Tsja, dat heeft een beetje te maken met de rolopvatting van je huisarts. Je hebt huisartsen die vooral "u vraagt wij draaien" werken en huisartsen die zich meer in de n brede betrokken voelen bij de gezondheid van hun patienten. En waar je ook voor komt, van je gewicht naar een gezond bmi brengen, stoppen met roken, en matigen met alcohol zijn doorgaans grote gezondheidsvoordelen te verwachten, voor nu en voor over 30 jaar. Dus op zich snap ik wel dat ie het gesprek daarover aangaat, al vind ik wel dat een huisarts in ieder geval ook serieus naar d eklacht moet kijken waar je voor komt.Tigerlily schreef: De moderne wetenschap zeker in de gezondheidzorg is veel te veel gericht op het bmi.
De laatste keer dat ik bij een huisarts in opleiding kwam die stage liep bij mijn oude huisarts die begon over mijn gewicht terwijl ik daarkwam met 2 blaren tussen mijn tenen die mijn tenen compleet uitelkaar duwden, reactie op een schimmel of bacterie ofzo..
Ik kon haar schieten op dat moment.
WS valt af!
-
Guilty
Re: WS valt af!
-
Sayaatje
Ik hoorde van iemand ergens *geenideemeerwaar* dat er ook een keer iemand is geweigert op een sollicitatie voor agent, omdat zn BMI te hoog was. Terwijl hij absoluut niet dik was(juist gespierd en getraind).
-
Bregje}t{
BMI is idd niet altijd even handg, maar voor de operaties werken ze daar wel mee als richtlijn. Wat opzich een goed idee is, want die operaties zijn niet zonder risico, dus die zomaar uitvoeren is niet handig.
Veel belangrijker is je buikomvang (di ok echt wel opgemeten gaat worden tijdnes die onderzoeken), die zegt nl veel meer over in welk risicogebied je zit. Uit mn hoofd weet ik niet precies de maten, maar dat is al voor vrouwen boven de 90 cm (ongeveer) gevaarlijk geloof ik. Dus als je gewicht veel beter verdeeld zoals waarschijnlijk bij juffie het geval is, is dat wel beter voor je dan als alles op je buik zou zitten (zoals bij mij dat meer is).
Veel belangrijker is je buikomvang (di ok echt wel opgemeten gaat worden tijdnes die onderzoeken), die zegt nl veel meer over in welk risicogebied je zit. Uit mn hoofd weet ik niet precies de maten, maar dat is al voor vrouwen boven de 90 cm (ongeveer) gevaarlijk geloof ik. Dus als je gewicht veel beter verdeeld zoals waarschijnlijk bij juffie het geval is, is dat wel beter voor je dan als alles op je buik zou zitten (zoals bij mij dat meer is).
- Ravelijne
Dude, dat is een onrealistisch getal hoor! Mijn buikomvang is al 94 centimeter! Ter info, mijn BMI is 22,3. Die body fat composition monitor waar ik het gister over had meet ook 'visceral fat' (dus de verdeling rond je middel) en daar scoor ik nog ruim in de lage risico marge. Dus voor mensen zich zorgen gaan maken, 90 cm is echt niet ongewoon of ongezond.
Belangrijker dan het pure cijfer is ook de verhouding tussen heupen/dijen en buik. Mensen met een meer peervormig figuur zitten in een lagere risico groep, appelvormige silhouetten hebben een hoger risico op hart- en vaatziekten. Of dat oorzaak of gevolg is, daar is de wetenschap nog niet over uit.
Belangrijker dan het pure cijfer is ook de verhouding tussen heupen/dijen en buik. Mensen met een meer peervormig figuur zitten in een lagere risico groep, appelvormige silhouetten hebben een hoger risico op hart- en vaatziekten. Of dat oorzaak of gevolg is, daar is de wetenschap nog niet over uit.
-
Bregje}t{
Ja i know, is echt een belachelijk getal, maar schijnbaar zit je dan al in risicogroep.
Heb er nog even een linkje bijgezocht, hier hebben ze het zelfs over 84 cm
(denk niet dat ik dat ooit ga halen, dan moet er 25 cm van mn buik af).
Dit was trouwens niet bedoeld om mensen aan het schrikken te maken ofzo, als dat wel het geval is, sorry...
Edit: wat ik vooral probeerde duidelijk te maken is dat dus niet iedereen met hetzelfde bmi hetzelfde risico loopt, maar dat er dus ook verder gekeken moet worden naar je lichaamsbouw en dat je dus voordeel hebt als het meer verdeeld is.
