Ik lees wel eens van die posts waarvan ik denk “Awww wat intens mooi is dat..†of juist “Wat ontzettend verdrietig toch..†of “Dat moet indruk hebben gemaakt.. “
In hoeverre draagt BDSM bij tot je persoonlijke ontwikkeling? Wat betekent een D/s of spelrelatie in dat opzicht voor je? Wat voor de een een positieve impuls is, is voor een ander een moeilijke lange weg, of zelfs ontoegankelijk terrein. Je komt jezelf hoe dan ook tegen.. Wat zijn jullie positieve of negatieve ervaringen?
Je hebt daar vast wel een gedachte bij. Hopelijk een leuk en breed genoeg onderwerp om met elkaar van gedachten over te wisselen.
Persoonlijke ontwikkeling en BDSM
Re: Persoonlijke ontwikkeling en BDSM
Ja, absoluut.
Ik ben zelf al jaren verslaafd aan ontwikkelen en groeien, en BDSM heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de ontwikkelingen van het afgelopen half jaar.
Ik heb er heel veel meer zelfvertrouwen van gekregen
Ik heb nog veel bewuster leren voelen wat er emotioneel en fysiek gebeurd
Ik heb ontzettend veel geleerd over emoties
Ik weet nu waar mijn grenzen liggen (of eigenlijk, dat ik redelijk grenzenloos ben), hoe er mee om te gaan, en hoe je jezelf daarin uit kan dagen.
Ik merk ook dat het me ook helpt met een aantal issues.
Maar het allerfijnste vind ik nog wel dat ik het gevoel heb dat ik er mag zijn, precies zoals ik ben.
En natuurlijk hangt dat met nog een heleboel meer samen. Ik heb nieuwe mensen leren kennen, veel meer ervaring met verschillende relaties en relatievormen, sowieso een half jaar ouder geworden, andere keuzes gemaakt, maar ik denk dat BDSM daar een hele belangrijke rol in gespeeld heeft.
Ik ben zelf al jaren verslaafd aan ontwikkelen en groeien, en BDSM heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de ontwikkelingen van het afgelopen half jaar.
Ik heb er heel veel meer zelfvertrouwen van gekregen
Ik heb nog veel bewuster leren voelen wat er emotioneel en fysiek gebeurd
Ik heb ontzettend veel geleerd over emoties
Ik weet nu waar mijn grenzen liggen (of eigenlijk, dat ik redelijk grenzenloos ben), hoe er mee om te gaan, en hoe je jezelf daarin uit kan dagen.
Ik merk ook dat het me ook helpt met een aantal issues.
Maar het allerfijnste vind ik nog wel dat ik het gevoel heb dat ik er mag zijn, precies zoals ik ben.
En natuurlijk hangt dat met nog een heleboel meer samen. Ik heb nieuwe mensen leren kennen, veel meer ervaring met verschillende relaties en relatievormen, sowieso een half jaar ouder geworden, andere keuzes gemaakt, maar ik denk dat BDSM daar een hele belangrijke rol in gespeeld heeft.
ontwikkelingen kunnen heel snel gaan
en worden bij mij door anderen opgemerkt:
- ik ben zeer kalm en rustig, denk zelfs na in een zin voor ik het eruit flap
- mijn zelfvertrouwen groeid met de dag
- ik voel me mooier, wijzer
en dat allemaal door mijn Mr..of zoals hij zegt: t zat er wel in ..ik peuterde het alleen los
(en ik zei: je peutert maar een end weg)
liefs
lotus{H}
en worden bij mij door anderen opgemerkt:
- ik ben zeer kalm en rustig, denk zelfs na in een zin voor ik het eruit flap
- mijn zelfvertrouwen groeid met de dag
- ik voel me mooier, wijzer
en dat allemaal door mijn Mr..of zoals hij zegt: t zat er wel in ..ik peuterde het alleen los
(en ik zei: je peutert maar een end weg)

liefs
lotus{H}
Hier heb ik om twee verschillende reden "ja" als antwoord. BDSM is namelijk zo'n beetje de belangrijkste motivator van mijn persoonlijke groei.
Aan de ene kant is dat omwille van de relaties zelf. Liefde geven en liefde krijgen...afspraken maken, voor de ander open staan, elkaar goed laten voelen. En gezien ik ook nog eens in een poly-relatie zit komt daar nog wat meer bij (leren omgaan met "die ander"...nog wat meer met afspraken omgaan). Eerlijk gezegd denk ik dat dit tegenwoordig een groter aandeel heeft bij mijn persoonlijke ontwikkeling dan die die specifiek voor BDSM geldt.
De BDSM-aspecten zijn namelijk ook van belang. Bij gewone seks kan je wel volstaan met de vraag "en? was het voor jou ook zo lekker?". Bij BDSM komt er al heel wat meer verantwoordelijkheid kijken. Inschatten van de ander, je veel meer open stellen (Boef en ik wisselen nog regelmatig verslagen uit), en alsmaar blijven praten tot we volledig op dezelfde golflengte zitten. En dat gaat vaak net over de dingen waarover je eigenlijk niet wil praten. Maar net door er toch over te praten komt die groei er ook van.
Aan de ene kant is dat omwille van de relaties zelf. Liefde geven en liefde krijgen...afspraken maken, voor de ander open staan, elkaar goed laten voelen. En gezien ik ook nog eens in een poly-relatie zit komt daar nog wat meer bij (leren omgaan met "die ander"...nog wat meer met afspraken omgaan). Eerlijk gezegd denk ik dat dit tegenwoordig een groter aandeel heeft bij mijn persoonlijke ontwikkeling dan die die specifiek voor BDSM geldt.
De BDSM-aspecten zijn namelijk ook van belang. Bij gewone seks kan je wel volstaan met de vraag "en? was het voor jou ook zo lekker?". Bij BDSM komt er al heel wat meer verantwoordelijkheid kijken. Inschatten van de ander, je veel meer open stellen (Boef en ik wisselen nog regelmatig verslagen uit), en alsmaar blijven praten tot we volledig op dezelfde golflengte zitten. En dat gaat vaak net over de dingen waarover je eigenlijk niet wil praten. Maar net door er toch over te praten komt die groei er ook van.