ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Ravelijne

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Je hebt kans dat dat wel mag. Schrijf het iig op, kun je altijd later besluiten of je het inbrengt.
kitten

Bericht door kitten »

Ja, dat bedacht ik ook. Dus meteen gedaan. :) Damn, het is nu al moeilijk te bedenken hoe lang ik wat deed, vandaag en gisteren! Dit ga ik nauwkeurig bij moeten houden! :shock:
Pluu

Bericht door Pluu »

Ja lastig heh.. ik vergeet het wel eens een week, en dan zit ik naar al die witte pagina's in mijn agenda te kijken en denk ik.. ik moet de afgelopen dagen IETS gedaan hebben.

En zelfs als ik per uur opschrijf dan is het een indicatie, en niet de werkelijkheid. Want in het echt typ in een antwoord-mailtje zodra ik een vraag krijg, en dan ga ik weer zitten WS-en..
Of dan kijk ik tv en dan sorteer ik ondertussen schroefjes of ik maak giveaway-zweepjes van leerrestanten voor bij grote bestellingen.
Of ik ga computerspelletjes spelen en tussendoor bewerk ik nog een foto die ik ergens eerder in de week van een nieuw product heb gemaakt.
Tijdens het ontbijten of lunchen werk ik nog even vlug wat administratie bij.
Mijn loopje naar het postkantoor combineer ik vaak met een rondje supermarkt, eerst de pakjes weg en dan de tas weer vullen met boodschappen...
Hennep touw koken is prima combineerbaar met aardappels schillen voor het avondeten, ik zit toch in de keuken.. etc, etc.

Mijn privé-tijd en mijn mijn zakelijke tijd is in werkelijkheid één grote onontwarbare kluwen, het is onmogelijk om écht bij te houden wat ik wanneer doe. Dus zelfs als ik het per dag bij houd is het nog een kwestie van bedenken wat ik allemaal aan zakelijke dingen gedaan heb op een dag, en bedenken hoeveel uur me dat gekost zou moeten hebben. Dat schrijf ik dan op, en soms bedenk ik daar tijden bij, dat staat ordelijk. Maar die tijden zijn fictie, in werkelijkheid heb ik niet eerst ontbeten (privé-tijd), daarna van 10-12 administratie gedaan om daarna van 12-13 pauze te houden. Ik ben van 9-13 bezig geweest met achter mijn computer hangen met een kopje koffie, ontbijtje erbij, chatraampje open, forumpje, fetlife. En ondertussen een paar tabbladen met administratie open, en de zakelijke mailbox open. Ik schat dan dat ongeveer de helft van die 4 uur productief besteed is, en de andere helft recreatief. Denk ik. Hoop ik. Maar écht uitsplitsen kan ik het gewoon niet, want zo werkt mijn werkdag niet.

<ADHD-hoofd heeft>
kitten

Bericht door kitten »

Oh, dat gaat heel herkenbaar zijn, dat weet ik nu al!
kitten

Bericht door kitten »

shareen_G schreef:Wanneer je boven 1.225 uur uit komt heb je recht op allerlei ondernemersaftrekposten. In feite komt dit er op neer dat ongeveer je eerste € 10.000 winst geheel voor jou is en dat je er geen belasting over hoeft te betalen.
En wat als ik die 1225 uur niet haal?
AndereBart

Bericht door AndereBart »

juffie schreef:Klinkt stom misschien, maar ik houd mijn agenda bijna volledig digitaal bij. Zou dat niet mogen dan?
Ik verwacht dat een digitale agenda minder discussie met de belastingdienst oplevert, omdat daar beter (minder fraude-gevoelig) is te achterhalen wanneer de gegevens zijn ingevuld.
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Oh ja natuurlijk, daar had ik niet aan gedacht.
MILF :grin_ani:
shareen_G

Bericht door shareen_G »

Voor mijn werk moet ik elk kwartier bij houden. Op sommige dagen is dat ook best een klus wanneer er een hoop kleinere dingen tussendoor gedaan worden.

