OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
CraZaay

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door CraZaay »

Peter schreef:1. Voor diverse reizen heb ik met de OV-chipkaart gereisd en de ritprijs vergeleken met het aantal strippen (x 48 cent) dat ik er met een strippenkaart kwijt zou zijn.
Mijn ervaring is dat ik voor een traject met OV-chipkaart 10 tot 30 procent meer betaal dan met de strippenkaart.
Deze is niet helemaal eerlijk. Wanneer je van de rand tot het midden van een zone reist ben je ± hetzelfde kwijt als wanneer je een strippenkaart gebruikt. Reis je korter, dan is de chip goedkoper, reis je verder, dan de strippenkaart. En dat is logisch natuurlijk: waar een strippenkaart uitgaat van het gemiddelde betaal je met de chip voor de afstand.
Bitemarks

Bericht door Bitemarks »

Naast punt 1 en punt 4 zijn er nog wat die inhoudelijk niet kloppen:
Peter schreef:3. Deze apparatuur kom ik alleen bij stations tegen.
En in Connexxion bussen, en bij steeds meer oude strippenkaart verkooppunten.
Peter schreef:5. Indien je er bij de achteruitgang van een volle bus achterkomt, dat de uitcheckapparatuur defect is, moet je je snel door de volle bus naar voren dringen om bij bestuurder uit te checken (op apparaat waar je ingecheckt bent). Alternatief is dat je niet uitcheckt, maar dan ben je wel 4 euro borg kwijt.
Daar heeft iedereen in die bus "last" van, dus je loopt met z'n allen rustig door de andere uitgang naar buiten. Daarnaast hebben de bussen hier meestal twee uitcheck apparaten per uitgang. Dus kun je gewoon de ander nemen.
Peter schreef:6. Overstaptijd is bij de chipkaart maar 0,5 uur, bij strippenkaart 1 tot 3,5 uur.
De overstaptijd is niet veel anders geworden. De 1 tot 3,5 uur die eerder genoemd zijn, tellen vanaf het begin van je reis. Het half uur telt steeds vanaf het eind van de rit.
Peter schreef:9. In vergelijking met de strippenkaart weet je vooraf niet hoeveel een ritje zal gaan kosten.
Deze informatie kun je vooraf op 9292ov.nl bekijken.
Peter schreef: 10. Je moet dus altijd zorgen dat er minimaal 5 euro op je kaart staat, als je met de NS wilt gaan reizen minimaal 20 euro (borg).
Met kaarten op naam kun je ook een negatief saldo hebben. Ik heb mijn chipkaart al eens van -0,30 opgeladen.
Peter schreef:11. Stel dat er 5 miljoen mensen de OV chipkaart in de trein gaan gebruiken: 20 euro borg x 5 miljoen mensen = 100 miljoen euro die op de rekening van de OV bedrijven is gestort, x aantal procenten rente. Tel uit je winst (eigenlijk de winst voor de OV bedrijven)
Voorheen hadden mensen allemaal strippenkaarten en voor een treinreis had iedereen ook al z'n kaartje gekocht. Abonnementen betaal je ook vooruit. Ik denk niet dat er per saldo heel veel veranderd is.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
felicia

Bericht door felicia »

Peter schreef:5. Indien je er bij de achteruitgang van een volle bus achterkomt, dat de uitcheckapparatuur defect is, moet je je snel door de volle bus naar voren dringen om bij bestuurder uit te checken (op apparaat waar je ingecheckt bent). Alternatief is dat je niet uitcheckt, maar dan ben je wel 4 euro borg kwijt.
En ook die is niet helemaal eerlijk. Ik heb volgens mij al een aantal keer aangegeven dat als je niet uit kunt checken of het vergeten bent, je je borg terug kunt krijgen.
Peter schreef:Mag ik nog positieve ervaringen?
Volgens mij heb ik toch behoorlijk positieve reacties van Tessie, mijzelf en anderen gelezen...

En nog even aansluiten op Tessie, ik heb al zo vaak gehad dat de incheck apparatuur of nog niet werkte of defect was in de bus. Dan óf even doorlopen naar achter om in te checken óf zo doorlopen. Ik heb nog nooit gehad dat ik dan maar op een andere manier moest betalen. Ik kan er toch niets aan doen dat hun apparatuur niet werkt?
elise

Bericht door elise »

Je kunt in de bus natuurlijk ook na 2 haltes al uitchecken maar dan gewoon nog 5 haltes blijven zitten :)
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

elise schreef:Je kunt in de bus natuurlijk ook na 2 haltes al uitchecken maar dan gewoon nog 5 haltes blijven zitten :)
Wat is daarin hnet verschil met een strippenkaart. Je kan bij de chauffeur minder strippen stempelen. Of in bussen en trams met een strempelautomaat niet of minder stempelen. In de trein kan je ook zonder kaartje zitten en de conducteur ontwijken. Daarin veranderd echt helemaal niets controleteams kijken nu naar het papiertje wat je vast hebt, straks scannen ze je chip. Dat doen NS conducteurs nu ook al sporadisch om te controleren of je voordeelurenkaart nog geldig is.

