Verdrietig of boos? Kom maar op het troostbankje.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Feline
Contacteer:

Re: Verdrietig of boos? Kom maar op het troostbankje.

Bericht door Feline »

Hè bah, dat is altijd naar.. heel veel sterkte met het verlies van Muppet *knuff*
miss_meeko

Bericht door miss_meeko »

Dank jullie wel. Het is vreemd hoe stil het ineens is. Muppet was een echte praatpoes dus die mauwde heel veel. En ook al hebben we er nu nog steeds 3 rondlopen is het ineens stil.
Crownless

Bericht door Crownless »

Knuffels meeko. Kan me voorstellen dat dat een leegte achterlaat in je huis. :(
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Sterkte!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Gister met m'n werk uit eten geweest, en daarna vrijwel gelijk ziek geworden. Alles kwam er weer uit :'s en nu nog steeds misselijk. En ik had voor vandaag twee afspraken bij de tandarts voor twee kronen, waarvoor ik m'n dienst op m'n werk ook speciaal geruild had want dat kon alleen op dinsdag en dan werk ik altijd. Buh.
chats

Bericht door chats »

Dat is flink balen tessie. Beterschap!
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Meer collega's ziek? Dat je voedselvergiftiging hebt opgelopen? Balen zeg
MILF :grin_ani:
chell

Bericht door chell »

Andere collega's ook ziek geworden tessie? Of toeval dat je meteen na het uit eten ziek werd?

Nooit fijn, maar extra slechte timing ook met die tandartsafspraken. Beterschap!
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik dacht ook aan voedselvergiftiging. Balen dat het ook nog echt slecht uitkomt. Hopen dat het ook snel weer weg is!
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Nee mijn collega's hebben niks, en we hebben alles gedeeld. Dus ik denk heel toevallig, of net iets waar ik niet tegen kan ofzo...
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Ik heb huisstofmijt allergie. En daar ben ik wel een beetje blij om want ik roep al maanden dat ik last heb van snotterigheid en vermoeidheid en vage klachten en pas nu ik van huisarts ben overgestapt komt er iets van een diagnose uit. Maar ik weet dat hier nog iemand zat die dat heeft en nu ben ik op zoek naar tips om er mee om te gaan, want ik leef niet in het meest stofvrije huis (twee katten...).
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik, onder andere. Ik zal straks even wat tips onder elkaar zetten. Maar katten zijn niet perse een enorm probleem voor huisstofmijt. Vocht en dat soort dingen zijn een groter probleem.
Feline
Contacteer:

Bericht door Feline »

Hier ook huisstofmijtallergie (& hooikoorts), en tevens niet de beste schoonmaakster. Ik slik het hele jaar door desloratadine (op recept), al werkt dat tegenwoordig ook nog maar half. Ik heb helaas geen tips, maar ben wel benieuwd naar adviezen van anderen :)
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Tips! De huisstofmijt gedijt het best bij temperaturen tussen 20°C en 30°C en bij een luchtvochtigheid van 80%. Ze voeden zich o.a. met huidschilfers. Katten voegen misschien wat schilfers toe, maar verder zijn ze eigenlijk niet echt een risicofactor, als je niet allergisch bent voor katten.

Wat erg helpt is om te zorgen dat de vochtigheid in huis wat lager blijft. Dus vaak en voldoende luchten. Dat is trouwens ook helemaal niet slecht voor je energierekening, want vochtige lucht verwarmt moeilijker dan droge lucht, dus wees niet bang om af en toe flink te luchten.

