De wondere wereld van digitale techniek
- kitten
Re: De wondere wereld van digitale techniek
Ik ook, dropbox en Google drive.
Daantje, wat kost zo'n dingetje nou?
Daantje, wat kost zo'n dingetje nou?
- Daantje
- Contacteer:
Een kale Raspberry Pi 3B (het nieuwste model) kost zo'n 42 euro. Behalve het moederbord heb je nog een behuizing nodig, een micro-sd en een voeding (5 volt, 2 ampere micro usb). Die laatste 2 heb je wellicht al in huis. Ik betaalde voor de complete set € 61,95 bij sossolutions.nl. Als je er dan een een monitor (hdmi) een toetsenbord en muis (usb) aan hangt heb je een complete pc. Bluetooth en wifi zijn voorzien. Ik heb er dan nog een externe hardeschijf aanhangen die ik gebruik voor media opslag. Voor de basis dingen kom je met een 8 of 16 gig sd ook al ver.
Software is gratis: het basis OS is Raspbian, een linux variant. Daar zitten behalve wat programmeertools ook een browser, mailprogramma en open/libreoffice in meegeleverd. Ik heb zelf een dual boot draaien met Raspbian en Openelec (mediaplayer op basis van Kodi). Een en ander is eenvoudig te installeren met New Out Of Box Software (ja, NOOBS
).
Software is gratis: het basis OS is Raspbian, een linux variant. Daar zitten behalve wat programmeertools ook een browser, mailprogramma en open/libreoffice in meegeleverd. Ik heb zelf een dual boot draaien met Raspbian en Openelec (mediaplayer op basis van Kodi). Een en ander is eenvoudig te installeren met New Out Of Box Software (ja, NOOBS

Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Ik ga zo langzamerhand uitzien naar een vervanger cq opvolger van mijn huidige pc. Die is inmiddels ruim 6 jaar oud, al mankeerd er nog niets aan.
Mijn huidige pc is zo'n desktop geval met dus losse toebehoren: monitor; keyboard; mouse; speakers.
En als opvolger denk ik aan een schootcomputer. Voorwaarde is dat ie fysiek klein en licht is, moet in mijn rugzakje passen. Dus iets van 11-12 inch schermgrootte. Geen idee hoe dit forum op zo'n scherm vertoond wordt, waarschijnlijk met schuifbalken aan alle zijden omdat het niet past op zo'n kleine notebook.
Bij het surfen viel mij een paar dingen op: er zit geen HDD in maar een SSD. En geen lade voor CD/DVD schijfjes. Een kaartlezer ontbreekt ook al. En de prijzen gaan vanaf 250 euro tot aan wel 1500 euro.
Wat is wijsheid?
Vooral dus omdat het de bedoeling is dat het mijn huidige pc gaat vervangen en ook omdat ik 'm makkelijk wil kunnen meenemen.
Mijn huidige pc is zo'n desktop geval met dus losse toebehoren: monitor; keyboard; mouse; speakers.
En als opvolger denk ik aan een schootcomputer. Voorwaarde is dat ie fysiek klein en licht is, moet in mijn rugzakje passen. Dus iets van 11-12 inch schermgrootte. Geen idee hoe dit forum op zo'n scherm vertoond wordt, waarschijnlijk met schuifbalken aan alle zijden omdat het niet past op zo'n kleine notebook.
Bij het surfen viel mij een paar dingen op: er zit geen HDD in maar een SSD. En geen lade voor CD/DVD schijfjes. Een kaartlezer ontbreekt ook al. En de prijzen gaan vanaf 250 euro tot aan wel 1500 euro.
Wat is wijsheid?
Vooral dus omdat het de bedoeling is dat het mijn huidige pc gaat vervangen en ook omdat ik 'm makkelijk wil kunnen meenemen.
- eireann
- Site Admin
Wat wil je er allemaal mee kunnen doen behalve forummen?
**Self Rescuing Princess**
- kitten
CD/DVD begint steeds minder in gebruik te raken. Al tweemaal heb ik klanten een wetransfer moeten sturen met hun foto's, omdat ze de DVD niet konden openen. Geen computer met speler meer in huis. Tegenwoordig geef ik dan de foto's op ook USB sticks. (hele hippe met aan 1 kant USB en aan de andere kant micro USB! Kan dus ook in een goede smartphone.
)

- eireann
- Site Admin
cool! een usb-stick met micro usb!
Ow, dat is nieuw voor mij. Een USB-stick voor micro-SD kaartjes heb ik al, maar dan zit ik nog met de overige geheugenkaartjes. Die in mijn fototoestel en het digitaal fotolijstje zitten bijvoorbeeld.kitten schreef:CD/DVD begint steeds minder in gebruik te raken.
Wat doe ik zoal met de computer vroeg eireann.
Euh, forummen, fetlife natuurlijk, mailen vanzelfsprekend en youtube is ook al een favoriete site evenals nieuwssites.
Verder foto's bekijken die ik met mijn fototoestel geschoten heb en ze eventueel oploaden naar het web (dropbox en Fetlife).
Webshoppen en bankieren doe ik ook al ermee