Ik denk dat de controles er niet veel minder op worden. In den haag kwam ik zeer regelmatig vliegende controle teams van de htm tegen. In de bus, tram en als toegangscontrole bij belangrijke haltes.

Als je valt over de borg voor de ns: dan moet je gewoon een kaartje laden op je chip. Dat is niet anders dan nu om van te voren je kaartje te kopen. Reizen op saldo vind ik juist extra service, nooit meer in de rij voor een loket of kaartautomaat.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
JJV

Bericht door JJV »

fixertje schreef: nooit meer in de rij voor een loket of kaartautomaat.
en gij gleuf'tá?
(zelden zo lang in een rij gestaan als afgelopen tijd om mn abbonement te moeten verlengen)
~\v/~
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Voor een abo moest je altijd in Amsterdam al belachelijk lang in de rij staan. Maar voor andere kaartjes nu dus niet meer :static: Ik ben er blij mee!

En vandaag weer een stukje gratis kunnen reizen omdat een in/uitcheckding het niet deed. Woei!

Oh ja, nog even over het stelen Peter... Als je een persoonlijke ovchip hebt, heeft het echt geen nut om dat te stelen. Je foto staat erop en hij is alleen persoonlijk te gebruiken. Daar heeft iemand anders dus alsnog niets aan,want bij controle is dat voor die persoon nog steeds geen geldig vervoerbewijs. Dus je kan hem best in je zak bewaren ;)
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

bitemarks schreef:Naast punt 1 en punt 4 zijn er nog wat die inhoudelijk niet kloppen:
Peter schreef:3. Deze apparatuur kom ik alleen bij stations tegen.
En in Connexxion bussen, en bij steeds meer oude strippenkaart verkooppunten.
Hier in Utrecht mij niet gezien.
Daar heeft iedereen in die bus "last" van, dus je loopt met z'n allen rustig door de andere uitgang naar buiten. Daarnaast hebben de bussen hier meestal twee uitcheck apparaten per uitgang. Dus kun je gewoon de ander nemen.
Mijn ervaring is dat het hier bussen betreft met maar één uitgang, en bij uitgang maar één uitcheckapparaat.
Peter schreef:6. Overstaptijd is bij de chipkaart maar 0,5 uur, bij strippenkaart 1 tot 3,5 uur.
De overstaptijd is niet veel anders geworden. De 1 tot 3,5 uur die eerder genoemd zijn, tellen vanaf het begin van je reis. Het half uur telt steeds vanaf het eind van de rit. Dat (van uitstaptijd) was mij niet bekend.
Peter schreef:9. In vergelijking met de strippenkaart weet je vooraf niet hoeveel een ritje zal gaan kosten.
Deze informatie kun je vooraf op 9292ov.nl bekijken. Op zich wel, als ik van te voren weet hoe ik die dag ga reizen. Maar als ik in een stad ben en kris/kras door stad ga, weet ik dat dus niet. En ik ga daar geen mobiel internet voor nemen. Er zijn grenzen.

@voorgaanden: ik zet hier MIJN ervaringen neer, het kan best zijn dat het bij jullie anders is.
Hierboven mijn reacties in het rood
Geniet van de positieve momenten.
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

JJV schreef:
fixertje schreef: nooit meer in de rij voor een loket of kaartautomaat.
en gij gleuf'tá?
(zelden zo lang in een rij gestaan als afgelopen tijd om mn abbonement te moeten verlengen)
De ns doet al jaren aan e-ticketing voor de zakelijke markt en heeft sinds een half jaartje home-print kaartjes. Dat zal ook worden doorgezet naar de chip. Dan hoef je inderdaad niet meer naar een loket.

Voordeel van saldo reizen: als je impromptu met de trein wil. Dan kan je de kaartjesautomaat ontwijken. Als ik echt naar een loket moet probeer ik het op een rustig moment te doen, van te voren. In de grote steden kam dat vaak. In de kleine dorpjes is dat wel slecht met de sluiting van de ns loketten.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Het begint hier een beetje op een soort ja/nee spelletje te lijken..