- Beddengoed is qua vocht/temperatuur/huidschilfers de ideale plek voor ze. Was alle beddengoed & handdoeken etc. op 60 graden, want daar is stofmijt niet tegen bestand. Geld eigenlijk ook voor alle kleding die op 60 gewassen mag worden.
- Je kunt ademende-maar-stofmijtdichte hoezen krijgen voor matras, kussen en dekbed. Soms wordt dat vergoed door je zorgverzekering, kun je even navragen. Ik had destijds alleen zo'n hoes voor mijn hoofdkussen, maar dat hielp al een stuk.
- Matras goed en vaak luchten en regelmatig keren.
- Je kunt ook een keer soda over je matras strooien, een tijdje laten liggen en dan weer opzuigen met de stofzuiger. Er zijn ook sprays tegen stofmijt, maar ik ben zelf een beetje huiverig voor pesticide-achtige stoffen in mijn bed.
- Als je stoffige klusjes doet (afstoffen, stofzuigen, bed verschonen, dingen van de bovenste plank pakken), doe een sjaal of een stofmaskertje voor je neus en mond. Scheelt echt. Je kunt ook een randje vaseline bij de onderkant van je neusvleugels doen, dat vangt heel wat af.
- Als je graag wierook brand, vervang het door een brander voor essentiële oliën: de olie plakt aan stofdeeltjes in de lucht en ze vallen neer. Wierook verspreid eerder meer fijne deeltjes in de lucht.
- Kijk wat de grootste stofnesten zijn, en kijk of je het anders op kunt ruimen. Boekenkasten zijn bijvoorbeeld notoir. Kijk of je deurtjes voor je kast kunt maken, of de boeken ergens anders kunt zetten (zeker in de slaapkamer is het nogal cumulatief). Sommige ouderwetse boekenkasten hebben een leren randje onder elke plank hangen, wat de ruimte tussen de plank en de bovenkant van de boeken op de plank eronder afdicht. Scheelt stof wat bovenop je boeken verzamelt.
- Stofzuigen en afstoffen doe ik veel te weinig voor iemand met stofmijtallergie, maar als je het wel doet: vochtig afnemen is your friend, waar het kan. Het wolkt niet op en is grondiger. Bij stofzuigen doe ik graag de ramen open, als ik er aan denk (en vaak luchten is sowieso fijn). Qua bang for the buck is de meeste moeite in de slaapkamer stoppen voor mij het meest efficient. Dus liever alleen de slaapkamer bijhouden, dan alles willen doen en er niet aan toekomen.
- Planten zijn een mixed blessing: ze zijn enorm goed voor de luchtkwaliteit in huis, maar ze maken het wel vochtiger en de bladeren verzamelen snel veel stof wat bij een briesje of als je er tegenaan stoot weer snel in de lucht wordt verspreid.

Dan zijn er nog dingen die meer investering vragen, maar die je in gedachte kunt houden als er toch een keer een grote aanschaf/beslissing gemaakt moet worden (of misschien heb je ze al).
- Een wasdroger haalt na een wasbeurt nog een boel stof uit beddengoed etc. en maakt het goed droog. Ook wordt het vocht niet in huis verdeelt, maar komt in een reservoir terecht (of gaat met een slang naar buiten). Buiten drogen werkt wss ook prima als je daar ruimte voor hebt, maar was voor mij en mijn ex geen optie omdat hij weer allergisch was voor alle soorten pollen, dus als we buiten droogden dan lag hij weer de hele nacht te niezen. ;)
- Een goeie stofzuiger met hepa filter is meestal duurder, maar is wel heel fijn. Bij een stofzuiger zonder filter komen al die deeltjes juist weer in de lucht, dus dan was ik na het stofzuigen altijd enorm chagrijnig en voelde ik me niet lekker. Let ook op hoe de zak vervangen wordt: sommige hebben een karntonnen schuifje wat je dicht kunt doen, zodat er niks meer uitkomt als je de zak vervangt. Zakloze stofzuigers zijn wel goed, maar een crime met vervangen: Zarath zijn stofzuiger is zo, en ik kan die gewoon niet vervangen want als je die leegstort krijg je altijd een wolk stof in je gezicht. Extra nadelig als je afvalemmer binnen staat. Als je een nieuwe stofzuiger gaat aanschaffen loont het echt enorm de moeite om even flink in de technische info, reviews en consumentenbond rapporten te duiken.
- In tapijt leeft meer stofmijt, maar het wolkt niet zo snel. Gladde vloeren zijn beter om stofmijt te voorkomen, maar het stuift meer als je het niet bijhoudt. Ik was uiteindelijk toch altijd blijer met gladde vloeren, ook al hield ik ze echt niet goed bij (één keer in de maand stofzuigen was meer regel dan uitzondering). Misschien ook omdat ik graag op de vloer zit of yoga doe, waardoor ik toch die 30 cm boven het tapijt regelmatig inadem en dat merkte ik wel.

Medicatie neem ik inmiddels niet meer. Ik heb het wel jaren gedaan, maar momenteel gaat het zonder. In mijn ervaring moet je echt even leren omgaan met antihistamine. Ik kon me er heel raar van gaan voelen en had het bijna opgegeven. Ik voelde me dan emotioneel wollig en raar en fysiek ook niet lekker. Een vriendin met veel ervaring met antihistamine tipte me dat als zij het te vroeg of te laat nam (dus als ze het eigenlijk nog niet nodig had, of als ze al een heftige reactie had), dat ze zich dan ook zo voelde. Dus dat is even uitproberen en aftasten qua dosis. Ik wordt er momenteel blijer van om te zorgen dat ik de belangrijkste dingen onder controle heb, en dan maar bikkelen als ik toch last heb.

Goed zorgen voor je immuunsysteem qua voeding, slaap, stress en leuke dingen doen maakt zeker op de lange termijn ook uit. Allergieën kunnen ook weer minder worden, dus mogelijk kom je er na verloop van tijd ook weer vanaf. :)
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Thank yooou heel nuttig <3
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Plaats reactie