dwangbuisjongen schreef:Okay, ik weet niet altijd welke je nou niet of juist wel kunt gebruiken en wanneer dan wel.
En tekst helemaal zonder smiley's vind ik zo kaal...
Snap ik helemaal, zeker als je inderdaad Asperger hebt. Ik zal je een kleine vertaling geven van een paar veel-gebruikte.

<-- De tekst hiervoor moet je niet al te serieus nemen. Het gaat vaak om een grapje.

<-- Staat vaak na een grapje. Net als

maar dan een stukje zwaarwegender.

<-- Staat vaak na een grapje. Net als

maar dan lolliger.

<-- Deze kun je interpreteren als een glimlach. De schrijver wil ermee zeggen: ik bedoel het goed. Bijvoorbeeld: "Goedemorgen WS

"

<-- Verbazing. Bijvoorbeeld: "Dat MEEN je niet!!

"

<-- Met wat ik zojuist schreef, vind ik mezelf cool en hip. Bevat vaak enige zelfspot! Bijvoorbeeld: "Echt wel dat mijn Fiat Panda de vetste auto van de buurt is!

"

<-- Ik schaam me een beetje voor wat ik net zei.

betekent hetzelfde, maar ik vind

mooier.

<-- Om wat ik net schreef ben ik BOOS! Bijvoorbeeld: "En doordat mijn band lek was, miste ik ook nog de bus!

"

<-- Ik schreef net iets gemeens als plagerijtje. Bij SM'ers kan hij ook voorkomen bij aankondiging van gemene handelingen. Niet te verwarren met de boze hierboven, want deze is vaak vriendelijk bedoelt. Bijvoorbeeld: "Volgens mij vindt ze het gewoon lekker!

" of: "Ik ga hem vanavond met de cane onder handen nemen!

"

<-- Irritatie. Bijvoorbeeld: "Heeft die bakker alwéér geen bruin brood meer! Het is pas 11 uur!

"

<-- Deze kan twee dingen betekenen! Het ene is gewoon "hoi" of "dag", maar het kan ook "Ja daahaag" betekenen, waarmee men feitelijk bedoelt: "mooi niet!"

<-- Wat de schrijver hiervoor schreef, is waarschijnlijk niet helemaal waar. De schrijver kijkt heel onschuldig, maar ondertussen is hij zich echt wel bewust van wat hij zegt of doet. Bijvoorbeeld: "Oh, sorry, was dat onbeleefd?

" komende van een sub die zijn D net uit lachte bijvoorbeeld. Die weet dan dus dondersgoed dat dat onbeleefd was.
:icon_sad: <-- Ik ben verdrietig.

<--Ik ben verdrietig en moet er zelfs om huilen (mogelijk zelfs rl). Net iets zwaarder dan die hierboven.
:smiley_panic: <-- HELLUP!! Om paniek aan te duiden, maar dat hoeft niet serieus te zijn. Bijvoorbeeld: "De koffie is op!! :smiley_panic: "

<-- Ik ben verliefd of vind iets heel erg schattig of lief. Bijvoorbeeld: "en toen kreeg ik ontbijt op bed.

"

<-- Is feitelijk denigrerend, maar wordt vaak als grapje gebruikt. De schrijver ziet zichzelf als het rechter poppetje en de ander als het linker poppetje. De linker maakt zich ergens druk om en de schrijven klopt hem liefjes op het bolletje alsof hij wil zeggen "zoet maar". Met deze moet je wel oppassen, want hij kan ook kwetsend overkomen, omdat je er mee aangeeft dat je de ander feitelijk niet serieus neemt.

<-- Er is iets dat de schrijver niet wil zeggen, maar uit de context is dan vaak wel te halen wat hij zou willen zeggen...
Dit zijn ze natuurlijk lang niet allemaal, maar hopelijk geeft het je een handvat om je boodschappen te kunnen verduidelijken ipv verwarrender te maken.

En ook om boodschappen van anderen beter te kunnen begrijpen. Ik hoop dat het helpt!
Oh en als je er nog eentje tegenkomt en wil weten wat ermee bedoelt wordt, vraag gerust, mag ook per pb.