Wanneer je niet aan die 1.225 uur komt heb je geen recht op diverse ondernemersaftrekposten. Concreet betekend dit dat je over een kleinere winst al inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet betaald.

Een digitale agenda zal inderdaad makkelijker te controleren zijn wanneer iets is ingevoerd. Houd er alleen wel rekening mee dat ze die agenda dus kunnen opvragen. Dan is het wel handig als het op papier te verstrekken is.
Waar een wil is, is een weg
kitten

Bericht door kitten »

Ik hou het bij in een (aparte) Google agenda. Die ik volgens mij helemaal af te drukken.

Ik ging er tot nu toe vanuit dat ik grofweg de helft van de omzet als inkomen zou overhouden, maar die regeling maakt het de moeite waard veel uren erin te steken. Dan is het al sneller rendabel!

Het is nu al mei, waarschijnlijk juni of juli voor ik echt kan beginnen. Is het dan nog steeds 1225 of een evenredig deel?
JerryM

Bericht door JerryM »

met 6 weken vakantie is dat al gauw meer dan 5u per dag met je bedrijf bezig zijn, 5 dagen per week.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
JerryM

Bericht door JerryM »

Kijk hier eens, nog meer aftrekposten zelfs: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastinge ... tAodxTDeWA" onclick="window.open(this.href);return false;

lees ook hier eens door http://www.uwv.nl/eigenbedrijf-WW/index.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door JerryM op 09 mei 2012, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
shareen_G

Bericht door shareen_G »

Of je nu op 1 januari of 30 oktober begint, die 1.225 uur blijft staan.
Van je omzet gaan je kosten af. Over het bedrag wat dan overblijft betaal je grofweg 40% inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet.
Dit is uiteraard wel geheel afhankelijk van de hoogte van de winst. Hiervoor gelden namelijk dezelfde belastingtarieven als voor inkomen uit loondienst.
Waar een wil is, is een weg
Pluu

Bericht door Pluu »

shareen_G schreef:Een digitale agenda zal inderdaad makkelijker te controleren zijn wanneer iets is ingevoerd. Houd er alleen wel rekening mee dat ze die agenda dus kunnen opvragen. Dan is het wel handig als het op papier te verstrekken is.
Het origineel moet wel beschikbaar blijven. Je mag geen papieren administratie scannen en de originelen weggooien, of digitale dingen printen en de digitale kopie weggooien, als ze moeilijk willen doen kunnen ze naar het origineel vragen en dat schijnt soms te gebeuren. Een andere versie als extra backup zullen ze natuurlijk altijd goed vinden.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Je mag als bedrijf wel electronisch factureren, dus het 'origineel' kan ook een digitaal bestand zijn, denk ik.
Pluu

Bericht door Pluu »

Jup, dat mag, maar dan mag je juist de officiële digitale versie niet weggooien of kwijt maken of over zetten.

Die discussie herinner ik me van een startersdag bij de KVK, er waren toen mensen die hun agenda bij hielden op zo'n electronisch ding, en op gegeven moment na een aantal jaar een nieuwe kochten die hetzelfde bestandsformaat niet kon openen. Weet niet precies hoe het zat, in ieder geval was het advies dat ze hun oude apparaat niet weg mochten gooien omdat ze de originele bestanden moesten bewaren en een middel moesten hebben om die originele bestanden te openen, ze mochten de boel niet omzetten naar PDF's omdat dat dan niet het origineel was. Beetje bizar maar dat was wel het advies. Als ze hun oude apparaat al hadden weggegooid moesten ze maar tegen de belastingdienst zeggen dat het ding gecrashed was en ze alleen nog backups hadden (wel in een ander formaat), want dan mocht het ineens wel om je oude administratie alleen in de niet-originele vorm te hebben. Tenminste, dan mag het ook niet, maar zodra je het woord "crash" laat vallen is de belastingenmeneer soepeler en is ie allang tevreden dat je een backup hebt. :mrgreen:
Plaats reactie