Zodoende heb ik soms een hele reeks webpagina's openstaan verdeeld over drie of vier browsers.
Ben absoluut geen gamer en ook geen filmliefhebber, dus netflix kijk ik niet. Maar uitzending gemist is daarintegen wel fijn.
Volgens mij heb ik het belangrijkste wel genoemd.
- eireann
- Site Admin
En wat is je budget? Dat je die van 1500 niet nodig hebt is wel duidelijk, met iets van 250 zou je best een tijd tevreden kunnen zijn, maar iets van 500 gaat dan weer langer mee misschien. Hoeveel kan je besteden, welke laptops die aan je eisen voldoen (scherm/gewicht) passen daarbij; draaien die het besturingssysteem dat je wilt? dan houd je nog maar een handje vol over om uit te kiezen
als mn mac vervangen moet worden wil ik voor een chromebook gaan denk ik.

als mn mac vervangen moet worden wil ik voor een chromebook gaan denk ik.
Als ik een schootcomputer koop van 500 dan heb ik in één keer mijn vakantiegeld uitgegeven... Zou fijn zijn als ik daarvan nog iets overhoud.
Ik zie altijd de schermgrootte staan in de maat inch, maar mij zegt dat weinig. Hoe groot of klein is ie dan in fysieke afmetingen? En gewicht en hoe dik is ook wel handig om te weten. In elk geval zal het een windows notebook worden. Werk nu een jaar ongeveer met Linux Mint, maar ik kan daar maar niet aan wennen. Ben een vaste vragensteller op het nederlandstalige linux-forum geworden en dat begint nu toch wel echt vervelend te worden.
Is er een externe CD/DVD drive verkrijgbaar die ik dan aansluit op de notebook? Dat zal dan een mogelijke oplossing zijn om met die schijfjes te kunnen blijven werken. Zo'n drive heb ik vanzelfsprekend niet dagelijks nodig en hoeft ook niet mee in het rugzakje
Ondertussen het meetlint gebruikt en het mag max 30x25cm groot zijn. Geen idee dus welke schermgrootte daarbij hoort.
Ik zie altijd de schermgrootte staan in de maat inch, maar mij zegt dat weinig. Hoe groot of klein is ie dan in fysieke afmetingen? En gewicht en hoe dik is ook wel handig om te weten. In elk geval zal het een windows notebook worden. Werk nu een jaar ongeveer met Linux Mint, maar ik kan daar maar niet aan wennen. Ben een vaste vragensteller op het nederlandstalige linux-forum geworden en dat begint nu toch wel echt vervelend te worden.
Is er een externe CD/DVD drive verkrijgbaar die ik dan aansluit op de notebook? Dat zal dan een mogelijke oplossing zijn om met die schijfjes te kunnen blijven werken. Zo'n drive heb ik vanzelfsprekend niet dagelijks nodig en hoeft ook niet mee in het rugzakje

Ondertussen het meetlint gebruikt en het mag max 30x25cm groot zijn. Geen idee dus welke schermgrootte daarbij hoort.
- eireann
- Site Admin
Het klinkt alsof je best weet wat je van zo'n ding verwacht en wilt, ga eens naar de mediamarkt en laat je voorlichten daar, neem je pinpas niet mee, je komt voor informatie
dan kan je ze ook voelen/zien

