomen gaat het je werkgever geen zier aan wat je buiten werktijd doet. Zolang je het bedrijf maar niet openlijk te schande maakt. Het is mij nooit gevraagd iig. Al heb ik wel eens bij rijbewijsvereisten in een adveretentie het volgende rijtje gezien:
Rijbewijs B: Noodzakelijk
Rijbewijs C: Handig
Rijbewijs A: Gezellig
Blijkbaar werken in dat bedrijf meerdere motottijders. Tot nog toe zijn hobbies bij mij pas ter sprake gekomen op het werk. Bij de praatjes rond de koffieautomaat.
Rijbewijs B: Noodzakelijk
Rijbewijs C: Handig
Rijbewijs A: Gezellig
Blijkbaar werken in dat bedrijf meerdere motottijders. Tot nog toe zijn hobbies bij mij pas ter sprake gekomen op het werk. Bij de praatjes rond de koffieautomaat.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
-
Bij mij is het toen wel gevraagd of ik een relatie had en wat mijn hobby's waren, maar ik vond dat ook niet erg het kwam op mij meer over als interesse van goh en wie ben jij eigenlijk??
- juffie
- Site Admin
Ik zet het meestal wel in mijn CV omdat ik dat geleerd heb te doen, daardoor krijgen ze al een idee van je en je kunt ook in je vrije tijd dingen doen die van waarde kunnen zijn voor een werkgever. (En dat in je CV aangeven en daarmee pluspunten scoren)
Maar zo direct is het mij in een gesprek ook nooit gevraagd.
Maar zo direct is het mij in een gesprek ook nooit gevraagd.
MILF 

- Crownless
Vandaag was ik even bezig met het opnieuw pimpen van mijn cv. Ik heb besloten om van het 'wie ben ik' verhaaltje een 'tag cloud' te maken. Steekwoorden, maar dan in afwisselende grootte over wat het meest bij me past. Vind ik zelf erg leuk staan en heej, het is modern en social-media verantwoord denk ik zo.
*zucht* ik vind het wel lastig, om een cv te maken die en niet te 'apart' is, maar ook iets meer eruit springt dan een standaardopmaak. Ik heb nu ook al drie sollicitatiecursussen gevolgd, en overal moet die cv ook weer anders. Hoe dan ook, het 'wie ben ik' stukje is te langdradig. Met steekwoorden komt het al wat sneller en directer over. En ik kreeg daar de tip om te beginnen met het 'wie ben ik'. Dat schijnt schijnbaar interessanter te zijn dan je werkervaring/scholing. Nou, ok, dat geloof ik graag.
Aan de andere kant vond ik vandaag ook weer een bericht van een onderzoek waarin werd aangetoont dat traditionele cv's toch meer in trek zijn dan die extreem creatieve. Zoek maar eens op 'creatief cv' en kijk wat je dan tegenkomt. Dan vind ik het ook niet heel raar. Zo'n druk geval slaat of gigantisch aan bij een recruiter, of slaat de plank gigantisch mis.
Het is echt een vak appart, dat solliciteren. Zucht.
*zucht* ik vind het wel lastig, om een cv te maken die en niet te 'apart' is, maar ook iets meer eruit springt dan een standaardopmaak. Ik heb nu ook al drie sollicitatiecursussen gevolgd, en overal moet die cv ook weer anders. Hoe dan ook, het 'wie ben ik' stukje is te langdradig. Met steekwoorden komt het al wat sneller en directer over. En ik kreeg daar de tip om te beginnen met het 'wie ben ik'. Dat schijnt schijnbaar interessanter te zijn dan je werkervaring/scholing. Nou, ok, dat geloof ik graag.
Aan de andere kant vond ik vandaag ook weer een bericht van een onderzoek waarin werd aangetoont dat traditionele cv's toch meer in trek zijn dan die extreem creatieve. Zoek maar eens op 'creatief cv' en kijk wat je dan tegenkomt. Dan vind ik het ook niet heel raar. Zo'n druk geval slaat of gigantisch aan bij een recruiter, of slaat de plank gigantisch mis.
Het is echt een vak appart, dat solliciteren. Zucht.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Het is mij geloof ik bij iedere sollicitatie wel gevraagd wat mijn hobbie's zijn. Ik vraag dan altijd waarom ze dat willen weten aangezien mijn prive tijd mijn werkgever niets aangaat. Meest gegeven antwoordt is dat men voor sommige functies sommige vrije tijdsbestedingen een te groot risico vinden. De kans op uitval wegens blessures of erger vond men te hoog.
Men vroeg mij indien ik de functie kreeg te stoppen met motor crossen. Ik heb de aanwezigen gezegd dat de kans daarop erg klein is aangezien ik er niet in mee kan gaan dat een werkgever bepaald hoe ik mijn prive tijd besteed.
En nee ik heb de functie niet gekregen.
Men vroeg mij indien ik de functie kreeg te stoppen met motor crossen. Ik heb de aanwezigen gezegd dat de kans daarop erg klein is aangezien ik er niet in mee kan gaan dat een werkgever bepaald hoe ik mijn prive tijd besteed.
En nee ik heb de functie niet gekregen.
- Crownless
Overigens zeg ik niks over mijn hobbies in mijn cv, ik hou het bij het 'dit ben ik' stukje. ik kwam ook niet zo ver, ik bedoel, ik heb alleen maar 'rare' vrijetijdsbesteding, zoals pen&paper rpg, gezelschapsspellen, miniatuurtjes schilderen en metaloptredens bezoeken. Like, goh, wat voor een nerdy beeld zet ik dan neer.
Maar ik heb het wel in mijn cv gezet toen ik solliciteerde bij de spellenfabrikant waar ik nu bij werk. Dan is het weer wel handig.
Maar ik heb het wel in mijn cv gezet toen ik solliciteerde bij de spellenfabrikant waar ik nu bij werk. Dan is het weer wel handig.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- eireann
- Site Admin
Leuk Starcraft2! fijn dat het een beetje loopt Wever!
Hier heb ik nu akkoord van de twee mensen die beslissen of ze met mij verder willen. (en omdat ik afgelopen jaar niet altijd goed heb gefunctioneerd en het vol complimenten gebracht werd is dat een fijne pluim) nog een paar dagen verder af wachten of het budget rond komt, maar naar verwachting wel. Dan ben ik nog tot December onder de pannen
Hier heb ik nu akkoord van de twee mensen die beslissen of ze met mij verder willen. (en omdat ik afgelopen jaar niet altijd goed heb gefunctioneerd en het vol complimenten gebracht werd is dat een fijne pluim) nog een paar dagen verder af wachten of het budget rond komt, maar naar verwachting wel. Dan ben ik nog tot December onder de pannen