Ik denk dat het met het uitchecken ook met drukte best wel goedkomt. In bijvoorbeeld bussen waar maar 1 uitgang met 1 apparaat is, zal het wel niet zo heel druk zijn dan. En als het wel te druk blijkt voor 1 apparaat, dan zullen ze er vast nog wel eentje bij gaan zetten. Want ze zitten er zelf vast ook niet op te wachten als de bussen steeds te laat zijn, omdat er lang gewacht moet worden op de uitcheckers.

Het is gewoon een kwestie van wennen allemaal lijkt me.

Je kan in elk geval achteraf opzoeken hoeveel je reis gekost heeft, mocht je het een keer niet ter plaatse kunnen zien. Maakt toch eigenlijk ook niet heel erg veel uit op welk moment je dat ziet. Je moet dat toch betalen. Of je het nu duur vind of niet. En ja, duurder is het vast. Alles wordt nu eenmaal duurder, helaas. Ik vind nog steeds dat er meer positieve kanten zijn aan de ov chip dan negatieve. Het is misschien ook maar net hoe je het bekijkt. En of je het nu postief of negatief bekijkt, we moeten het er toch mee doen.
oeps2

Bericht door oeps2 »

ov chip echt breek me de bek nie open
weg met dat ding
tis diefstal van de hele samenleving
van kinderen tot bejaarden aan toe !!!

voorbeeld : bejaarden gaan altijd lekker op hun strippenkaartje naar de markt .. gewoon op een strippie heen en terug... met de ov chip niet meer mogenlijk de klokken van de apparaten staan niet gelijk kortom je betaald bijna altijd dubbel .. heen .............. en ............... terug !

zones die in elkaar overlopen( soms zit er maar 1 halte tussen waar niemand uitstapt)wat door de busschauffeur wel wordt getolereerd maar niet door de ov chip
scheelt op je abbonnement 10 euro per jaar is dat 120 euroos

ovchip steekt nu al 150.000 euro in zn zak van mensen die niet hun geld ophalen de beroemde 4 euro die je kwijt bent
nu gaan ze dit bedrag verhogen naar 6 euro ???????

arriva connexxion en gvb werken niet samen kortom een strippenkaart met ovchip abonnement samen ??
of ouderwetse abonnementkaart samen met ovchip ??
tis allemaal stukke duurder

over uitloggen .. hier op t cs in amsterdam in de spits gaat iedereen zo snel er doorheen dat je niet weet of je kaartje nou wel of niet piept of dat t van je voorganger is of diegene die achter je staat

als je vergeet uit te loggen dan wil je de volgende ochtend gezellig dat je dochter naar school gaat
kan niet want ovchip heeft 4 euro afgeschreven .. abonnement pas geldig als je er weeeeer geld op stort

dat geld er op zetten is ook een hele kunst als je geen pinpas hebt ..

ook zo handig is dat er geen wegennetkaart met buslijnen en metrolijnen op t internet staat
ga jij je kinderen even vertellen waar de zonegrens is als ze met hun abonnement even naar een vriendje willen
das vooral handig omdat ze de dag erna anders weer de bus niet inkomen !!!!
leuk ook voor de leerplicht ambtenaar
op de middelbare scholen is het verzuim in de ochtend bijna 40 procent door dit soort "gevalletjes"

kortom laat het publiek maar gewoon kiezen wat ze willen en niet opdringen !! wat nu wel gebeurt !!
laat de ovchip maar laten zien dat ze zo goed zijn want ik merk dr nix van !!

ps ik heb nog wel 10 voorbeelden van klachten en die zijn voornamelijk uit eigen bevindingen !

en dan hebben we t nog niet eens over big brother is watching you he !!!!
want ze kunnen zo zien waar je je hele leven uithangt
zit ik niet op te wachten !
Laatst gewijzigd door oeps2 op 15 okt 2009, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Met de ov-chipkaart zijn er toch juist geen zone problemen meer omdat het niet meer om zones maar om kilometers en werkelijke afstand gaat?
**Self Rescuing Princess**
oeps2

Bericht door oeps2 »

dus wel
oeps2

Bericht door oeps2 »

en als jij een bus neemt die toevallig een grote bocht maakt in een zone dan gaat ie ook extra afschrijven .. had je dus maar die andere bus moeten nemen ... jaaaa sjoer
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Ik heb vandaag wéér een keer gratis in de bus gezeten dankzij de ovchip 8-)
Plaats reactie