Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich misbruikt gaat voelen om zo'n (excusez-moi le mot:belachelijke) reden. Then again, er zijn altijd labiele mensen genoeg die om welke reden dan ook graag anderen voor hun problemen met de vinger wijzen. Maar ik heb al vaker gezegd dat ik vind dat misbruik een zwaar woord is en dan ook een zware definitie verdient.
nimueh schreef:Dingen kunnen fout lopen, achteraf kun je terugkijken en zien dat je je daar toch niet goed bij voelde (of tijdens), je kunt onverwacht in een emotionele rollercoaster terechtkomen. Er kunnen per ongeluk grenzen overschreden worden of je kunt onverwachts op een grens stuiten. De gevolgen daarvan zijn ook vervelend (al dat emotioneel gedoe is nu niet bepaald 'leuk' te noemen), maar het is geen misbruik.
'De echte' misbruikers zien wat zij doen niet als misbruik. Het heet 'houden van' of 'je verdiende het' of tal van andere redenen die zij gebruiken om hun daden te rechtvaardigen.
Hm, ik weet dat ik zeer duidelijke voorbeelden uit mijn hoed tevoorschijn tover, maar ik kan me geen situatie voorstellen waarin je binnen een bdsm-relatie (of een andere) je je gerechtvaardigt misbruikt kunt voelen, zonder dat dat ook zo is. Als je tenminste de definitie hanteert, die ik hanteer.
Ik besef wel goed dat het niet zo makkelijk is een ander te veroordelen (letterlijk). Omwille van het feit dat die daders geen demonen zijn. Slechts really fucked up. Then again kan ik wél gerechtvaardigt vinden dat de keuze die zij maken, de slechte is en dat zij daarvoor verantwoordelijk blijven, no matter how screwed up they really are.