Mag ik dit topic even onder het stof vandaan schoppen?
Ik ben nu al een tijd bezig met "voor mezelf beginnen". Heel spannend allemaal en er kwam in het begin heel veel op me af. KvK platgelopen (nouja, de website dan), seminar gevolgd, bij de Belastingdienst een info-avond gehad, zo veel mogelijk informatie absorberen.
Administratie vind ik lastig. Ik hou de uren bij in Excel en dat gaat volgens mij goed, maar de "serieuze" aangelegenheid van de geldstromen bijhouden, daar loop ik een beetje vast. Ik heb een heel moeilijk documentje gekregen van een boekhoud-vriendin met allerlei tabbladen voor "personeelskosten", "huisvestingskosten", "afschrijvingen" en weet ik allemaal niet wat. Die dingen heb ik volgens mij niet, want ik ben een eenmanszaak en werk voorlopig ook echt alleen (vanuit huis).
Is een simpele balans die ik zelf typ, met links de inkomsten en rechts de uitgaven voldoende?
Dat is niet echt een balans weet ik, maar dat hele activa/passiva gebeuren maakt het ingewikkelder dan het is geloof ik. Of is dat echt noodzakelijk? Ik heb namelijk niet een inventaris of een pand of uhm "vreemd vermogen" of voorraden. En ik snap dan ook niet precies wat er aan welke kant moet staan. Ik heb alleen eigen vermogen en daar gaat nu geld af en komt straks (hopelijk) geld bij....
Is er iemand hier die daar wat nuttigs over kan zeggen? Ik ben het een beetje zat om die boekhoud-vriendin daar steeds mee lastig te vallen, ik heb haar al zoveel gevraagd.
En, nu ik toch dit topic weer van stal haal: zijn hier nog meer ZZP'ers of ondernemers die tips en trukjes willen delen met een beginner? Of zijn er meer die net starten en tegen problemen aanlopen?