**Self Rescuing Princess**
- skaoot
@Wever: Je hebt aardig wat dingen lopen zo lijkt het, succes ermee!
@Eireann: Dat is ook een fijn vooruitzicht!
@Crownless: Yup, is een kunst.
@iedereen die ik vergeet: ik duim voor jullie allemaal!
Mij is trouwens verteld dat je helemaal niet in je CV hoeft te zetten of je vrijgezel, getrouwd, of wat dan ook bent. Willen ze dat weten, nodigen ze je maar mooi uit voor een gesprek. Doorgaans maakt het voor het doen van je werk niet veel uit. Net zoals hobbies, al kunnen die wel wat zeggen over je leuk vindt en wat je ligt e.d.
Maar het blijft tricky om aan te voelen welke werkgever wat wilt horen.
@Eireann: Dat is ook een fijn vooruitzicht!
@Crownless: Yup, is een kunst.
@iedereen die ik vergeet: ik duim voor jullie allemaal!

Mij is trouwens verteld dat je helemaal niet in je CV hoeft te zetten of je vrijgezel, getrouwd, of wat dan ook bent. Willen ze dat weten, nodigen ze je maar mooi uit voor een gesprek. Doorgaans maakt het voor het doen van je werk niet veel uit. Net zoals hobbies, al kunnen die wel wat zeggen over je leuk vindt en wat je ligt e.d.
Maar het blijft tricky om aan te voelen welke werkgever wat wilt horen.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!
- eireann
- Site Admin
Ik zet alleen bestuurs en administratieve vrijwilligerswerk in m'n cv.
**Self Rescuing Princess**
-
IK vind een tagcloud echt een briljant idee voor een cv.
Zeker in een jong, dynamisch bedrijf kan dat pluspunten geven
Zeker in een jong, dynamisch bedrijf kan dat pluspunten geven

Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
.Gutes oder boses?
Therapy?
In mijn CV staan competenties, 3 regels over wie ik ben, hobby en vrijwilligersactiviteiten en dat referenties op aanvraag zijn. Als het ter sprake komt in een gesprek noem ik tuinieren en fotograferen. Heel toegankelijke bezigheden buiten het werk. Wat ik verder doe en hoe mijn relatie in elkaar zit gaat een potientele werkgever niets aan. Ook niet als ik in dienst ben
.