Heb er nog even een linkje bijgezocht, hier hebben ze het zelfs over 84 cm
Dit was trouwens niet bedoeld om mensen aan het schrikken te maken ofzo, als dat wel het geval is, sorry...
Edit: wat ik vooral probeerde duidelijk te maken is dat dus niet iedereen met hetzelfde bmi hetzelfde risico loopt, maar dat er dus ook verder gekeken moet worden naar je lichaamsbouw en dat je dus voordeel hebt als het meer verdeeld is.
- Ravelijne
Dat kan dus echt niet waar zijn: ik heb het net nog gemeten met een body fat composition monitor. Gezonde scores zijn 1 tot 12, ik scoor 4. Ik heb net gegoogled naar wetenschappelijke artikelen en er zijn geen maten te geven: het hangt van je lengte af en maten zijn weinig betrouwbaar. Daarbovenop is er weinig bekend over oorzaak gevolg.
Okay, ik vond het zo'n broodje aap verhaal dat ik nergens verder in de literatuur kon terugvinden, dat ik die organisatie van die website waar je naartoe linkt gebeld heb. Zij baseren zich op een rapport van http://www.dietandcancerreport.org" onclick="window.open(this.href);return false; en daarin staat idd:
Edit:
Okay, ik vond het zo'n broodje aap verhaal dat ik nergens verder in de literatuur kon terugvinden, dat ik die organisatie van die website waar je naartoe linkt gebeld heb. Zij baseren zich op een rapport van http://www.dietandcancerreport.org" onclick="window.open(this.href);return false; en daarin staat idd:
Maar mijn BMI is dus 22 bij 94 cm. Hoe ze bij de WHO aan een BMI van 30 komen bij een taille van 88 cm is mij een raadsel, want mijn heupen zijn echt al breder dan mijn taille/buik en mijn borsten zijn niet klein. Met een body fat composition monitor scoor ik op buikvet 4 (1 - 12 is de gezonde range). Misschien is het bedacht als een hele, hele, hele ruwe guideline. Maar in de praktijk klopt het echt niet.The WHO reference values for waist circumferences of 94 cm (37 inches) in men and 80 cm (31.5 inches) in women (on a population basis) are based on their rough equivalence to a BMI of around 25, whereas waist circumferences of 102 cm (40.2 inches) in men and 88 cm (34.6 inches) in women are equivalent to a BMI of around 30.
Edit:
Eens.Bregje schreef:Edit: wat ik vooral probeerde duidelijk te maken is dat dus niet iedereen met hetzelfde bmi hetzelfde risico loopt, maar dat er dus ook verder gekeken moet worden naar je lichaamsbouw en dat je dus voordeel hebt als het meer verdeeld is.
- pluis
De WHO baseert dat waarschijnlijk op gemiddelde lengtes. Vallen wij Nederlanders buiten de boot, want we zijn bovengemiddeld lang.
Het lengteverschil voor vrouwen in de VS en hier, qua gemiddelde is twee inch (dus ongeveer 5 cm). Kijk je dus naar een wereldwijde gemiddelde lengte, dan zal het nóg wel eens zo;n stuk kunnen schelen. In Maleisië zijn vrouwen gemiddeld 15 centimeter korter dan hier, om maar eens wat te noemen.
Tailleomvang zal ook wel min of meer proportioneel zijn naar lengte, lijkt me toch zo.
Het lengteverschil voor vrouwen in de VS en hier, qua gemiddelde is twee inch (dus ongeveer 5 cm). Kijk je dus naar een wereldwijde gemiddelde lengte, dan zal het nóg wel eens zo;n stuk kunnen schelen. In Maleisië zijn vrouwen gemiddeld 15 centimeter korter dan hier, om maar eens wat te noemen.
Tailleomvang zal ook wel min of meer proportioneel zijn naar lengte, lijkt me toch zo.
- Ravelijne
True, maar het is wel de World Health Organisation, headquarters in Genève, Zwitserland. Dat is dan op zijn zachtst gezegd slordig, want een wereldwijd gemiddelde klopt voor niemand. Of dat rapport heeft het weer slordig/onvolledig overgenomen van de WHO, dat kan ook nog. Er werden wel specifieke afwijkende cijfers gegeven voor Mexico en Azië, die waren nog lager.
-
Bregje}t{
Toegegeven, het vwas ook het eerste linje die ik tegenkwam die ik heb gepost. Maar ik weet wel dat als de dokter mijn buikomvang meet dat hij dat doet met zo'n meetlint met kleurtjes erop. Wit voor als je goed zit, dan verschillende kleuren tot rood, dat je echt te veel hebt.