- Ravelijne
De schermgrootte in inches is de diagonaal van het scherm. Dus als je de inches omrekent naar centimeters (1 inch is 2.54 cm) dan kun je je een beetje een beeld gaan vormen. Maar omdat verschillende laptopschermen soms ook verschillende verhoudingen hebben (dus het ene scherm is breder bij dezelfde hoogte dan een ander model) is het altijd het fijnste als je ze eens in het echt kunt zien.
Eens met Anne, je kunt altijd gewoon even gaan kijken. Als je meerdere winkels in de buurt hebt, kijk bij verschillende winkels. Het loont in mijn ervaring wel om ook online even te kijken of een bepaald model wat je gezien hebt, elders goedkoper te krijgen is. Waarbij ik zelf wel ook rekening hou met verzendkosten en garantie. Als het heel ver weg is, of als je niet weet of de webwinkel over een jaar nog bestaat als je een reparatie-onder-garantie wil laten doen, kun je beter iets meer betalen dan dat je later gedoe krijgt.
Eens met Anne, je kunt altijd gewoon even gaan kijken. Als je meerdere winkels in de buurt hebt, kijk bij verschillende winkels. Het loont in mijn ervaring wel om ook online even te kijken of een bepaald model wat je gezien hebt, elders goedkoper te krijgen is. Waarbij ik zelf wel ook rekening hou met verzendkosten en garantie. Als het heel ver weg is, of als je niet weet of de webwinkel over een jaar nog bestaat als je een reparatie-onder-garantie wil laten doen, kun je beter iets meer betalen dan dat je later gedoe krijgt.
- pluis
11-12 inch schermen zitten meestal op zogenaamde netbooks. Dat zijn lichte laptopjes die ook qua werk vaak niet zoveel aankunnen. De meeste standaard laptops heb je vanaf 13 inch. Dat is een formaat dat ik zelf al jaren gebruik, zowel voor werk als om te surfen en spelletjes te spelen.dbj schreef:Dus iets van 11-12 inch schermgrootte.
...
er zit geen HDD in maar een SSD. En geen lade voor CD/DVD schijfjes. Een kaartlezer ontbreekt ook al.
SSDs hebben een aantal voordelen: er zitten geen bewegende delen in, dus als je je laptop graag meeneemt, kan er minder snel wat stuk. Ze hebben ook een hogere leessnelheid dan HDDs, dus voor het draaien van programma's kun je daar veel aan hebben. Daar staat tegenover dat ze duurder zijn en vaak nog niet op de hele grote formaten standaard ingebouwd zitten. Hoeveel GB aan opslagruimte heb je nodig, en hoeveel daarvan bestaat uit programma's (je operating system, en zo) en hoeveel is data (zoals foto's e.d.?).
Hoe vaak zou je een CD/DVD drive of een kaartlezer gebruiken? Er is de mogelijkheid om zoiets via USB aan te sluiten (en dat heeft voordelen: als er dan iets stuk gaat, hoeft niet je hele laptop ter reparatie te gaan).
- JerryM
De aldi had de micro/gewone usb aansluiting sticks, 32GB for 9,99 geloof ik.
De grootte die je noemt betekent onder 14" Ik had een leuk dingetje 2e hands bij jou in de buurt gevonden https://www.nowthatsit.nl/laptop/laptop ... 18320.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar die is 24x35 volgens de specs.
De grootte die je noemt betekent onder 14" Ik had een leuk dingetje 2e hands bij jou in de buurt gevonden https://www.nowthatsit.nl/laptop/laptop ... 18320.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar die is 24x35 volgens de specs.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Zo, dat zijn nog best fijne reacties van jullie.
Zo'n externe CD/DVD drive is geen probleem, er blijkt voldoende aanbod te zijn voor weinig geld. En zo vaak heb ik dat niet nodig.
En ook goede praktische info gevonden op deze pagina van Hardware info.
Bij Mediamarkt zag ik deze HP notebook die prima binnen mijn budget past. Heeft een kartlezer voor standaard SD-kaartjes en een ethernetaansluiting, dit laatste is heel handig voor thuis. Ook op Hardware info staat hier een beschrijving.
Nu is het niet zo dat ik meteen naar de winkel sprint of op "bestellen" druk bij de webshop. Haast heb ik niet, vakantiegeld wel, maar mijn huidige desktop heeft zijn beste tijd gehad. HDD rammelt nogal eens tijdens het surfen en dat is gewoonlijk een slecht teken. En mijn desktop blijkt inmiddels zeven jaar oud te zijn, zag ik op de info over systeeminformatie. Dualcore Pentium 2,6 Ghz en 2 Gigabite geheugen.
En ik wil na vervanging geen desktop meer, maar een notebook. Zoals reeds eerder geschreven omdat ik die kan meenemen in mijn rugzakje.
Zo'n externe CD/DVD drive is geen probleem, er blijkt voldoende aanbod te zijn voor weinig geld. En zo vaak heb ik dat niet nodig.
En ook goede praktische info gevonden op deze pagina van Hardware info.
Bij Mediamarkt zag ik deze HP notebook die prima binnen mijn budget past. Heeft een kartlezer voor standaard SD-kaartjes en een ethernetaansluiting, dit laatste is heel handig voor thuis. Ook op Hardware info staat hier een beschrijving.
Nu is het niet zo dat ik meteen naar de winkel sprint of op "bestellen" druk bij de webshop. Haast heb ik niet, vakantiegeld wel, maar mijn huidige desktop heeft zijn beste tijd gehad. HDD rammelt nogal eens tijdens het surfen en dat is gewoonlijk een slecht teken. En mijn desktop blijkt inmiddels zeven jaar oud te zijn, zag ik op de info over systeeminformatie. Dualcore Pentium 2,6 Ghz en 2 Gigabite geheugen.
En ik wil na vervanging geen desktop meer, maar een notebook. Zoals reeds eerder geschreven omdat ik die kan meenemen in mijn rugzakje.
- kitten
Nee, nee, een geheugenstick met een USB "stekker" en een micro USB "stekker". Kijk, deze.dbj schreef:Een USB-stick voor micro-SD kaartjes heb ik al,