Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
- Daantje
- Contacteer:
Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Ik ben heel losjes met tht datums. De meeste zijn grote onzin. Zout bijvoorbeeld, dat ligt tienduizenden jaren lekker te liggen. Wij graven het uit en ineens kan het bederven.
Ik ben alleen maar voorzichtig met gepasteuriseerde melk (gesteriliseerde gebruik ik ook nog maanden over datum, mits ongeopend). En tomaatproducten als curry, ketchup, tomatenpuree e.d. tomaat kan nogal explosief worden als het bederft. Daarom ook nooit gedeukte blikjes tomatenpuree nemen.
Ik ben alleen maar voorzichtig met gepasteuriseerde melk (gesteriliseerde gebruik ik ook nog maanden over datum, mits ongeopend). En tomaatproducten als curry, ketchup, tomatenpuree e.d. tomaat kan nogal explosief worden als het bederft. Daarom ook nooit gedeukte blikjes tomatenpuree nemen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- Voleuse
Melk is niet te missen hoor, als het bedorven is 

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
-
Een gesloten fles wijn met ouderwetse kurk kan wel kurkrot oplopen. Dan is je wijn dus ook echt niet meer te drinken.
de datum op consumptie zit er alleen maar op om het merk van juridische ellende te besparen
we kunnen inmiddels vleesbeleg wel weken bewaren .. niets mis mee
brood kan tot t schimmelt gewoon gegeten worden
bier kan niet bederven .. hoogstens de "prik" eruit
kaas kan je gewoon met kaasschaaf het geschimmelde gedeelte eraf schaven en is verder helemaal gezond om te eten
Per huishouden gaat er jaarlijks zo'n 36 kilo aan zuivelproducten verloren. 41 Eieren gaan ongebruikt de vuilnisbak in. En we gooien (per huishouden) zo'n 17 kilo brood weg, en ook nog eens 13 kilo fruit en 16 kilo groenten.
brood kan je invriezen en gebruiken als je het nodig hebt
kaas ook
groentes jah die moet je gewoon op tijd gebruiken
Tussen 19 en 25 jaar is de verspilling zo'n 180 euro per persoon per jaar. De leeftijdscategorie van 26 tot 45 jaar gooit 160 euro per jaar weg. Tussen 46 en 65 jaar is dat nog maar ruim 125 euro. Boven de 65 daalt de verspilling zelfs tot ongeveer 30 euro per jaar. Voedselverspilling is overigens niet inkomengerelateerd volgens het Nibud. Rijken gooien net zoveel weg als armen.
2,4 miljard euro
Alle Nederlanders samen gooien per jaar voor ongeveer 2,4 miljard euro aan eten in de vuilnisbak. Maar dan hebben we het alleen over consumenten. In de horeca en voedingsindustrie (landbouw, fabrieken en supermarkten) wordt voor bijna eenzelfde bedrag aan voedsel weggegooid. In supermarkten gebeurt dat doorgaans omdat de producten 'over de datum' zijn.
bron : http://www.intermediair.nl/artikel//389 ... edsel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
oepz
we kunnen inmiddels vleesbeleg wel weken bewaren .. niets mis mee
brood kan tot t schimmelt gewoon gegeten worden
bier kan niet bederven .. hoogstens de "prik" eruit
kaas kan je gewoon met kaasschaaf het geschimmelde gedeelte eraf schaven en is verder helemaal gezond om te eten
Per huishouden gaat er jaarlijks zo'n 36 kilo aan zuivelproducten verloren. 41 Eieren gaan ongebruikt de vuilnisbak in. En we gooien (per huishouden) zo'n 17 kilo brood weg, en ook nog eens 13 kilo fruit en 16 kilo groenten.
brood kan je invriezen en gebruiken als je het nodig hebt
kaas ook
groentes jah die moet je gewoon op tijd gebruiken
Tussen 19 en 25 jaar is de verspilling zo'n 180 euro per persoon per jaar. De leeftijdscategorie van 26 tot 45 jaar gooit 160 euro per jaar weg. Tussen 46 en 65 jaar is dat nog maar ruim 125 euro. Boven de 65 daalt de verspilling zelfs tot ongeveer 30 euro per jaar. Voedselverspilling is overigens niet inkomengerelateerd volgens het Nibud. Rijken gooien net zoveel weg als armen.
2,4 miljard euro
Alle Nederlanders samen gooien per jaar voor ongeveer 2,4 miljard euro aan eten in de vuilnisbak. Maar dan hebben we het alleen over consumenten. In de horeca en voedingsindustrie (landbouw, fabrieken en supermarkten) wordt voor bijna eenzelfde bedrag aan voedsel weggegooid. In supermarkten gebeurt dat doorgaans omdat de producten 'over de datum' zijn.
bron : http://www.intermediair.nl/artikel//389 ... edsel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
oepz
Bier kan wel degelijk bederven.... als je het maar lang genoeg bewaart....
jup zeker maar dat is jaren na de datum !
eerst proeven dan pas wegmikken lijkt mij
net als melk
als dat zuur wordt ... (dat proef je dus ) dan gooi je het uit de ijskast ...
je laat t nog 1 dag staan zodat t goed scheidt .. dan door een theedoek halen
(t moet wel hard zijn de onderste laag ! )
en dat noemen ze hangop .. maar t tis gelijk aan huttekaze .. wat best wel duur is in de winkel ...
met een beetje tuinkers zout en peper (tomaatje kan dr bij ) op je boterham .. heerlijk !
eerst proeven dan pas wegmikken lijkt mij
net als melk
als dat zuur wordt ... (dat proef je dus ) dan gooi je het uit de ijskast ...
je laat t nog 1 dag staan zodat t goed scheidt .. dan door een theedoek halen
(t moet wel hard zijn de onderste laag ! )
en dat noemen ze hangop .. maar t tis gelijk aan huttekaze .. wat best wel duur is in de winkel ...
met een beetje tuinkers zout en peper (tomaatje kan dr bij ) op je boterham .. heerlijk !