Van dat meetlint weet ik niet uit mn hoofd waar die grenzen liggen en of die dus hoger zijn dan die 84 cm die ik eerder had gevonden. Maar ook daar wordt er dus van een standaard uitgegaan.
Ben het met je eens dat die getallen erg bizar overkomen, de eerste keer dat ik er van hoorde was van mijn zus, en toen was zij dus eigenlijk ook al te dik, en geloof me die is echt dun, dus was toen al heel verbaasd.
Van dat meetlint weet ik niet uit mn hoofd waar die grenzen liggen en of die dus hoger zijn dan die 84 cm die ik eerder had gevonden. Maar ook daar wordt er dus van een standaard uitgegaan.
Ben het met je eens dat die getallen erg bizar overkomen, de eerste keer dat ik er van hoorde was van mijn zus, en toen was zij dus eigenlijk ook al te dik, en geloof me die is echt dun, dus was toen al heel verbaasd.
- Ravelijne
Ik vind het een heel raar verhaal. Ik kom idd op verschillende plekken tegen dat die absolute maten een indicatie zouden geven en het wordt zeker door artsen gebruikt. Maar ik kan echt nergens de research vinden waar dat op gebaseerd moet zijn. Zelfs artikelen die elke andere uitspraak wel documenteren, hebben geen voetnoot daarover. Ik blijf sceptisch. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe je wetenschappelijk hard kunt maken dat je 1 maat als bovengrens kunt nemen voor iedereen, ongeacht lengte & bouw.
-
Gilraen^
BMI wordt wel gebruikt voor indicatie naar operaties toe helaas. Vooral omdat preciezere methodes veel te omslachtig zijn. Als je echt helemaal wil weten hoe het zit, dan moet je ondergedompeld in een watertank en dan wat formules erbij en dan weet je de verhoudingen. Dat ze dat niet voor iedereen kunnen doen (en dat niet iedereen in zo een watertank wil zitten) snap ik best. Maar waarom ze vanuit alle methodes net BMI gekozen hebben. Volgens mij echt enkel omdat het heel snel en makkelijk te berekenen is.
Op mijn werk vragen ze ook altijd naar gewicht en lengte bij medisch onderzoek. Eerste jaar dat ik daar was zei de dokter nog: ja want dat is heel belangrijk, kunnen we je BMI weten. Mijn reactie: ja mijn BMI zal me worst wezen. Dokter helemaal van ??? Ik: ja dat zegt dus echt niks. Dokter die moest toegeven dat ze tegenover iemand stond die er beetje meer vanaf wist kon me enkel nog schaapachtig gelijk geven. Ze vragen nog steeds mijn lengte en gewicht, maar BMI spreken ze in mijn buurt niet meer uit
Op mijn werk vragen ze ook altijd naar gewicht en lengte bij medisch onderzoek. Eerste jaar dat ik daar was zei de dokter nog: ja want dat is heel belangrijk, kunnen we je BMI weten. Mijn reactie: ja mijn BMI zal me worst wezen. Dokter helemaal van ??? Ik: ja dat zegt dus echt niks. Dokter die moest toegeven dat ze tegenover iemand stond die er beetje meer vanaf wist kon me enkel nog schaapachtig gelijk geven. Ze vragen nog steeds mijn lengte en gewicht, maar BMI spreken ze in mijn buurt niet meer uit
- Sabrina
Wat Bregje beschrijft, ken ik. Toen ik op mijn 15de (of zo) bij de diëtiste liep, heb ik ook zo'n meetlint gekregen voor buikomvang, en toen had ik met gezond BMI (like 23) en heel veel sporten nog steeds een te grote buikomvang. Daar stond mij ook iets van 85 cm van bij. Het wordt dus wel vaker gebruikt, hoe onrealistisch het voor jou ook moge klinken, Ravelijne. Ik vind 't ook suf hoor, maar daar kan Bregje ook weinig aan doen, vrees ik.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- Sabrina
En Romanticide en ik zijn aan het wandelen! Al 1,2 km and counting (iPod met stappenteller ftw!), de hele plas rond. Yay!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- Sabrina
(soms mis ik toch die edit-knop wel) Yay! 2,5 kilometer gelopen. Vast niet heel indrukwekkend veel, maar mijn knieën en scheenbenen vonden 't wel genoeg, en 't is toch gewoon beweging, dus ik heb toch m'n dikke ass weer van de bank af gekregen! 
- skaoot
yay! beweging is inderdaad beweging! 
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!