Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Guilty

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Guilty »

kitten schreef: @meeko: dit kan alleen als zelfstandige. Al was het alleen maar omdat je in Nederland volgens de arbo nooit van je werknemer mag vragen 48 uur zonder pauzes in touw te zijn en dat doe ik wel als het nodig is. Er zijn dus geen doula bureau's nee.
Disclaimer: arbeidsrecht is niet mijn specialiteit. Maar mijn gevoel zegt me dat dat je er niet van hoeft te weerhouden om een bemiddelingsbureau voor doula's op te zetten. Waarbij jij klant en doula's door heel Nederland met elkaar in contact brengt (en, kuch, commissie of inschrijfkosten vraagt voor de bemiddeling). Er is dan geen sprake van loondienst, jij geen last van de arboregelgeving (en ook geen gezeik met vaste contracten, loonadministratie, etc.). Lost op zich je eigen probleem nog niet op, maar je zou het wel naast een flexibele baan kunnen doen om je verdienpotentieel te vergroten.
Boefje

Bericht door Boefje »

Misschien zou je eerst eens in je buurt een onderzoekje kunnen doen of er vraag naar zou zijn. Misschien zelfs alvast naamsbekendheid creëren. Een internetsite maken en die aan bekenden doorsturen in de hoop dat ze klanten voor je weten. Pak het aan naast een betaalde baan, ofzo. En ga dan langzaam over naar wat je werkelijk wilt. Ik roep maar wat.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Een administratieve duo baan waar de duopartner werk kan opvangen Indien nodig en voor een bedrijf waar voor admin thuiswerken mogelijk is?

Chathelpdesken vanuit huis?

Kleine functie in die wereld? Admin (consultatie buro, verloskundige praktijk, vruchtbaarheidskliniek ed)

Heb je veel diploma's nodig als kras hulp? Kan je ze eerst doula-en en dan kraamhulpen :)

Voor andere kleine bedrijfjes in loondienst vanuit huis werken?

Qua eigen klanten, ook richten op mensen met pgb?

Geen vrienden meer gratis doen :)

Naar de KVK voor cursus klein ondernemerschap, plan opstellen inclusief realistische inkomens grens voor jezelf, ook goed kijken welke reisafstand realistisch is?

Die marketing en klanten vinden komt wel goed, eerst de bijbaan en de basis grenzen voor succes afbakenen :)
**Self Rescuing Princess**
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Praktisch vraagje: zou je 10 bevallingen per maand zelf redden? Dat is er meer dan 1 per week. Misschien is het beter om je pakket niet te veel uit te kleden, en te zorgen dat je die klanten die dat bedrag op tafel kunnen en willen leggen binnenhaalt. Dat is waarschijnlijk moeilijker (en jammer, want je zou het het liefst voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar houden), maar dan heb je minder klanten nodig om het rendabel te maken.

Ik kan me ook voorstellen dat zo'n kenningsmakingsgesprek voor de aanstaande ouders onmisbaar is voor ze besluiten om met een doula in zee te gaan. Misschien dat het zou werken om het modulair te maken. Dus kennismakingsgesprek (waar ook meteen een stukje coaching en informatie in zit) kost gewoon X bedrag. Willen ze daarna nog een gesprek, betalen ze voor dat onderdeel ook los. etc..

Maar daarmee heb je dan nog geen basisinkomen. Zou je je inkomen aan kunnen vullen met begeleiding van te voren? Groepsbijeenkomsten van te voren? Of zwangerschapsgym gaan geven of zo? Geen idee of je daar wel een basisinkomen uit zou kunnen halen of dat die instructeurs het ook naast een andere baan doen, maar je hebt wel kans dat je er meteen ook klanten voor je doula praktijk aan over houdt.