- kitten
Weten of je ei nog goed is?
Dompel hem in een glas water.
Plat op de bodem: nog helemaal vers!
Op de bodem, maar zijn kontje omhoog: niet supervers meer, niet gebruiken voor rauw-ei-gerechten, maar gekookt of gebakken nog prima te eten!
Drijft omhoog: Bedorven, weggooien.

Dompel hem in een glas water.
Plat op de bodem: nog helemaal vers!
Op de bodem, maar zijn kontje omhoog: niet supervers meer, niet gebruiken voor rauw-ei-gerechten, maar gekookt of gebakken nog prima te eten!
Drijft omhoog: Bedorven, weggooien.

- eireann
- Site Admin
aantal keren dat ik een ei in een glas deed en het dan nog niet wist.... nu snap ik dat het de lucht is die een ei rot maakt en doet drijven = slecht. Maar echt vaak dat ik dat ei maar in dat glas deed, en dan nog weggooide zonder het te weten 

**Self Rescuing Princess**
-
- Contacteer:
Hm, dat trucje met eieren doe ik ook regelmatig, maar uiteindelijk probeer ik de eieren alsnog, zelfs als ze helemaal drijven. Kwestie van open tikken en ruiken. Als het niet stinkt, gebruik ik het nog. Hoewel alleen bij gerechten waarbij luchtigheid niet (heel) essentieel is. Daar kun je beter verse eieren voor gebruiken.
ik leerde vorige week van mn moeder
die nummers die op die eieren staan he ..
als t begint met en 0 dan heb je een fantastisch biologisch boeren scharrelkippen ei
met een 1 is ook nog wel ok dan scharrelt t nog iniedergeval ..
maar als t met de 3 begint hoort t verwerkt te worden in t eten en dan ligt t ergens tussen de kantenklaar maaltijden van de ah
nooit geweten ...
die nummers die op die eieren staan he ..
als t begint met en 0 dan heb je een fantastisch biologisch boeren scharrelkippen ei
met een 1 is ook nog wel ok dan scharrelt t nog iniedergeval ..
maar als t met de 3 begint hoort t verwerkt te worden in t eten en dan ligt t ergens tussen de kantenklaar maaltijden van de ah
nooit geweten ...

- kitten
Ja, omdat die met een 3 niet verkocht worden, maar als ze in de kant en klaarmaaltijden zitten, zeuren consumenten minder, want dan zien ze dat nummertje niet. Ze zijn net zo goed eetbaar hoor, alleen een tikkie dieronvriendelijker. Flink tikkie. 

behoorlijk tikkie
en ik eet meestal eieren van de boer
gewoon omdat ik er stomweg langs kom als ik naar de sauna ga ..
en die smaken t zelfde als nr 0
zien er ook verschillend uit .. en hebben ook alle soorten kleuren dooiers maar wel tegen t oranje aan
lekkurrrrrrrrrrrrrrrrrr

en ik eet meestal eieren van de boer
gewoon omdat ik er stomweg langs kom als ik naar de sauna ga ..
en die smaken t zelfde als nr 0
zien er ook verschillend uit .. en hebben ook alle soorten kleuren dooiers maar wel tegen t oranje aan
lekkurrrrrrrrrrrrrrrrrr

- kitten
Ik haal ze hier soms op de kinderboerderij, omdat die op zondag altijd open is. Dan heb je ze ook supervers en in alle maten, vaak ook inimini, maar de kids vinden het geweldig! Da's wel jammer: bij het nieuwe huisje kunnen ze niet meer zomaar langsde kinderboerderij. 

nieuwe actie !!
neem een kip !
in de tuin !
een kip voor een wip !~
euhh
nee geen kippengeneuk nu
gewoon een lekker ei !

neem een kip !
in de tuin !
een kip voor een wip !~
euhh

gewoon een lekker ei !

- juffie
- Site Admin
Mmmm eitjes van eigen kippen!
Maar dan GEEN haan!
Maar dan GEEN haan!
MILF