Voor vanvond ben ik van plan om 'freehand' een lekkere stew in elkaar te draaien (voordeel van thuis werken, ik kan 'm vanmiddag al opzetten) en 'm te serveren in pasteitjes of zelfgemaakte bladerdeegbakjes, met wat rauwkost..
In de stew (dat heb ik alvast bedacht):
magere runderlappen (eerst marineren in heel-veel-knoflook--scheut-olie--klein-scheutje-rijstazijn)
shii take
sojasaus
gember
erwten
ui
wortel
sake of japans bier
Als de werkster klaar is, ga ik boodschappen doen!
K heb net geproefd (t staat al sinds half twee op). Lekker intens van smaak.. Wellicht een tikje te zout (*oeps*, sojasaus) maar er gaat straks nog 200 gram oesterzwammen in, dus dan zal het goedkomen.
Voor hoeveel mensen: een weeshuis.
Vanwege wat er al dan niet in de supermarkt aanwezig was, heb ik de ingrediënten wat aangepast. Dit zit erin:
700 gram runderlappen (was 750, maar k heb er vet afgesneden)
450 gram oesterzwammen (de helft suddert mee, de andere helft gooi ik er n n kwartiertje van tevoren in)
drie uien
een prei
450 gram erwtjes
een grooote bak tauge
een blikje bamboescheuten
twee groene paprika's.
veel knoflook en gember, soja saus en twee kleine flesjes droge witte wijn.
verse koriander
runderbouillon (Ik wilde eigenlijk vleesfond, maar daar zat varkensgelatine in dus dat eet lief niet)
Verder nodig:
pasteibakjes, mayonaise, wasabipoeder en zoetige rauwkost (iets met wortel)
Bereiding:
-Snijd het vlees in blokjes en verwijder de dikke vetranden
-Maak een marinade van een scheut gefermenteerde sojasaus (de Japanse dus, geen ketjap), een scheut rijstazijn, een klein eetlepepel gemberpasta en anderhalve eetlepel knoflookpasta. Laat het vlees daarin zitten.
- bak het vlees aan in wat olie, en haal het uit de pan.
- hak je uien in stukjes, net als je prei.
- Bak de ui in dezelfde pan met nog een grote eetlepel knoflook en een lepeltje gember (beeeeetje olie erbij), en voeg na drie a vier minuten de prei toe.
- Snijd de paprika, en voeg die toe.
- Voeg de helft van de tauge toe.
- Voeg de bamboe toe
- Snijd de helft van de oesterzwammen in reepjes en voeg toe. Overgiet het geheel met de helft van de wijn.
- Voeg erwtjes toe.
Als alles er een beetje aangebakken begint uit te zien, doe het vlees dan terug in de pan.
- gebruik de runderbouillon en voeg water toe om het geheel 'onder' te zetten.
Laat het zo lang mogelijk staan en roer het af en toe om. Voeg af en toe water of een scheutje wijn toe. De erwtjes gaan uiteindelijk stuk en 'binden' het geheel. Roer dan wat vaker om aanbranden te voorkomen.
Straks nog doen:
- Helft van de oesterzwammen in reepjes snijden.
- Koriander fijnhakken en toevoegen (houd een beetje apart)
- Wasabipoeder en mayonaise mengen.
Bord opmaken:
-pasteitjes vullen en garneren met wat koriander en op bord plaatsen
- rauwkost op bord plaatsen met wat wasabimayonaise.