Als je in contact kunt komen met verloskundigen die positief zijn over doula's, zou je ook kunnen proberen om bij zo'n praktijk aan te sluiten op een bepaalde manier. Of zelfs proberen er je vaste baan voor het basisinkomen onder te brengen als receptioniste of iets in die richting. Ook tof voor de praktijk als ze dan extra begeleiding kunnen bieden die niet onder verloskundige hulp valt.

Ik gooi maar wat ideeën op, hoor. Ik heb geen idee hoe dingen in die branche precies werken.

Edit: Anne en ik think alike! ;)
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ik dacht nog aan de borstvoeding... De lactatiedeskundige wordt vergoed uit de verzekering, kan je daar voor bijscholen ?
lotus {P}

Bericht door lotus {P} »

Misschien contact opnemen met andere doula's om te vragen hoe zij het doen (financieel enzo)?
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Deze klikkerdeklik link had je natuurlijk al denk ik?
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Bij Doula's in dezelfde regio navraag doen hoe het met de vraag naar doula's is? (als hun nee moeten zeggen uit tijd gebrek tegen mensen bv?)
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Ik weet niet direct een voorbeeld maar ik weet dat er jobs in loondienst zijn waar je zelf uren kan kiezen. Dan zou je dus bij een bevalling op ander uur kunnen gaan werken. Misschien poetsplaatsen waar je op verschillende tijden terecht kan maar het om de zoveel dagen schoon moet zijn? Ik roep maar iets...
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

De tips van Ravelijne en Eireanne zijn in de richting die ik ook zat te bedenken. Je aansluiten bij een verloskundigenpraktijk of een centrum dat zwangerschapsgym/yoga verzorgd. Misschien zou je de IT kant van een dergelijk bedrijfje kunnen runnen voor de vaste inkomsten ( implimenteren van computersystemen speciaal voor die branche, oid?)

Uit eigen ervaring weet ik dat het erg lastig is om twee banen te hebben ( zeker als je onregelmatige werktijden hebt) en daarnaast ook nog jonge kinderen op moet voeden ( een soort van derde baan), het zal veel van je vragen, en een hecht opvangsysteem/sociaal vangnet is van cruciaal belang om alles soepel te laten verlopen. Daarnaast zul je een periode financieéle onzekerheid moeten overbruggen, lukt je dat?

Heb je voor je Doula- schap bepaalde certificaten of aanbevelingen nodig? Ik kan me voorstellen dat aanstaande ouders misschien een soort van "diploma" of aanbeveling willen zien?
Op Fetlife ken ik een vrouw die verloskundige is, misschien kun je eens contact met haar opnemen en je vragen aan haar voorleggen?
Ik kan je haar naam via een PB doorsturen als je wil.

Succes!
Crownless

Bericht door Crownless »

In een heel andere hoek: ik zou een studie doen voor (mental) coach of maatschappelijk werker en dan je eigen bureau oprichten. Dat je meer mensenwerk kan aanbieden dan alleen Doula. Opvoedhulp, of begeleiding bij postnatale depressie zie ik je ook wel doen. En dat is makkelijker te combineren dan een random kantoorbaan.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ook goeie hoeken Crownless! En kitten al beetje meer een idee? Of zie je door de ideeën het bos niet meer?
bibi{T}

Bericht door bibi{T} »

Je zou eventueel ook kunnen informeren bij een opleiding tot verloskundige en/of kraamverzorgster of ze geïnteresseerd zijn in samenwerking.
kitten

Bericht door kitten »

Het zijn wel veel ideeën inderdaad. :lol:

Ik ga er nog een keer op terugkomen! Ik heb vandaag aan de juridische stukken voor de rechtsbijstand gewerkt en nog wat voor juffie gedaan en nu is het weer even op... Maar ik kom er nog op terug!
Voleuse

Bericht door Voleuse »

@ idee van Crownless: een diploma van mental coaching kan misschien helpen om mensen te overtuigen. Ik, kitten, gediplomeerd mental coach, komt u helpen bij de bevalling. Klinkt goed toch? En misschien leer je wel technieken aan die serieus helpen bij het doula-en
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Plaats reactie